leren bidden wat is gebed

Leren bidden – Wat is gebed? Dit moet je weten

Wat is gebed? En hoe kun je leren bidden? Laten we kijken naar wat priester Anthony de Mello en filosoof Eckhart Tolle hierover zeiden. Zonder in details op te gaan, maar door naar de essentie van gebed te kijken. In dit artikel bedoelen we hetzelfde met de termen ‘gebed’ en ‘meditatie’, omdat we naar het groter geheel willen kijken. 

De vreugde van gebed kun je pas begrijpen als je het probleem van materialisme inziet

leren bidden wat is gebed

Priester Anthony de Mello zei: ‘Materiële zaken zijn bijvoorbeeld opwinding, plezier, angst… Je bent altijd bezorgd over wat anderen van je denken. Wie is het mooiste, populariteit, prestige, Je verliest je ziel, en wanneer je dood gaat, ga je dood zonder ooit geleefd te hebben. Materialisme is uitgevonden door de samenleving om ons uit te buiten en ons te controleren. Als je dat begrijpt, kun je vrij zijn, vrij van de grote illusies en de verslavingen die we kunnen loslaten.’

En dan kun je de vreugde begrijpen wat gebed is, van wat God is. Dan zijn we vrij van de illusie van populariteit, prestige etc. Er is maar één ding dat we nodig hebben: om echt te zijn en lief te hebben. Als je dat begrijpt, transformeert je leven in een leven waarin gebed een plek heeft. Maar bijna niemand begrijpt het. Eckhart Tolle zegt: ‘Het leven is een buffet, maar de tragedie is dat iedereen aan het verhongeren is.’

Leren bidden – Gebed gaat niet om aardse zaken

leren bidden wat is gebed

Je kunt God niet vragen dingen te doen die je zelf kunt doen. Een man gaat naar een Soefimeester. ‘Ik geloof zo in God, dat ik mijn kameel niet aan een paal heb vastgemaakt! Ik laat het over aan de zorg van God!’ Waarop de Soefimeester antwoordde: ‘Maak hem vast jij slimmie!’

Wat is gebed dan wel?

leren bidden wat is gebed

Anthony de Mello: ‘Gebed is vuur, gebed is liefde, dat is gebed.’ Gebed is ook liefde, want God is liefde. Geen aantrekkingskracht, dus niet waar je bang voor bent kwijt te raken.

  • Gebed is kameraadschap en converseren met God. Wanneer je met hart en ziel gaat bidden, met overgave, dan zal geluk in je hart stromen. Je opent dan de deuren naar diepere wijsheid en inspiratie.
  • Gebed is helemaal connected zijn met God, alsof je je vinger in een stopcontact doet en helemaal opgeladen word met positieve energie, dat vloeit intens naar je en van je, waardoor al het negatieve meteen van je afkaatst.
  • Meditatie zou je dagelijkse bezigheden niet moeten laten vergeten of ervan wegvluchten, maar juist ermee relateren. Meditatie brengt onze neuroses naar de oppervlakte in plaats van naar de bodem van onze geest. Het is een houding van fundamentele acceptatie van jezelf en je emoties.
  • Gebed is ook zelf-loosheid. Je zegt niet alleen gebeden voor jezelf. Denk niet aan jezelf, doe het voor de heilige geest en voor de wereld. Gebed is eigenschappen vragen voor juiste actie in het nu.
  • Het is wakker worden, vol vreugde! Niet meer in de dagelijkse sleur vastzitten: slapend zijn. Het is ontwaking. Het is contact maken met niet-materiële vreugde: voor altijd.
  • Het is: van dwaling naar leiding
  • Tot de kern komen

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren & deel dit met je vrienden! Sharing is Caring.