Loving Kindness – Compassie-oefening

Mindfulness is onlosmakelijk verbonden met liefde en eenheid, zoals je onder andere hebt ervaren van de natuur. In deze Loving Kindness oefening gaan we ons speciaal focussen op die liefde en eenheid.

Loving kindness

Loving Kindness – Compassie-oefening

Compassie houdt in dat we andere mensen goede dingen toewensen, en dat we een heel zorgzame houding jegens hen hebben. Je kunt je voorstellen dat je een ouder bent, en je kunt jezelf in het gevoel plaatsen dat een ouder heeft jegens een jong kind. Dat gevoel zit ergens in het lichaam. Dat zijn niet alleen gedachten, maar vooral ook emoties en een fysiek gevoel dat je krijgt wanneer je een ander mens met Loving Kindness benadert.

Sta jezelf maar toe om je eigen ervaringen met dat gevoel van Loving Kindness, dat gevoel van diepe zorgzaamheid, onder je aandacht te brengen. Sta jezelf toe om iemand voor de geest te halen waarmee je direct dat gevoel van Loving Kindness hebt. Merk de beelden op die verschijnen, de gedachten en wat er met je lichaam gebeurt.

Wens deze persoon nu mooie dingen toe. Bijvoorbeeld:

  • Ik wens je toe dat je vrede zult vinden.
  • Ik wens je toe dat je minder te lijden hebt.
  • Ik wens je toe dat je mag weten hoe het is om lief gehad te worden.

Sta jezelf toe om deze gedachten te hebben en om ze aan een of meerdere personen te richten.

Merk op wat het met je lichaam doet wanneer je deze liefdevolle gedachten hebt voor andere mensen.

Sta jezelf nu toe om een deel van deze gedachten aan jezelf te richten. Gebruik daarvoor dezelfde wensen die je voor anderen had en voeg er eventueel een paar aan toe. Je verdient compassie van jezelf.

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.