Is een Phoenix-website een geschikte manier om je online marketing-activiteiten een boost te geven? Wellicht hebben Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van IMU je er al enthousiast over verteld. Wij vertellen in dit artikel waarom we Phoenix juist niet of wel aanraden voor onze ondernemende coaches en trainers. Lees verder voor de review en ervaringen

Wat is Phoenix?

Phoenix is een van de producten die is ontstaan vanuit de Internet Marketing Unie (IMU). Dit programma stond voorheen ook bekend als de Phoenix Site Manager. Met Phoenix kunnen gebruikers één of meerdere websites maken én beheren.

Tot zover lijkt Phoenix veel op een willekeurige CMS van bestaande websites, maar er is meer: Phoenix is niet alleen een CMS, maar het bevat ook pagebuilder-tools. Onder die tools bevinden zich een aantal extra marketing-modules die gebaseerd zijn op de kennis die IMU in huis heeft. De twee voornaamste pijlers zijn: conversie-optimalisatie en SEO.

De nadruk ligt bij Phoenix dus op de integratie van marketing-tools, waaronder converterende landingspagina’s. Dit zijn de belangrijkste pagina’s waar websitebezoekers daadwerkelijk hun gegevens achterlaten of klant worden. Doordat Phoenix bekend staat om zijn marketing-modules, kan de tool sinds kort ook in uitgeklede vorm gebruikt worden als louter een landingspagina-generator.

  • Phoenix Ultimate: alle tools voor je website en marketing.
  • Phoenix Premium: enkel de landingspagina-tools.

Voorbeelden: misschien heb je al eens wat Phoenix-sites in het wild herkend…

Wij zijn zelf nogal wat Phoenix-websites in het wild tegengekomen. Het was niet moeilijk om ze te herkennen. Al deze websites beschikken over dezelfde opbouw, software en functionaliteiten. Daarom lijken ze ook op elkaar en zijn ze goed te herkennen. Dit is overigens niet erg, want het gaat om de effectiviteit, oftewel omzet en resultaten, en niet om: ‘Kijk mij nou super creatief zijn met mijn website.’ Doe wat werkt.

Sinds 2020 is Phoenix ook los te gebruiken als landingspage-software

Voorheen was Phoenix als één volledig pakket af te nemen zodat je er alles mee kon doen. Sinds 2020 is het echter ook mogelijk om alleen de landingspagina-tools van Phoenix te gebruiken tegen een verlaagd tarief. Dit is omgedoopt tot Phoenix Premium, terwijl het volledige Phoenix-pakket nu Ultimate heet.

In de praktijk kan jou website al compleet en effectief zijn als het enkel bestaat uit landingspagina’s. Je loodst je bezoeker namelijk naar landingspagina 1… waar hij/zij een actie moet uitvoeren, zoals het invullen van een e-mailadres… waarna hij/zij op een bedanktpagina komt met een upsell… waarna hij/zij wederom op een bedanktpagina komt met een upsell!

Dat kan al jouw hele business zijn. Je hebt dus al genoeg aan Phoenix Premium. De reden om voor Phoenix Ultimate te kiezen, is dat je dan een ‘complete’ website krijgt, inclusief blog-mogelijkheden. In de praktijk leidt een blog alleen maar af van die belangrijkste doelen die jouw bezoekers in hun landingspagina;’s moeten uitvoeren.

Ons punt is: wees doelgericht. wat zijn de belangrijkste pagina’s en doelen van jouw website? Waarschijnlijk is dat alles wat naar e-mailadressen en verkopen leidt. Elimineer alles wat jouw bezoekers kan afleiden.

De kennis van IMU, maar dan ingebakken in Phoenix

Wat is er allemaal mogelijk met Phoenix? Deze software is speciaal ingericht op twee pijlers van IMU:

  • SEO, ofwel Search Engine Optimization, zorgt ervoor dat een pagina goed scoort in de zoekmachines, en uitsluitend op zoekwoorden waarop jij wilt worden gevonden door de klant of doelgroep.
  • Conversie-optimalisatie: Daarnaast beloven de medewerkers van IMU met Phoenix uitsluitend de beste conversies te genereren voor gebruikers, ook wel CRO genoemd: Conversie Ratio Optimalisatie. Naast meer online verkopen ontvang je ook meer kwalitatieve klanten op de website. Dit is mogelijk met de meest aantrekkelijke landingspages, slimme aandachtstrekkende tools en conversietools om de klant vanaf de binnenkomst op je website bij de hand te nemen, met als gevolg een conversie.

Dat klinkt heel aantrekkelijk – of eigenlijk horen we al een hemels koor zingen – maar werkt het in de praktijk ook zo?

Nadelen: ‘Zonder technische kennis een funnel opzetten’, is dat wel zo simpel?

phoenix funnels opzetten

De Phoenix-software belooft veel goeds, want ook zonder technische kennis schijn je een professionele website op te kunnen zetten. Zonder al te veel moeite zelfs. Dat smaakt naar meer, dus we gingen ermee aan de slag.

Dit viel echter niet 100% mee: de werkomgeving is niet helemaal intuïtief en overzichtelijk. We moesten er daadwerkelijk een paar dagen intensief mee aan de slag gaan om er gewend aan te raken. Maar hé, je moet er wat voor over hebben. Dit is geen simpele beginnerstool, maar een waardige – en op veel vlakken een veel betere – WordPress-vervanger.

Een website opzetten met Phoenix

De software achter het concept van Phoenix werd voor het eerst ontwikkeld in 2010. De eerste tests werden gedaan door Tonny Loorbach zelf, en later volgden een aantal pioniers in de online wereld met de ingebruikname van hetzelfde concept. Sindsdien heeft de software zich doorlopend kunnen ontwikkelen tot de sterke en vernieuwende software die vandaag de dag wordt gebruikt. Software waarmee ondernemers, bij voorkeur zij die geen technische kennis bezitten, ook beter kunnen scoren met een website in de belangrijkste zoekmachines.

Een website die wordt opgebouwd binnen Phoenix is in principe kant-en-klaar voor gebruik. Dat komt omdat Phoenix met kant-en-klare templates werkt die al bewezen zijn. Als ondernemer hoef je geen tijd en geld meer te steken in de ontwikkeling en achterkant van de website of webshop, en kunt direct van start met de promotie van je product of dienst.

Marketingfunnels die door een bezoeker worden doorlopen, zijn direct al geïmplementeerd op de website, waardoor een ‘logische structuur’ ontstaat. Die logische weg moet de bezoeker natuurlijk leiden naar de check-out met een conversie.

Ondertussen krijg je vanuit IMU advies van experts – betaald en onbetaald advies – over hoe je hoger in de zoekmachine kunt belanden én beter kunt scoren in de vorm van conversies.

Hier kun je Phoenix trouwens gratis proberen >>

Geen ‘mobielvriendelijke websites’, maar ‘mobile first’

phoenix mobile first seo

Diverse tools en websitemakers roepen nu al sinds 2007 dat ze je website ‘mobielvriendelijk’ maken. Nu we anderhalf decennium verder zijn, moeten ze met iets beters op de proppen komen. Dat heeft Phoenix gedaan: we waren verrast dat alles er extra mooi uitzag op mobiel, en niet gewoon ‘mobielvriendelijk’. Neem bijvoorbeeld de AMP-pagina’s: we konden deze technologie heel makkelijk activeren, waardoor onze mobiele bezoekers vanuit Google een snellere pagina kregen.

De websites van Phoenix beschikken over de laatste software. Dat betekent dat de websites vanaf de eerste dag mobile responsive zijn. Of je de website nou opent op de laptop, tablet of mobiel: overal ontvangen bezoekers hetzelfde overzicht en de gewenste gebruiksvriendelijkheid. Afbeeldingen, tekst en overige plug-ins worden automatisch geschaald voor de beste weergave.

Het enige wat je niet kunt doen met Phoenix en de bijbehorende tools zoals Plug & Pay…

Hoewel Phoenix een complete tool is waarmee je ook online kunt verkopen, kun je één ding niet doen: een giga-webshop neerzetten. Wel kun je een klein aantal producten en diensten online verkopen dankzij de extra tool Plug & Pay, maar een grote webshop waarbij je regelmatig massaal nieuwe producten toevoegt en updatet… dan moet je niet met Plug & Pay aan komen zetten – en daar is het ook niet voor bedoeld.

Snelle hosting is inbegrepen met voldoende data voor piekmomenten

Momenteel betalen wij zonder Phoenix 3.000 euro per jaar voor onze hosting gezien ons miljoenenpubliek. Als wij nu overstappen op Plug & Pay, zijn we goedkoper uit omdat de hosting er al bij inbegrepen zit. Wij zijn niet de enigen die hiervan kunnen profiteren: onder de Phoenix-gebruikers zitten talloze websites met miljoenen bezoekers per jaar.

Ook productlanceringen vragen doorgaans om meer capaciteit, en deze is ingebouwd in de software van Phoenix. Zodoende is je website ook op piekmomenten, bijvoorbeeld rondom een sale, optimaal bereikbaar voor de klant.

De kosten van Phoenix

Phoenix kost 1997,- per jaar of 200,- per maand. Dat geldt voor de volledige Phoenix-toolbox. Wil je alleen lekker gaan ‘funnelen’, dan kun je ook al uit de voeten met het goedkopere Phoenix Premium voor 497,- per jaar of 59,- per maand. Voor deze prijs kun je aan de slag met je eigen Phoenixsite.

De grootste voordelen van Phoenix

Websites opgebouwd vanuit de Phoenix-software beschikken over een aantal belangrijke voordelen. Zo scoren deze websites dankzij onderliggende technische aspecten beter in de zoekmachine, waardoor je pagina’s beter worden gevonden door de doelgroep.

Ook beschik je over bijzondere tools om van je bezoekers klanten te maken. Die conversie-optimalisatie is voor veel websites en webshops een grote opgave omdat de kennis en de tools niet binnen handbereik zijn, terwijl je dit binnen Phoenix direct krijgt aangeleverd. Sterker nog, aanbiedingen kunnen real-time worden gedaan bij een target doelgroep, waardoor jouw conversies in een piek terechtkomen.

SEO met Phoenix: Scoren in Google

Als je jouw website optimaliseert voor Google krijg je honderden tot duizenden gratis extra bezoekers per dag. De experts van Phoenix hebben tal van handige tools bedacht waarmee jij volgens de laatste inzichten en technieken je website kunt optimaliseren.

Als je gebruik maakt van Phoenix bij het creëren van je website, krijg je de beschikking over een groot aantal tools en technieken om je ranking te verhogen. Het begint bij de basis van SEO: eenvoudig titels, content en overige data met meta tags optimaliseren voor Google.

Ook kun je bijvoorbeeld met de module Phoenix Smart Content de pagina’s van je websites door middel van interne links met elkaar verbinden. Google neemt deze interne links mee wanneer deze jouw website leest en plaatst jouw site hoger in de ranking.

Bovendien maak je met Phoenix geen gebruik van plug-ins van derden. Alle software die je nodig hebt zit in het pakket. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar het houdt ook de code schoon waardoor de website SEO-vriendelijk is en hoger scoort op Google.

Een andere noviteit van Phoenix is het Content Kanon. Met deze functie creëer je eenvoudig een kennisbank. Een kennisbank op je website is direct van positieve invloed op je rankings, doordat het waardevolle interne links doorpasst. Natuurlijk is Phoenix ook uitermate gebruiksvriendelijk voor het creëren en plaatsen van blogs en andere SEO vriendelijke content die je eenvoudig aan elkaar kunt linken op relevante keywords.

Dit is slechts een kleine selectie van alle mogelijkheden die Phoenix je biedt om een zoekmachine geoptimaliseerde website te creëren.

Landingspagina’s: hier wordt het ware geld verdiend…

phoenix landingspaginas

Bezoekers naar je site trekken is één ding, maar je witl natuurlijk ook dat deze bezoekers tot actie overgaan en je product kopen of je dienst afnemen. Je kunt dit bereiken door gebruik te maken van een landingspagina: een pagina op je website die je bezoekers in beweging brengt.

Dit wordt ook wel een conversiepagina genoemd, omdat het je bezoekers aanzet tot conversie. Met Phoenix Pages wordt het heel simpel om zelf een succesvolle landingspagina te creëren. Je maakt hierbij gebruik van verschillende templates die jarenlang getest zijn door de makers van Phoenix.

Met de pagebuilder van Phoenix kun je snel en simpel een effectieve landingspagina samenstellen. Je kunt de verschillende elementen die je nodig hebt eenvoudig plaatsen en zo een fantastische landingspagina samenstellen. Er zijn verschillende templates beschikbaar zodat er altijd een stijl bij zit die past bij het imago van jouw bedrijf. Je kunt je website vullen met verschillende onderdelen zoals homepages, salespages en offerte pagina’s.

Communiceren met de Phoennix-community

Tal van websites zijn inmiddels aangesloten bij de software van Phoenix. En het leuke is, je kunt contact opnemen met de andere gebruikers, ervaringen uitwisselen en jouw website op die manier optimaliseren voor de bezoeker. Ook zijn er speciale freelancers voor als je een Phoenix-website wilt laten bouwen.

Wil je samenwerken met iemand anders om de website nog beter te maken? Dan nodig je deze personen simpelweg uit in het CMS, door onder ‘uitnodigen’ het account van je partner toe te voegen. Dit communiceren met zowel de experts van IMU als andere gebruikers van Phoenix werkt als groot voordeel voor kleine en grote ondernemers.

Wil je samen met een partner aan je website bouwen? Deze functie kun je ook meteen testen >>

Ervaringen met de software van Phoenix

En hoe zijn de ervaringen met Phoenix? Met ruim 1.600 gebruikers – vrijwel uitsluitend uit Nederland afkomstig – is Phoenix een toonaangevend programma met software voor websites. Bijna 7 miljoen bezoeken worden dagelijks via de talloze domeinen van Phoenix aangestuurd.

Wil je ervaringen van andere gebruikers lezen of bekijken? Diverse van deze gebruikers hebben een recensie achtergelaten, tekstueel of speciaal middels een videoboodschap.

Conclusie van onze Phoenix-review

We hebben twee conclusies: heb je geen ervaring met websites maken? Ga dan voor Phoenix maar neem echt een paar dagen de tijd om het goed te snappen. Een nog betere optie is om Phoenix te nemen en extra budget te reserveren voor een Phoenix-expert die je op weg helpt, maar je kunt het zeker ook lekker zelf ontdekken.

Ben je al wel bekend met websites maken – en met name: WordPress-websites – dan heb je twee keuzes. Je kunt alles prima in WordPress ‘nadoen’ maar weet dat het een heel gedoe is om alle juiste tools te vinden en alles in te stellen zoals je het wilt. In Phoenix zijn bijvoorbeeld alle conversie best practices tot op de milimeter exact ingevuld. Wij hebben zelf voor de tools van IMU gekozen omdat we het kant-en-klaar, direct goed wilden hebben.

Phoenix is zo’n tool die veel voor coaches, trainers en andere type ondernemers doet, maar het is zeker niet zo dat je op ‘activeren’ drukt en dan klaar bent. Je moet bijvoorbeeld alle teksten goed invullen. Wel hebben we gemerkt dat dit zo’n beetje de enige tool is die er bij iedereen mooi uitziet. Wij zijn geen enkele Phoenix-gebruiker tegengekomen met een lelijke website – en dat is nogal anders bij WordPress…

Dit is de beste en meest effectieve website-tool die er is. Maak er gebruik van en profiteer van de kennis van IMU die erachter zit. Máár neem de stappen. Vul je teksten in. Neem de tijd om het systeem te leren kennen. Activeer de conversie-tools. Bedenk een campagne. Bedenk een aanbod.,. Er is werk aan de winkel.

Speel even zelf met Phoenix (tip: gratis)

Hier kun je Phoenix gratis uittesten. Na de 14 dagen kan je dus alsnog beslissen om verder te kijken naar de beste software om jouw website te laten scoren.

Het is duidelijk dat Phoenix is geschreven door ondernemers die weten wat er nodig is om een product te verkopen via internet. De internet marketing specialisten hebben succesvolle tools ingebouwd waarmee je eenvoudig de traffic kunt verhogen en van de bezoekers klanten kunt maken. Een website van Phoenix zorgt ervoor dat je zonder enige kennis van programmering een fantastisch ogende website kunt maken die inhoudelijk precies doet wat ie moet doen: jouw product of dienst verkopen.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...