Versterken van een state – Uitgebreide gids om nu uit te proberen

Het versterken van een state, bij veel NLP-oefeningen breekt er op een gegeven moment een punt aan waarbij dat mag gebeuren. Nadat je een state hebt opgewekt (meestal door een herinnering met die state te bezoeken en te zeggen: ‘Zie wat je ziet, hoor wat je hoort en voel wat je voelt’), is het vaak de bedoeling om hem te versterken. In dit artikel vind je handvatten om dit te doen.

pexels-photo-127968

Versterken van de state

  • Maak het gevoel maar groter.
    Maak het gevoel zelfs nóg maar groter.
  • Verbind jezelf er nog meer mee, voel je er steeds meer tot aangetrokken.
  • Ik wil dat je deze gevoelens als een energiebron door je lichaam ziet stromen. Geef deze gevoelens een energie-kleur. Het maakt niet uit wat de kleur is. Nu wil ik dat je de intensiteit en de helderheid verdubbelt. Verdubbel de intensiteit en verdubbel de helderheid!
  • Misschien merk je de {states} nu extra sterk op, en die {paarse} kleur wordt intenser, en die {states} stromen helemaal door je lichaam, helemaal van het topje van je hoofd naar de puntjes van je tenen. En je lichaam voelt het helemaal.
  • Voel de {states}, voel ze heel goed. Hoe voelt het?
  • Je kunt die hele ervaring voor je zien, en je kunt de hele scene zichzelf zien uitbreiden voor je ogen, het komt je tegemoet (kortom: de submodaliteiten versterken als een regisseur!).
  • Je voelt een oneindige bron van {states} op je hoofd, en het wordt in je lichaam gegoten. Het vult je en het heelt je helemaal. En het loopt zelfs over.
  • Helderder, meer puur.
  • Voel het in je ziel, voel het in je bloed. Voel ze door je aderen schieten.
  • Voel het je lichaam vullen, van je tenen tot aan je vingertoppen.
  • Het verwarmt je, het vult je hele lichaam op en doet je van top tot teen sprankelen en geeft je een krachtig gevoel.
  • Laat het gevoel helemaal door je heen stromen.
  • Hoor, zie en voel {de ervaring} en voel de {states} in je lichaam. Visualiseer dat moment. Wees daar. Haal adem zoals je toen ademhaalde. Ga weer in het ritme en het gevoel. Voel hoe je je voelde.
  • Denk aan een tijd waarin je {ervaring} en het echt heel, heel goed voelde! Ga daar weer heen. Voel het, voel het ritme, laat het gevoel helemaal opstijgen. Heel goed.
  • Geniet van het gevoel terwijl je beseft hoe sterk het in je aanwezig is.
  • Keer er intensief naar terug, zie wat je toen zag, hoor wat je hoorde en voel wat je voelde.
  • En je hebt je eigen persoonlijke geschiedenis. je bent opgegroeid en naar school gegaan. Je hebt mensen ontmoet tijdens die reis. Sommige kon je het goed mee vinden sommige niet en sommige daar tussenin.
  • En op het moment dat JIJ MERKT DAT DINGEN STEEDS MEER VANZELF GAAN, zou je er ook steeds meer bij kunnen stilstaan dat {states} natuurlijk bij jou horen.
  • Het is heel natuurlijk om zoiets te voelen.
  • bij {state} steeds hetzelfde gebaar maken om een anker te maken.
  • Iedereen kan {ontspannen}.
    Kan je je voorstellen hoe {ontspannen} je kunt zijn?
    Nu wil ik dat je voor jezelf erachter komt dat {ontspannen} heel normaal is voor jou.
  • En het kan gewoon steeds meer van zichzelf gebeuren.
  • Affirmeer:
    Jij bent een {krachtig} person
    Jj bent een {waardevol} person.
    Jij bent een person die gelooft in zijn eigen {kracht}, in zijn eigen kunde.
  • Je hebt naar het geluid van mijn stem geluisterd voor de afgelopen … minuten en je weet precies hoe het is om {states} te hebben.
  • En het wordt steeds makkelijker naarmate er steeds meer mooie herinneringen komen.
  • Sta toe deze {states} te laten opborrelen. Sta jezelf toe daar volledig te zijn, ervaar het in de eerste positie, geassocieerd. Voel ze lekker in je lichaam zitten en uitspreiden, geniet er volledig van.
  • Gebruik een aantal ambiguities:
    Jij weet wat jij nodig hebt. Want Jij weet, weet je, wat jij nodig hebt is {states}, nu.
    Denk aan al die goede dingen die JIJ WORDT…{STATE} is iets heel moois.
    Dat je die {state} hebt is echt iets om te vieren. En je gaat die {state} vieren, en ik wil dat ook vieren, ik denk dat ik dat ook vier, drie, twee, een, VIER DAT JE DIE {STATE} HEBT!
  • En de {state} die je nu voelt is iets dat je je kan onthouden met je lichaam, want het gevoel dat je hebt groeit vanuit deze {anker}, en wanneer je terug keert in deze {anker} kan het gevoel terugkomen, toch?
  • Stuur golf na golf van {state} door je lichaam, van de top van je hoofd tot de puntjes van je tenen, en je vingertoppen.
  • Pak dat gevoel en maak het sterker.
  • Verdubbel het gevoel, verdubbel de intensiteit. En nog een keer… En verdubbel het nog een keer… En je denkt misschien dat het niet kan, maar jawel: verdubbel het gevoel nog een keer.
  • Hoe meer je aandacht besteed aan dat gevoel, hoe meer het zelfstandig gaat groeien. En hoe meer het zelfstandig gaat groeien, hoe krachtiger het wordt. Nu hoef je er geen aandacht aan te besteden want dit soort gevoelens hebben de gewoonte helemaal zelfstandig te groeien.

Op welke manier versterk jij een state?

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *