Krachtige woorden (Lijst!) 58 Marketingwoorden voor emoties en actie

Wil jij power-teksten schrijven, bijvoorbeeld voor je marketing? Wil jij in deze teksten emoties en actie opwekken? Gebruik dan de krachtige powerwoorden van dit artikel.

Wat zijn krachtige powerwoorden, oftewel ‘Hot Words’?

‘Hot Words’, oftewel ‘Trance Words’, kunnen op zichzelf staand al heel veel teweeg brengen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je automatisch naar binnen moet keren wanneer je met deze woorden te maken krijgt. Je merkt dan op wat er met je gebeurt na het horen van deze woorden. Gebruik trance-woorden dus als je een bepaalde impact wil maken. Actiewoorden zijn een ander goed voorbeeld van Hot Words. Ze kunnen druk leggen op mensen.

Woorden die bepaalde emoties opwekken zijn ook hot words, want bij een wisseling van emotie vindt er trance plaats. Laten we er een voorbeeld uit het Engels bij pakken. Zo heeft ‘baby’ een veel grotere emotionele lading dan ‘infant’. Als je daarentegen zegt: “The baby got hurt”, doet dat veel meer met de toehoorder dan “The infant got hurt”. Denk op diezelfde manier na over welk synoniem je gebruikt om bepaalde boodschappen te vertellen.

Wanneer gebruik je juist geen Trance-Woorden

Gebruik juist klinische, neutrale woorden in een context waar je neutraal wil zijn, zoals bij het mededelen van slecht nieuws. In je marketing wil je juist wél gebruikmaken van de krachtige powerwoorden.

De Krachtige Trance-Woorden

Hieronder vind je alle krachtige powerwoorden:

Laten we beginnen met de top 10 power-woorden

We beginnen met de belangrijkste woorden die je eenvoudig uit je hoofd kunt leren. Daarna gaan we dieper in op verschillende andere soorten powerwoorden / trance-woorden. De top-10 powerwoorden zijn:

  • Gratis
  • Nu
  • Jij
  • Bespaar
  • Geld
  • Makkelijk
  • Garantie
  • Gezondheid
  • Resultaat
  • Nieuw

Omdat… (kun je)…

  • Een coach kan met het woordje ‘omdat’ zijn cliënt bewegen om graag een oefening te willen doen: “Omdat je plezier hebt gehad bij het leren van zo veel dingen in je leven, kun je weten dat je het proces van leren kan waarderen en dat je ervan kunt genieten, zodat je vooruit kunt kijken naar hoe leuk je deze oefening gaat vinden.”

Gewoon en natuurlijk

Bijwoorden als ‘gewoon’ en ‘natuurlijk’ zorgen ervoor dat er geen discussie mogelijk is. ‘Gewoon’ is handig om alles te diskwalificeren behalve je eigen boodschap.

  • Het is heel natuurlijk om zoiets te voelen.
  • Het is gewoon een vaardigheid die in je zit en waar je gewoon heel goed in bent.
  • Het is gewoon zo dat je voortgang gaat boeken want je gaat gewoon groeien in creativiteit.
  • Ik kan gewoon niet naar je luisteren en accepteren wat je zegt.
  • Het is gewoon hoe het is.
  • Het is gewoon hoe ik me voel.

Overige Hot Words

  • Zodra je ‘Hier’ zegt worden mensen om je heen alert. Óf ze gaan zoeken of je ergens naartoe wijst, óf ze verwachten dat je ze iets aanreikt.
  • Het is oké!
    Dit is een sterke Hot Word voor wanneer iemand schrikt of ongerust is. Door een paar keer snel achter elkaar “Het is oké” te zeggen kan je de persoon snel geruststellen.
  • Fascinatie, fascineer je.
  • Ga dieper.
  • Hypnose, gehypnotiseerd.
  • Spontaan!
  • Nu!
    Zeg dat woord betekenisvol, en eventueel na een kleine pauze.
  • Snel.
  • Onmiddellijk.
  • Direct.
  • Opeens.
  • Abrupt.
  • Kies snel.
  • Wakker worden: “Het is alsof je gevoelens uit je verleden wakker worden tot het punt waar je je als herboren voelt!”
  • Veel ongespecificeerde werkwoorden, zoals: merk op, realiseer je, sta toe, denk terug aan…
  • De naam van de persoon. De echte naam, dus geen bijnaam of afkorting, en met de juiste uitspraak.
  • Overtuig jezelf. “Overtuig jezelf niet om deze vaardigheden helemaal perfect te leren.”
  • ‘Wie’ zorgt ervoor dat mensen in een groep opletten.
  • “STOP” (+hoofd wegdraaien) om mensen te onderbreken.
  • “STOP. Houd je lichaam stil, houd het zoals het is.”
  • Focus!
  • Geheim
  • Nieuwsgierigheid
  • Dood
  • Betoverd.
  • Alsjeblieft
  • Dankjewel
  • Veel ongespecificeerde werkwoorden zijn trance-woorden, zoals: Merk op, realiseer je, sta toe, denk terug aan…

Tot slot vind je hier een lijst met positieve woorden die extra kracht hebben

Gebruik deze krachtige woorden gerust in je marketing:

krachtige woorden marketing powerwoorden

  • prachtig
  • fantastisch
  • waanzinnig
  • spectaculair
  • dolgelukkig
  • ongelooflijk
  • betoverd
  • extatisch
  • ongelooflijk gezegend
  • gedreven
  • opgeladen
  • uitbundig
  • fenomenaal
  • geweldig
  • diep getroffen
  • onoverwinnelijk
  • buitengewoon
  • onvergetelijk
  • explosief
  • onoverwinnelijk
  • niet te stuiten
  • briljant
  • niet te stoppen

Laten we deze krachtige marketing-actiewoorden in een zin zetten

Laten we kijken wat er gebeurt als we zinnen gaan maken van woorden die op actie gericht zijn.

  • Word je blij van de gedachte om makkelijk invloedrijk te zijn?
  • Voel je de kracht van het makkelijk kunnen presenteren van je ideeën?
  • Vind je het waardevol om medewerking te krijgen van mensen?
  • Is het niet belangrijk om mensen te kunnen helpen om succesvol te worden in hun leven?
  • Wil je liever invloedrijk zijn of wil je liever dat anderen je vertellen wat je moet doen? Heb jij ook niet liever meer autoriteit in plaats van behandeld te worden als een deurmat?
  • Besef je het belang van het vermogen om mensen het met je eens te laten zijn?

Meer leren over krachtige marketing-powerwoorden?

Wil je leren van de beste? Lees dan de boeken van Aartjan van Erkel. Hij gaat uitgebreid in op het gebruik van de juiste powerwoorden. Alleen al het opnoemen van de afwezigheid(!) van de fundamentele behoeften (zie de lijstjes onderin het artikel) zorgen voor een krachtig verkoopeffect.

Dit waren alle powerwoorden voor emotie en actie

Dat waren alle woorden voor emotie en actie. Verweef deze krachtige woorden op tactische plekjes in je marketingcommunicatie om je boodschap te versterken en om emoties en actie op te roepen bij je toehoorders. Succes!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!