Hoe je presentaties geeft die impact hebben (26 tips)

Als je ooit een TED-evenement hebt meegemaakt, weet je dat alle sprekers niet alleen op hun onderzoek of verhaal zijn geselecteerd, maar ook op hun presentatiekwaliteiten. Na ook zelf meegelopen te hebben bij Toastmasters, een wereldwijde organisatie voor het oefenen van presentatievaardigheden, hebben we erg veel geleerd over het structureren van een training of presentatie. Hier vind je nog een aantal tips om je presentatie nóg beter te maken.

tips presentatie geven

Tips voor presentaties geven

  • Maak een statistiek tastbaar en emotioneel.
    Zwak: 1.000 doden.
    Sterk: denk aan drie Boeing-vliegtuigen die per dag neerstorten zonder overlevenden.
  • Gebruik intonatie. Als je een groot bedrag met een monotone stem brengt, zal dat bedrag zelfs klein lijken. Benadruk het dus luid en duidelijk: DERTIG MILJOEN EURO.
  • Nadat je dat sterke punt gemaakt hebt: ‘travelen’. Dit houdt in dat je je over het podium verplaatst zonder te praten. Kies een andere plek.
  • Gebruik notities. Je geeft wat om je publiek als je dat doet. Als je geen notities gebruikt, zeg je eigenlijk dat je niks om ze geeft. Zet de notities in een nette binder of blok, in plaats van een los briefje.
  • 3 is het magische nummer. Meer dan drie hoofdzaken zal het publiek toch niet onthouden.
  • Gebruik een prop (een voorwerp) om te laten zien of als metafoor. Props zet je aan de kant of uit na gebruik!
  • Gebruik zelfspot als humor. Doe dat altijd eerst voordat je humor over anderen laat gaan. Een goede tool hiervoor is een blunder-verhaal van jezelf.
  • Pauzeer op spannende momenten.
  • Metafoor: geef je mening niet direct, maar vertel iets dat je hebt meegemaakt om je punt te illustreren. Of vertel dat je het ergens hebt gelezen: ‘Toen ik in het vliegtuig zat las ik eens een artikel over…’
  • Maak het persoonlijk: vertel iets persoonlijks over jezelf, over je eigen groei bijvoorbeeld.
  • Trots is een eenvoudig gevoel om op in te spelen in je publiek: bewonderd willen worden. Zoek uit wat ze willen om trots op te zijn, en help ze dat te bereiken.
  • Doorzettingsvermogen en geloof is ook een gevoel waar je mensen mee kunt raken. Laat zien dat je geloofde ondanks dat iedereen het niet geloofde.
  • Gebruik harde statistieken en afbeeldingen om je punt te ondersteunen.
  • Gebruik ook auditieve hulpmiddelen. Laat bijvoorbeeld het geluid van een huilende baby horen (dat is erg emotioneel).
  • Maak een rijmpje of een afkorting om je boodschap in te gieten. Als je het hebt over een techniek om geen bril meer hoeven te dragen, en je hebt het gehad over Bedank je onderbewuste, Oefen dagelijks en Lees teksten van een afstand, kun je daar BOL van maken en dat aan je publiek meegeven.
  • Verkrijg van te voren info over de presentator of een ander persoon of iets waar het publiek veel van weet. Vervolgens gebruik je dat in je presentatie.
  • Als je de vragen per se op het einde wilt beantwoorden, kun je de vragen die tussendoor gesteld worden noteren, en op het eind beantwoorden. Misschien is de vraag ondertussen zelfs al beantwoord in je presentatie.
  • Een vocale anker is altijd handig. Wanneer een grap goed valt, kun je bijvoorbeeld heel overdreven zeggen: ‘EN…’ Doe dit een paar keer om het anker te versterken. Steeds na de EN probeer je uiteraard een sterke(re) grap te plaatsen. Na een tijdje lacht het publiek alleen al bij de ‘EN…’
  • Je kunt constant zeggen: ‘Tot slot… Om te concluderen…’ maar toch verder gaan.
  • Stel aan het begin een aantal vragen en wees ook directief om reacties uit het publiek uit te lokken.
    Wie in deze zaal … {Vraag}?
    Zeg aye!/Sta op!/Gooi je hand omhoog!
  • Tel ook daadwerkelijk de antwoorden en vertel het aan het publiek. Anders was het voor niks geweest.
  • Als introductie op het onderwerp kun je een quisje doen: geef iedereen twee kaartjes. Een voor ‘waar’, een voor ‘niet waar’. Gooi er stellingen in over het onderwerp en de laatste die staat wint en krijgt applaus. De conclusie die je eraan kunt verbinden is dat de meeste mensen niet wisten dat het punt dat je uiteindelijk in je presentatie wil maken, waar is.
  • Er was een TED-talk, waarbij de spreker over obesitas wilde praten en een plaatje liet zien van een dik en een dun persoon. ‘Gaat het over de man links of over het meisje rechts?’ Heel het publiek wees de dikke persoon aan, maar uiteindelijk bleek het om nieuws-obesitas te gaan, dus was het de dunne persoon, die op zijn telefoon zat te kijken.
  • Je kunt het publiek ook een (gevoel van) keuze geven. ‘Steek je hand nu op als je een rustig begin wil. Steel je hand nu op als je een actief begin wil. Eventueel kun je weinig tijd geven voor het voor jou ongewenste alternatief.
  • Nog een interactief element: laat je publiek een affirmatie herhalen

Wat zijn jouw tips?

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *