Veel water drinken voordelen & tips: gezond voor de huid & afvallen

Wat zijn de voordelen van veel water drinken en wat zijn goede tips om meer water te kunnen drinken? Water is goed voor de huid en voor afvallen. Lees verder voor de tips… 

Waarom is water drinken zo belangrijk?

Wist je dat je vanaf 50kg lichaamsgewicht gemiddeld 0,2 liter zweet produceert op een warme dag? En dat je vanaf dit gewicht per 10kg dat je zwaarder bent, gemiddeld 0,9 liter meer zweet produceert? Dit betekent dat iemand van 60kg gemiddeld 1,1 liter zweet produceert per dag, iemand van 70kg gemiddeld 2 en iemand van 100kg gemiddeld 5 liter zweet produceert per dag.

Droom Leef Geniet Aanbieding Live

Wat eruit gaat, moet ook weer aangevuld worden. Om te voorkomen dat je sneller vermoeid raakt op zo’n warme dag en niet licht in je hoofd raakt, is dus belangrijk dat je voldoende water drinkt.

Hoeveel water moet je drinken?

Ons lichaam heeft per dag 2,8 liter aan vocht nodig. Goed nieuws: 1,3 liter wordt al automatisch geregeld doordat je het uit je eten haalt en doordat je lichaam ook vocht produceert. Wat overblijft, is 1,5 liter water wat je iedere dag moet drinken. Sommige mensen zeggen zelfs dat je 2 liter extra moet drinken, gewoon om er zeker van te zijn dat je goed bezig bent. Maar die 1,5 is genoeg.

Voordelen van veel water drinken

water drinken tips

Maak jij dankbaar gebruik van het mooie weer of merk je dat je sneller uitgeput raakt en je eigenlijk minder gedaan krijgt dan dat je zou willen? Meer water drinken is een belangrijke oplossing.

  • Het is goed voor je metabolisme: je krijgt er een betere spijsvertering van.
  • Het is goed voor ziektes: kwaaltjes zoals een hoge bloeddruk en maagklachten kunnen voorkomen worden.
  • Organen worden gehydrateerd, zodat ze goed hun werk kunnen doen.
  • De afvalstoffen worden verwijderd uit je lichaam.
  • Het helpt om vet en calorieën te verbranden.
  • Als je s’ochtends water drinkt, krijg je dubbel zoveel energie.
  • Het is goed voor je huid: rimpels, vernieuwen van huidcellen, etc.

Tip 1 – Neem altijd een thermosfles van een liter water mee

Dus geen fles van 0,5 liter, maar gewoon een fles van 1 liter. Houd hem vervolgens overal bij je in de buurt. Op je werk, in de sportschool, in de auto… Het voordeel van thermosflessen is bovendien dat het water lekker koel blijft op een warme dag.

En er is een ander belangrijk voordeel: plastic flesjes zijn niet bedoeld om hergebruikt te worden. Plastic flesjes moeten juist afgebroken worden, dus nadat je het één keer hebt gebruikt, gaat de plastic coating in je water terechtkomen.

Tip 2 – Bouw discipline om vaak water te drinken

Prima om allerlei trips en trucs te gebruiken, maar soms moet je gewoon brute wilskracht en discipline gebruiken als je gezonder wil leven. Gebruikt het artikel over discipline om er een gewoonte van te maken om regelmatig water te drinken.

Tip 3 – Thee, koffie en het toevoegen van fruit telt ook mee!

Prima ook thee of koffie te drinken. Dat telt ook allemaal mee om aan die 1,5 liter water te komen. Veel mensen houden er daarnaast van om fruit in hun water te doen: gember, munt, kiwi, citroen, ijsblokjes. Goed idee!

Tip 4 – Zet een water-wekker of gebruik een water-app

Gebruik de wekker op je telefoon om je er op vaste tijden aan te herinneren dat het tijd is voor water drinken. Daarnaast zijn aangeraden apps: Water your Body, Water Daily en Waterlogged.

Tip 5 – Laat een half uur tussen eten en water drinken

Kleine nuance: wanneer je aan het eten bent, geef dan je lichaam volledig de ruimte om het eten te verteren. Wacht na het eten een half uur met water drinken en drink een half uur van te voren ook niks.

Succes met genoeg water drinken

Maak er een gewoonte van en het gaat je zeker lukken om aan de 1,5 liter water per dag te komen, of sterker nog: aan de 2 liter water per dag!

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!