Hoe los je een conflict het beste op? Op deze pagina vertellen we je wat de beste manieren, methodes en stappenplannen zijn om met conflicten om te gaan. Lees verder…

Conflict oplossen: verschillende methodes en stappenplannen

Conflicten zijn lastig. Als de emoties hoog oplopen, is het een grote uitdaging deze weer tot bedaren te brengen. Gelukkig is dat niet onmogelijk. Het enige dat je erbij nodig hebt, is veel oefening en geduld. Er zijn verschillende methodes uitgedacht waarmee je conflicten op een constructieve wijze kunt oplossen. Voor deze methodes zijn ook stappenplannen bedacht. In dit artikel bespreken we de verschillende methodes voor het goed oplossen van conflicten.

3 krachtige methoden om conflicten op te lossen

Test onderstaande stappenplannen uit om conflicten aan te pakken:

Het #1 model om conflicten op te lossen is het NLP mediation model

Dit model, ook wel het NLP-onderhandelingsmodel genoemd, is ideaal om conflicten op te lossen. In het kort komen de stappen op het volgende neer:

  • Vraag wat partij A wil.
  • Vraag wat partij B wil.
  • Vraag naar de positieve intentie van wat partij A wil.
  • Vraag naar de positieve intentie van wat partij B wil.
  • Vaag bij beide partijen net zo lang naar de positieve intentie totdat je iets gemeenschappelijks vindt.
  • Ga vanuit dat gemeenschappelijke doel terug naar wat iedere partij zou willen qua acties.

Alle stappen van het NLP-onderhandelingsmodel vind je hier >>

Een conflict aanpakken waar je zelf in zit: een alternatief stappenplan

Gelukkig zijn niet alle conflicten zo ingewikkeld dat je er interne of externe begeleiders bij nodig hebt. Zijn de conflicten wat simpeler en komt er geen juridisch hocuspocus aan te pas, probeer dan eens de volgende methode voor het slim, snel en effectief oplossen van een conflict:

  1. Erken dat je gekwetst bent
  2. Probeer vervolgens die gevoelens opzij te zetten en het conflict van een afstandje te bekijken (bekijk er op rationele wijze naar)
  3. Probeer te achterhalen hoe de ander in het conflict staat – heeft de ander jou niet goed begrepen? Begrijp jij het gedrag en de houding van de ander misschien ook niet goed?
  4. Geef aan dat je de ander beter wil begrijpen en samen naar een oplossing op zoek wil gaan
  5. Als de ander ook gekalmeerd is, kunnen jullie samen aan tafel en alles bespreken
  6. Laat elkaar uitspreken: behalve zelf je verhaal te doen, is het ook belangrijk dat je naar de ander luistert
  7. Breng van alle partijen in kaart wat ze precies nodig hebben
  8. Zoek nu naar een oplossing waarbij jullie allebei zo min mogelijk concessies hoeven te doen.

Conflict van buitenaf oplossen als mediator: zo pak je het aan

Ben je geen onderdeel van het conflict, maar zou je het probleem wel graag opgelost willen zien worden? Als buitenstaander kun je veel bereiken, zeker als beide partijen je vertrouwen en je mening belangrijk vinden. Op een werksituatie is het wat makkelijk een buitenstaander in te schakelen die ervoor zorgt dat het probleem wordt opgelost, dan in een privésituatie.

  1. Eerst breng je beide partijen bij elkaar – als mensen niet bereid zijn met elkaar te praten, wordt er ook niets opgelost
  2. Breng het gehele probleem in beeld – waar hebben beide partijen last van? Heeft de ene partij last van precies hetzelfde, of bestaan er wat verschillende? Zorg dat je alle problemen die mensen met elkaar hebben tegelijkertijd in beeld brengt en aanpakt
  3. Laat beide partijen aan het woord – en belangrijker nog: laat beide partijen naar elkaar luisteren
  4. Treedt krachtig op – als bemiddelaar zorg jij ervoor dat iedereen precies te zeggen krijgt wat hij of zij wil zeggen en dat de spreker niet vroegtijdig wordt onderbroken.
  5. Zorg ervoor dat je beide partijen een eerlijke oplossing voor de problemen laat formuleren
  6. Onderzoek nu samen of de ideale oplossing die beide partijen geven met elkaar te rijmen zijn – bestaat er een compromis waar beide partijen het mee eens kunnen zijn?
  7. Als het compromis gevonden is, stel dan afspraken op (schrijf deze ook op) die ervoor moeten zorgen dat het compromis gehandhaafd wordt.

Laten we nu naar nog meer belangrijke tips kijken om rekening mee te houden bij conflicten…

Niet alleen vanuit jezelf denken

Wat veel mensen fout doen als ze een conflict met iemand hebben, is vooral vanuit zichzelf denken. Ze zijn heel erg bezig met wat ze vinden dat de ander niet goed doet en kijken naar wat zij zouden doen als ze in de positie van de ander zaten. Maar dat werkt niet. Die ander zit immers anders in elkaar dan jij en ziet het conflict door andere ogen. Als je allebei alleen maar bezig bent met hoe jij “dingen zou doen”, dan werk je langs elkaar heen en kom je nergens.

Deel hoe jij in het conflict staat

De ander kan niet blind aanvoelen hoe jij je voelt en waarom jij de dingen zo doet zoals jij ze doet. Daarom is het belangrijk dat jij precies met de ander deelt waarom je bepaalde keuzes maakt en waar je je het fijnst bij voelt. De ander kan rekening met jou houden en dat zal voorkomen dat het conflict uit de hand loopt. Uiteindelijk heeft iedereen belang bij een oplossing waarin iedereen het kan vinden. De belangen zijn voor iedereen dus hetzelfde: vrede.

Voorkom dat het persoonlijk wordt

Conflicten zullen vroeg of laat ontstaan, dat is eigenlijk onvermijdelijk. Je mag alleen niet vergeten dat mensen niet bewust ruzie met je maken en niet met opzet dingen doen waar jij het niet mee eens bent. Een conflict ontstaat niet puur en alleen om jou te frustreren, maar simpelweg omdat verschillende mensen anders in elkaar zitten. Voor kinderen is een conflict vaak persoonlijk, maar als volwassene moet je het beter weten en je woede ook los kunnen laten.

Ga samen naar een oplossing op zoek

Het loont als je je gevoelens opzij kunt zetten en samen naar een oplossing op zoek kunt gaan. Een oplossing vinden is namelijk in het belang van jullie allebei. Door in gesprek te gaan, hoef je geen gezichtsverlies te lijden. Zeker niet als je beiden bereid bent concessies te doen. Het is altijd verstandig een derde partij bij de besprekingen aanwezig te laten zijn. Die partij moet neutraal zijn, goed met mensen om kunnen gaan en geen voorkeuren hebben.

Zorg dat je afspraken vastlegt

Zelfs in oorlogstijd gaan landen die met elkaar in oorlog zijn met elkaar in tafel, dus waarom zou jij dat niet ook kunnen doen met de persoon met wie je een conflict hebt? Het vinden van een goede oplossing is moeilijk, maar zeker de moeite waard. Vaak moet je allebei iets toegeven. Je doet iets voor jezelf én iets voor de ander. Leg vast welke afspraken er gemaakt zijn, zodat de ander op de vingers kunt tikken als deze zich toch niet aan de afspraken houdt.

Gespreksbegeleiding gebruiken

Gespreksbegeleiding is een manier om een conflict op te lossen waarbij beide partijen steun krijgen van een gespreksbegeleider. De partijen krijgen een gespreksbegeleider, waardoor niemand er alleen voor staat. Soms is het nodig een gespreksbegeleider in te schakelen voor een client die tegenover een organisatie staat. De persoon die met de organisatie in conflict is, zit immers tegenover een woordvoerder (meestal niet de persoon die de oorzaak van het conflict is).

Gebruik van facilitation

Van facilitation is sprake als alle partijen een gespreksbegeleider hebben. Dit komt vooral voor als het conflict tussen twee of meerdere mensen is ontstaan en niet zozeer tussen een persoon en een organisatie. Facilitation en gebruik van eenzijdige gespreksbegeleiders is nodig om te voorkomen dat een conflict teveel uit de hand loopt (escaleert). Het voordeel van een gespreksbegeleider is dat deze kalm zal blijven en niet emotioneel zal reageren.

Wat is dan neutraal voorzitterschap?

Als een gespreksbegeleider een soort advocaat is, dan zou je de neutraal voorzitter kunnen zien als een rechter. De neutraal voorzitter is onpartijdig en staat aan de kant van geen van beide partijen. De voorzitter laat beide partijen aan het woord, zorgt ervoor dat de gehele waarheid wordt achterhaald en dat de vlam niet in de pan slaat tijdens de gesprekken. De partijen kunnen van tevoren besluiten welke macht ze de neutraal voorzitter precies geven.

Interne of externe vertrouwenspersoon inzetten

Soms is het nodig bij een conflict een extern vertrouwenspersoon in te zetten, bijvoorbeeld als het gaat om grensoverschrijdend gedrag, zoals mogelijk seksuele intimidatie of misbruik. Een externe vertrouwenspersoon wordt eigenlijk altijd door een bedrijf of organisatie ingezet. Gesprekken met een vertrouwenspersoon zijn altijd persoon. Er wordt een contract opgesteld waarin geheimhoudingsplicht wordt vastgelegd. Zo kan iedereen zich veilig voelen.

Conflict coaching gebruiken

Conflict coaching is een speciale coaching methode waarbij iemand specifiek wordt gecoacht in hoe hij of zij zich bij het conflictproces moet gedragen. Er wordt geoefend het conflict van een andere invalshoek te bekijken zodat er beweging in kan ontstaan. Een ander doel is dat de gecoachte persoon in de toekomst beter in staat is om conflicten te herkennen en ermee om te gaan.

YouTube-adviezen voor het oplossen van conflicten

In deze YouTube video vind je niet één of twee, maar liefst veertien verschillende methoden om conflicten op te lossen:

Op jouw succes!