Hoe kun je je teksten tot leven wekken met beeldende en prikkelende taal? Bijvoorbeeld voor je verhalen, blogartikelen, marketingteksten of verkoopteksten? Hier vind je tips en voorbeelden om zintuiglijk te schrijven. Lees verder…

Schrijf jij nog te vaak klinische, feitelijke teksten zonder emotie?

Op universiteiten – en zelfs al op middelbare scholen – werd jou waarschijnlijk aangeleerd om zakelijk en feitelijk te schrijven. Een erg zinvolle vaardigheid, maar het stopt je creativiteit wel ver weg. Het komt daarom veel te vaak voor: tekstschrijvers die slechts feiten in hun teksten verwerken terwijl ze vergeten om emotionele en zintuiglijke woorden toe te voegen.

Daarmee hebben ze een grote kans gemist om voor hun publiek een tastbaar beeld te kunnen schetsen over de communicatieboodschap die ze voorgeschoteld krijgen. Beeldend schrijven is juist erg zinvol in het leven – óók in zakelijke contexten.

Waarom is zintuiglijk schrijven belangrijk?

Deelnemers aan een onderzoek uit 2010 reageerden het positiefst op de advertenties die in hun voorkeurszintuig uitgedrukt waren. Ook een onderzoek uit 2009 bevestigde het nut van zintuiglijke woorden in communicatie.

Wanneer individuen uit het onderzoek een marketingcommunicatie-uiting voor een goed doel tegen kwamen, waren hun keuzes gebaseerd op hun zintuigen. Het is belangrijk om een beeld te schetsen van wat je aan het communiceren bent zodat het voor je lezers makkelijker wordt om te kunnen ‘zien’ wat je wilt overbrengen. Denk dus in beelden tijdens het schrijven.

Voorbeelden uit de praktijk

Je kunt je spraak en je communicatie-uitingen dus spectaculairder maken met zintuiglijke woorden in plaats van gebruik te maken van saaie bedrijfstaal. Bij intern overleg kun je je team overtuigen door de volgende zin te versterken gebruiken:

“In het leven zitten zoveel kansen. We moeten deze kans benutten en onze klant tevreden stellen.”

Je zou wat zintuiglijke elementen kunnen toevoegen:

“In het leven zitten zoveel kansen dat je het gewoon kunt proeven, je moet ze aangrijpen.”

Martin Luther King gebruikte ook alle zintuigen in zijn redes.

“I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state, sweltering with the heat of injustice and sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice.”

Het belang om alle zintuigen aan te spreken in je teksten

zintuiglijk-schrijven-tips-artikel

Informatie komt het brein binnen via de vijf zintuigen. Ieder individu heeft een voorkeur voor een bepaald zintuig boven de anderen. Sommige mensen zijn primair visueel, anderen meer auditief, terwijl andere mensen weer primair kinesthetisch zijn (gevoelens). Om een persoon optimaal aan te kunnen spreken, zal je taal moeten gebruiken die bij zijn voorkeurszintuig past.

Hierna lezen:  Pakkende Titels Bedenken? 28 Tips, 88 Voorbeelden (Origineel & Leuk!)

In marketingcommunicatie voor een grote groep mensen, zoals een productbeschrijving, is het zaak om alle zintuiglijke systemen aan te spreken. Hierdoor kun je een connectie maken met het maximum aantal lezers.

Is het al genoeg als je schrijft: ‘Bekijk de spraakmakende collectie', waarmee je het auditieve zintuig hebt geprikkeld dankzij het woordje ‘bekijk‘ en ‘spraakmakend'? Nog niet… want als je het kinesthetische zintuig er ook bij had betrokken, had al je lezers meegepakt: ‘Bekijk de spraakmakende collectie & grijp je kans.'

Voorbeelden van zintuiglijk prikkelende teksten

Klik eens een willekeurig cosmetica-artikel op Bol.com aan en lees de productomschrijving. In onderstaand voorbeeld van Bol.com kun je zien dat er voor ieder zintuig een bijbehorend woord is gebruikt. “Heerlijk”: smaak. “Fantasiewereld”: gezichtsvermogen. “Warm”: gevoel. “Geur”: reukzin. “Spraakmakend”: auditief.

Heerlijk parfum…

Duik in een fantasiewereld…

Heerlijke warme maar frisse geur…

Spraakmakende collecties…

Maar wat nou als ik een zakelijk publiek moet aanspreken? Meer voorbeelden!

Beeldend schrijven hoeft zich niet alleen te beperken tot business to consumer. Ook zakelijke producten en diensten kunnen prima ondersteund worden door teksten die een beroep doen op de zintuigen van de lezers.

In onderstaand voorbeeld van Exact Software zijn de drie hoofdzintuigen aangesproken: gezichtsvermogen, tast en gehoor.

Lever winstgevende projecten aan de lopende band. Grijp je nieuwe kansen. Leg razendsnel nieuwe offertes op tafel.

Met “aan de lopende band” wordt gebruik gemaakt van beeldspraak. Met “grijp” wordt het tastzintuig aangesproken. “Razend” spreekt lichtelijk het gehoor aan. Dit is namelijk een synoniem van ‘zoeven’ of ‘tieren’. “Scherp” kan zowel het tastzintuig als het gezichtsvermogen aanspreken. Denk aan een scherpe doorn en een scherp beeld op een beeldscherm.

Oké, hoe kun je dit nu toepassen? 5 tips…

prikkelende-zintuiglijke-teksten

Tip 1 – Gebruik beeldspraak

Beeldspraak kennen we uit literatuur en gedichten. Hier vind je een lijst met mooie voorbeelden van beeldspraak ter inspiratie.

Tip 2 – Gebruik predikaten

Predikaten zijn eenvoudige woordjes die iets zintuiglijks in zich hebben. Deze woorden zijn uitstekend te gebruiken in verkopende teksten. Hier vind je een grote lijst met voorbeelden van predikaten.

Tip 3 – Gebruik metaforen

Metaforen zijn manieren om feitelijke informatie op een fantasierijke, prikkelende manier over te brengen. Hier vind je een stappenplan voor het maken van metaforen.

Tip 4 – Leer van de besten

Neen een kijkje bij de productbeschrijvingen van jouw favoriete webshops. Goedlopende webshops doen iets goed, en prikkelende omschrijvingen zullen daar zeker een rol in spelen.

Tip 5 – Gebruik je eigen creativiteit

Naast bovenstaande tips zullen er ongetwijfeld een heleboel ideeën uit jezelf ontstaan. Vertrouw daarop en experimenteer.

Hierna lezen:  Representatiesystemen: is iemand visueel, auditief of kinesthetisch (VAKOG)?

Nu mag jij aan de touwtjes trekken

Spreken bovenstaande voorbeelden je al aan? Laat jouw teksten dan ook rijmen met deze theorie. Controleer bijvoorbeeld jouw (marketing-) communicatieteksten ook op het gebruik van zintuiglijke woorden. Je kunt onderstaande voorbeelden gebruiken om een beginnetje te maken.

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: