Feedback ontvangen, hoe kun je dat het beste doen? Hier vind je tips en een model om feedback te ontvangen en te verwerken, bijvoorbeeld van een collega, baas, medestudent, klant, leerling of leraar. Lees verder voor tips, theorie en voorbeelden…
Omgaan met kritiek is een belangrijke competentie in je professionele – en persoonlijke – leven. Hoe kun je feedback beantwoorden? Laten we naar de tips gaan.
Inhoud van deze pagina:
Feedback ontvangen: theorie en model
In onderstaande 7 stappen zit een mooi model verwerkt om feedback te ontvangen op een manier waardoor het ook daadwerkelijk zinvol is voor toekomstige situaties.
Stap 1 – Vraag om welk gedrag het precies gaat
Vraag naar specifiek gedrag als dat nog niet duidelijk werd uit de feedback-boodschap van de feedback-gever. Zuivere feedback hoort namelijk op specifiek gedrag gericht te zijn. Wordt dat duidelijk uit de feedback-boodschap? Zo niet, vraag dan:
Wat neemt de ander precies waar?
Dus wat zag, hoorde of voelde de feedback-gever precies? Kom er op deze manier achter welk gedrag van jou precies voor verbetering vatbaar is.
Stap 2 – Ga na of je jouw gedrag herkent en stel eventueel extra vragen
Herken je jouw gedrag of is komt dit als een verrassing? Dit is een zelfreflectie-stap. Neem er dus de tijd voor. Stel ook gerust extra vragen als je jouw gedrag nog niet herkent.
Stap 3 – Vraag naar de intentie van de feedback
“Ik weet dat deze feedback een positieve bedoeling heeft. Die bedoeling is me nog niet helemaal duidelijk. Kun je meer vertellen over het doel van de feedback?”
Stap 4 – Vraag hoe je jouw gedrag zou kunnen veranderen
Feedback hoort daadwerkelijk praktisch en zinvol te zijn voor toekomstige situaties. Vraag dus hoe je jouw gedrag kunt veranderen. Dat is nuttige informatie. Vraag er dus naar.
Wat kan er specifiek beter? Maar vooral: hoe kan het beter?
Stap 5 – Ga na of je jouw gedrag wel wilt veranderen
Het is natuurlijk ook prima om het huidige gedrag te accepteren en om niks te veranderen. Dan is de feedback ook zinvol geweest, omdat je nu ervan bewust bent dat je een bepaald gedrag hebt wat voor verbetering vatbaar is, zonder dat je de behoefte hebt om dat per se te veranderen. Heerlijk toch!
Stap 6 – Laat eventueel weten wat voor gevoel je krijgt na het ontvangen van de feedback
Wat doet negatieve feedback met je? Als dit je op de een of andere manier raakt, laat het dan gerust weten aan de ander. Dit is het kwetsbare aspect van feedback ontvangen en ook dat mag er zijn.
Ook kritiek is welkom. Vind je kritiek vervelend? Kritiek is heel zinvol om iets te kunnen leren. Je zal ermee moeten leren omgaan. Gelukkig krijgen we soms kritiek! Je kunt niet verwachten dat de hele wereld jou op handen draagt en dat ze alleen maar positief zijn en nooit puntjes voor je hebben die voor verbetering vatbaar zijn.
Stap 7 – Feedback verwerken? Maak je ontvangen feedback SMART en bewaar het op een mooie plek
Heb je feedback ontvangen? Verander het in een SMART-actie voor de volgende keer en schrijf die SMART-formulering ergens op. Stop het daarna weg. Je hoeft er niet per se steeds weer naar te kijken, maar het mag wel. Je hebt in ieder geval de intentie om het de volgende keer anders te doen. Na een tijdje zal je merken dat je de feedback al helemaal toegepast hebt.
Vraag vaker om feedback om te kunnen oefenen met feedback ontvangen
Het is niet alleen goed voor je vermogen om met feedback te leren omgaan, maar je verbetert de vaardigheden ook nog eens mee waar de feedback over gaat. Hoe meer feedback, hoe harder je gaat!
Zeg vaker: “Ik sta open voor feedback.”
Omgaan met onterechte kritiek
Soms is er niet echt sprake van feedback, maar is het eigenlijk slecht overgebrachte – misschien wel onterechte – kritiek. Er is een mooie visualisatie-oefening om hiermee te leren omgaan. Zie dit artikel voor de oefening voor het omgaan met kritiek.
En als je zelf feedback wilt geven?
Dit artikel ging over feedback ontvangen. Misschien ben je ook wel geïnteresseerd in het geven van feedback. Hier vind je het beste model om feedback te geven.
Op jouw succes!
Gerelateerd: lees verder...
Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: