Wil je tips en oefeningen om écht te ontspannen? Zoek je ontspanningsoefeningen bij stress, angst, pijn of gewoon zonder bijzondere reden? Veel mensen willen graag extra ontspannen en ontstressen als ze thuis zijn. Dat kan met de tips, filmpjes, ontspanningsoefeningen en -technieken van dit artikel. Lees verder voor hét recept voor ontspanning…

Alvast wat snelle inspiratie om te ontspannen

Wat dacht je van de volgende ideeën?

  • Je huisdier knuffelen.
  • Je partner knuffelen.
  • Een massage nemen.
  • Eventjes mediteren.
  • Misschien een badje vol laten lopen?
  • Kopje thee of koffie?
  • Hangmatje pakken en erin liggen.
  • Niks moeten en gewoon doen wat je wilt.
  • Schoonmaken. Inderdaad, dat lucht ook op.
  • Even een dagje naar de sauna met een goede vriend(in)
  • Een boswandeling om de ontspanning van het ‘bosbad’ te voelen.
  • Naar een concert of musical gaan.
  • De Playstation aangooien. Als je wilt spelen, dan ga je spelen!

Ontspanningsoefeningen via ademhaling

Heb je een hoge ademhaling? Dankzij verschillende ademhalingsoefeningen kun je je adem naar beneden halen en laten ontspannen. Laat je bijvoorbeeld door bovenstaande uitstekende video-oefening van Yogaplaza leiden. Ook vind je hier uitgeschreven ademhalingsoefeningen.

Een dagje helemaal ontspannen en voor jezelf zorgen

Wil je meer ontspannen? Als je lief bent voor jezelf, ontspan je vanzelf. Zorg dus wat meer voor jezelf en ontdek wat het met jouw niveau van ontspanning doet. Maar ja, heel veel mensen gebruiken de kreet ‘zorg voor jezelf’ maar wat betekent het eigenlijk? Wat kun je concreet doen? Hier vind je tips en inspiratie om voor jezelf te zorgen.

Hierna lezen:  Zelfliefde & Zelfacceptatie vergroten? 26 tips om van jezelf te houden!

Visualisatieoefening voor ontspanning

Visualiseren werkt omdat je verstand geen verschil kan opmerken tussen echt en nep. Visualiseer je dus een rustgevende, ontspannende plek, dan zal je lichaam zich ook ontspannen. Wil je het eens proberen? Dan is bovenstaande video erg geschikt.

Stretchen voor spierontspanning

De ontspanningsoefeningen uit de fysiotherapie zijn bewezen en beproefd. De ontspanningsoefeningen zijn niet alleen gezond voor je rug of nek, maar schenken je ook ontspanning. Hier vind je bijna alle belangrijke stretch-oefeningen die er maar zijn.

Ontspanningsoefeningen van de Jacobson-methode

De Jacobson-methode is een bekende methode voor ontspanning. In bovenstaande video kun je deze methode leren en uittesten.

Hypnose voor ontspanning.

Hypnose wordt ook wel ‘suggestieve relaxatieoefening’ genoemd. Je kunt jezelf laten ontspanning met zelfhypnose. Alle stappen voor zelfhypnose staan hier beschreven.

Ontspanningsoefeningen bodyscan

Hierboven kun je de bodyscan volgen. Ook kun je op deze pagina de uitgeschreven bodyscan vinden. Het is een lange oefening. Heb je er de geduld voor? Dan zal je makkelijk ontspanning voelen.

Yoga Nidra voor de beste yoga-ontspanningsoefeningen

Yoga Nidra is de ultieme ontspanningsmethode. In Yoga Nidra zijn namelijk alle ‘moeilijke’ elementen uit Yoga gehaald, waardoor je alleen diepe ontspanning overhoudt. Hier leer je alles over Yoga Nidra.

Mindfulness-ontspanningsoefeningen voor rust in het hoofd

Het brein mag ook ontspannen, want geestelijk ontspannen draagt het meeste bij aan je algehele ontspanning. Sterker nog: geestelijke ontspanningsinterventies werken veel krachtiger dan wanneer je alleen maar je lichaam ontspant. Je geest, oftewel verstand, vraagt namelijk heel veel energie. Hier kun je direct thuis beginnen met acht weken lang mindfulness.

Perfect slapen in 7 stappen

ontspanningsoefeningen

Dit is een erg populaire methode die al vele mensen heeft helpen te ontspannen. Zet voor jezelf een stok achter de deur en test deze effectieve methode uit.

Tips om te ontstressen

Ontstressen en ontspannen zijn praktisch synoniemen. Lees daarom ook dit artikel met honderden tips over ontstressen.

Op jouw geluk!

Gerelateerd: lees verder...