Napraten – Hoe jij je coachingssessie boost met een goed einde

Napraten

Napraten

  • Door alle verschillende indrukken, verwarringen, fractionaties en abrupte wisselingen heeft er geheugenverlies plaatsgevonden bij de cliënt. Ze zal zich dus vrij weinig specifiek kunnen herinneren van de sessie. Dit kan je utilizen om extra kracht bij te zetten dat het probleem is opgelost.
    Vraag: “Wat was het probleem?”
    “Ik weet niet meer.”
    “Dat klopt, je herinnert het niet meer. Het heeft gewerkt.”
  • De coach verlaat de kamer en zegt “neem een minuut voor reflectie“.
  • Herhaling is belangrijk: geef de cliënt huiswerk mee door haar de oefening dagelijks zelf te laten doen, of door haar acties te laten uitvoeren om haar doelen te bereiken. Zonder oefening geen resultaat.
  • Vraag om feedback. Wat ging goed? Wat was het beste onderdeel? Wat is ter verbetering vatbaar?
  • Geef de client validatie voor het succes van deze sessie en geef een oprecht compliment over de client zelf.
  • Maak gebruik van het ‘witchdoctor-effect’. Bij het laatste wat je tegen de client zegt voordat ze weggaat houd je drie seconden oogcontact. Dit geeft het ‘witchdoctor-effect’ nog een extra dimensie, en wekt nog meer de indruk van een krachtige coach.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!