Loving Kindness – Compassie-oefening [Metta-meditatie]

Mindfulness is onlosmakelijk verbonden met liefdevolle vriendelijkheid en eenheid. In deze Loving Kindness oefening, ook wel ‘Metta’ genoemd, gaan we ons speciaal focussen op die liefdevolle vriendelijkheid.

Loving Kindness – Compassie-oefening (Metta-meditatie)

Compassie houdt in dat we andere mensen goede dingen toewensen, en dat we een heel zorgzame houding jegens hen hebben. Je kunt je voorstellen dat je een ouder bent, en je kunt jezelf in het gevoel plaatsen dat een ouder heeft voor een jong kind. Dat gevoel zit ergens in het lichaam. Dat zijn niet alleen gedachten, maar vooral ook emoties en een fysiek gevoel dat je krijgt wanneer je een ander mens met Loving Kindness benadert.

Compassie: de bereidheid om de onschuld in iedereen te zien.

De stappen van de metta-meditatie

Stap 1 – Kies een of meerder personen uit voor dit ‘compassie-gebed’

Je mag beginnen met iemand uit te kiezen waar je compassie en loving kindness voor wil voelen. Sta jezelf maar toe om je eigen ervaringen met dat gevoel van Loving Kindness, dat gevoel van diepe zorgzaamheid, onder je aandacht te brengen. Sta jezelf toe om iemand voor de geest te halen waarmee je direct dat gevoel van Loving Kindness hebt. Merk de beelden op die verschijnen, de gedachten en wat er met je lichaam gebeurt.

Stap 2 – Wens deze persoon nu mooie dingen toe

Wens deze persoon nu mooie dingen toe. Bijvoorbeeld:

  • Ik wens je toe dat je vrede zult vinden.
  • Ik wens je toe dat je minder te lijden hebt.
  • Ik wens je toe dat je mag weten hoe het is om lief gehad te worden.
  • Moge je bescherming ontvangen.
  • Moge je geluk ervaren.
  • Moge je vergevingsvermogen ontwikkelen.

Sta jezelf toe om deze gedachten te hebben en om ze aan een of meerdere personen te richten.

Stap 3 – Voel de liefde in je

Merk op wat het met je lichaam doet wanneer je deze liefdevolle gedachten hebt voor andere mensen.

Stap 4 – Richt deze liefdevolle, compassie-volle gedachten nu ook aan jezelf

Sta jezelf nu toe om een deel van deze gedachten aan jezelf te richten. Gebruik daarvoor dezelfde wensen die je voor anderen had en voeg er eventueel een paar aan toe. Je verdient compassie van jezelf.

Stap 5 – Neem de energie van de metta-meditatie mee in je dagelijks leven

Wens al dit moois in stilte ook op straat aan een ander toe, of in een pauze bijvoorbeeld.

Iemand die in staat is om niemand te haten, die vriendelijk is en vol mededogen, en die totaal niet egoïstisch is – van zo’n toegewijd persoon houd ik.
– Bhagavad Gita 12: 13-14

De Metta-meditatie in een video-begeleiding door Erna Laning

Het geheim van metta-meditaite: je wenst het niet exclusief aan iemand toe

Het geheim is: wens je dit enkel voor anderen en niet expliciet voor jezelf, dan heeft het alsnog effect op jezelf. Er bestaat namelijk geen dualiteit, maar eenheid.

Ik weet dat je ooit mij was en ik jou. Dus vandaag bid ik voor jou.

Als je alleen maar de metta-meditatie voor jezelf doet, dus als jij houdt van wie je bent, dan zullen anderen ons ook benaderbaar vinden en van ons houden om wie we zijn!

Meer manieren voor mededogen en compassie

  • Wees vriendelijk.
  • Wees vergevingsgezind.
  • Je hebt empathie wanneer iemand gekwetst wordt: het gaat je aan het hart. Die persoon heeft dan behoefte aan iemand die begrip kan opbrengen. Je laat hierdoor de ander merken dat hij niet alleen is.
  • Wees behulpzaam en neem attente actie. Merk het op en neem actie als mensen of dieren in je omgeving in nood zijn of bedroefd zijn.
  • Gebruik mooie, vriendelijke woorden. Wens anderen én jezelf mooie dingen toe.
  • Luister.
  • Oordeel en bekritiseer niet.

Succes met liefdevolle vriendelijkheid!

Dit waren alle manieren en tips voor compassie. Laat gerust een reactie achter.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!