change personal history

Change Personal History: geef dit ultieme cadeau aan je jongere zelf

Gebeurtenissen uit het verleden beïnvloeden de toekomst. Met deze NLP-techniek kun je de invloed van gebeurtenissen in het verleden wegnemen. Bijvoorbeeld die van ongemakkelijke of traumatische ervaringen. Ze zijn er uiteraard nog altijd, maar de emotionele lading verdwijnt. Bekijk hier alle stappen van Change Personal History.

De stappen van Change Personal History

Change Personal History is uitstekend te gebruiken voor beperkende gevoelens/states die je wel eens in de weg zitten.

  1. Roep het belemmerende gevoel op in het hier en nu. Dat doe je door, eerst gedissocieerd en daarna geassocieerd, een recente situatie voor de geest te halen waarin je het belemmerende gevoel ervaarde. Je kijkt dus eerst van een afstand naar jezelf, en daarna stap je in het beeld.
  2. Anker dat gevoel, en test het anker.
  3. Wanneer heb je {belemmerend gevoel} allemaal eerder ervaren? Stel je voor dat je een fotoboek voor je hebt. Het is een fotoboek van jouw persoonlijke verleden. Hierin staan alle foto’s in van soortgelijke situaties. Daar gaan we lekker doorheen bladeren, het verleden in bladerend. Vind een aantal soortgelijke situaties op, met hetzelfde, soortgelijke ongewenste gevoel. Merk op hoe de foto eruitziet, en geef het een woord, zodat je er later snel naar terug kunt gaan. Gebruik tijdens dit zoekproces het anker van stap 2 als zoek-anker.
  4. Blader verder terug jouw verleden in. Herhaal stap 3 dus een paar keer.
  5. Vind uiteindelijk een herinnering die dicht bij je geboorte ligt. Je allereerste herinnering waarin het ongewenste gevoel een rol speelde. Ook hiervoor laat je een woord omhoog komen.
  6. Bedank je onderbewuste en open je ogen. Kom terug in het hier-en-nu.
  7. Schrijf de namen van de situaties kort op. Dat kan bijvoorbeeld op losse blaadjes.
  8. Wat is een krachtgevende state, die jouw jongere zelf had kunnen helpen? Wat had de jonge jij in die situatie nodig voor meer keuzeopties?
  9. Ontlok deze hulpbron door aan een situatie te denken waarin je dit had. Associeer hierin. Versterk de submodaliteiten.
  10. Maak van dit gevoel een cadeau, in de vorm van een anker die je de jongere zelf geeft: reis naar 10 minuten voor de eerste gebeurtenis. Zet het beeld stil. Kijk naar de jongere zelf, voordat hij de situatie gaat beleven. Geef de jongere zelf het cadeau met de krachtgevende state. Zie hoe hij het helemaal in zich neemt. Geef hem eventueel nog aanmoedigingen.
  11. Bekijk vanaf de derde waarnemingspositie wat er verandert aan de jongere zelf. Zie nu hoe hij de situatie gaat beleven met de hulpbron. Alles is nu anders, nu hij deze hulpbron bij zich draagt.
  12. Herhaal stap 10, maar dan geassocieerd. Je kijkt dus vanuit de ogen van je jongere zelf. Ontvang het cadeau van de oudere zelf, en voel de integratie van het cadeau. Voel hoe heel je lichaam gevuld wordt met deze state, in iedere cel en iedere vezel van je lichaam. Beleef de gebeurtenis nu geassocieerd als de jongere zelf.
  13. Ga door naar de volgende situatie. Merk op hoe anders de situatie is. Doe dit met alle situaties tot en met het nu.
  14. Voer een future pace uit.

Wat zijn jouw ervaringen met de change personal history? Laat het weten in de reacties.

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!