Associatie en dissociatie – Zo doe je dat

Dissociëren, het is een schitterend cadeau dat je aan je client kunt geven. Hoe doe je dat, en hoe associeer je weer? Lees het in dit artikel.

associatie dissociatie

Associatie en dissociatie

Door te dissociëren kun je een scheiding maken tussen jou in het nu, en de emoties van de trauma of fobische reactie. Je kunt dus veilig en helderder naar de ervaring kijken zonder die overweldigende gevoelens. Je beleeft een ervaring dan minder intens. Hierdoor kun je er beter over reflecteren en tot inzichten en perspectieven komen.

Voelen is inherent aan associatie

Associatie helpt je bijvoorbeeld met leren. Je leert veel sneller door iets te ervaren! Laat dingen gebeuren zonder ze te willen begrijpen. Het kinesthetische representatiesysteem is heel erg geschikt om geassocieerd te raken. Voelen is bijna altijd iets dat je ‘live’ moet ervaren. Het is dus erg moeilijk om gedissocieerd iets te voelen. Kijken daarentegen gebeurt veel makkelijker gedissocieerd. Gebruik dus vooral K (kinesthetisch) tijdens oefeningen in de eerste persoon. Andere manieren om geassocieerd of gedissocieerd te raken zijn:

Gedissocieerd raken Geassocieerd raken
Via een kano langs de ervaring varen die op de oever plaatsvindt en ernaar kijken. Ernaartoe varen, uitstappen en in de herinnering stappen.
Een beeld van de ervaring maken en ernaar kijken.

Stel je voor dat je het beeld verder en verder van je afduwt. Sta erboven.

In het beeld stappen.

Stap er maar weer helemaal in.

Van de tijdlijn af. Op de tijdlijn staan. Daarnaast praat je altijd alsof de ervaring waarop je staat zich in het nu afspeelt, dus ook als je in het verleden of in de toekomst staat.
Praten over de client in de derde persoon. Direct over de client praten in jij-vorm.
Als je in een deuropening staat en naar jezelf kijkt, wat zie je jezelf doen? In je lichaam zweven en de situatie opnieuw beleven.
Zie je jezelf van voren, achteren, links of rechts? Je kijkt door je eigen ogen.
+                                                                                          +
Wat hoor je jezelf zeggen, wat zie je aan zijn lichaamshouding? Zie wat je toen zag, hoor wat je toen hoorde en voel wat je toen voelde.

 

Oefening – Naar de derde positie gaan met een kano

  1. Doe deze oefening twee keer. Eerst met alleen maar positieve herinneringen en daarna met alleen maar negatieve herinneringen.
  2. Stel je voor dat je in een kano over een rivier vaart.
  3. Je vaart langs allerlei herinneringen. Terwijl je erlangs vaart blijf je vanzelfsprekend in de derde persoon alles bekijken.
  4. Stap bij sommige herinneringen eens uit de kano en in de herinnering.
  5. Stap bij sommige herinneringen eens in de kano en uit de herinnering, om het weer vanaf een veilige afstand te kunnen bekijken.
  6. Reflecteer aan het einde van de oefening over wat voor effect het associëren en dissociëren op de ervaringen had.

Je kunt de intensiteit van een associatie of dissociatie ook aanpassen: ‘sliden’. Je kunt bijvoorbeeld meer stapjes naar achter doen of met je kano naar een groter afstandje varen als een traumaherinnering nog te intens wordt gevoeld.

Bij aangenaamheid zou je over het algemeen willen associeren. Bij het stellen van doelen is het juist nuttig om te dissociëren van de aangename, gewenste situatie. Dan creëer je, voor je onderbewuste, meer verlangen om dat te bereiken, omdat je er voor je gevoel nog niet bent, en dat is in feite ook nog zo.

Bij een beetje onaangenaamheid zou je over het algemeen willen dissociëren (3e persoon) om nieuwere inzichten en bewustzijn te krijgen over die onaangename ervaringen. Ook hier geldt dat het voor het maken van doelen nuttig is om ook eens te associëren met de pijn van de huidige, ongewenste situatie zodat je vastberaden bent om er vanaf te komen.

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *