Wat zijn de beste marketingboeken? Misschien ben je marketing-medewerker, ondernemer, zelfstandig coach, trainer of misschien volg je een commerciële of communicatieve hbo-opleiding. In ieder geval vind je hier de top 10 marketingboeken die je moet lezen. Lees verder…

Wat zijn de beste marketingboeken? De top 10…

Laten we kijken naar de beste online marketingboeken en reguliere marketingboeken…

1 – Grondslagen van de Marketing: het grote basisboek met wetenschappelijke theorieën (marketingboek hbo)

Dit boek wordt door velen verafschuwd omdat het zo theoretisch is, maar dat is juist de kracht van dit boek. Je krijgt eindelijk een heldere definitie van moeilijke termen als ‘positionering’, ‘strategie’ en marktonderzoek. Ondertussen is het gewoon een hartstikke kleurrijk boek vol met casussen en afbeeldingen. Daarnaast vermijdt dit boek best practices, want het leert je wetenschappelijke modellen om zélf te bepalen wat de beste koers is voor jouw bedrijf.

2 – Marketing-boeken van Kotler: Principes van marketing & Marketing – De Essentie

Kotler is een van de meestgebruikte namen in de academische marketingwereld. Zijn uitleg is puur wetenschappelijk. In deze twee boeken vind je niet zomaar losse kreten. Kotler leert ons de officiële academische manier om met een marketingstrategie aan de slag te gaan. Ook brengt Kotler ons terug naar oorspronkelijke intentie van marketing: luisteren naar wat de klant nodig heeft en een relatie opbouwen met de klant.

3 – How brands grow

Ook dit boek staat hoog omdat het puur wetenschappelijk is. Je leest – op basis van decennia aan onderzoek – hoe je merk bekendheid krijgt en hoe je klanten fan worden van jouw merk.

4 – This is marketing (Seth Godin)

Dit is het eerste non-academische boek in deze lijst. Seth Godin beschrijft marketing zonder vakjargon en hij vermijdt wetenschappelijke modellen. Tóch wordt hij ook wel eens aangehaald in marketing-opleidingen We kennen Seth Godin van de Purple Cow-theorie, maar ook zijn boek ‘Dit is nu marketing’, oftewel ‘This is marketing’, is erg goed.

5 – Boek rondom het brand design model

Het brand design model is een gigantisch model. Daarom is het fijn dat er een boek is geschreven om dit uit te leggen. Het brand design model legt de koppeling tussen marketing en design, zodat je jouw merk hiermee kunt laten groeien. Hoe vertaal je de innerlijke eigenschappen van een merk naar een uiterlijke campagne? Dat is wat het brand design model ondersteunt!

6 – Basisboek online marketing

Er wordt al sinds enige tijd geen verschil meer gemaakt tussen marketing en online marketing. Marketing verloopt tegenwoordig voor het grootste deel online, dus het wordt niet meer expliciet benoemd dat iets online marketing is. Toch is er nog altijd het Basisboek Online Marketing. E-commerce. Dit boek geeft definities én het zoomt genoeg uit om ook op het strategische element van (online) marketing in te gaan.

7 – Content marketing-boek: Content marketing en community management

Content marketing betekent niet simpelweg dat je een videootje en een tekstje maakt. Dat is uiteindelijk het eindresultaat, maar er komt veel meer bij kijken. Dit boek gaat ook in op de achterliggende strategie.

8 – Boek over SEO: Doelgerichte SEO

Tonny Loorbach begon zijn carrière als SEO-specialist. Dit boek is het #1 boek over SEO omdat je heel precies te zien krijgt wat je moet doen om hoger te scoren in de gratis resultaten van Google.

9 – Marketing-psychologieboek: Alle boeken van Dan Ariely

Dan Ariely is bekend geworden door zijn grappige en interessante verkoop-experimenten in en rondom zijn universiteit. Hij experimenteerde bijvoorbeeld met de verkoop van koekjes in de kantine en liet daar allerlei psychologische trucs op los. Het resultaat is boeken vol met onderzoeksresultaten rondom consumenten-psychologie. Heel leuk om te lezen!

10 – Gary Vaynerchuk: open deuren… maar wel de belangrijkste open deuren

Gary Vaynerchuk vertelt je alles wat de wetenschappelijke marketingboeken je niet vertellen. Het zijn de grootste open deuren die er maar zijn rondom ondernemerschap en marketng, maar ze zijn belangrijk. Denk aan uitspraken als ‘Je moet het benodigde werk erin steken, anders wil ik je niet zien balen om het niet-behaalde resultaat’.

Bonustip: De Online Marketing Tornado van IMU

Tonny en Martijn van IMU (Internet Marketing Unie) hebben al hun kennis over conversie-optimalisatie, traffic en neuro-marketing in dit prachtige boek gestopt. Via dit boek leer je echte hands-on marketingvaardigheden. Je gaat dus heel praktisch aan de slag met doelgroep-keuze, sterke teksten schrijven, verkopen en optimaliseren. ➡️Klik hier om dit boek aan te vragen. Op jouw succes!

3 extra bonus-tips: gratis boeken over online marketing (enkel verzendkosten)

Online marketing is een zinvolle skill om te leren. En als bekende auteurs als Tonny Loorbach, Martijn van Tongeren en Russell Brunson hun beste werk tegen verzendkosten weggeven, dan zijn wij er als eerste bij om je hierop te wijzen.

1. De Online Marketing Tornado (was gratis, nu niet meer)

online marketing tornado gratis boek

2. Dotcom Secrets

dotcom secrets gratis marketing boek

3. Expert Secrets

expert secrets gratis marketing boek
Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...