time line therapy tidlijn therapie

Time Line Therapy®, oftewel Tijdlijntherapie [Alle stappen]

Time Line Therapy® werkt zó goed, maar veel mensen kennen helaas de officiële stappen niet. Daarom vind je in dit artikel alle officiële stappen van de belangrijkste basistechnieken  van tijdlijntherapie zoals Tad James het bedoeld heeft, zodat jij kunt gaan werken met tijdlijnen.

Opmerking vooraf: TLT VS NLP-tijdlijnen

Het is belangrijk te weten dat er binnen NLP al met tijdlijnen werd gewerkt vóórdat Tad James Time Line Therapy® bedacht. Denk aan de techniek change personal history. Daarnaast werk je binnen NLP gerust met een kinesthetische tijdlijn, die je bijvoorbeeld door middel van kaartjes op de grond neerlegt. Bij Time Line Therapy® werk je strict met een tijdlijn waar je in gedachten een representatie van maakt. In veel opleidingen komt Time Line Therapy® niet voor omdat het geen pure NLP zou zijn. Bij de NLP Practitioner Opleiding die wij aanraden, komt dit wel aan bod, omdat het een erg liefdevolle techniek is.

Is iemand ‘in time’ of is iemand ‘through time’?

nlp-tijdlijn-therapie

Stel de volgende vraag en analyseer vervolgens het antwoord

Neem een herinnering van het verleden en eentje van de toekomst. In welke richting ervaar je het verleden en de toekomst?

Mensen die door de tijd (through time) zijn:

  • De tijdlijn gaat van links naar rechts of van rechts naar links, voor de persoon, volledig in het zicht. Er ligt dan in ieder geval geen enkel stukje van de tijdlijn achter de persoon.
  • Deze mensen zijn continu in contact met het verleden en de toekomst.
  • Gedissocieerd. Deze mensen kijken naar zichzelf in de herinnering.
  • Het nu ligt voor ze uit (net als de hele tijdlijn: geen enkel deel gaat door de persoon heen).
  • Uren bepalen het geldbedrag dat verdiend wordt.
  • Willen waar voor hun geld krijgen door de tijd van een dienst volledig op te maken.
  • Zijn orderlijk, netjes, houden niet van chaos, getuige hun lineaire tijdsbesef waar herinneringen in een logische ordening zijn opgeslagen.
  • Ze zijn continu in contact met de tijd: ze zijn op tijd, of weten dat ze te laat zijn.
  • Kunnen niet omgaan met: “Later zul je erop terugkijken en erom lachen.” Want voor deze mensen liggen de herinneringen altijd al voor ze, of in ieder geval in hun gezichtsveld en dus niet achter ze.
  • Bundelen hun herinneringen tot 1 gestalt. “Ik kan aan mooie en negatieve herinneringen denken. Maar niet aan een specifieke.” Om toch een specifieke te vinden kun je zeggen: “Als de tijdlijn van links naar rechts gaat: blader terug door je herinneringen heen als de bladzijden van een boek.

Mensen die in de tijd (in time) zijn:

  • De tijdlijn gaat van achteren naar voren of van voren naar achteren. Een deel van de tijdlijn ligt achter de persoon, waardoor dat stuk niet zichtbaar is.
  • Een deel van de tijdlijn gaat door de persoon heen. De persoon staat bijvoorbeeld in het nu.
  • Kan te laat komen.
  • Kunnen makkelijk geassocieerd herinneringen ervaren.
  • Makkelijker om in het nu te zijn, met het verleden achter zich en de toekomst voor zich. Het verleden en toekomst liggen niet constant pal voor ze.

Je komt er op deze manier achter of iemand door of in de tijd is:

  • Waar ligt voor jou het nu en In welke richting ligt voor jou het verleden en de toekomst?
  • Stop en herinner een herinnering van het verleden. Nu (!), uit welke richting kwam de herinnering?
  • Nu, denk aan iets dat in de toekomst gaat gebeuren. Nu, uit welke richting kwam die herinnering naar je toe?
  • controle: Bijvoorbeeld als het antwoord links was: ‘Als je die richting kijkt, zie je dan alle herinneringen van het verleden?’

De kern van tijdlijntherapie

nlp-tijdlijn-therapie

Hoewel er verschillende basistechnieken zijn, komen de meeste technieken (zoals het loslaten van emoties en beperkende beslissingen) neer op het behouden van de lessen die je kunt leren van de eerste, significante emotionele gebeurtenis die het heeft veroorzaakt. Zolang je dit onthoudt, zal TLT eenvoudig voor je zijn. Trouwens, het voelen van negatieve emoties is goed, en tegelijk is het zo dat eraan vasthouden om verschillende redenen niet gewenst is.

Bij het zoeken van de te trekken lessen, is het aangeraden om op het volgende te letten:

  • Lessen die je trekt uit een gebeurtenis zijn nooit negatief, ze zijn positief geformuleerd;
  • ze gaan niet over het verleden, maar ze gaan over de toekomst;
  • en ze gaan nooit over anderen, ze gaan over jezelf.

De kracht van tijdlijnen: waarom werkt TLT?

Waarom werkt tijdlijntherapie zo goed? Dat komt doordat het slim gebruikmaakt van twee krachten:

  1. De Psychologische herkadering: Leslie Cameron-Bandler en Alfred Korzybski hebben bijgedragen aan de ontdekking dat emoties tijd nodig hebben om hun betekenis uit te drukken. Dus een switch in het tijdsperspectief, herkadert de emotie, waardoor het verdwijnt. Technisch gezien is dit een context-herkadering.
  2. De metafysische illusie: gebaseerd op metafysisch denken, is er enkel één echte emotie op de planeet: Liefde. Alle negatieve emoties zijn afgeleiden van angst en zijn een illusie. Dus een switch in het tijdsperspectief, laat zien dat de emotie een illusie is, en het verdwijnt.
  3. Quantum Fysica (Non-Mirror Image Reverse): positie 3 van de oefeningen is de Non-Mirror Image REverse van de manier waarop de emotie in het ‘nu’ vastgehouden wordt. Deze positie gedraagt zich als een ‘antimaterie’, en de neurologische grenzen van de emotie in het lichaam worden weggevaagd: ze verdwijnen.
  4. De kracht van het gegeven dat onze gedachten zo ongelooflijk snel zijn. Later is nog altijd nu, Je beïnvloedt de toekomst met TLT: wanneer we een toekomstig doel in de tijdlijn zetten, veranderen we het nu.
  5. De kracht van het onderbewustzijn. Time Line Therapy® doe je daarom ook snel: net wat sneller dan het bewuste brein kan bijhouden, zodat je dat kunt omzeilen en met het onderbewuste aan de slag kunt. Ook omzeil je het bewuste brein door er niet (veel) over te praten tijdens de techniek.

Stap 1: de tijdlijn uitvragen

nlp-tijdlijn-therapie

  1. ‘Als ik je onderbewuste zou vragen waar je verleden en waar je toekomst is, heb ik een vermoeden dat je zou kunnen zeggen: het loopt van links naar rechts, of van rechts naar links, of van voren naar achteren of in een andere richting in relatie tot je lichaam. En ik ben hierbij dan niet zoekende naar je bewuste concept hiervan, maar dat van je onderbewuste. Dus als ik je onderbewuste zou vragen, waar is je verleden, in welke richting zou je dan wijzen?’
    Merk ook iedere onbewuste beweging van het lichaam van de cliënt op. Dat verklapt het antwoord eigenlijk al. Misschien leunt of draait de cliënt al naar bijvoorbeeld het verleden.
  2. ‘En je toekomst? Naar welke richting zou je wijzen als ik je onderbewuste had gevraagd waar je toekomst ligt?’

Wanneer de eerste stap (de tijdlijn uitvragen) niet werkt

Wanneer je met een client te maken hebt die sterk auditief-digitaal is (‘Logisch gezien, als ik erover denk…’), zeg je:

Denk er niet over na, wijs gewoon. Het is namelijk onbewust. Je onbewuste spreekt vandaag. Je bewuste luistert.

Wanneer het daarna ook niet gebeurt, zijn de er de volgende stappen die je kunt gebruiken:

  1. Kun je iets herinneren dat een week geleden is gebeurd?
  2. Goed. Kun je, terwijl je dat herinnert, opmerken waar het vandaan komt (of waar het naartoe gaat)?
  3. Herhaal de voorgaande twee stappen voor een maand geleden, een jaar geleden, vijf jaar geleden en tien jaar geleden.
  4. Herhaal de voorgaande drie stappen, ditmaal voor de toekomst.
  5. ‘Kun je opmerken dat deze ligging een lijn, of een of andere sortering van je herinneringen impliceert?’

Stap 2: de tijdlijn testen

tijdlijn nlp

  1. ‘Nu… kun je de richtingen waarin je wees voor de geest halen. Merk je op dat ze een lijn impliceren?’
    Bij nee: ‘Zou je dat kunnen opmerken?’
    Nog steeds nee: ‘is je verleden gesorteerd op locatie? Bijvoorbeeld waar je ooit woonde?’
    Bij ja: ‘Hoe zou het eruit zien als het uitgestrekt was als een lijn, zodat we er in dit proces mee kunnen werken?
  2. Weet ook dat een tijdlijn niet altijd een visueel proces hoeft te zijn. Sommige mensen voelen of horen hun tijdlijn. ‘Goed, als ik vanaf nu het woordje ‘lijn’ zeg, impliceer ik niet alleen en visuele lijn, maar het kan voor jou ook prima een lijn zijn die je voelt of hoort.’
  3. ‘Over een momentje ga ik je vragen om boven die lijn te zweven, hoe je dat ook zelf wil. Dus kun je boven je tijdlijn zweven?’
  4. ‘Zorg ervoor dat je door je eigen ogen kijkt’ (wanneer de cliënt het proces visueel doet).
  5. ‘Nu… zweef, terwijl je boven je tijdlijn blijft, terug naar het verleden… (Herhaal) Heeeeelemaal terug naar het verleden. Ben je er?’
  6. ‘Goed, zweef terug naar nu, en stop daar… Ben je er? Mooi.’
  7. ‘Nu… terwijl je naar de toekomst gekeerd blijft, zweef je, hoger en verder terug het verleden in.’
  8. ‘En zweef nu helemaal naar je toekomst… Heeeeeelemaal terug in de toekomst. Ben je er?’
  9. ‘Zweef nu hoger: zo hoog dat je tijdlijn nog maar een centimeter lang lijkt… Vredig, ver weg van al het lawaai.’
  10. ‘Goed, zweef terug naar het nu, en zweef naar beneden in het nu, en kom terug in de kamer.’
  11. ‘Hoe was dat?’

Stap 3: het ontdekken van de kern-oorzaak (root cause)

nlp-tijdlijn-therapie

Als je onkruid wiedt, dan trek je het met wortel en al eruit. Dat is wat we doen door de root cause te ontdekken. Dit doen we voordat we de client vragen boven zijn tijdlijn te zweven voor de daadwerkelijke interventie, die in stap 4 komt. We zijn op zoek naar de allereerste Significant Emotional Event (SEE). Hierdoor weet je van te voren waar je straks naartoe gaat zweven voor de interventie, wat essentieel is bij TLT.

  1. De eerste vraag is een ecologie-vraag: ‘Is het oké voor je onderbewuste om {emotie of beperkende beslissing} vandaag los te laten en om er ook met je bewuste van op de hoogte te zijn?’
  2. ‘Wat is de kern-oorzaak (root cause) van dit probleem, dus de eerste gebeurtenis die, wanneer het ontkoppeld is, ervoor zorgt dat het probleem verdwijnt?
    Als je het zou weten, was het dan voor, tijdens of na je geboorte?’
    Als de client zegt: ik weet niet wat de kern-oorzaak is, dan reageer je met: “Ik weet dat je dat niet weet, maar als je het wel wist… Neem wat er maar in je opkomt… Vertrouw op je onderbewuste…’
    Bij na de geboorte: als je het zou weten, welke leeftijd was je dan?
    Bij voor de geboorte: in te baarmoeder of daarvoor? In de baarmoeder: welke maand? Voor geboorte: was het in een vorig leven (reïncarnatie) of in het leven van je voorouders (genealogisch)? Vorig leven: hoeveel vorige levens terug? Voorouders: hoeveel generaties terug?’

Als de client hier moeite mee heeft en het niet weet, reageer je met: ‘Ik weet dat je het niet weet, maar als je het wil wist… Gebruik alles wat maar opkomt… Vertrouw je onderbewuste brein.’

Stap 4: het toepassen van een basis-tijdlijntechniek

Er zijn een aantal basistechnieken die bij Time Line Therapy® horen en die je nu kunt uitvoeren. Je vindt ze hieronder.

Time line therapy tijdlijntherapie

Negatieve emoties loslaten techniek #1 – minder geassocieerd: geschikt voor trauma’s

Deze techniek kun je gebruiken voor het loslaten van negatieve emoties, waarbij je gebruikmaakt van de root cause. Deze variant is geschikt voor trauma’s, omdat je pas gaat associëren nadat je de lessen uit de traumatische ervaring hebt getrokken.

Het is overigens aanbevolen om de negatieve emoties (tussen haakjes staan de gezondheidsgevolgen) in de volgende volgorde los te laten:

  1. Woede (hartaanval, hoger cholesterol)
  2. Verdriet (verzwakt immuunsysteem, depressie)
  3. Angst (excessieve stress, PTSS, fobieën)
  4. Schuld (lagere genezingskracht)
  5. Schaamte/conflict (kanker)

Dit zijn de stappen:

  1. Zweef boven je tijdlijn, en zweef naar je verleden, naar positie 1: hierbij ben je naar het verleden gekeerd, en je bent nog vóór de gebeurtenis (de root cause uit stap 3) waarnaar je afreist: die zie je dus voor je en onder je. Laat het me weten als je er bent.
  2. ‘Nu… zweef een stukje verder het verleden in naar positie 2. Dat is direct boven de gebeurtenis waardoor je naar beneden kijkt naar de gebeurtenis. Vraag je onderbewuste wat het moet leren van deze gebeurtenis, waarvan de lering die je eruit trekt, ervoor zorgt dat je eenvoudig en moeiteloos de emoties los kunt laten. Wat moet ervan geleerd worden? Erken en waardeer de emoties en bedank ze dat ze er zijn om jou te ondersteunen een positieve verandering te maken. Vertrouw ze daarvoor. Weersta ze niet. Wat je weerstaat, zal doorzetten. Je onderbewuste kan de lessen behouden zodat, wanneer je ze nodig hebt in de toekomst, ze er zullen zijn voor je. Daar kun je op vertrouwen. Word nieuwsgierig in wat het onderbewuste je wil vertellen, waarmee het je wil helpen. Wat kan ik hiervan leren?’
    Eventueel kun je de cliënt vragen om te vertellen wat ze zijn.
  3. Nu… Zweef naar positie 3 zodat je vóór en boven de gebeurtenis zweeft, en je bent naar het nu gekeerd. Zorg ervoor dat je ruim voor alle aanverwante gebeurtenissen zweeft die tot die gebeurtenis hebben geleid. En vraag jezelf: Nu… Waar zijn de emoties? Zijn ze verdwenen?
    Als de cliënt hier alsnog de emoties voelt, kun je hem verder in deze positie helpen door te zeggen: ‘Ga hoger en zweef verder terug. Net zo ver tot de emotie verdwijnt.’
    Of: ‘Ben je voor de eerste gebeurtenis? Is er een gebeurtenis hiervoor? Ga terug naar voor de éérste.’
    Of: ‘Geef jezelf toestemming om al die ongewenste emoties los te laten. Deze horen bij je oude situatie. Zie ze wegwaaien. Waar gaan ze naartoe? (Gewenste jeugdherinneringen stuur je wel mee naar het heden.) Blaas eventueel het laatste stuk weg wat aan de SEE gekoppeld is.
    Word er zeker van dat je ermee kan omgaan. Je hebt het in het verleden ook al eens gedaan.
    Word er zeker van dat je het in de toekomst ook kunt leren.
    Word enthousiast en neem actie.
  4. Daal neer in de gebeurtenis. Dit is positie 4. Je kijkt door je eigen ogen, en check de emoties. Zijn ze er? Of zijn ze verdwenen! Nu!! Is de emotie er nog of is het nu verdwenen!
  5. Goed, ga nu terug naar positie 3, vóór en boven de gebeurtenis (ga altijd eerst naar positie 3 voordat je terug naar het nu reist).
  6. Optionele stap in positie 3: voeg hier, terwijl je hier zweeft, boven je hoofd De Oneindige Bron van Liefde toe. Laat de energie uit de bron binnenkomen via een opening in jouw hoofd en laat jouw lichaam helemaal volstromen. Laat deze stroom van liefde via jouw hart naar buiten stralen en vul hiermee jezelf in de tijdlijn, net zo lang totdat je weer helemaal geheeld bent.
  7. Nu… Kom terug naar het nu, boven je tijdlijn, enkel zo snel als je de {emotie} volledig kunt loslaten over de gebeurtenissen helemaal tot en met nu. Neem positie 3 aan bij iedere volgende gebeurtenis die je tegenkomt (15-20 minuten voor iedere situatie dus), behoud de lessen en laat de {emotie} volledig los, helemaal tot en met het nu.
    Doe dit de hele weg terug naar het nu en misschien merk je zelfs dat de emotie is verdwenen. Daal neer naar het nu, en kom terug in de kamer.
  8. Break State.
  9. Test: ‘Kun je een gebeurtenis in het verleden herinneren waar je vroeger die oude emotie kon voelen, en ga terug en merk op of je het kunt voelen, of dat je erachter komt dat je dat niet kunt. Goed, kom terug naar het nu.
  10. Future pace: ‘Ik wil dat je naar de toekomst gaat, naar een willekeurig moment in de toekomst die, als het in het verleden had gebeurd, ervoor had gezorgd dat je de ongepaste {noem emotie} had gevoeld, en merk op of je die oude emotie kunt vinden of niet. OK? Goed, kom terug naar het nu.’

Negatieve emoties loslaten techniek #2 – meer geassocieerd: geschikt voor gedissocieerde (Ad) mensen

nlp-tijdlijn-therapie

Gebruik deze variatie niet bij traumatische ervaringen, omdat je hierbij sterk gaat associëren. Deze variatie is dus erg geschikt voor mensen die normaal gesproken sterk gedissocieerd zijn.

  1. Ik zou je onderbewuste willen vragen om omhoog te gaan zweven, in het verleden en direct in de gebeurtenis. Direct in positie 4, kijkend door je eigen ogen… En als je er bent, merk de emotie dan op die aanwezig is.
  2. Ga er direct weer uit! Zweef terug boven je tijdlijn en ga naar positie 3, ruim voor het begin van de gebeurtenis en aanverwante gebeurtenissen die ertoe leidden, en keer je naar het nu, terwijl je daar in positie 3 bent. Vraag je onderbewuste wat het moet leren van deze gebeurtenis, de les die ervoor zorgt dat je de emoties (dit houd je met opzet vaag, want misschien zijn er meerdere) eenvoudig en moeiteloos kunt laten gaan. Je onderbewuste kan de lessen behouden zodat, als je ze in de toekomst nodig hebt, ze er zullen zijn…
    Vraag de cliënt eventueel wat de lessen zijn.
  3. Nu… Waar is de emotie? Waar is die gebleven? Dat klopt, die is verdwenen.
  4. Zweef in de gebeurtenis (positie 4) en merk op dat de emotie is verdwenen. Is de emotie volledig verdwenen!
  5. Goed, kom terug naar positie 3, en kom daarna terug naar het nu, alleen zo snel als je {noem de emotie} helemaal kunt laten gaan met betrekking tot alle gebeurtenissen die je op de weg naar het nu tegenkomt. Neem positie 3 aan bij ieder volgende evenement, behoud de lessen, en laat de {emotie} gaan, en doe dat helemaal tot en met het nu. Zweef naar beneden in het nu, en kom terug in de kamer. Break state.
  6. Test: kun je je een gebeurtenis in het verleden herinneren waarin je vroeger die oude emotie kon voelen, en ga daar terug naartoe en merk op of je het kunt voelen, of dat je dat niet kunt. Goed. Kom terug naar het nu.
  7. Future pace: ik wil dat je naar de toekomst, naar een willekeurige tijd in de toekomst gaat waarin, als het in het verleden was gebeurd, je de ongepaste {emotie} had gevoeld, en merk op of je die oude emotie kunt vinden, of dat je erachter komt dat het je niet lukt. Oké? Kom terug naar het nu.

Techniek voor angst/anxiety (pas te gebruiken nadat je de 5 negatieve basisemoties hebt losgelaten)

Voor deze techniek zorg je ervoor dat je aan een specifieke gebeurtenis werkt.

  1. Waar ben je angstig over? Wat specifiek?
  2. Goed, zweef boven de tijdlijn.
  3. En zweef boven de toekomst, op 15 minuten na het succesvol afronden van de gebeurtenis waarover je dacht dat je angstig was. Zeg het me als je er bent.
  4. Goed, keer je om, en kijk naar het nu, over je tijdlijn.
  5. Nu… Waar is de angst? (Weg!)
    Als de angst er nog is, vraag dan: ‘Stel je voor dat de gebeurtenis volledig succesvol is afgerond?’ Begin vervolgens weer bij stap 3. Eventueel kun je hier ook vragen: ‘Wat als je deed alsof het weg was?’
  6. (Als de angst weg is) ‘Kom terug naar het nu.’
  7. Test eventueel door de client te laten denken aan datgene dat hem eerst angstig zou maken, en merk op dat er geen angst is.
  8. Wil je álle angst wegnemen, herhaal deze oefening dan met een andere gebeurtenis.

Techniek voor beperkende beslissingen

nlp-tijdlijn-therapie

Wat is een beperkende beslissing? Een beperkende beslissing is bijvoorbeeld: ‘Ik kan niet goed tekenen.’ (‘Wanneer besloot je dat je niet goed bent in tekenen?’). Wat zijn beperkende beslissingen nog meer, en waaruit vinden ze hun oorsprong?

nlp opleiding met korting
  • Om te beginnen: beperkende beslissingen lijken haast hetzelfde als beperkende overtuigingen. Er is echter een verschil: de beperkende beslissing kwam voordat je beperkende overtuiging ontstond. Dat geldt zelfs voor de beperkende overtuigingen die je van andere mensen hebt overgenomen. ‘Ik geloof niet dat ik het kan…’
  • Als iets geen negatieve emotie is, dan is het meestal een beperkende beslissing. Bijvoorbeeld iets wat je niet kunt voelen: ‘Het lukt me gewoon niet om me vrolijk te voelen.’
  • Een negatieve formulering: ‘Ik ben niet bekwaam.’ ‘Ik voel me niet geliefd.’ ‘Ik kan niet de inkomsten verkrijgen die ik wil.’
  • Vergelijkingen: ‘Ik wilde dat ik meer geld verdiende.’ ‘Ik heb laag zelfvertrouwen.’ ‘Ik wil me beter over mezelf voelen. ‘Ik ben niet goed genoeg.’
  • Veel fysiologische problemen (ook ziekten) vinden hun oorsprong in besluiten.
  • Ongelukken: veel gebeurtenissen in het verleden van de client zijn het resultaat van beslissingen die de client heeft gemaakt voor de gebeurtenis. Zelfs als dat niet ‘waar is’, kun je nu de gebeurtenis ‘ont-kiezen’ en op die manier je toekomst veranderen.
  • Ook twijfels zijn beperkende beslissingen.
  • Het is hierbij belangrijk dat de kernoorzaak (stap 3 van dit artikel) in eigen bereik lag: de client moet aan de oorzaak-kant gestaan hebben.
  • Alle twijfels zijn beperkende beslissingen.

Stel bij een beperkende beslissing de volgende vraag: ‘Wanneer besloot je dat?‘ Waar ze ook hun oorsprong vandaan hebben. Dus stel deze vraag bij iedere beperkende beslissing die van bovenstaande bullets zijn afkomstig is.

De stappen van de TLT-techniek voor beperkende beslissingen zijn:

  1. Ik zou je onderbewuste graag willen vragen om in de lucht te gaan zweven, boven je tijdlijn, in het verleden en direct in de gebeurtenis – direct in positie 4.
  2. Merk op welke emoties aanwezig zijn, en merk ook op of je bewust bent van de beslissing die daar was gemaakt. (Bij nee: ik zou je graag willen vragen om de film van je herinnering terug te spoelen totdat je bij het moment van de beslissing bent aangeland… Nu…)
  3. Zweef terug omhoog boven de tijdlijn en ga naar positie 3, ruim voor het begin van de gebeurtenis, of andere gebeurtenissen die tot die gebeurtenis hebben geleid, en draai je om en kijk naar het nu. Behoud de positieve lessen die je leert. Heb je ze?
    Eventueel kun je vragen: vertel me wat ze zijn.
  4. Nu, waar zijn de emoties nu? En de beslissing? Is die ook verdwenen?
  5. Zweef terug in de gebeurtenis, in positie 4, kijkend door je eigen ogen, en check de emoties. Zijn ze er? Of zijn ze verdwenen! Nu!! Goed, en de beslissing ook – het is verdwenen!
  6. Goed, kom terug naar positie 3, en kom terug naar het nu, alleen zo snel als je jezelf toestaat om alle gebeurtenissen tussen toen en nu zichzelf te laten her-evalueren in het licht van je nieuwe keuzes, en laat alle negatieve emoties over die gebeurtenissen gaan. Neem steeds positie 3 aan, behoud de lessen, laat de emoties gaan en sta iedere gebeurtenis toe om zichzelf te her-evalueren, alle gebeurtenissen tussen toen en nu!
  7. Terwijl je terug komt naar het nu, zou ik je onderbewuste willen vragen om ten minste drie of meer gebeurtenissen op te merken waar je {gewenste beslissing} gehad had kunnen hebben, maar waarvan de mogelijkheid jou eerst niet opgevallen was vanwege de beslissing die we net hebben verwijderd, en nu kun je dat wel.
  8. Break state. Test (Hoe voel je je nu over die oude beslissing/overtuiging?). Future Pace.

Techniek voor het stellen van je doel

nlp-tijdlijn-therapie

Time Line Therapy® kent ook een techniek waarin je je doel in je tijdlijn installeert. Kijk daarvoor naar het artikel over het coach-model, waarin we een doel stellen.

Techniek voor het veranderen van de locatie/richting van de tijdlijn

Nadat je het verleden hebt opgeruimd met de technieken voor de negatieve emoties en de beperkende beslissingen, kun je de locatie/richting van de tijdlijn veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand van ‘through time’ veranderen in ‘in time’, waardoor bijvoorbeeld associëren eenvoudiger wordt. Dit is wel een erg ingrijpende verandering, onder andere voor het karakter van de persoon. Wees daar bewust van en behandel dus uitgebreid de ecologie.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

  1. Ecologie. Bespreek de consequenties van het verplaatsen van de tijdlijn en doe de ecologie-check. ‘Is het OK voor je onderbewustzijn om deze shift te maken, en om het toestaan daar te blijven, op een comfortabele manier?’
  2. Roteer de tijdlijn: ‘Nu, weef maar boven de tijdlijn, precies boven het nu, en draai je tijdlijn zodat het in de nieuwe gewenste richting (en/of locatie) staat, en laat het me weten wanneer je het gedaan hebt.’
  3. Associeer opnieuw in de tijdlijn: ‘Goed, zweef maar naar beneden, precies in het nu, en organiseer je tijdlijn op de nieuwe manier.’
  4. Maak de tijdlijn vast op de nieuwe plaats: ‘En je kent het geluid dat Tupperware maakt als je het sluit? Plop! Gewoon zo, klik het er maar in.’
  5. Test: ‘Terwijl je eraan denkt, zal het OK zijn voor je onderbewustzijn om de tijdlijn zo te laten zoals het nu is, en zal je er comfortabel mee zijn?
  6. Future Pace: ‘Zou er een reden zijn in de toekomst waarom je niet volledig op je gemak zou zijn met de manier waarop je tijdlijn nu is georganiseerd?’

Om nog op te letten tijdens tijdlijntherapie

  • Als je boven je tijdlijn zweeft, kijk je altijd geassocieerd door je eigen ogen.
  • De posities 1 t/m 4 hebben niks te maken met de waarnemingsposities. Ze zijn er enkel als markeringen van plekken in de tijdlijn.
  • Zorg dat de cliënt echt goed veilig in positie 3 zit: echt vóór de gebeurtenis. ‘Zweef hoger en verder terug. Zweef hoger en verder terug totdat de emotie verdwijnt.’ Zorg er daarnaast voor dat de cliënt voor de eerste gebeurtenis is. De indicator hiervan is dat 90% van de emoties losraken. ‘Ben je voor de eerste gebeurtenis? Is er een gebeurtenis voor deze? Ga terug naar de eerste gebeurtenis.’
  • Het moet echt acceptabel zijn voor de client om de emotie te laten gaan. Een indicator hiervan is dat de client zegt: ‘De emoties zijn niet aan het losraken.’ Benadruk dan gerust weer de essentie van TLT: ‘Wat is er te leren van deze gebeurtenis?’ Zou het niet beter/veiliger zijn om de lessen te leren, in plaats van het behouden van de oude emoties, die gezondheidsgevolgen hebben (wat in strijd is met de hoogste werking van het onderbewustzijn: om het lichaam gezond te houden)?
    Of gebruik andere herkaderingen bij weerstand, zoals het fight/flight-kader of de positieve intentie-herkadering: ‘Hoe kun je het voordeel van de oude emotie behouden, terwijl je hem loslaat?’ Zorg voor een vervanging van de negatieve emotie. Misschien was kwaadheid nodig voor de client om te kunnen verkopen. Vervang dat dan bijvoorbeeld met opwinding (door gebruik te maken van een resource-anker).
  • Het laten gaan van de emotie duurt bij de meeste mensen tussen de vijf en tien minuten
  • Associeert de client per ongeluk in een traumatische herinnering, verifieer dan of hij dan inderdaad in positie 4 is. Wat de client ook zegt, breng of houd de client (eventueel via positie 2) naar positie 3. Werkt dat niet, sta dan op en klap met je handen boven het hoofd van de client en zeg heel hard: ‘Open je ogen en kijk omhoog naar het plafond. Houd je ogen omhoog.’ Loop vervolgens samen met de client op hoge snelheid door de ruimte terwijl je een TLT-proces doet.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!