Wat is ‘het nieuwe werken‘? In dit artikel vind je een uitleg, betekenis, tips en voorbeelden van het nieuwe werken. Lees verder…

Gastbijdrage door Daniel Noumon van AVirtual

Betekenis ‘het nieuwe werken': werk-privé-integratie

Het nieuwe werken betekent dat je je werk integreert met je privéomgeving. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan is dat je niet naar je werk afreist, maar dat je vanuit thuis aan het werk bent. Dit wordt ook wel werk-privé-integratie genoemd.

Wees wel alert voor de valkuilen van het nieuwe werken

Door de groei van technologie en de volledige afhankelijkheid van onze apparaten, wordt het aanhouden van een duidelijke scheiding tussen ons privé- en werkleven een uitdaging.

Onze werk-gerelateerde zaken komen regelmatig in onze persoonlijke levens terecht, en dat kán valkuilen met zich meebrengen.

De voordelen van de integratie van werk- en privéleven

  • Het is veel realistischer en empathischer: Je kunt niet verwachten dat werknemers iedere dag heel wat uren aan reistijd willen besteden om heel even productief te zijn op het werk.
  • Werk wordt spannender: Wanneer een medewerker zijn werk kan combineren met zijn of haar persoonlijk leven, maakt dit zijn dagelijkse taken minder eentonig.
  • Motivatie: Door hen de mogelijkheid te bieden om twee keer per week thuis te werken of flexibele uren aan te bieden, neemt de motivatie van het team toe, wat resulteert in een productiever personeelsbestand.
  • Je krijgt meer gedaan: Wanneer het toegestaan ​​is om zowel werk als huishoudelijke taken te combineren, zullen werknemers zich gehoord voelen. Er wordt aan hun behoeften voldaan, waardoor zij ook bereid zullen zijn om aan de bedrijfsbehoeftes te voldoen. Een blijere medewerker is loyaler en productiever.

Hoe het nieuwe werken in jouw organisatie kan worden toegepast

Het nieuwe werken is eenvoudig te realiseren en te implementeren. Je zou de volgende aanpak kunnen testen:

Tip 1 – Stel de regels in een vroeg stadium in

Het breken van regels maakt deel uit van de menselijke natuur, dus het belangrijkste is om zo vroeg mogelijk de basisregels te bepalen. Deze basisregels voor de integratie van werk- en privéleven moeten aangeven wat je van je werknemers verwacht en welke vrijheden zij kunnen genieten.

Hierna lezen:  Slimmer Werken & Effectiviteit Vergroten [Tips & Betekenis]

Tip 2 – Kies voor een resultaatgerichte aanpak en sta flexibiliteit toe

De beste manier om ervoor te zorgen dat er geen problemen in het proces zijn, is om een ​​resultaatgerichte aanpak te volgen. Wat dit betekent? Zolang een werknemer de klus goed gedaan krijgt en de basisregels van het bedrijf respecteert, is alles in orde. Te veel micro-management is schadelijk. Zonder flexibiliteit zal je bedrijf niet profiteren van de integratie van werk- en privéleven.

Tip 3 – Gebruik hulpmiddelen voor samenwerking

Een geweldige manier om de effectiviteit van medewerkers in het nieuwe werken te beheren, is door productiviteits- en beheertools zoals Trello te gebruiken of Basecamp. Op deze manier kunnen teamleiders al het benodigde werk op één plek plaatsen en de voortgang samen met hun medewerkers volgen, waar ook ter wereld.

Op jouw succes!

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: