time line therapy tidlijn therapie

Time Line Therapy® (Tijdlijntherapie) – Alle stappen

Time Line Therapy® werkt zó goed, maar veel mensen kennen helaas de officiële stappen niet. Daarom vind je in dit artikel alle officiële stappen van de belangrijkste basistechnieken  van tijdlijntherapie zoals Tad James het bedoeld heeft.

Stap 1: de tijdlijn uitvragen

  1. ‘Als ik je onderbewuste zou vragen waar je verleden en waar je toekomst is, heb ik een vermoeden dat je zou kunnen zeggen: het loopt van links naar rechts, of van rechts naar links, of van voren naar achteren of in een andere richting in relatie tot je lichaam. En ik ben hierbij dan niet zoekende naar je bewuste concept hiervan, maar dat van je onderbewuste. Dus als ik je onderbewuste zou vragen, waar is je verleden, in welke richting zou je dan wijzen?’
    Merk ook iedere onbewuste beweging van het lichaam van de cliënt op. Dat verklapt het antwoord eigenlijk al. Misschien leunt of draait de cliënt al naar bijvoorbeeld het verleden.
  2. ‘En je toekomst? Naar welke richting zou je wijzen als ik je onderbewuste had gevraagd waar je toekomst ligt?’

Wanneer de eerste stap (de tijdlijn uitvragen) niet werkt

Wanneer je met een client te maken hebt die sterk auditief-digitaal is (‘Logisch gezien, als ik erover denk…’), zeg je: denk er niet over na, wijs gewoon. Het is namelijk onbewust. Je onbewuste spreekt vandaag. Je bewuste luistert. Wanneer het daarna ook niet gebeurt, zijn de er de volgende stappen die je kunt gebruiken:

  1. Kun je iets herinneren dat een week geleden is gebeurd?
  2. Goed. Kun je, terwijl je dat herinnert, opmerken waar het vandaan komt (of waar het naartoe gaat)?
  3. Herhaal de voorgaande twee stappen voor een maand geleden, een jaar geleden, vijf jaar geleden en tien jaar geleden.
  4. Herhaal de voorgaande drie stappen, ditmaal voor de toekomst.
  5. ‘Kun je opmerken dat deze ligging een lijn, of een of andere sortering van je herinneringen impliceert?’

Stap 2: de tijdlijn testen

  1. ‘Nu… kun je de richtingen waarin je wees voor de geest halen. Merk je op dat ze een lijn impliceren?’
    Bij nee: ‘Zou je dat kunnen opmerken?’
    Nog steeds nee: ‘is je verleden gesorteerd op locatie? Bijvoorbeeld waar je ooit woonde?’
    Bij ja: ‘Hoe zou het eruit zien als het uitgestrekt was als een lijn, zodat we er in dit proces mee kunnen werken?
  2. Weet ook dat een tijdlijn niet altijd een visueel proces hoeft te zijn. Sommige mensen voelen of horen hun tijdlijn. ‘Goed, als ik vanaf nu het woordje ‘lijn’ zeg, impliceer ik niet alleen en visuele lijn, maar het kan voor jou ook prima een lijn zijn die je voelt of hoort.’
  3. ‘Over een momentje ga ik je vragen om boven die lijn te zweven, hoe je dat ook zelf wil. Dus kun je boven je tijdlijn zweven?’
  4. ‘Zorg ervoor dat je door je eigen ogen kijkt’ (wanneer de cliënt het proces visueel doet).
  5. ‘Nu… zweef, terwijl je boven je tijdlijn blijft, terug naar het verleden… Ben je er?’
  6. ‘Goed, zweef terug naar nu, en stop daar… Ben je er? Mooi.’
  7. ‘Nu… terwijl je naar de toekomst gekeerd blijft, zweef je, hoger en verder terug het verleden in.’
  8. ‘En zweef nu helemaal naar je toekomst… Heeeeeelemaal terug in de toekomst. Ben je er?’
  9. ‘Zweef nu hoger: zo hoog dat je tijdlijn nog maar een centimeter lang lijkt… Vredig, ver weg van al het lawaai.’
  10. ‘Goed, zweef terug naar het nu, en zweef naar beneden in het nu, en kom terug in de kamer.’
  11. ‘Hoe was dat?’

Stap 3: het ontdekken van de kern-oorzaak (root cause)

Als je onkruid wiedt, dan trek je het met wortel en al eruit. Dat is wat we doen door de root cause te ontdekken. Dit doen we voordat we de client vragen boven zijn tijdlijn te zweven voor de daadwerkelijke interventie, die in stap 4 komt. Hierdoor weet je van te voren waar je straks naartoe gaat zweven voor de interventie.

  1. De eerste vraag is een ecologie-vraag: ‘Is het oké voor je onderbewuste om {emotie of beperkende beslissing} vandaag los te laten en om er ook met je bewuste van op de hoogte te zijn?’
  2. ‘Wat is de kern-oorzaak (root cause) van dit probleem, dus de eerste gebeurtenis die, wanneer het ontkoppeld is, ervoor zorgt dat het probleem verdwijnt?
    Als je het zou weten, was het dan voor, tijdens of na je geboorte?’
    Als de client zegt: ik weet niet wat de kern-oorzaak is, dan reageer je met: “Ik weet dat je dat niet weet, maar als je het wel wist… Neem wat er maar in je opkomt… Vertrouw op je onderbewuste…’
    Bij na de geboorte: als je het zou weten, welke leeftijd was je dan?
    Bij voor de geboorte: in te baarmoeder of daarvoor? In de baarmoeder: welke maand? Voor geboorte: was het in een vorig leven (reïncarnatie) of in het leven van je voorouders? Vorig leven: hoeveel vorige levens terug? Voorouders: hoeveel generaties terug?’

Stap 4: het toepassen van een basis-tijdlijntechniek

Er zijn een aantal basistechnieken die bij Time Line Therapy® horen en die je nu kunt uitvoeren. Je vindt ze hieronder.

Time line therapy tijdlijntherapie

Negatieve emoties loslaten techniek #1

Deze techniek kun je gebruiken voor het loslaten van negatieve emoties, waarbij je gebruikmaakt van de root cause. Deze variant is geschikt voor trauma’s, omdat je pas gaat associëren nadat je de lessen uit de traumatische ervaring hebt getrokken.

  1. Zweef boven je tijdlijn, en zweef naar je verleden, naar positie 1: hierbij ben je naar het verleden gekeerd, en je bent nog vóór de gebeurtenis (de root cause uit stap 3) waarnaar je afreist: die zie je dus voor je en onder je. Laat het me weten als je er bent.
  2. ‘Nu… zweef een stukje verder het verleden in naar positie 2. Dat is direct boven de gebeurtenis waardoor je naar beneden kijkt naar de gebeurtenis. Vraag je onderbewuste wat het moet leren van deze gebeurtenis, waarvan de lering die je eruit trekt, ervoor zorgt dat je eenvoudig en moeiteloos de emoties los kunt laten. Je onderbewuste kan de lessen behouden zodat, wanneer je ze nodig hebt in de toekomst, ze er zullen zijn voor je.’ Eventueel kun je de cliënt vragen om te vertellen wat ze zijn.
  3. Nu… Zweef naar positie 3 zodat je vóór en boven de gebeurtenis zweeft, en je bent naar het nu gekeerd (zorg ervoor dat je ruim voor alle aanverwante gebeurtenissen zweeft die tot die gebeurtenis hebben geleid). En vraag jezelf: Nu… Waar zijn de emoties? Zijn ze verdwenen?
    Als de cliënt hier alsnog de emoties voelt, kun je hem verder in deze positie helpen door te zeggen: ‘Ga hoger en zweef verder terug. Net zo ver tot de emotie verdwijnt.’ Of: ‘Ben je voor de eerste gebeurtenis? Is er een gebeurtenis hiervoor? Ga terug naar voor de éérste.’
  4. Daal neer in de gebeurtenis. Dit is positie 4. Je kijkt door je eigen ogen, en check de emoties. Zijn ze er? Of zijn ze verdwenen! Nu!!
  5. Goed, ga nu terug naar positie 3, vóór en boven de gebeurtenis (ga altijd eerst naar positie 3 voordat je terug naar het nu reist). Nu… Kom terug naar het nu, boven je tijdlijn, enkel zo snel als je de {emotie} volledig kunt loslaten over de gebeurtenissen helemaal tot en met nu. Neem positie 3 aan bij iedere volgende gebeurtenis die je tegenkomt, behoud de lessen en laat de {emotie} volledig los, helemaal tot en met het nu.
    Daal neer naar het nu, en kom terug in de kamer. Break State.
  6. Test: ‘Kun je een gebeurtenis in het verleden herinneren waar je vroeger die oude emotie kon voelen, en ga terug en merk op of je het kunt voelen, of dat je erachter komt dat je dat niet kunt. Goed, kom terug naar het nu.
  7. Future pace: ‘Ik wil dat je naar de toekomst gaat, naar een willekeurig moment in de toekomst die, als het in het verleden had gebeurd, ervoor had gezorgd dat je de ongepaste {noem emotie} had gevoeld, en merk op of je die oude emotie kunt vinden of niet. OK? Goed, kom terug naar het nu.’

Negatieve emoties loslaten techniek #2

Gebruik deze variatie niet bij traumatische ervaringen, omdat je hierbij sterk gaat associëren. Deze variatie is dus erg geschikt voor mensen die normaal gesproken sterk gedissocieerd zijn.

  1. Ik zou je onderbewuste willen vragen om omhoog te gaan zweven, in het verleden en direct in de gebeurtenis. Direct in positie 4, kijkend door je eigen ogen… En als je er bent, merk de emotie dan op die aanwezig is.
  2. Ga er direct weer uit! Zweef terug boven je tijdlijn en ga naar positie 3, ruim voor het begin van de gebeurtenis en aanverwante gebeurtenissen die ertoe leidden, en keer je naar het nu, terwijl je daar in positie 3 bent. Vraag je onderbewuste wat het moet leren van deze gebeurtenis, de les die ervoor zorgt dat je de emoties (dit houd je met opzet vaag, want misschien zijn er meerdere) eenvoudig en moeiteloos kunt laten gaan. Je onderbewuste kan de lessen behouden zodat, als je ze in de toekomst nodig hebt, ze er zullen zijn…
    Vraag de cliënt eventueel wat de lessen zijn.
  3. Nu… Waar is de emotie? Waar is die gebleven? Dat klopt, die is verdwenen.
  4. Zweef in de gebeurtenis (positie 4) en merk op dat de emotie is verdwenen. Is de emotie volledig verdwenen!
  5. Goed, kom terug naar positie 3, en kom daarna terug naar het nu, alleen zo snel als je {noem de emotie} helemaal kunt laten gaan met betrekking tot alle gebeurtenissen die je op de weg naar het nu tegenkomt. Neem positie 3 aan bij ieder volgende evenement, behoud de lessen, en laat de {emotie} gaan, en doe dat helemaal tot en met het nu. Zweef naar beneden in het nu, en kom terug in de kamer. Break state.
  6. Test: kun je je een gebeurtenis in het verleden herinneren waarin je vroeger die oude emotie kon voelen, en ga daar terug naartoe en merk op of je het kunt voelen, of dat je dat niet kunt. Goed. Kom terug naar het nu.
  7. Future pace: ik wil dat je naar de toekomst, naar een willekeurige tijd in de toekomst gaat waarin, als het in het verleden was gebeurd, je de ongepaste {emotie} had gevoeld, en merk op of je die oude emotie kunt vinden, of dat je erachter komt dat het je niet lukt. Oké? Kom terug naar het nu.

Techniek voor angst (pas te gebruiken nadat je de 5 negatieve basisemoties hebt losgelaten)

Voor deze techniek zorg je ervoor dat je aan een specifieke gebeurtenis werkt.

  1. Waar ben je angstig over? Wat specifiek?
  2. Goed, zweef boven de tijdlijn.
  3. En zweef boven de toekomst, op 15 minuten na het succesvol afronden van de gebeurtenis waarover je dacht dat je angstig was. Zeg het me als je er bent.
  4. Goed, keer je om, en kijk naar het nu, over je tijdlijn.
  5. Nu… Waar is de angst? (Weg!)
    Als de angst er nog is, vraag dan: ‘Stel je voor dat de gebeurtenis volledig succesvol is afgerond?’ Begin vervolgens weer bij stap 3. Eventueel kun je hier ook vragen: ‘Wat als je deed alsof het weg was?’
  6. (Als de angst weg is) ‘Kom terug naar het nu.’
  7. Test eventueel door de client te laten denken aan datgene dat hem eerst angstig zou maken, en merk op dat er geen angst is.
  8. Wil je álle angst wegnemen, herhaal deze oefening dan met een andere gebeurtenis.

Techniek voor beperkende beslissingen

Een beperkende beslissing is bijvoorbeeld: wanneer besloot je dat je niet goed bent in tekenen? Ook twijfels zijn beperkende beslissingen.

  1. Ik zou je onderbewuste graag willen vragen om in de lucht te gaan zweven, boven je tijdlijn, in het verleden en direct in de gebeurtenis – direct in positie 4.
  2. Merk op welke emoties aanwezig zijn, en merk ook op of je bewust bent van de beslissing die daar was gemaakt. (Bij nee: ik zou je graag willen vragen om de film van je herinnering terug te spoelen totdat je bij de tijd van de beslissing bent aangeland… Nu…)
  3. Zweef terug omhoog boven de tijdlijn en ga naar positie 3, ruim voor het begin van de gebeurtenis, of andere gebeurtenissen die tot die gebeurtenis hebben geleid, en draai je om en kijk naar het nu. Behoud de positieve lessen die je leert. Heb je ze?
    Eventueel kun je vragen: vertel me wat ze zijn.
  4. Nu, waar zijn de emoties nu? En de beslissing? Is die ook verdwenen?
  5. Zweef terug in de gebeurtenis, in positie 4, kijkend door je eigen ogen, en check de emoties. Zijn ze er? Of zijn ze verdwenen! Nu!! Goed, en de beslissing ook – het is verdwenen!
  6. Goed, kom terug naar positie 3, en kom terug naar het nu, alleen zo snel als je jezelf toestaat om alle gebeurtenissen tussen toen en nu zichzelf te laten her-evalueren in het licht van je nieuwe keuzes, en laat alle negatieve emoties over die gebeurtenissen gaan. Neem steeds positie 3 aan, behoud de lessen, laat de emoties gaan en sta iedere gebeurtenis toe om zichzelf te her-evalueren, alle gebeurtenissen tussen toen en nu!
  7. Terwijl je terug komt naar het nu, zou ik je onderbewuste willen vragen om ten minste drie of meer gebeurtenissen op te merken waar je {gewenste beslissing} gehad had kunnen hebben, maar waarvan de mogelijkheid jou eerst niet opgevallen was vanwege de beslissing die we net hebben verwijderd, en nu kun je dat wel.
  8. Break state. Test. Future Pace.

Om nog op te letten tijdens tijdlijntherapie

  • Als je boven je tijdlijn zweeft, kijk je altijd geassocieerd door je eigen ogen.
  • De posities 1 t/m 4 hebben niks te maken met de waarnemingsposities. Ze zijn er enkel als markeringen van plekken in de tijdlijn.
  • Lessen die je trekt uit een gebeurtenis zijn nooit negatief, ze gaan niet over het verleden en ze gaan nooit over anderen, maar ze gaan over de toekomst, over jezelf en ze zijn positief geformuleerd.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!