Hoe kun je je eigen podcast starten? Hoe kun je zelf starten, welke software moet je gebruiken, wat is de beste apparatuur en hoe kun je het beste te werk gaan? Lees verder…

Dit artikel is mede-mogelijk gemaakt door de bronnen van podcast-expert Mirjam Hegger

De betekenis van podcast

Simpel gezegd: een podcast is een audioprogramma zoals je dat kent als ‘praatprogramma's' op de radio. Echter: je abonneert je erop via je computer of smartphone en je luistert ernaar wanneer je maar wilt. Podcasts zijn veelal gericht op een bepaald onderwerp of thema, zoals fietsen, mindset, achtbanen, De Efteling, startups of verhalen.

Waarom een podcast?

De populariteit van podcasts neemt de afgelopen jaren sterk toe. We kennen veel ondernemende trainers en coaches die willen gaan podcasten. Veek van onze alumni willen gaan ondernemen en een groot deel van hen begint met een podcast.

  • Met een podcast maak je een diepe, persoonlijke connectie met je potentiële en huidige klanten.
  • Podcasts zijn sinds 2019 opeens stukken serieuzer, toegankelijker, professioneler en populairder geworden. Volgens het trendrapport van Mirjam Hegger zijn er meerder factoren die daarvoor gezorgd hebben – maar Spotify is daar een belangrijke bijdrager voor.
  • In het trendrapport van Mirjam Hegger staat dat diezelfde explosieve groei de komende jaren zich zal voortzetten en dat het zelfs mainstream zal worden. Het zal net zo gewoon worden als even de radio aanzetten of een boek pakken.

Hoe kun je starten met podcasten? Stappenplan

De beste maner om een podcast te starten? Mirjam Hegger heeft een gratis stappenplan gemaakt voor ambiërende podcasters. Download hier jouw podcast-stappenplan.

Dynamiek met de gasten die in je podcast verschijnen

Sommige podcasters kiezen ervoor om alles solo te doen. Andere podcasters kiezen ervoor om meerdere mensen in de podcast te stoppen. Hieronder vind je een aantal onderdelen die je aan je podcast kunt toevoegen om het wat dynamischer maken.

Binnenkort starten wij met onze eigen podcast. We willen er een ‘interview-podcast' van maken met een aantal vaste onderdelen:

  • We introduceren de gast met een verhaal.
  • We willen tijdens het gesprek ook iets doen. Er is een bekende Youtube-show waarbij de presentator de gasten hete pepers laat eten. Wellicht kunnen we iets anders bedenken wat interessant kan zijn, zoals het spelen van een (video)game.
  • De gast de kans geven om een elevator pitch te geven.
  • Een rapid fire vragenronde houden.
  • Goede interview-vragen stellen.
  • We gaan de website van de gast bespreken.
  • Het lijkt ons ook leuk om naar scoops te vragen: het nieuwste nieuws die onze gast te vertellen heeft over zichzelf.
  • Met stellingen werken.
  • Het lijkt ons geweldig als we een nederige houding kunnen aannemen ten opzichte van onze gast. Daarvoor lijkt het ons leuk dat onze gast ons ondervraagt met zijn/haar kennis.
  • De gast een gedicht, quote of lied meenemen dat we samen voordragen.
  • De gast de kans geven om zijn/haar gratis weggever te presenteren.
  • We gaan om toestemming vragen of we elementen van de podcasts van MG Culture kunnen lenen.

Zorg voor een fatsoenlijke aankleding

Veel beginnende podcasters hebben het goede idee om lekker snel te beginnen zonder het perfect te willen doen. Echter, laat dat geen reden zijn om gierig te doen qua aankleding van je ‘studio'. Voor een bedrag onder de 100 euro heb je al een mooie poster of popup-banner van jezelf achter je. Kijk eens hoe jij jouw opnameplek leuk kunt inrichten. Ook kun je voor heel vriendelijke prijzen via Fiverr allerlei leuke intro´s laten maken. Denk eens aan een leuke rap over je podcast, die kun je gewoon bestellen.

Wie kun je uitnodigen in je podcast?

Je moet een beetje durf hebben en de mensen uitnodigen die je wilt.

  • Wij willen persoonlijk onze mentoren sowieso uitnodigen: Jia en Jacko bijvoorbeeld.
  • Daarnaast gaan we onze zakelijke partners uitnodigen als gast voor de podcast. Bijvoorbeeld onze affiliates en de ondernemers die wij promoten.
  • Ook hebben we veel klanten waar we uit kunnen kiezen.
  • Door de jaren heen hebben we veel aan PR gedaan, waardoor er nogal veel (semi-) bekende mensen van ons gehoord hebben en een gunfactor voor ons hebben. Dat zijn bijvoorbeeld de auteurs en coaches die we op onze site hebben genoemd.
  • We kijken naar wie er allemaal in andere podcasts is verschenen – en deze mensen nodigen we uit.
  • We nodigen mensen uit die op zoek zijn naar PR. Dat zijn erg veel ondernemers. Aan gasten zeker geen gebrek dus.
  • Toevallig verkopen we een aantal boeken. Als er een bepaalde auteur is wiens boeken we veel verkopen, nemen we contact op om deze auteur in onze podcast uit te nodigen.
  • Ook nodigen we onze lezers uit die speciale dingen hebben bereikt, zoals Neda Boin.
  • Na een tijdje vragen we steeds grotere namen – uiteindelijk tot BN'ers aan toe.

Ook is je podcast een goede mogelijkheid om mensen uit te nodigen waar je sowieso al samen koffie mee wilde drinken. Zo is er een ondernemer waar wij al twee jaar mee willen afspreken – en de podcast zou een goede kans zijn om dat alsnog te doen.

Hoe en waar publiceer je je podcast?

Publiceren is een belangrijk aspect van podcasten. Er zijn talloze podcast-platforms, maar waarop moet jouw podcast allemaal staan? Wij raden in ieder geval li.sten.to aan, waarmee je je podcast in een keer overal publiceert.

Laat je moeite niet voor niets zijn: heb een funnel

Zorg ervoor dat iedere luisteraar de kans krijgt om zich aan te melden voor jouw (instap)producten, zodat ze in je zogeheten funnel terecht komen.

Een funnel is een reeks product-aanmeldingen of gratis acties die mensen kunnen uitvoeren, zodat ze uiteindelijk (meermaals) klant bij je worden.

Begin dus pas met podcasten als je zeker weet dat je een ideale funnel klaar hebt staan voor je luisteraars. Anders is je moeite een beetje voor niks geweest…

Webinar: Gratis Podcast Masterclass

Wij raden het webinar ‘De Podcast Masterclass' aan. Krijg hier toegang tot het gratis webinar. In het gratis webinar behandelt de docennt – Mirjam Hegger – onder andere het volgende:

  • Het produceren van je podcast.
  • Het gebruiken van de juiste software.
  • De intro van je podcast maken.
  • Je podcast editen.
  • Het publiceren van je podcast, bijvoorbeeld op Spotify.
  • Het schrijven van de inhoud van je podcast.
  • Het bepalen van je podcast-onderwerpen.
  • Het hosten van je podcast.
  • Geld verdienen met je podcast.
  • Je eigen podcast-studio maken.

Laten we naar het podcast starterspakket kijken.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...