Wat is gebed? En hoe kun je leren bidden? Laten we kijken naar wat priester Anthony de Mello en filosoof Eckhart Tolle hierover zeiden. Zonder in details op te gaan, maar door naar de essentie van gebed te kijken. Aan het einde van het artikel vind je de stappen die je kunt nemen om te bidden.

Gebeden zijn downloads en uploads vanuit oneindigheid

Je zou gebeden kunnen zien als manieren om intenties uit te wisselen vanuit ‘Oneindige Liefde': met gebeden stem je namelijk af op ‘Oneindigheid'. Verschillende mensen gebruiken hier verschillende benamingen voor: God, Liefde, Universum, etc.

Even ‘bellen' met boven.

Je kunt een intentie het universum insturen met een gebed. Een voorbeeld hiervan is een genezingsgebed. Ook kun je met gebed een intentie versturen om bijvoorbeeld meer liefdevol te kunnen zijn in je dagelijks leven.

Gebeden zijn downloads vanuit oneindigheid.

leren bidden wat is gebed

De vreugde van gebed kun je pas begrijpen als je het probleem van materialisme inziet

Voordat we leren bidden, is het zinvol om te begrijpen waarom we bidden. Priester Anthony de Mello zei:

‘Materiële zaken zijn bijvoorbeeld opwinding, plezier, angst… Je bent altijd bezorgd over wat anderen van je denken. Wie is het mooiste, populariteit, prestige, Je verliest je ziel, en wanneer je dood gaat, ga je dood zonder ooit geleefd te hebben. Materialisme is uitgevonden door de samenleving om ons uit te buiten en ons te controleren. Als je dat begrijpt, kun je vrij zijn, vrij van de grote illusies en de verslavingen die we kunnen loslaten.'

En dan kun je de vreugde begrijpen wat gebed is, van wat God is. Dan zijn we vrij van de illusie van populariteit, prestige etc. Er is maar één ding dat we nodig hebben: om echt te zijn en lief te hebben. Als je dat begrijpt, transformeert je leven in een leven waarin gebed een plek heeft. Maar bijna niemand begrijpt het. Eckhart Tolle zegt: ‘Het leven is een buffet, maar de tragedie is dat iedereen aan het verhongeren is.'

Hierna lezen:  Wat is God? God is liefde: ontdek hier de betekenis

Waarom werkt gebed? Onder andere door de wet van ‘kwantum-verstrengeling'

‘Kwantum-verstrengeling' zegt ons het volgende: Sinds het begin – de oerknal – zijn we nog altijd energetisch gezien verbonden met elkaar, omdat allemaal we ooit uit dat ene zelfde punt kwamen. Daarom werkt gebed: ook al zijn twee objecten (mensen) ruimtelijk gezien niet meer met elkaar verbonden, op energieniveau is dat nog wel het geval.

Leren bidden – Gebed gaat niet om aardse zaken

Je kunt God niet vragen dingen te doen die je zelf kunt doen. Een man gaat naar een Soefimeester. ‘Ik geloof zo in God, dat ik mijn kameel niet aan een paal heb vastgemaakt! Ik laat het over aan de zorg van God!' Waarop de Soefimeester antwoordde: ‘Maak hem vast jij slimmie!'

Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
– Einstein

Bidden is niet ‘serieus' of ‘verplicht' – Integendeel…

leren bidden wat is gebed

We bidden niet omdat het moet, maar omdat het letterlijk magische momenten in ons leven tovert. Zonder gebed zijn de dagen, weken, maanden heel gewoon. Dat gaat prima, maar dan zit er niet die extra magische laag aan het leven.

Als je een vraag stelt waarop geen antwoord komt, is dat het antwoord.
– Haemin Sunim

Gebeden creëeren wonderen: synchronistische openingen! Je moet alleen wel om die wonderen vragen. De wet is: Vraag en het zal je gegeven worden.

Wat is gebed dan wel?

Priester Anthony de Mello zei: ‘Gebed is vuur, gebed is liefde, dat is gebed.' Gebed is ook liefde, want God is liefde. Geen aantrekkingskracht, dus niet waar je bang voor bent kwijt te raken.

Gebed is…

Een intentie…

Jij creëert…

Wonderen…

Ik geloof niet in wonderen, ik vertrouw op ze.

  • Gebed is kameraadschap en converseren met God. Om precies te zijn: met de geest van God: de Heilige Geest. Wanneer je met hart en ziel gaat bidden, met overgave, dan zal geluk in je hart stromen. Je opent dan de deuren naar diepere wijsheid en inspiratie.
  • Gebed is helemaal connected zijn met God, alsof je je vinger in een stopcontact doet en helemaal opgeladen word met positieve energie, dat vloeit intens naar je en van je, waardoor al het negatieve meteen van je afkaatst.
  • Meditatie zou je dagelijkse bezigheden niet moeten laten vergeten of ervan wegvluchten, maar juist ermee relateren. Meditatie brengt onze neuroses naar de oppervlakte in plaats van naar de bodem van onze geest. Het is een houding van fundamentele acceptatie van jezelf en je emoties.
  • Gebed is ook zelf-loosheid. Je zegt niet alleen gebeden voor jezelf. Denk niet aan jezelf, doe het voor de heilige geest en voor de wereld. Gebed is eigenschappen vragen voor juiste actie in het nu.
  • Gebed is wakker worden, vol vreugde! Niet meer in de dagelijkse sleur vastzitten: slapend zijn. Het is ontwaking. Het is contact maken met niet-materiële vreugde: voor altijd.
  • Gebed is een toestand van ontvankelijkheid voor hulp.
  • Het is: van dwaling naar leiding.
  • Tot de kern komen.

Via gebed en meditatie staan we in verbinding met anderen die mediteren.

Leren bidden? Meer uit je gebeden halen? Volg deze vier stappen

leren bidden wat is gebed

Dit zijn de stappen om te bidden:

  1. Neem tijd voor het vinden van een eervolle, vredige houding.
  2. Arriveer in die perfecte plek waar alles in één lijn is met God.
  3. Spreek een gebed uit. Hardop of in jezelf. Of sterker nog: zing een gebed. Dit stimuleert het vrije, niet door het ego onderdrukte, zesde zintuig.
  4. Besluit leiding toe te laten in je leven. Bid om een deel van je controle op te geven.
  5. Klaar met bidden? Wacht op antwoord: wees een tijdje open, leeg en ontvankelijk voor wat er ook op je pad mag komen de komende tijd.
  6. Laat je gebed volgen door actie. Niet te lang erop gaan complemteren, maar direct de wereld in gaan met geïnspireerde actie.
Hierna lezen:  Beste Boeken Over Kwantumfysica [Kwantumtheorie Top 10]

Het hoeft niet alleen via een ‘standaard' gebed te gebeuren

Zolang het maar vanuit je hart komt als je tot je creator spreekt, kun je alles doen:

Je kunt bidden in de vorm van: ‘Geef me alstublieft…' Dat kan zich ontwikkelen tot: ‘Dank u voor alles en dank u voor…' Het kan daarna ook rijpen tot: ‘Ik wil op u lijken.' En het kan zelfs uiteindelijk woorden overstijgen, waardoor we met ons hele wezen in heilige stilte bidden.

Bid naar de engelen, de tussenpersonen voor God

Gebruik de engelen als bemiddelaars om met God te verbinden. Deze energieën werken voor God. Ze zijn de elementen van Goddelijke hulp en leiding die God naar je stuurt. Ze zijn Gods staf, klaar om je te helpen. Lees hier hoe je de hulp van engelen inroept.

God is oogverblindend. Je kunt je niet direct tot God richten. De engelen zijn Gods ambassadeurs. Zijn team. Zij werken voor God.

Zeg ook de hele dag mini-gebedjes

Bijvoorbeeld:

  • Gebruik me (zo wordt je dag steeds makkelijker gemaakt om jouw missie te kunnen volbrengen. Bijvoorbeeld: zodra je opstaat, zal je naar de badkamer gedragen lijken te worden!)
  • Help
  • Help me. Ik zit vast. Ik kan echt wat hulp gebruiken. Ik heb hulp nodig hiero. Breng me wat assistentie.
  • Bedankt
  • Maak mijn dag
  • Stuur me instructies
  • Help me de juiste dokter te vinden
  • Breng me de vermogens die ik nodig heb: rust, geduld, inzicht…
  • Breng me cadeautjesKom je langs een kerk of moskee?  Mooie tussenstop voor een gebed

En tot slot: ook dienstbare actie is gebed

Gebed is zinloos als er geen actie op volgt. Breng de resultaten van jouw gebed naar de buitenwereld door mild te zijn naar anderen en dienstbaar te zijn, bijvoorbeeld door random acts of kindness te doen.

Sterker nog: ook het doen van deze goede daden zijn een vorm van gebed!

Wees de levende uitdrukking van de goedheid van God: goedheid in je gezicht, goedheid in je ogen, goedheid in je glimlach…
– Moeder Theresa

Dit was het artikel over leren bidden. Succes!

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: