reageren op kritiek

Kritiek ontvangen – Leer er eindelijk mee om te gaan

Heb je ooit harde kritiek gekregen, en is het nog steeds lastig om ermee om te gaan? Of denk je dat er weer zo’n moment zal gaan komen? De volgende oefening kun je gebruiken om de effecten ervan uit te wissen.

Reageren op kritiek met dissociatie

reageren op kritiek

  1. Kies een context en persoon waarin kritiek ontvangen heel moeilijk zou zijn (verleden of toekomst).
  2. Het eerste deel van de strategie voor het reageren op kritiek is dissociatie (derde persoonspositie), want dat is minder emotioneel en heftig (coach calibreert zoals altijd! En hij kan de dissociatie ankeren zodat hij de cliënt daarin terug kan brengen als het nodig is). Zie jezelf dus de kritiek ontvangen van de kritiekgever, terwijl je de dissociatie behoudt. Er zit een dikke plexiglasmuur tussen jullie. Of een raam, of iets anders dat je met behulp van submodaliteiten improviseert.
  3. Je kijkt dus gedissocieerd naar jezelf. De versie van jezelf die je daar ziet, gaat je leren en voordoen hoe je kritiek moet ontvangen. Jij blijft op een afstand, observeert en leert.
  4. Zodra de kritiek begint, ga je jezelf nogmaals dissociëren (nu zijn we dus 2 niveaus gedissocieerd) op de manier waarop jij wil: scheid jezelf aan de hand van nog een dissociatie-element nogmaals van de kritiekgever, bijvoorbeeld door er een film van te maken/pexiglas/kano/strip met tekstballonnetjes.
  5. Zie jezelf de film compleet maken door aan de kritiekgever vragen te stellen over ontbrekende stukken, zodat het een gedetailleerde film wordt.
  6. Zie jezelf vragen om de film van de kritiekgever. Vraag de kritiekgever de 2 films te vergelijken, jouw film en de film van de kritiekgever. Zie jezelf eventueel je eigen film aanpassen.
  7. Zie jezelf nu een geschikte reactie kiezen in die situatie, gebaseerd op de evaluatie van die 2 films. Hoe zit de interactie tussen deze 2 personen, jij en de kritiekgever, eruit?
  8. Zou je kunnen concluderen dat je je gedrag zou moeten veranderen naar aanleiding van die kritiek/ontdekking van de kritiekgever?
  9. Is de versie van jezelf die je ziet tevreden, of moet er nog iets gebeuren volgens hem of jezelf als kijker? (ecologie-check).
  10. Til het plexiglasscherm voor je op en laat de versie van jezelf die je net bekeek steeds dichterbij jou komen (coach brengt hand dichterbij de cliënt) om jou te leren wat hij nu weet. Dus het is jij die zich herenigt met jou. De cliënt brengt met zijn handen de ‘jij’ die net heeft geleerd met kritiek om te gaan naar zich toe, samen met alles wat hij geleerd heeft over het vragen stellen, de film maken en het reageren. Laat het helemaal integreren, zodat het voortaan daar is.
  11. Future pace, en alle andere standaardzaken na een oefening.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!