Hoe kun je effectiever, beter, fijner en gedisciplineerder thuiswerken? Veel werknemers en werkgevers zitten met deze vraag. In dit artikel geven we je de beste tips om alle moeite met thuiswerken weg te nemen. Lees verder…

Voor de coronacrisis werd er eigenlijk nauwelijks over gesproken, het hybride werken. Doordat we genoodzaakt waren om thuis te werken zagen zowel werkgevers als werknemers voordelen van thuiswerken. We zien dan ook steeds vaker dat bedrijven een soort hybride vorm van werken aanbieden. Zo kunnen werknemers zelf beslissen wanneer ze thuis werken en kunnen ze bijvoorbeeld bij belangrijke meetings alsnog naar het kantoor komen.

Toch zijn er ook aardig wat werknemers die wat meer moeite hebben met het thuiswerken. Het is toch verleidelijk om even boodschappen te doen of het huis op te ruimen. Om deze reden hebben we dit artikel voor je geschreven. Je krijg tips voor discipline en effectiviteit die je kunnen helpen om thuiswerken wat productiever te maken.

Meer discipline voor thuiswerken? wilskracht kun je simpel trainen

Het klinkt misschien gek maar je kunt je discipline en wilskracht trainen. Het werkt eigenlijk net als een spier. Elke kleine overwinning draagt bij aan meer wilskracht. Andersom werkt het ook, dus merk je dat je je juist snel laat afleiden dan wordt de wilskracht ook weer minder.

Wil je je wilskracht bewust trainen, dan is dit in theorie erg makkelijk. Je moet namelijk meer dingen doen waar je geen zin in hebt. Het nemen van een koude douche, toch even dat stukje wandelen in de avond of nee zeggen tegen die zak chips. Het zijn stuk voor stuk kleine overwinningen die je helpen om je wilskracht te vergroten.

Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat dingen doen die je niet leuk vindt, je hersenstructuur aanpassen. Dit is vaak een openbaring voor mensen. Zo kan je de wat ongemakkelijkere momenten als positief gaan zien, je weet nu dat deze momenten namelijk bijdragen aan meer discipline en dus ook productiviteit in je werk.

Hierna lezen:  'Geld Maakt Niet Gelukkig' Argumenten Voor & Tegen [Schokkend]

Zo doe je dat dus: de beste tips om moeite met thuiswerken op te lossen

Laten we direct kijken naar wat je kunt doen om effectiever thuis te werken.

Tip 1: Breng je sterke en zwakke punten in kaart

Onze eerste tip is: voordat je het probleem wilt aanpakken, moet je weten wat het probleem precies is. Doe dus even een klein introspectie-projectje om je sterke en zwakke punten in kaart te brengen.

Ben je van het uitstellen of kijk je bij elk berichtje weer op je telefoon? Door erachter te komen waar jouw zwakke plekken liggen kun je bewust gaan werken aan het ontwikkelen van meer discipline. Weet je zo niet precies wat jouw zwakte is, dan kun je ook feedback vragen aan vrienden en familie. Vaak kijken anderen wat objectiever naar jou waardoor het voor die mensen makkelijker is om je zwaktes in kaart te brengen.

Als je vervolgens helder hebt waar je zwaktes liggen, dan is de volgende stap om een plan te maken om deze zwaktes de baas te worden. Als je bijvoorbeeld snel afgeleid bent, is het eventueel verstandig om je werkplek aan te passen. Zet je telefoon uit, kies een werkplek waar je ongestoord kan werken en zet een timer voor jezelf waarin je verplicht moet werken. Wissel dit vervolgens af met korte pauzes om zo een effectieve werkomgeving te creëren.

Verder is ook van belang dat je voor jezelf helder hebt waar jouw kracht ligt.

  • Merk je dat je productiever bent in de ochtend maar besteed je die tijd aan momenten die wat minder belangrijk zijn? Dan zou je dit kunnen aanpassen. Zo zou je juist de moeilijkere taken in de ochtend kunnen gaan uitvoeren omdat je van jezelf weet dat dit het moment is waar je juist het meest productief bent.
  • Merk je dat je effectiever gaat werken als er een beloning tegenover staat? Beloon jezelf na een uurtje werken bijvoorbeeld met een kop koffie. Het is soms een beetje puzzelen maar door het in kaart brengen van je sterke en zwakke punten kan je een strategie ontwikkelen waardoor je effectiever te werk gaat.

Tip 2: Doe het stapje voor stapje en verander je gedragspatroon in babystapjes

Onze volgende tip is: pas het bekende Kaizen-principe toe uit de Japanse zakenwereld. Hiermee verander je jezelf in babystapjes in een optimale thuiswerker.

Je kent het vast wel, je voelt ineens motivatie en bepaalt dat dit het moment is om dingen echt te gaan veranderen. Je gaat ineens veel harder werken en gaat tegelijk bezig met sporten en met gezonder eten. Daarnaast besef je je ineens dat het ook tijd is om aan de slag te gaan met mindfulness en laten we toch ook maar wat minder koffie gaan drinken. Voor sommige mensen zou dit vast herkenbaar zijn, in een keer alles willen aanpassen. Het lijkt misschien een slim idee maar misschien is het toch verstandig om wat rustig aan te doen.

Hierna lezen:  Op Tijd Komen? 6 Tips Om Nooit Meer Te Laat Te Komen

Deze motivatie is namelijk vaak van korte duur. Motivatie komt en gaat namelijk steeds, daarom is het ook zo belangrijk om aan je discipline te werken. Je leert dan om ongeacht de omstandigheden en hoe je je voelt, toch dat te gaan doen wat je met jezelf hebt afgesproken. Het is veel beter om consistent steeds kleine veranderingen te maken in je levensstijl die op de lange termijn zijn vol te houden.

Een nieuwe handeling toevoegen lijkt misschien makkelijker maar het kan wel een aantal maanden duren voordat deze handeling een gewoonte is geworden. Het moment dat deze gewoonte is ingesleten kan je rustig iets nieuws toevoegen. Op deze manier werk je aan het veranderen van je gedragspatroon en zul je merken dat het veel makkelijker is om vast te houden dan wanneer je alles in een keer zou veranderen.

Tip 3: Het perfecte moment komt nooit, dus begin nu met wat thuiswerk-tweaks

Dit is een grote tip voor als je veranderingen wilt doorvoeren: reken af met het soort perfectionisme dat steeds op het perfecte moment wacht. “Ik heb het momenteel erg druk, ik begin er wel mee als ik wat meer rust heb.” Oftewel, wachten op het goede moment. Dit is een vorm van uitstelgedrag en maakt dat je gaat zitten wachten op een soort “perfect moment” om te beginnen. Helaas blijkt dat dit perfecte moment komt.

Er is namelijk altijd wel iets anders te doen. Het is daarom ook belangrijk dat je leert om te doen, wat je moet doen, ongeacht de omstandigheden. Dus ook als je er een keer geen zin in hebt. Op deze manier zul je namelijk merken dat je veel minder tijd besteed aan het uitstellen van taken maar juist productief aan de gang gaat omdat je gewoonweg weet dat het gedaan moet worden.

Tip 4: Start met concentratieoefeningen

Het probleem met thuiswerken is tegenwoordig dat er zoveel afleidingen zijn via allerlei apps, mails en andere dingen via het internet. Hierdoor kan concentreren een uitdaging zijn bij het thuiswerken. Gelukkig bieden concentratieoefeningen uitkomst.

Zoals het woord al zegt is een concentratieoefening het trainen van je concentratie. Als je al wat ervaring hebt met dit soort oefeningen dan heb je misschien wel een idee hoe moeilijk het is. Bij een concentratieoefening ga je je namelijk focussen op 1 punt en als je afdwaalt in gedachten ga je toch elke keer weer terug naar dit punt van aandacht.

In theorie is dit super simpel maar in de praktijk zul je aan snel merken hoe lastig dit eigenlijk is. Toch is het echt de moeite waard om dit af en toe te oefenen. Wederom train je met deze oefening je discipline omdat je steeds weer opnieuw terug gaat naar hetzelfde punt. Je kan al starten met 5 of 10 minuten. Het liefst een vast moment per dag of in de week om er zowat ritme in te bouwen.

Hierna lezen:  [13 Tips] Eenvoudig Leven, Minimalisme & Simpele Levensstijl

Tip 5: Effectief thuiswerken? Kijk niet alleen naar efficiëntie, maar vooral ook naar effectiviteit/productiviteit

Naast dat het verstandig is om aan je discipline te gaan werken, hebben wij ook tips voor het werk zelf. Hoe werk je effectief en verhoog je je productiviteit. Er is een groot verschil tussen effectief en efficiënt werken. Beiden hebben te maken met productief zijn maar er zijn belangrijke verschillen.

  • Efficiënt werken is namelijk dat je zo veel mogelijk werkt doet in de tijd die beschikbaar is.
  • Effectief werken is daarentegen dat je de belangrijkste dingen doet in de tijd die beschikbaar is. De nadruk is hier dat de belangrijkste dingen ook het meeste opleveren.

Beide vormen kunnen elkaar versterken. Toch gaan we in dit artikel wat dieper in op effectief werken. Voor productiviteit is het namelijk belangrijk dat de taken worden gedaan die moeten worden gedaan. Niet dat je zoveel mogelijk doet in zo’n kort mogelijke tijd. De valkuil hiervan is namelijk ook dat je je werkzaamheden gaat afraffelen.

Stel jezelf de vraag: waar draait het echt om? Wat is de belangrijkste taak voor de grootste resultaten?

Als je effectief wilt werken en de taken wilt volbrengen die voor belangrijk zijn, dan is de eerste logische stap om in kaart te brengen wat het is dat moet gebeuren. Waarschijnlijk heb je veel verschillende werkzaamheden maar wat is dat waar het echt om draait? Het is goed om een duidelijk overzicht te maken van het hoofddoel en subdoelen. Zo heb je voor jezelf helder waar je naartoe gaat en hoe je dit gaat doen. Vervolgens kun je een plan opstellen waarbij je in kaart brengt hoe je deze doelen gaat behalen. Maar om dit te doen begint het om eerst helder te hebben wat het is wat er gedaan moet worden.

Tip 6: Effectief werken? Stel prioriteiten

eisenhower matrix urgent belangrijk

Het kan soms lastig zijn om zelf duidelijk in kaart te brengen waar je prioriteiten precies liggen. Een hulpmiddel wat je kan gebruiken om snel prioriteiten te stellen is de Eisenhower Matrix. De Eisenhower Matrix is erg simpel om te gebruiken en maakt dat je snel je prioriteiten in kaart weet te brengen. De twee vragen die worden gesteld zijn:

  • Is het belangrijk?
  • Is het urgent?

Bij de vraag is het belangrijk wordt er gekeken of de taak bijdraagt aan het behalen van je doelen. Bij de vraag is het urgent wordt er gekeken of het meteen moet gebeuren of dat het ook later uit te voeren is. Door deze twee vragen staat de Eisenhower Matrix ook bekend als Prioriteitenmatrix. Je kan met behulp van de matrix prioriteiten stellen om vervolgens je doelen te behalen.

Hierna lezen:  Leren Nee Zeggen? [14 Manieren & Tips] Zeg Netjes & Assertief Nee

De Eisenhower matrix wordt opgedeeld in vier kwadranten.

  • Kwadrant 1: belangrijk en urgent
  • Kwadrant 2: belangrijk en niet urgent
  • Kwadrant 3: onbelangrijk en urgent
  • Kwadrant 4: onbelangrijk en niet urgent

Tip 7: Je prioriteiten veranderen in een to do list

Als je nu je prioriteiten helder hebt kan je deze vertalen tot een effectieve to do list. Zo breng je duidelijk in kaart wat het is wat je gaat doen. Het kost misschien even de tijd om alle taken op te schrijven maar uiteindelijk gaat het zich dubbel en dwars terugverdienen. De truc is om de taken op te delen in kleine taken. Dit maakt het makkelijker om meteen aan de gang te gaan met een taak. Wat je wilt voorkomen is dat je start met een moeilijke taak waarvoor je eerst nog veel andere dingen moet doen. Je wilt je taken zo laagdrempelig mogelijk houden zodat je er meteen mee kan beginnen.

Vervolgens kan je de taken verdelen over de werkdag. Zorg er voor dat je de taken in effectieve werkblokken plaatst. Het is een beetje afhankelijk van wat je fijn vindt, sommige mensen vinden een werkblog van een uur fijn maar anderen vinden 25 minuten al genoeg. Welk interval je ook kiest, zorg er voor dat je de afspraak met jezelf maakt om deze tijd echt vol te maken met werk. Geen koffie pakken en appjes beantwoorden. Focus je op de taken in het blok en na de afgesproken tijd heb je een moment van rust.

Tip 8: Zorg voor een goede werkplek

Het is ontzettend belangrijk dat je zorgt voor een goede werkplek. Of dit nu is voor thuis of op het kantoor. Zorg er voor dat je op een rustige plek waar je niet afgeleid wordt. Ruim je bureau op en zorg ook voor een fijne werkopstelling. Je brengt gemakkelijk 8 uur per dag door achter je bureau. Het klinkt daardoor ook een beetje cliché maar zorg voor een goede stoel en een fijne werkhouding.

Ook is het belangrijk dat je werkt op een goede computer. Niets is vervelender dan dat programma’s niet goed werken of dat je heel lang moet wachten. Als je opzoek bent naar een goede zakelijke laptop dan raden we de HP ProBook laptop en de Lenovo ThinkPad laptop aan. Ook blijkt uit studies dat mensen productiever zijn als ze werken in het zonlicht. Heb je de mogelijkheid om lekker in het zonnetje te gaan zitten dan is dat zeker ook aan te raden. Tot slot, die telefoon. Het is de nummer 1 factor van afleiding tijdens het werk. Leg hem weg, zet je melding uit en pak hem er pas weer bij in de pauze.

Hierna lezen:  Uit Je Comfortzone Komen? 55 Comfortzone-Opdrachten & 9 Tips!

Tip 9: Neem genoeg pauzes

Ondanks dat dit hele artikel gaat over het verbeteren van je productiviteit raden we ook aan om genoeg pauzes te nemen. Dit is namelijk belangrijk voor je mentale gezondheid en verbeterd op de lange termijn ook je productiviteit. Dus als je klaar bent met je werkblok, neem ook even lekker pauze. In je wat grotere pauzes is het ook aan te raden om even wat te bewegen. Of dit nou een wandeling is of water geven aan de plantjes, als je maar even beweegt. Je zit namelijk al zo lang achter je computer en zoals we allemaal weten is te lang zitten niet zo gezond. Veel werknemers maken tussen de middag dan ook even een wandeling. Hiermee maak je even je hoofd leeg en ben je daarna weer klaar om aan de bak te gaan.

Geniet van het proces

Weer een beetje een cliché maar wederom met een kern van waarheid. Je kan namelijk niet van de een op de andere dag je productiviteit en discipline verbeteren. Het kost gewoonweg tijd. Geniet daarom van alle kleine overwinningen en stapjes in de goede richting. Als je hier consequent mee aan de slag gaat zul je merken dat je binnen een aantal weken al resultaat merkt. Alle beetjes helpen en elke tip die je uit dit artikel meeneemt is weer een stap in de goede richting. Wees daarom vooral niet teleurgesteld als je jezelf eens betrapt op het lezen van een appje tijdens je werktijd. Het is een proces en het kost gewoonweg tijd om je gewoontes aan te passen.

Gerelateerd: lees verder...