Zelfacceptatie ontwikkelen: hoe accepteer ik mezelf? [9 Tips]

Hoe kun je zelfacceptatie ontwikkelen? Hoe kun je jezelf (je lichaam) accepteren? Lees verder voor de betekenis en tips…

De betekenis met zelfacceptatie

Accepteer jij jezelf zoals je bent? Misschien heb je in je leven periodes gehad waarin je jezelf niet kon accepteren zoals je was, en misschien is dat nog steeds zo. Wellicht vind je jezelf te klein en vind je dat lastig. Dat is ook wel begrijpelijk, vooral als je er veel opmerkingen over krijgt.

Het beeld dat je over jezelf hebt, is misschien niet altijd even positief. Op een gegeven moment zou je dit toch echt moeten veranderen, want anders heb je jezelf er alleen maar mee. Jezelf accepteren zoals je bent is één van de moeilijkste maar mooiste projecten die jij in je leven gaat ondernemen.

Hier komt zelfacceptatie om de hoek kijken. Zelfacceptatie betekent: het accepteren van je tekortkomingen. Het accepteren van je imperfecties. Dit is uiteraard veel moeilijker dan het accepteren van je sterke punten. Hier ligt echter een heel belangrijke sleutel. Er komt dan een gigantische opluchting en rust vrij omdat je jezelf kunt zijn.

Jezelf accepteren zoals je bent: effectieve tips om te gebruiken

Test onderstaande tips eens uit en voel hoe het daarna met je zelfacceptatie staat.

Tip 1 – Spreek zelfacceptatie uit en ‘tap’ de energie-knooppunten in je lichaam los

zelfacceptatie

Deze tip bestaat uit twee elementen. Het eerste element is dat je hardop zelfacceptatie over jezelf uitroept. De zin die je daarvoor uitspreekt, zal ongeveer als volgt gaan:

”Hoewel ik {voer hier in wat je tot nu toe nog niet volledig accepteerde van jezelf}, accepteer ik mezelf voor de volle 100% en heb ik mezelf volledig lief.”

Het tweede element is dat je op bepaalde energie-knooppunten op je lichaam gaat tikken. Het zijn er niet zoveel hoor. Je leest in het artikel over tapping hoe je dit kunt doen.

Tip 2 – Mediteren doet wonderen voor zelfacceptatie

Waarom werkt deze tip? Waarom werkt mediteren om meer zelfacceptatie te krijgen? Wat er tijdens mediteren gebeurt, is eigenlijk heel logisch: je ego verdwijnt. Dat is handig, want de enige die geen zelfacceptatie heeft, is je ego. Daar zitten eigenlijk alle problemen. Test bijvoorbeeld deze meditatieteksten en zie wat er gebeurt met je zelfacceptatie.

Tip 3 – Vergeef jezelf en zelfacceptatie komt automatisch

Gebruik de tips die in het artikel over vergeving staan.

Tip 4 – Zeg de volgende affirmaties hardop

zelfacceptatie

Zeg onderstaande affirmaties regelmatig hardop.

  1. Ik accepteer en waardeer mijn lichaam.
  2. Ik accepteer de meningen van anderen en mijn eigen mening.
  3. Ik accepteer dat ik het verleden niet kan veranderen.
  4. Ik accepteer mijn eigen verantwoordelijkheid.
  5. Ik voel me vrij. Alles is goed zoals het is.
  6. Ik houd – vol moed – van mijn imperfecties.
  7. Ik houd van mezelf.

Tip 5 – Tap op knooppunten terwijl je jouw zelfacceptatie affirmeert

Leer in het artikel over ‘tapping’ – met bijbehorende video – hoe je op de energie-knooppunten in je lichaam kunt drukken terwijl je de affirmaties uit de vorige tip zegt.

Tip 6 – Val in het diepe dat ‘zelfacceptatie’ heet en vertrouw

Voordat je jezelf gaat accepteren, zou je misschien bang kunnen worden dat je jezelf niet meer ontwikkelt, maar gelukkig is dat helemaal niet aan de orde. Sterker nog: het tegenovergestelde zal gebeuren nadat je jezelf geaccepteerd hebt. Je zal een gigantische ontwikkeling door gaan maken. Vertrouw daarop!

Tip 7 – Ga de uitdaging aan om jezelf te accepteren

Maak met jezelf een afspraak: daag jezelf uit om jezelf te gaan accepteren. Zelfacceptatie is namelijk nog niet zo makkelijk, dus het is prima om het als een uitdaging te bestempelen. Het is namelijk makkelijk om mooie dingen mooi te vinden. Om de schoonheid in alles te zien, is uitdagender… Maar uiteraard mega bevrijdend!

Tip 8 – Heb een lief intern stemmetje die jezelf accepteert

zelfacceptatie

Draai eens aan de knoppen van je interne stem en maak hem eens zachter en liever. Dit kun je doen met submodaliteiten.

Tip 9 – Houd van jezelf

Zelfacceptatie kost tijd, aandacht, moed en heel veel zelfliefde. Accepteer en omarm je eigen imperfecties. Je hebt niet eens redenen nodig om van jezelf te houden. (Zelf)liefde is eigenlijk de standaard. De nulmeting. Vanuit dat punt zijn we afgedwaald naar schuld- en haatgevoelens naar onszelf. Ons ego deed dat, en ons ego zorgde ervoor om te geloven dat die schuld en haar ‘normaal’ is…

Houd van jezelf zonder reden. Sterker nog: je bent zelf liefde.

Bekijk dit boek van Jan Geurtz over zelfacceptatie

Het boek ‘Verslaafd aan de Liefde’ van Jan Geurtz gaat helemaal over zelfacceptatie. Aanrader.

Heel veel plezier met het proces van jezelf accepteren!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!