Beste (Online) Marketing Boeken: Top 10 [Update 2019]

Wat zijn de beste marketingboeken? Misschien ben je marketing-medewerker, ondernemer, zelfstandig coach, trainer of misschien volg je een commerciële of communicatieve hbo-opleiding. In ieder geval vind je hier de top 10 marketingboeken die je moet lezen. Lees verder…

Wat zijn de beste marketingboeken? De top 10…

Laten we kijken naar de beste marketingboeken….

1 – Grondslagen van de Marketing: het grote basisboek met wetenschappelijke theorieën (marketingboek hbo)

Dit boek wordt door velen verafschuwd omdat het zo theoretisch is, maar dat is juist de kracht van dit boek. Je krijgt eindelijk een heldere definitie van moeilijke termen als ‘positionering’, ‘strategie’ en marktonderzoek. Ondertussen is het gewoon een hartstikke kleurrijk boek vol met casussen en afbeeldingen.

Daarnaast vermijdt dit boek best practices, want het leert je wetenschappelijke modellen om zélf te bepalen wat de beste koers is voor jouw bedrijf.

2 – Marketing-boeken van Kotler: Principes van marketing & Marketing – De Essentie

Kotler is een van de meestgebruikte namen in de academische marketingwereld. Zijn uitleg is puur wetenschappelijk.

In deze twee boeken vind je niet zomaar losse kreten. Kotler leert ons de officiële academische manier om met een marketingstrategie aan de slag te gaan. Ook brengt Kotler ons terug naar oorspronkelijke intentie van marketing: luisteren naar wat de klant nodig heeft en een relatie opbouwen met de klant.

3 – How brands grow

Ook dit boek staat hoog omdat het puur wetenschappelijk is. Je leest – op basis van decennia aan onderzoek – hoe je merk bekendheid krijgt en hoe je klanten fan worden van jouw merk.

4 – This is marketing (Seth Godin)

Dit is het eerste non-academische boek in deze lijst. Seth Godin beschrijft marketing zonder vakjargon en hij vermijdt wetenschappelijke modellen. Tóch wordt hij ook wel eens aangehaald in marketing-opleidingen

We kennen Seth Godin van de Purple Cow-theorie, maar ook zijn boek ‘Dit is nu marketing’, oftewel ‘This is marketing’, is erg goed.

5 – Boek rondom het brand design model

Het brand design model is een gigantisch model. Daarom is het fijn dat er een boek is geschreven om dit uit te leggen. Het brand design model legt de koppeling tussen marketing en design, zodat je jouw merk hiermee kunt laten groeien. Hoe vertaal je de innerlijke eigenschappen van een merk naar een uiterlijke campagne? Dat is wat het brand design model ondersteunt!

6 – Basisboek online marketing

Er wordt al sinds enige tijd geen verschil meer gemaakt tussen marketing en online marketing. Marketing verloopt tegenwoordig voor het grootste deel online, dus het wordt niet meer expliciet benoemd dat iets online marketing is.

Toch is er nog altijd het Basisboek Online Marketing. E-commerce. Dit boek geeft definities én het zoomt genoeg uit om ook op het strategische element van (online) marketing in te gaan.

7 – Content marketing-boek: Content marketing en community management

Content marketing betekent niet simpelweg dat je een videootje en een tekstje maakt. Dat is uiteindelijk het eindresultaat, maar er komt veel meer bij kijken. Dit boek gaat ook in op de achterliggende strategie.

8 – Boek over SEO: Doelgerichte SEO

Tonny Loorbach begon zijn carrière als SEO-specialist. Dit boek is het #1 boek over SEO omdat je heel precies te zien krijgt wat je moet doen om hoger te scoren in de gratis resultaten van Google.

9 – Marketing-psychologieboek: Alle boeken van Dan Ariely

Dan Ariely is bekend geworden door zijn grappige en interessante verkoop-experimenten in en rondom zijn universiteit. Hij experimenteerde bijvoorbeeld met de verkoop van koekjes in de kantine en liet daar allerlei psychologische trucs op los. Het resultaat is boeken vol met onderzoeksresultaten rondom consumenten-psychologie. Heel leuk om te lezen!

10 – Gary Vaynerchuk: open deuren… maar wel de belangrijkste open deuren

Gary Vaynerchuk vertelt je alles wat de wetenschappelijke marketingboeken je niet vertellen. Het zijn de grootste open deuren die er maar zijn rondom ondernemerschap en marketng, maar ze zijn belangrijk. Denk aan uitspraken als ‘Je moet het benodigde werk erin steken, anders wil ik je niet zien balen om het niet-behaalde resultaat’.

Boek over affiliate marketing? Dat leer je niet vanuit een boek

Jacko Meijaard is in diverse nationale media geïnterviewd omdat hij niet het traditionele pad koos, maar door websites te maken. Op die websites plaatst hij producten van andere bedrijven, zoals wasmachines van Bol.com. Als iemand via zijn website een wasmachine koopt, ontvangt Jacko steeds een leuk percentage van het verkoopbedrag.

Dit proces heet affiliate marketing. En het leuke is: als je die websites eenmaal hebt gemaakt, creëert het automatisch geld voor je .

➡️Klik hier om affiliate marketing te leren van Jacko.

En als je nou wilt leren hoe je een webshop start?

Je kunt wel via een boek gaan leren hoe je een webshop start, maar een praktische webinar is veel beter om dit soort hands-on vaardigheden te leren.

➡️Hier vind je een gratis webinar met 5 stappen om een winstgevende webshop te hebben via Bol.com.

Je belandt dan op een externe website. Het webinar kan ik aanraden omdat je heel praktisch leert hoe je producten selecteert, inkoopt, verkoopt en optimaliseert.

Op jouw succes!

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!