Vasco Rouw was al een bekende naam in de wereld van zelfontwikkeling – en de laatste tijd is hij extra bekend geworden door zijn samenwerking met rapper Boef om The Millionaires Club op te richten. Wie is Vasco Rouw nou eigenlijk, wat is zijn vermogen, wie is zijn vriendin, wat is zijn leeftijd en hoe kun je in contact komen met hem en zijn workshops? Lees verder voor onze bio over hem…

Biografie Vasco Rouw

Vasco Rouw staat bekend als een succesvolle zakenman die miljoenen op zijn naam heeft staat. Slechts weinigen weten echter dat hij dit geld heeft verdiend met de ontwikkeling van games. Hij is de man achter Vasco Games, een bedrijf dat ruim een miljard downloads op zijn naam heeft staan. Daarmee ontwikkelde het bedrijf dat gevestigd is in Emmen zich tot de grootste gamesontwikkelaar van Nederland.

In de loop der jaren heeft Rouw zich steeds meer misbaar gemaakt binnen zijn bedrijf, zodat hij zonder veel tijd en energie geld kon verdienen. Tegenwoordig deelt hij binnen The Millionaires Club – een bedrijf dat hij samen met Boef oprichtte – zijn kennis met ondernemers die ook financiële vrijheid willen bereiken met hun bedrijf. Je kunt dit doen door een lidmaatschap af te sluiten. Op die manier krijg je toegang tot diverse online modules en offline events. Met een Diamond Membership kun je zelfs deelnemen aan twee groepsgesprekken per maand met Rouw zelf.

Oprichting Vasco Games

Rouw ontwikkelde op slechts dertienjarige leeftijd al spelletjes waarmee hij geld verdiende. Hij richtte Vasco Games op en kreeg van de leerplichtambtenaar toestemming voor zijn schoolverlating. Zijn ouders stimuleerden Rouw bij de ontwikkeling van het bedrijf waardoor hij al snel veel succes kreeg. Als ondernemers wisten zij de jonge ondernemer op de juiste wijze te begeleiden. Het succes van zijn games groeide, op een gegeven moment speelden maar liefst honderdduizend mensen de spellen van de jonge Rouw.

Aangezien Rouw nog een tiener was die bij zijn ouders woonde, had hij niet veel bedrijfskosten. Gelukkig was hij zo verstandig om het meeste geld opzij te zetten. Het leiden van zijn bedrijf kostte ook niet veel tijd, de tijdsinvestering was te vergelijken met een parttime baan. De combinatie van veel vrije tijd en voldoende geld leidde ertoe dat Rouw veel uit ging. Zijn leven bestond uit games ontwikkelen en feesten.

Jong vaderschap

Het keerpunt kwam toen zijn vriendin zwanger raakte en ze ondanks hun prille relatie besloten het kindje te houden. Zo werd Rouw op zijn 19e vader, een verantwoordelijkheid waar hij zich terdege van bewust was. Hij ging zich meer focussen op de groei van zijn bedrijf om zijn jonge gezin te kunnen onderhouden. Rouw ging samenwonen met zijn vriendin en kon hun onkosten volledig vanuit zijn eigen bedrijf financieren. Hij werkte zo hard dat zijn lijf in die periode regelmatig protesteerde tegen zijn nieuwe werkmodus.

Online games

Zijn nieuwste succes was de ontwikkeling van een online Bingo-spel. Hij had zich hierbij laten inspireren door zijn moeder die een soortgelijk spel online speelde. Rouw maakt er geen geheim van dat hij voor het ontwikkelen van zijn games gebruikmaakt van eerder verzonnen concepten. Hierdoor kon hij sneller succesvolle spellen op de markt brengen dan wanneer hij zelf iets zou moeten verzinnen.

Het online Bingo-spel werd een groot succes, hij maakte hier op het hoogtepunt bijna een ton omzet per maand mee, een winst van enkele tienduizenden euro’s. Aangezien hij nog steeds kleinschalig werkte – naast zijn ouders had hij geen personeel in dienst – ging het grootste deel van zijn winst in een apart potje en groeide zijn vermogen gestaag.

Bedrijfsactiviteiten in grijs gebied

Ondanks het feit dat het Bingo-spel hem veel succes opleverde, besloot hij er toch mee te stoppen. Justitie hield hem namelijk al een tijdje in de gaten en op een dag kreeg hij een officiële waarschuwing. Over de inkomsten uit het online spel werd gewoon kansspelbelasting betaald, maar hij begaf zich wel op glad ijs. Het spel viel onder de gokspellen en leek daarbij gebruik te maken van enkele mazen in de wet. Het was voor de jonge ondernemer veiliger om een nieuwe markt te kiezen.

Flash games

Rouw had inmiddels een aardig bedrag opzij gezet dat hij kon gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe games. Hij richtte zich nu op de lancering van flash games, eenvoudige spelletjes die hij op meerdere websites uit kon zetten. Ook de flash games werden een succes waarmee hij een half miljoen per jaar omzette uit advertentiegelden. Dit is het moment waarop hij zijn bedrijf uit kon breiden en voor het eerst personeel in dienst nam.

De doorbraak in 2013

De grote doorbraak van Rouw volgde in 2013 toen hij zich begon te richten op de markt van mobiele games. Hij verkocht zijn flash-games en investeerde tonnen in spelletjes voor op de mobiel. Zijn omzet haalde hij hierbij niet uit de mobiele games zelf, deze zijn namelijk gratis. Hij verdiende door middel van reclamegelden en de aankopen van spelers binnen de games zelf, zoals het personaliseren van een eigen avatar of de aanschaf van extra attributen. Circa 70% van winst kwam voort uit advertenties. Door gratis spelletjes op deze manier aan te bieden, had Rouw een slim verdienmodel in handen.

Grote productie van mobiele games

Rouw bracht met Vasco Games op het hoogtepunt circa 60 games per maand uit. Hij gebruikte nog steeds de oude techniek waarbij hij succesvolle games in een iets afwijkende variant op de markt bracht. Door slechts een detail te veranderen, maar hetzelfde concept te hanteren, kon hij alweer een nieuw spel lanceren. Op die manier bouwde hij voort op het succes van een ander, zonder dat hij eerst zelf een nieuw spel hoefde te ontwikkelen waarbij het succes onvoorspelbaar was. Hij behaalde voornamelijk veel succes met spelletjes voor jongeren.

Internationale onderneming

De mobiele games werden een internationaal succes waardoor Vasco Games nog verder groeide. Hij verplaatste enkele activiteiten naar het buitenland, waaronder Argentinië en China. Zo groeide Vasco Games uit tot een onderneming waar ruim honderd mensen voor werkten. De keuze voor offshoring kwam voornamelijk voort uit een behoefte om de personeelskosten voor het bedrijf te drukken. In het buitenland betaalde hij slechts een fractie van de personeelskosten die hij in Nederland betaalde, terwijl het werk dat werd gedaan dezelfde kwaliteit had. Slechts een kwart van de medewerkers werkten vanuit het hoofdkantoor in Emmen.

Winstdeling voor managers

In eerste instantie werkte hij samen met freelancers, maar dit leidde niet tot het gewenste resultaat. Veel buitenlandse freelancers logen over hun vaardigheden of waren niet in staat afspraken na te komen. Daarom besloot Rouw ook in het buitenland kantoren te openen waar zijn medewerkers konden werken. Hij liet de kantoren managen door de buitenlandse freelancers met wie hij wel goede ervaringen had. Deze freelancers gaf hij een financiële prikkel om betere prestaties te stimuleren. Hij beloofde ze een percentage van de winst die voortkwam uit de door hen ontwikkelde games. Dit bleek een goede motivatie voor het buitenlandse personeel en het succes begon door de ontwikkeling van talloze populaire games wederom te groeien. In 2017 werden bereikte het bedrijf de magische grens van 1 miljard downloads.

Privéleven lijdt onder werk

Ondertussen leek Rouw verslaafd te raken aan het succes. Hij werkte steeds meer om keer op keer successen te kunnen behalen. Deze werkethos had een negatieve invloed op zijn privésituatie. Doordat Rouw zich enkel nog liet leiden door het werk, bracht hij steeds minder tijd door met zijn gezin. Ironisch genoeg was hij dit harde werken juist gestart voor zijn gezin, maar nu betekende dit het einde voor zijn relatie. Zijn partner – met wie hij inmiddels een tweede kind had gekregen – en hij gingen uit elkaar.

Rouw gooit het roer om

Ondanks dat hij zijn gezin niet meer bijeen kon houden, was het voor Rouw wel een duidelijk signaal dat er iets moest veranderen in zijn manier van leven. Hij besloot het ontwikkelen van games voortaan volledig aan zijn medewerkers over te laten. Zelf stak hij enkel nog energie in zijn eigen ontwikkeling. Hij leerde door middel van zelfstudie en events hoe hij geld kon verdienen zonder daar heel veel energie en tijd in te steken. In deze periode besloot Rouw zijn geld te laten groeien door te investeren in vastgoed en aandelen.

Investeringen

Rouw kocht bijna veertig woningen in zijn woonplaats Emmen en werkte aan een mooie portefeuille met obligaties. Hij investeerde ook geld in enkele kleine bedrijven en mensen met de potentie om een succesvolle onderneming te starten, maar dit niet konden door een gebrek aan kapitaal. Zo investeerde hij in deze periode bijvoorbeeld geld in een klein autobedrijf. Op die manier spreidde hij zijn kapitaal over verschillende sectoren, volledig beseffende dat hij niet op één paard moest wedden. Je weet immers nooit of een succesvolle branche succesvol blijft in de toekomst, kijk maar naar de cd-industrie. Door zijn geld te spreiden kon het groeien zonder dat hij een onverantwoord groot risico liep om alles te verliezen.

Oprichting foundation

Rouw werkte niet enkel voor zijn eigen portemonnee, maar wilde op een zeker moment ook iets terugdoen voor zijn omgeving. Hij deed dit door middel van de oprichting van een foundation die circa €5000 per maand aan een goed doel in de omgeving spendeerde. Zo gaf hij geld aan ernstig zieke kinderen om een laatste wens in vervulling te kunnen laten gaan. Hij dacht ook na over een online donateursplatform waarbij mensen konden stemmen over projecten die gesteund konden worden en zelf een financiële bijdrage konden leveren. Hiermee wilde hij meer transparantie creëren, mensen die projecten financieel steunden wisten precies waar hun geld naartoe ging.

Succes leidt niet tot landelijke bekendheid

Ook al maakte Vasco Games per jaar ongeveer 1 miljoen euro winst en was het vermogen van Rouw gegroeid tot circa 3 miljoen euro, toch kenden Rouw en zijn bedrijf geen landelijke bekendheid. Volgens Rouw is dit voornamelijk te wijten aan de manier waarop hij zijn games ontwikkelde. Hij baande geen nieuwe paden door de ontwikkeling van originele concepten. Door voort te bouwen op bestaande games trok hij nooit de aandacht die het bedrijf met ruim een miljard downloads verdiende. Zeker voor Nederlandse begrippen is dit succes ongekend en ongeëvenaard.

Oprichting The Millionaires Club

In 2019 ging Rouw de samenwerking aan met Boef, een rapper en vlogger die met zijn activiteiten miljoenen had verdiend. Samen startten zij The Millionaires Club waarmee zij hun successtrategie wilden delen met potentieel succesvolle ondernemers. Op dit moment vormt The Millionaires Club de hoofdactiviteit van Rouw. Door een combinatie van online trainingen en events waar leden kunnen netwerken en leren, worden zij klaargestoomd tot succesvolle ondernemers. Het lidmaatschap vraagt een relatief kleine investering waardoor vrijwel iedereen dezelfde kansen krijgt om succesvol te worden.

Rouw geeft succesvolle levenslessen door

Rouw is nu begin dertig, maar heeft successen behaald die veel ondernemers niet in hun volledige werkzame leven behalen. Zijn kennis op zakelijk gebied geeft hij met The Millionaires Club door aan andere ondernemers. Maar hij heeft niet alleen geleerd hoe je veel geld kunt verdienen, hij weet nu ook hoe je daarbij zo min mogelijk tijd en energie hoeft te investeren. Zo kun je meer tijd overhouden voor je privéleven, je gezin en de zaken die er echt toe doen. Op die manier helpt hij anderen ook te leren van de fouten die hij zelf gemaakt heeft. Je werkt immers om te kunnen leven, niets andersom. 

De officiële website van The Millionaires Club

Hier kun je alle info vinden.

Gerelateerd: lees verder...