Wie is Eelco de Boer, wat heeft hij allemaal bereikt en hoe heeft hij het gedaan? In het kader van onze artikelreeks over succesvolle mensen, behandelen we deze keer de succesvolle Nederlandse ondernemer: Eelco de Boer.

Eelco de Boer Bio

Eelco de Boer is binnen de marketingwereld bekend als succesvol ondernemer, investeerder en adviseur. Hij stond aan de wieg van diverse bedrijven – waaronder Paypro en Enormail – die zich stuk voor stuk focussen op online ondernemen.

Daarnaast zet hij zijn kennis en ervaring in om andere ondernemers te helpen hun succes te maximaliseren via internet door middel van online trainingstrajecten en (e-)boeken.

Ondanks zijn ambitie blijven zijn gezin, familie en vrienden een belangrijke rol spelen in zijn leven. Het is misschien juist wel dankzij deze ambitie dat hij een levensstijl heeft die veel tijd geeft voor zijn passies in het leven.

Door meer geld te verdienen in minder tijd, houdt hij immers tijd over voor de dingen die er echt toe doen. Daardoor is hij zelf niet alleen een inspiratie van andere ondernemers, maar ook nog de beste reclame voor zijn eigen bedrijf.

Van Drachten naar Amsterdam

Eelco de Boer werd op 3 juli 1980 geboren in het Friese Drachten waar hij ook het grootste deel van zijn jeugd doorbracht. Na het afronden van de middelbare school koos hij voor de studie Commerciële Economie in Groningen. Tijdens zijn studie woonde hij daar ook.

Al op jonge leeftijd leerde hij Daniëlle kennen tijdens een vakantie in Frankrijk, het meisje dat later zijn vrouw zou worden. Op dit moment woont De Boer in Amsterdam, samen met Daniëlle en hun drie kinderen.

De jonge ondernemer: RecordBuddy

Het ondernemerschap heeft hem altijd al in het bloed gezeten. Al op jonge leeftijd besloot hij dit te combineren met een andere grote hobby van hem: muziek. In 2000 begon hij geld te verdienen door de verkoop van LP’s. De verkoop verliep in het begin voornamelijk via Marktplaats.

In 2001 begon de verkoop professionele vormen aan te nemen en richtte De Boer RecordBuddy op. Zijn eerste onderneming groeide al snel uit tot een succesvol bedrijf. Met de online verkoop van LP’s – voornamelijk gespecialiseerd in hiphop – had hij een ware nichemarkt ontdekt.

In Nederland waren op dat moment nog geen andere online LP-winkels en De Boer had veel klanten in binnen- en buitenland. In 2007 deed hij RecordBuddy van de hand.

Mede-eigenaar van Enormail

Voor de in- en verkoop van zijn producten maakte De Boer voornamelijk gebruik van bekende verkoopkanalen zoals eBay en Marktplaats. Daarbij ontstond er behoefte aan een e-mailmarketingsysteem waarmee hij zijn producten effectief in de markt kon zetten. In 2005 werd hij mede-eigenaar van het in Drachten gevestigde Enormail en kreeg hij de juiste tools in handen om zijn online verkopen te maximaliseren.

De oprichting van PayPro

De Boer had zich in dezelfde periode ontwikkeld tot een eBay PowerSeller en wilde zijn ervaringen graag delen met het grote publiek. Hij schreef hiertoe een e-book waarin hij zijn ervaringen omzette in lessen voor andere ondernemers. In 2005 was het verkopen van e-books in Nederland echter nog niet zo gewoon als nu. Er ontbrak dan ook een degelijk online betaalsysteem waarmee de e-books op efficiënte wijze online verkocht konden worden.

De Boer was inmiddels gewend om zelf in zijn behoeftes voorzien wanneer het in de markt aan goede systemen ontbrak. Hij richtte daarom in 2006 een nieuwe onderneming op met de naam PayPro. PayPro is een programma waarmee ondernemers zelf hun digitale producten zoals e-books online kunnen verkopen en affiliates in kunnen zetten om de conversie te vergroten.

Die combinatie van verkoopsoftware en affiliate-samenwerkingen, was uniek – een innovatie. Op die manier vervulde hij niet alleen zijn eigen behoefte, maar kon hij ook andere ondernemers helpen die ook behoefte hadden aan een dergelijk systeem.

Dit is een werkwijze die we vaker terug zien komen bij De Boer: als iets niet voor handen is, verzint hij het zelf. En vervolgens zet hij het op zo’n manier in dat hij er niet alleen zelf, maar ook anderen ervan kunnen profiteren. Bovendien wordt er zo weer een nieuw concept ontwikkeld om inkomsten te verwerven.

Online trainingen en e-books

In de jaren daarna focuste De Boer zich voornamelijk op de ontwikkeling en verkoop van internetconcepten via online trainingen en e-books. Met zijn kennis en ervaring wist hij steeds weer innovatieve concepten te ontwikkelen waarmee hij een grote doelgroep wist te bereiken.

Niet alle pogingen om een nieuw internetconcept te lanceren waren even succesvol, maar je hebt slechts een paar grote successen nodig om je plaats in de markt te veroveren en te behouden.

Veelgevraagd spreker op events

De Boer werd met zijn succesverhaal een inspirerend voorbeeld voor het grote publiek. Het duurde niet lang voordat hij steeds vaker gevraagd werd als spreker op diverse events. Hij deelde daarbij het podium met grote namen zoals Les Brown, Jan Peter Balkenende, Wibi Sourijadi en Robert Kiyosaki.

Met zijn kennis en ervaring als succesvol online ondernemer ontwikkelde hij zich tot een veelgevraagd spreker waarmee hij diverse ondernemers heeft weten te inspireren.

Oprichting diverse bedrijven

Wie denkt dat daarmee de ondernemingsdrang van De Boer begon te luwen, heeft het mis. In de jaren daarna richtte hij nog diverse ondernemingen op die inmiddels zijn overgenomen en verder ontwikkeld door partners.

Zo was hij de oprichter van het e-commerceplatform Luondo.nl waar al meer dan 25.000 webwinkels het levenslicht zagen. Hij stond ook aan de wieg van IMU.nl, een bedrijf dat dagelijks vele ondernemers ondersteunt met het realiseren van een professionele website door middel van Phoenix. Daarnaast richtte hij het hostingbedrijf Webchamp.nl op in Purmerend en de app BetaalSociaal.

Zijn eerste fysieke boek

Nadat De Boer in de loop der jaren verschillende e-books en online trainingsprogramma’s had geschreven, vond hij het in 2012 tijd voor fysiek boek. Dit mondde uit in het boek ‘Winst.nl – Succesvol dankzij internet’.

Met dit boek helpt hij ondernemers succesvol te worden door gebruik te maken van marketingtools via internet. Het is een boek waarin al zijn kennis en kunde van de jaren daarvoor samenkomt. Hij gaf het boek in eigen beheer uit en de verkoop verloopt tot de dag van vandaag boven verwachting.

Van ondernemer tot investeerder en adviseur

Op dit moment is De Boer met name actief als investeerder in potentieel succesvolle ondernemingen. Daarnaast zet hij zich in voor de ondersteuning van andere ondernemers door middel van e-books, podcasts, video’s, webinars, blogs, seminars en coaching zodat zij net als hij een succesvolle onderneming kunnen ontwikkelen die niet veel tijd kost.

Op die manier verdienen zij meer geld in minder tijd, waardoor zij meer tijd kunnen besteden aan belangrijke zaken in het leven. Dat betekent meer tijd voor familie, vrienden en passies. Zo wordt ondernemen nog leuker. Hij zet dus vooral in op het verwerven van meer vrijheid in het leven. Deze houding past ook goed bij De Boer die ambitieus is en meerdere ondernemingen heeft gestart, maar zijn bedrijven nooit voor zijn gezin en levenswijze zou zetten.

Zijn persoonlijke leven

In zijn persoonlijke leven omringt De Boer zich graag met de mensen die hij liefheeft. Dat is in de eerste plaats zijn vrouw Daniëlle. Met haar kreeg hij drie kinderen: Dani, Otis en Ben. Daarnaast speelt zijn moeder een belangrijke rol in zijn leven, wanneer zij belt zal hij altijd opnemen. Tot slot zijn andere familieleden en vrienden in binnen- en buitenland onmisbaar voor De Boer.

Hij vindt het belangrijk om een vol leven te leven en daar maken mensen een belangrijk onderdeel van uit. Over het belang van een vol leven schreef hij ook een e-book dat je kunt downloaden via zijn site.

Inspirerende ondernemers op zijn pad

Eén van de belangrijke mensen in het leven van De Boer is Sir Richard Branson. Deze inspirerende ondernemer zorgde ervoor dat De Boer een prijs won met een 10 minute talk op het privé-eiland van Branson.

Zijn presentatie over Internet Fasting leverde hem niet alleen 65.000 dollar op, maar ook een week met Branson in Zuid-Afrika. Niet alleen Branson is een grote inspiratie voor De Boer, ook van Dean Jackson en Elliott Hulse heeft De Boer in de loop van zijn carrière veel geleerd.

Sporten en reizen

De Boer heeft door de manier waarop hij zijn bedrijven heeft opgezet veel vrije tijd. Hij brengt deze tijd behalve met mensen ook graag door met sport. Hij doet aan hardlopen en heeft zelfs meerdere marathons voltooid. Bovendien doet hij graag aan krachttraining.

Naast sport is reizen een grote passie van hem. Hij is in staat om meerdere maanden per jaar in het buitenland door te brengen. Kortom: in zijn persoonlijke leven doet De Boer het liefste dingen die hem een vol en rijk leven geven. Zijn succesvolle leven stelt hem ook in staat om dit te doen. Daarmee is zijn lifestyle waarschijnlijk de beste reclame voor zijn bedrijf.

Succes voor iedere ondernemer

Het is opmerkelijk dat De Boer het zo ver geschopt heeft, aangezien het hem niet ontbreekt aan ambitie, maar wel aan praktische vaardigheden. Zo profileert hij zichzelf als een man met twee linkerhanden zonder richtingsgevoel die niet kan klussen en nog nooit zelf een website heeft gerealiseerd.

Hij geeft aan liever lui dan moe te zijn, al doet het feit dat hij meerdere ondernemingen heeft opgezet, zijn eerste e-book met de hand schreef en meerdere marathons heeft gelopen toch anders vermoeden. Deze profilering geeft echter iedere ondernemer het gevoel: als hij succesvol kan worden, dan kan ik het ook.