Mindfulness snelste middel tegen depressie – Eindelijk nieuw onderzoek

Mindfulness snelste middel tegen depressie – Eindelijk nieuw onderzoek

Mindfulness is het alternatief voor jarenlange behandelingen met antidepressiva. Dat is de uitkomst van promotieonderzoek uit 2016. Op dit moment lijden 640.000 Nederlanders aan depressie volgens cijfers van de Hersenstichting. Deze chronische aandoening kan dus behandeld worden met dagelijks toepasbare meditatie- en aandachtsoefeningen.

Het werkt echt!

mindfulness-depressie

Joël van Aalderen (1982) voerde het promotieonderzoek uit op de afdeling Psychiatrie van het Radboudumc, binnen het onderzoeksinstituut Radboud Institute for Health Sciences (RIHS). Hij behandelde 205 patiënten wekelijks met tweeënhalfuur durende sessies ‘Mindfulness Based Cognitive Therapy’ gedurende acht weken.

Vóór deze studie werd slechts gedacht dat mindfulness alleen zou werken tegen terugval bij mensen die al genezen waren van hun depressie. Van Aalderen ontdekte in zijn onderzoek dat mindfulness-beoefenaars die middenin een depressieve stoornis zitten net zo veel effect ondervinden van mindfulness als beoefenaars die geen actuele stoornis meer hebben. Patiënten met een actuele depressie ondervonden namelijk een even grote afname van piekerklachten en depressieve klachten in vergelijking met patiënten zonder actuele depressie.

Zo breng jij maximale vreugde in je leven

Door een mindfulnesstraining te volgen kun je leren om negatieve gedachten en emoties compleet te voelen, te erkennen, te uiten en te accepteren. Er vindt dan een wonder plaats: je hebt ruimte gecreëerd! Je onderdrukt of vermijdt deze gevoelens dan niet meer. Die gevoelens zijn in principe energie. En die energie zal vroeg of laat door moeten stromen. Doe je dit niet bewust, zal het op allerlei ongewenste, onbewuste manieren naar de oppervlakte komen. Dat kan leiden tot lichamelijke kwalen, maar ook tot depressies.

Mindfulness geeft toegang tot alle bronnen die je maar nodig hebt

Het lijkt op het eerste gezicht vrij vanzelfsprekend, maar mindfulness-meditaties voer je uit in het huidige moment waarin je leeft. Het nu. Sterker nog, je kunt alleen maar in ‘het nu’ dingen doen. Een depressie oplossen en weer gelukkig worden kan dus ook alleen maar nu. Je kunt alleen maar in het nu mindful zijn! Hier, in het huidige moment, zit een gigantische bron van levensenergie en vreugde. Er is dus geen proces meer waarin je toewerkt naar genezing en vervulling in de toekomst. Die genezing en levensvreugde kan bereikt worden door het wegnemen van het tijdsbesef. Je denkt in de toekomst verlossing te vinden, maar alleen ‘nu’ kun je verlossing vinden en echt iets doen. Het leven is nu. Lijden heeft tijd nodig en kan dus niet overleven in het nu. Je kunt altijd met het nu omgaan maar je kunt nooit met de toekomst of het verleden omgaan, en dat hoeft dus ook niet eens. Alle bronnen die je nodig hebt zitten al in je en ze zijn toegankelijk via het huidige moment.

Heb aandacht voor al je handelingen

mindfulness depressie

Tijdens mindfulness-oefeningen ga je dus één voor één je handelingen verrichten met volledige aandacht voor die ene handeling die je in het huidige moment uitvoert. Verzet je je tegen wat er is en ontken je het nu? Dan creëer je spanning en ontevredenheid. Lijden is vaak zelfgecreëerd en onnodig. Lijden is altijd een vorm van niet-accepteren, weerstand tegen het zijn en weerstand tegen het nu. Het is oordelen en negativiteit. Maak je niet druk over de vruchten van wat je doet. Als je handelt op basis van je bewustzijn in het moment, gaat alles wat je doet kwaliteit, zorg en liefde uitstralen. Het resultaat komt dan vanzelf. Aanwezigheid en aandacht is de sleutel tot vrijheid.

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

4 Responses to “Mindfulness snelste middel tegen depressie – Eindelijk nieuw onderzoek

  • Hoe laat je mensen inzien dat ze hulp nodig hebben?Want het kost naasten ook ontzettend veel energie, als mensen geen levensvreugde meer hebben en voor niets openstaan

    • Goede vraag. Dit is een erg delicaat onderwerp, dus ik durf er zelf geen definitief antwoord op te geven. Ik zou in ieder geval zelf het voorbeeld leven, door zelf heel mindful te zijn. Wanneer je mindful bent komt het antwoord vaak vanzelf 🙂

  • Dit moet ik doorvertellen 🙂

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *