Volgen en leiden (pacing en leading)

Volgen en leiden… Een leider of een coach kan pas leiden richting een gewenst resultaat nadat hij eerst zelf gevolgd heeft. De officiële NLP-term is Pacing (volgen) & Leading (leiden).

volgen en leiden

Volgen, dan pas leiden

  1. Eerst volgen. Laat empathie zien, begrijp het model van de wereld van de andere persoon. Reflecteer daarover, herhaal of parafraseer hun probleem of idee. Laat zien dat je ook meevoelt als de ander iets negatiefs voelt. Bouw rapport.
  2. Nu kun je pas leiden richting een oplossing. Nu kun je de ander aansteken met positieve eigenschappen, bronnen, vaardigheden, gemoedstoestanden of oplossingen.

Volgen en leiden moet getraind worden. Rapport-oefeningen helpen daarbij, want ze maken ook sterk gebruik van dit principe. Tijdens het bouwen van rapport ga je het standpunt van de andere persoon helemaal begrijpen.

  • Dit is hoe ik het zie. Hoe sta jij erin?
  • Hoe zie jij dat?
  • Vertel me hoe jij erover denkt.
  • Wat maakt dat je er anders over denkt dan ik?

Leg dat standpunt vervolgens beter uit dan de ander dat ooit zelf zou kunnen. Nu pas kun je leiden. Nu kun je je eigen ideeën presenteren.

  • Interessant dat je dat zegt. Ik denk er anders over, wil je mijn kijk hierop horen?
  • Ik hoor wat je zegt, en gevoelsmatig is het voor mij {jouw eigen beleving}.

Oefening – Leading (na pacing)

  1. A en B zitten met de ruggen tegen elkaar, dus van elkaar af.
  2. B belt A op. Jullie gaan een telefoongesprek houden. B praat bijvoorbeeld over iets wat A leuk vindt. Tips: “Vertel me er meer over. Hoe? Wat vind je er leuk aan?” Persoon A denkt even niet aan NLP en is gewoon zichzelf.
  3. De taak van B is om eerst een tijdje te gaan volgen (pacen), vooral het spreektempo van A maar ook zijn tonaliteit, volume etc.
  4. Daarna leiden. B praat gedurende een minuut sneller, dan weer langzamer, dan weer sneller, dan weer langzamer. Het bewuste van A heeft dit niet door, alleen het onderbewuste. Als B het goed heeft gedaan zal het makkelijk zijn het spreektempo van A op deze manier te controleren en van snel naar langzaam te laten variëren wanneer B dat ook doet.
  5. Persoon C observeert, en let ook op het lichaam. C let ook op de tijd, dus hij kan seintjes geven om naar de volgende fase te gaan als het te lang duurt.
  6. Rollen wisselen.

Taalvormen van ‘volgen, dan leiden’

Pacing current experience

Pacing, oftewel volgen, is afstemmen op de huidige ervaring. De ervaring van de cliënt (liefst meetbaar en extern) wordt omschreven, waartegen geen verzet mogelijk is, want er is geen discussie over mogelijk. Net als bij visualisaties zorg je ervoor dat je niet precies bent maar vaag blijft. Het woordje ‘misschien’, en andere taalverzachters, helpen ook om niet te veel te mismatchen: “Misschien zie je de blauwe lucht.” Wat de client ook doet, alles is goed. Utilize dat.

Pacing gaat vooraf aan Leading, omdat je eerst een ja-momentum aan het opbouwen bent. Dit heeft hetzelfde effect als wat verkopers doen. Zij proberen de klant meerdere keren ja te laten zeggen door vragen te stellen. Die traditionele ja-ladder van verkopers is enorm achterhaald. Dankzij pacing ontwikkelt de client een interne “ja, ja, ja”.

  • Je zit in een stoel.
  • Je voelt waar je lichaam de stoel aanraakt.
  • Je kunt voelen hoe je handen over elkaar liggen.
  • Je kan de beweging van je vingers voelen.
  • De temperatuur van je gezicht.
  • Geluiden in de kamer van andere mensen.
  • Je hoort het geluid van mijn stem.
  • Je zit hier en luistert naar mijn stem…
  • Je voelt de textuur van je kleren op je huid…
  • Je ziet… je hoort… je voelt…
  • Je mag hierbij ook in het negatief vertellen: “Je hoeft niet…”
  • Pace ook hun gedachten. “Je kwam hier naartoe en je dacht wat is dit nu weer?”
  • Oké Debbie, misschien word je je bewust van je ademhaling en ga je dat ervaren. En hoe meer je jezelf focust op je eigen ademhaling, hoe meer je je misschien gaat focussen op gevoelens die je normaal gesproken niet zou voelen, misschien het gevoel in je linker arm, misschien rust het comfortabel, en andere essentiële normale natuurlijke sensaties zoals je hartritme. En je merkt meer en meer op. En zie waar het je naartoe brengt.

Piggyback/Compound Suggestion/Pace en Lead

Na het stukje pacen kun je gaan leiden met een suggestie. De suggestie lift mee op het pacing-gedeelte. Het mooie is dat wanneer je aan het pacen bent en je de cliënt laat focussen op een bepaalde ervaring, dat automatisch ook een goede basis is voor de trance die nodig is voor de NLP-oefeningen.

Gebruik causal modeling (zie volgende paragraaf) en andere koppelwoorden om de zinnen vloeiend te maken.

  • In een moment ga je knipperen, en zodra je gaat knipperen zul je zien dat je gaat leren op een onderbewust niveau.
  • Als je naar de keuken gaat, doe dan de deur ook meteen achter je dicht.
  • Op een gegeven moment ga je uitademen en zodra je gaat uitademen, zal je zien dat je gaat leren op een onderbewust niveau.

Het wordt zelfs nog interessanter als er helemaal geen discussie mogelijk is over het pacing gedeelte. Je bouwt een yes-set op van een aantal geloofwaardige dingen, die te controleren zijn omdat ze bijvoorbeeld in onze huidige ervaring waar te nemen zijn, en je voegt er vervolgens jouw suggestie aan toe. Begin dus plausibel: noem dingen waar iedereen het mee eens is. Je kan verschillende dingen opnoemen voor het pace-gedeelte, zoals gedachten, emoties, geloof en de zintuiglijke ervaringen (VAKOG).

“Het is {feit}, {feit}, {feit} en…”

  • De zon zal morgen weer schijnen, je gaat weer ademen en {suggestie}.
  • Het is nog geen avond, je bent nog wakker en je denkt aan al deze NLP-oefeningen en je kijkt uit naar hoeveel je gaat genieten van de volgende les.
  • Je luistert naar het geluid van mijn stem, en je bent deze opleiding aan het volgen, en je bent je gedachtes aan het denken, en dat betekent dat…
  • De zon schijnt, het is warm, het is een mooie dag, dus laten we gaan zwemmen.
  • Met iedere ademhaling die je neemt word je steeds meer bewust van de natuurlijke ritmes van je lichaam en de fijne gevoelens die je ontwikkelt.
  • In een moment ga je knipperen en zodra je begint te knipperen gaan je ogen zwaarder voelen.
  • Je hebt vast wel eens naast een groep bomen gestaan, ooit in je leven. En terwijl je daar stond en naar die bomen keek,  zou je de takken en bladeren kunnen zien, en je zou de geur kunnen ruiken die eromheen hangt, het weer kunnen voelen, de temperatuur van de lucht,  je zou zelfs een briesje kunnen voelen, en terwijl je dat briesje hoort zou je de takken en bladeren zien reageren met bewegingen op de wind, en je zou naar links kunnen kijken om daar een grote nijlpaard te zien.
  • Voorbeeld van een leider die aan het begin van een vergadering ieders ervaring valideert en vervolgens leidende suggesties geeft: “{Pace pace pace…} en we zijn allemaal hier om al onze inzet te geven in deze vergadering, we maken hier allemaal een deel van uit, we leren dit materiaal en het maakt een verschil.”
  • PACE Je bent naar het geluid/de tonen van mijn stem aan het luisteren en je kunt de kleuren in de kamer opmerken, terwijl je je arm in de stoel kunt voelen LEAD en je kunt ontspannen worden, en je zal het gevoel van voldoening kunnen voelen, en je zal je fijne ervaringen kunnen herinneren, en je kunt aan een specifieke fijne herinnering terugdenken.
  • PACE En de volgende keer dat je ogen dichtgaan, LEAD laat je ze simpelweg daar blijven en ervaar een groeiend gevoel van ontspanning.
  • PACE En terwijl je in en uit adem haalt LEAD geniet je van een groeiend gevoel van veiligheid.

“Het is {feit}, {feit}, {feit} en…” gebruik daarna een complex equivalence.

  • Je bent aan het zitten, of aan het staan, of aan het liggen, je hoort dingen, je ziet dingen, je voelt dingen en dat betekent dat je op volledige kracht aan het leren bent.

Causal modelling

Dit zijn verbindingsstukken tussen geloofwaardige volg-aspecten van een zin, en de daaropvolgende suggesties waarin je de cliënt leidt. Ze helpen daarnaast je zinnen vloeiend te verbinden.

  • En…..en…..en….. Bijvoorbeeld: Het is bijna avond en je hoort de regen tegen het raam tikken en {nog een waarheid} en {nog een waarheid} en er staat een neushoorn in de gang.
  • Terwijl, nadat
  • Omdat
  • Hoe meer…
  • Zorgt ervoor, veroorzaakt, produceert

Voorbeelden:

  • Je zit in die stoel, en je knikt, en je luistert naar mijn stem, en je vraagt je af op welke manier dit belangrijk kan zijn voor jou.
  • Terwijl je die aantekening maakt, kun je je afvragen hoe deze vaardigheid je toekomst beïnvloedt, zelfs terwijl ik doorga met praten. Heel goed.
  • Voordat ik over het volgende onderwerp ga beginnen, kun je je afvragen hoe belangrijk het kan zijn, zelfs terwijl ik het je aan het vertellen ben.
  • Chris, terwijl je daar zit, begin je je af te vragen hoe dit belangrijk voor je zou zijn, en je zou je kunnen afvragen hoe dit in je werk een verschil kan maken en je kan helpen met wat je doet, en terwijl je daarover denkt, zou je ook kunnen denken over gebieden in je leven waar je nog niet over nagedacht hebt, terwijl deze vaardigheden je daar ook heel goed kunnen helpen.
  • Terwijl je steeds meer gewend raakt aan het strategisch inzetten van je taal, zou je kunnen merken dat je steeds eleganter omgaat met deze technieken in allerlei situaties.

Utilization: leiden dóór te volgen

Zie het volgende artikel voor een van de leukste NLP-technieken: utilization.

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *