Doelen formuleren

Doelen formuleren – Waarom zou ik het doen?

Met iedere cliënt ga je een doelen opstellen. Dat gebeurt dan ook expliciet tijdens het intakegesprek, maar ook tijdens het geven van taken. Maar waarom zou je doelen formuleren?

Doelen formuleren

Doelen formuleren, waarom?

Door doelen te stellen en dat in een mastermindgroep te doen maak je weliswaar een investering van misschien wel enkele uren per week om het doel te formuleren en te bespreken met anderen, maar het is een investering die je in de aansluitende weken en maanden dik terugverdient door drie grote krachten die je helpen je doel te bereiken:

  1. Onze RAS is scherp gesteld. We hebben een persoonlijk doel gemaakt voor een specifieke tijd in de toekomst. We hebben ons vizier dus op scherp staan en de komende tijd gaat ons onderbewuste alle kansen opmerken om ons doel te bereiken. Raymond van Barnevelds doel was om op triple 20 te mikken. Er was eens een autoverkoper die zijn verkopen per maand van 8 naar 32 wist te verhogen door alleen maar zijn doel te verhogen.
  2. Mensen die zich niet aan hun afspraken houden zijn inconsistent. Niemand is graag inconsistent. Dit werkt extra sterk als je aan andere mensen vertelt wat je doelen zijn. Bij Mastermindgroepen heb je publiekelijk je handtekening onder je doel gezet. Nu moet je wel!
  3. Als we op de correcte manier doelen stellen zijn we intrinsiek gemotiveerd. Binnenkort verschijnt een artikel met de correcte manier om doelen te formuleren.

Nog een aantal inzichten voor jouw doelen

  • Weet dat slechte dagen wel eens kunnen voorkomen. Een stapje terug is niet hetzelfde als een totale reset. De leercurve is nooit constant.
  • Alle antwoorden en vaardigheden zwerven al overal rond, zowel in je als buiten je. Het enige wat je nog hoeft te doen is de juiste doelen stellen en geloven dat je ze vindt.
  • ‘Of je nu gelooft of je het kunt of niet, in beide gevallen heb je gelijk’ – Henry Ford.
  • Kies je overtuigingen voorzichtig, want ze kunnen ‘self fulfilling prophecies’ worden. Wat voor effect zou het op je hebben als je docent tegen je zegt dat je niet kunt tekenen? En wat voor effect zou het op je hebben als je docent zegt dat je een begaafd tekenaar bent?
  • Als je twijfelt: twijfel aan je beperkingen, niet aan je succes.
  • Je haalt je doelen snel als je actie onderneemt. Na iedere actie kijk je wat je de volgende keer beter kunt doen en je past je actie aan. Je leert op precies dezelfde snelheid als dat je bereid bent fouten te maken. Falen bestaat niet, alleen feedback bestaat. Geloof het volgende: “Ik maak nooit fouten”(wel feedbackmomenten). Thomas Edison maakte duizenden ‘fouten’, maar zonder die feedbackmomenten had hij uiteindelijk geen gloeilamp kunnen uitvinden. Mocht je een ‘feedbackmoment’ veroorzaken, doe dan dit: evalueren, smart doel maken, opnieuw proberen. Je wordt dan een leermachine. We leren er niet van als we dingen goed doen, we leren juist van fouten. Niks doen is nu juist falen.
  • Denk groter. Niet moeilijk doen over triviale, kleine problemen. Houd je grote, belangrijke doelen in de gaten en houd je bezig met grote problemen.

Wat is de reden waarom jij doelen expliciet formuleert?

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!