Sommige repetitieve patronen zijn gegeneraliseerd van je verleden en zijn niet langer nuttig. Met de NLP-techniek Change Personal History kun je de invloed van gebeurtenissen in het verleden wegnemen. Bijvoorbeeld die van ongemakkelijke of traumatische ervaringen. Ze zijn er uiteraard nog altijd, maar de emotionele lading verdwijnt…

Waarvoor gebruik je Change Personal History en is het geen vervalsing van je verleden?

Change Personal History is uitstekend te gebruiken voor repetitieve beperkende patronen die gegeneraliseerd (geconditioneerd) zijn vanuit je verleden: beperkende gevoelens/states die je wel eens in de weg zitten.

We gaan de niet langer nuttige conditionering eruit halen en een nieuwe betekenis aan ervaringen geven. Het is geen vervalsing omdat je enkel de betekenis van een ervaring verandert. Bovendien heb je al je hele leven zitten vervalsen (door onbruikbare conditioneringen door te generaliseren naar de toekomst), maar dan wel op een negatieve manier…

We nemen de blokkade, belemmering of het masker in het hier-en-nu weg. Nu is er een keuze. Het oude patroon is van het verleden en hoeft niet meer in een volledig nieuwe situatie. In het hier-en-nu ontstaan compleet nieuwe situaties. Er is geen reden meer om het verleden door te generaliseren. Daarnaast nemen we niemand iets kwalijk: we vergeven. De andere betrokken mensen hadden een positieve intentie.

Het is nooit te laat voor een gelukkige jeugd.

De stappen van Change Personal History

  1. Roep het belemmerende gegeneraliseerde gevoel op in het hier en nu. Dat doe je door, eerst gedissocieerd en daarna geassocieerd, een recente situatie voor de geest te halen waarin je het belemmerende gevoel ervoer. Je kijkt dus eerst van een afstand naar jezelf, en daarna stap je in het beeld. De coach kan nu kalibreren.
  2. Anker dat gevoel en test het anker. We kunnen dit anker straks gebruiken om meerdere soortgelijke gebeurtenissen in het verleden te zoeken.
  3. Nu gaan we dus zoeken naar een aantal soortgelijke gebeurtenissen die verder in het verleden liggen, totdat we bij de allereerste uitkomen. Herinner je levendig en helder belangrijke herinneringen uit je jeugd. De methode die je gebruikt, kan verschillend zijn. Sommigen gebruiken het liefst een tijdlijn in de ruimte waarover je kunt lopen, anderen gebruiken een visualisatie van een fotoboek waar doorheen gebladerd kan worden. In deze stap gebruiken we het voorbeeld van een fotoboek.
    ‘Wanneer heb je {belemmerend gevoel} allemaal eerder ervaren? Stel je voor dat je een fotoboek voor je hebt. Het is een fotoboek van jouw persoonlijke verleden. Hierin staan alle foto's in van soortgelijke situaties. Daar gaan we lekker doorheen bladeren, het verleden in bladerend. Vind een aantal soortgelijke situaties op, met hetzelfde, soortgelijke ongewenste gevoel. Merk op hoe de foto eruitziet, en geef het een woord (als je dit op een tijdlijn doet, kun je het woord op een blaadje schrijven en het neerleggen op het corresponderende tijdstip van de tijdlijn), zodat je er later snel naar terug kunt gaan. Gebruik tijdens dit zoekproces het anker van stap 2 als zoek-anker.
    Opmerking: Kies je voor het lopen langs een tijdlijn in plaats van het fotoalbum? Je kunt er dan voor kiezen om niet op, maar naast de tijdlijn te lopen tijdens het zoeken, zodat je niet geassocieerd in traumatische ervaringen loopt.
  4. Vind dus uiteindelijk een herinnering die dicht bij je geboorte ligt. Je allereerste herinnering waarin het ongewenste gevoel een rol speelde. Ook hiervoor laat je een woord omhoog komen.
  5. Bedank je onderbewuste en open je ogen. Kom terug in het hier-en-nu. Als je een tijdlijn in de ruimte gebruikt, ga je naar een meta-positie, dus buiten de tijdlijn, die in relatie tot de tijdlijn zelfs nog een stukje verder in het verleden is, in veiligheid (kalibreer dit).
  6. Optionele design-stap uit Time Line Therapy: vanuit de metapositie of vanuit het veilige stukje dat verder in de geschiedenis van de tijdlijn is, merk je op wat de lessen uit deze situatie zijn, en je behoudt de lessen.
  7. Optionele design-stap: vanuit de metapositie of vanuit het veilige stukje dat verder in de geschiedenis van de tijdlijn is, stel je deze vraag: ‘Welk effect heeft deze eerste gebeurtenis tot nu toe op je leven gehad? Wat heb je van deze ervaring geleerd? Welke positieve intentie had deze ervaring?
  8. Vanuit de metapositie of vanuit het veilige stukje dat verder in de geschiedenis van de tijdlijn is, stel je deze vraag: ‘Kijk met de ogen van nu. Wat is een krachtgevende state/cadeau/hulpbron die jouw jongere zelf had kunnen helpen? Wat had de jonge jij in die situatie nodig voor meer keuzeopties?' Je gaat haar een cadeau geven want jij weet als volwassen vrouw hoe je {bijpassende gewenste hulpbron} krijgt, maar je 4-jarige ik weet niet hoe.
  9. Ontlok deze hulpbron door aan een situatie te denken waarin je dit had. Associeer hierin. Hiervoor kun je eventueel via je tijdlijn naar het verleden gaan, naar een specifiek moment waarop je de hulpbron vertoonde. Versterk deze hulpbron, bijvoorbeeld door het versterken van de submodaliteiten.
  10. Maak van dit gevoel een mooi verpakt cadeau, in de vorm van een anker die je straks de jongere zelf geeft.
  11. Heb je een anker gemaakt van de hulpbron? Vuur het anker af zodat je die hulpbron nu voelt. Reis dan met die hulpbron naar 10 minuten voor de eerste gebeurtenis. Zet het beeld stil. Stap in de representatie. Kijk naar de jongere zelf, voordat hij de situatie gaat beleven. Na eerst toegekeken te hebben, loop je naar hem toe, geef je hem het anker met de krachtgevende bron als cadeau, zie je hoe hij het cadeau aanneemt en voel dat al die {state} naar hem toe stroomt (dit kan eventueel door middel van een ‘collapsing anchor' door het anker van stap 2 nu ook af te vuren). En hij krijgt een lach op haar gezicht, hij is blij met je cadeau. Zie hoe hij het helemaal in zich neemt. Geef hem eventueel nog aanmoedigingen. En ze keert zich weer om en zie haar dezelfde herinnering doormaken (vuur bijbehorend anker af), maar dan dit keer met die bronnen en hulpmiddelen die ze zojuist gekregen had.
  12. Stap uit de representatie en bekijk vanaf de derde waarnemingspositie wat er verandert aan de jongere zelf. Zie nu hoe hij de situatie gaat beleven met de hulpbron. Alles is nu anders, nu hij deze hulpbron bij zich draagt. Hoe gaat het met haar?
  13. Herhaal de vorige stap, maar dan geassocieerd als je jongere zelf. Je kijkt dus vanuit de ogen van je jongere zelf. Ontvang het cadeau van de oudere zelf, en voel de integratie van het cadeau. Voel hoe heel je lichaam gevuld wordt met deze state, in iedere cel en iedere vezel van je lichaam. Beleef de gebeurtenis nu geassocieerd als de jongere zelf.
  14. Ga door naar de volgende situatie die een stukje verder in de toekomst ligt op de tijdlijn. Merk op hoe anders de situatie is. Doe dit met alle situaties tot en met het nu. En verder door naar de toekomst. Gebruik hierbij suggestieve vooronderstellingen: ‘Merk op hoe je tijdlijn al aan het veranderen is. Stel je voor hoe deze nieuwe bron jouw toekomst transformeert. Wat je gelooft… de conclusies die je trekt… hoe je jezelf presenteert… hoe je jezelf geeft aan de wereld… hoe je verschillende situaties en verschillende relaties instapt en jezelf… de resultaten aanschouwend van deze verandering… die zich over je toekomst bersprenkelen.'
  15. Neem de versie van jezelf van de toekomst van de tijdlijn af, ter hoogte van de toekomst, en voer de gesprekken die gevoerd mogen worden. Zet hem terug in de tijdlijn en oriënteer jezelf naar het nu.
  16. Integreer in het nu.
  17. Voer een future pace uit.
  18. Is de uitkomst van de future pace nog niet gewenst? Overspoel de hele tijdlijn dan met alle genoemde bronnen.
Hierna lezen:  Time Line Therapy® / Tijdlijntherapie [Uitleg & Informatie]

Change Personal History kun je ook voor concreet gedrag gebruiken

Als je gaat freestylen met NLP, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om Change Personal History te gebruiken om de client te laten vergeten dat hij ooit een roker was geweest: je wist een stukje geschiedenis uit en je verandert met nieuw gedrag. De client vergeet op deze manier dat hij überhaupt ooit met bepaald gedrag was begonnen en het is blijven doen.

Ga daarvoor terug naar het eerste beslissingsmoment. Bijvoorbeeld: voor een roker is het eerste beslissingsmoment dat hij voor het eerst de keuze maakte om een sigaret te nemen. Laat hem de representatie (herinnering) herbeleven. Stop op het moment dat hij voor het eerst de doorslaggevende keuze maakt, en laat hem ervoor kiezen om nee te zeggen. Pas verder alle stappen van Change Personal History toe.

Change Personal History wordt de Reimprinting-techniek als je de volgende aanpassing maakt

Een imprint is een overtuiging over hoe je jezelf of de wereld ziet. Die overtuiging is door een imprint-ervaring ontstaan. Er zijn meestal andere mensen bij die ervaring betrokken.

Bij reimprinting voeg je niet alleen nieuwe opties toe aan je jongere zelf, maar ook aan de persoonlijke geschiedenis en bronnen van die andere mensen die betrokken waren in de imprint-ervaring.

Je werkt uiteraard met een representatie. Je werkt dus met de mensen die je steeds bij je draagt, niet met de mensen die daadwerkelijk in de wereld rondlopen. Het is innerlijk werk voor jezelf.

Wil je de Reimprinting-techniek toepassen? Dat is exact hetzelfde als Change Personal History, maar dan met een ervaring uit de imprint-periode (je vroegste levensjaren) en met een paar toevoegingen.

Voordat je voor je jongere zelf het cadeau gaat ontwerpen (stap 8), plaats je de volgende stappen:

  1. Identificeer andere mensen die betrokken waren bij de gebeurtenis. Dit zijn vaak ouders, broers, zussen… Maak plaatsankers voor deze andere mensen.
  2. Associeer in de ander (2e positie) en ervaar de imprint-situatie vanuit de positie van deze andere persoon.
  3. Stap in de metaposite (3e positie) en identificeer de positieve intentie van het gedrag van deze andere persoon.
  4. Voer stap 2 en 3 uit voor alle betrokken personen in de imprint-ervaring.
  5. Voer nu steeds per betrokken persoon de volgende stappen uit:
  6. Bepaal vanuit de metapositie de hulpbronnen/keuzemogelijkheden die de ander toen goed kon gebruiken en die jij op dit moment wél hebt.
  7. Bezoek op de tijdlijn een ervaring van jezelf waarin die hulpbron erg sterk in jou aanwezig was, en anker de hulpbron bij jezelf terwijl je er opnieuw in associeert.
  8. Geef deze hulpbron aan iedereen die dit nodig had.
  9. Stap in de 2e positie voor de andere persoon en ontvang de hulpbron (geassocieerd in de imprint-ervaring).
  10. Stap, in de imprint-ervaring, in de eerste positie (je jongere zelf) en geef aan wat dit veranderd heeft in jouw beleving van de situatie. Dit is het begin van een nieuwe vermogende overtuiging. Ervaar welk effect dit op jou heeft en hoe het voelt.
  11. Nog niet klaar om te integreren op de tijdlijn? Vraag dan: “Wie heeft extra bronnen nodig?” En installeer ze.
Hierna lezen:  Wat is het innerlijk kind & hoe kun je het helen? [Uitleg]

Op de volgende manieren kun je erachter komen of het effect heeft gehad

Je kunt het volgende als bewijs van succes zien:

  • Als je de imprintervaring kunt zien als iets waarvan je geleerd hebt.
  • Als je nieuwe gevoelens associeert met de imprintervaring, of nieuwe overtuigingen met een nieuwe fysiologie.

Wat zijn jouw ervaringen met de Change Personal History? Heb je hem al geleerd tijdens een NLP Practitioner Opleiding? Laat het weten in de reacties.

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: