Wat is langdurige stress? Wat zijn de gevolgen – bijvoorbeeld toenemende angstgevoelens – en wat zijn goede oplossingen voor langdurige stress? Lees verder…

Gastbijdrage | Miranda Hogervorst

Om te beginnen: stress is volkomen normaal…

Herken je dit? Je hebt een drukke baan met veel verantwoordelijkheid op je werk. Je to do lijst wordt met de dag langer en je komt tijd tekort. Voor een belangrijke vergadering zit je net op tijd in de auto en met een beetje geluk kom je op tijd op jouw afspraak en dan beland je in een file!

Het kan ook zijn dat je een lezing moet geven voor een paar honderd mensen waar je enorm tegenop ziet. In beide situaties word je overvallen door stress! Dit is geen vorm van langdurige stress en heeft over het algemeen geen invloed op je angsten. Deze kortdurende stress heeft namelijk een functie en is in sommige situaties volkomen normaal.  

Het hormoon cortisol komt vrij bij stress – prima, maar laat dat niet te lang duren…

langdurige stress informatie

Stress overvalt je meestal plotseling. Je spieren spannen zich aan en je bloeddruk gaat omhoog. Je voelt je hartslag in je keel kloppen en je begint te zweten. Herken je dit al? Jouw hypofyse geeft een signaal aan jouw bijnieren om het stresshormoon cortisol af te geven. Dit zorgt ervoor dat er meer energie vrijkomt waardoor je met een stressvolle situatie kan omgaan.  

Hierna lezen:  Mindfulness op het werk: Zo pas je het toe [7 Tips] [Stress-verlagend]

Het hormoon cortisol is vaak nuttig want het zorgt ervoor dat je in noodsituaties en stresssituaties goed en snel kan reageren. Denk ook maar eens aan het gevoel dat je krijgt als je een straat oversteekt en bijna geschept wordt door een auto. Of je ziet een hele grote spin waar je heel erg bang voor bent. Je lichaam reageert hier snel op. Vaak met een reflex zonder erbij na te denken.  

Helaas is het hormoon cortisol ook een “dikmaker”. Het is belangrijk om langdurige stress te voorkomen. Niet alleen omdat je mogelijk een gewicht aankomt maar ook omdat de invloed hiervan angsten over je zelfbeeld kunnen oproepen. 

Het moet alleen niet in langdurige stress overgaan… (beïnvloedt nieuwe of bestaande angsten)

Iedereen heeft wel eens stress in zijn of haar leven. De vraag is alleen waarom de een veel gevoeliger reageert als een ander. Bij sommige mensen gaat stress over in langdurige stress en dat heeft veel invloed op bestaande of nieuwe angsten.

Het verschil tussen kortdurende en langdurende stress

langdurige stress artikel

Het is allereerst belangrijk om het verschil tussen kortdurende en langdurige stress te kennen. Daarom hieronder de belangrijkste verschillen. 

Kortdurende stress 

Stress die je ervaart bij een lezing of een belangrijke vergadering zijn vaak vormen van kortdurende stress. Deze vorm is heel effectief voor je. Gezonde spanning wordt dit ook wel eens genoemd. De stof die vrijkomt in je lichaam zorgt ervoor dat je extra alert en gefocust bent op wat je doet.  

Wanneer je de straat oversteekt en die auto ziet je over het hoofd laat kortdurende stress je snel en adequaat reageren. Normaal gesproken gaat na een spannende situatie waar je stress ervaart de spanning weer weg en wordt het weer rustig in je hoofd.  

Langdurige stress 

Naast de kortdurende stress die je nodig hebt om in bepaalde situaties te kunnen reageren bestaat er ook langdurige stress. Door de drukke maatschappij waar we tegenwoordig in leven gebeurt het dat kortdurende stress niet verdwijnt als de situatie voorbij is. Het kan ook zijn dat je iets ergs hebt meegemaakt wat je niet kan vergeten. De gedachtes en de stress blijven in jouw hoofd malen en jouw gedachtes gaan met de tijd over in langdurige stress. Langdurige stress heeft negatieve gevolgen voor jouw lichaam en invloed op jouw angsten. 

Wat gebeurt er met je door langdurige stress? 

langdurige stress info

Wanneer langdurige stress in je hoofd zit, ga je piekeren. Dit kan over de simpelste dingen zijn. Een reorganisatie op je werk, doe je je werk wel goed of ben je wel een goede partner? Het piekeren is niet te stoppen, je kan het niet wegnemen. 

Hierna lezen:  Stress Verminderen? 181 Anti-Stress-Tips Die Je Niet Kende

Het gevolg is dat je langdurige stress ervaart die niet meer weggaat. Je begint minder interesse te tonen in andere mensen. Jouw omgeving begint zich af te vragen wat er met je aan de hand is. Angsten kunnen door langdurige stress om de hoek komen kijken. Angst wat andere van je vinden, angst voor jezelf omdat je niet prettig in je vel zit of angst over de toekomst.   

Gevolgen van langdurige stress  

Door de angsten die je hebt en waardoor je maar blijft malen en piekeren ontwikkel je langdurige stress. Hoe langer deze stress duurt hoe vervelender het wordt. Klachten als een hoge bloeddruk gaan vaak een rol spelen.  

Langdurige stress kan ook uitmonden in een burn-out of een vervelende depressie. Door langdurige stress en de angsten slaap je slecht, je wordt hierdoor moe, je hebt nergens meer zin in en hierdoor neemt de stress weer toe. Zo verdwijn je langzaam in de cirkel van langdurige stress die behoorlijke invloed op je angsten heeft. Je dagelijks leven begint onder de langdurige stress te leiden en dit heeft invloed op je angsten waardoor je hier steeds moeilijker uitkomt.  

Wat je zelf kunt doen tegen langdurige stress 

tips voor langdurige stress

Langdurige stressklachten die ook invloed op je angsten hebben waarschuwen je lichaam dat het tijd is om actie te ondernemen om hiervan af te komen. Ik heb wat tips voor je om aan de slag te gaan met langdurige stress die invloed op je angsten en dagelijks leven hebben. 

  • Neem iemand in vertrouwen en ga het gesprek aan. Alleen erover praten kan al voor een opluchting zorgen. Je bent niet alleen.  
  • Bedenk voor jezelf wat jouw energie geeft en wat jouw energie kost waardoor je je juist zorgen maakt. 
  • Bedenk een oplossing voor een situatie welke zeer stressvol is en hoe je dit kan veranderen.   
  • Zorg goed voor jezelf. Eet gezond en slaap voldoende.  
  • Drink geen alcohol, ze verhelpen de problemen echt niet ook al denk je misschien van wel.  
  • Is het te druk op je werk? Bekijk welke werkzaamheden tijdelijk door iemand anders gedaan kan worden.  
  • Zorg voor voldoende ontspanning. Lees een goed boek of maak elke dag een wandeling door de natuur. 
  • Ga sporten of zoek een andere hobby. Hierdoor krijg je veel afleiding. En sporten is ook gezond voor je. 
Hierna lezen:  Overprikkeld? Zo kun je je beschermen tegen prikkels [9 Tips]

Wanneer het niet alleen lukt 

Lukt het met bovenstaande tips niet om de cirkel van langdurige stress die invloed op je angsten heeft te doorbreken? Of wil je graag hulp omdat het alleen toch lastiger is? 

Ik kan je helpen met mijn programma personal coaching face to face. Ik laat jou stoppen met twijfelen en piekeren. Je gaat met mijn programma de stap maken om te kiezen voor een vrij leven. Klachten die horen bij stress, een burn-out of angsten zijn straks verleden tijd.  

Met mij als jouw personal coach leer je het beste uit jezelf te halen doordat je jezelf leert kennen en vertrouwen krijgt. De focus van mijn werkwijze ligt op niet geforceerd je best doen en daardoor meer bereiken.  

Meld je aan en ontwikkel een algemeen positief zelfbeeld waarmee langdurige stress geen invloed meer heeft op jouw angsten! 

Over gastbijdrager Miranda Hogervorst

Miranda Hogervorst coacht inmiddels al 25 jaar mensen. Zij heeft haar eigen coach- en adviespraktijk StartValue. StartValue richt zich op mensen die een burn-out hebben gehad en mensen die stress & angsten ervaren. 
Mensontwikkeling is de passie die Miranda drijft én ze schrijft er graag over.
Voor meer informatie of een vrijblijvende kennismaking kijk eens op: https://startvalue.nl/maak-een-afspraak/

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Beluister 5 bonus-audio's

Er is van alles te ontdekken rondom dit soort materiaal. Luister hier alvast naar vijf audio-bites uit de luisterbundel met 42 uur aan audio vol met NLP, persoonlijke ontwikkeling en praktische handvatten.

Gerelateerd: lees verder...