Hoe kun je je teksten tot leven wekken met beeldende en prikkelende taal? Bijvoorbeeld voor je verhalen, blogartikelen, marketingteksten of verkoopteksten? Hier vind je tips en voorbeelden om zintuiglijk te schrijven. Lees verder…
Inhoud van deze pagina:
Schrijf jij nog te vaak klinische, feitelijke teksten zonder emotie?
Op universiteiten – en zelfs al op middelbare scholen – werd jou waarschijnlijk aangeleerd om zakelijk en feitelijk te schrijven. Een erg zinvolle vaardigheid, maar het stopt je creativiteit wel ver weg. Het komt daarom veel te vaak voor: tekstschrijvers die slechts feiten in hun teksten verwerken terwijl ze vergeten om emotionele en zintuiglijke woorden toe te voegen.
Daarmee hebben ze een grote kans gemist om voor hun publiek een tastbaar beeld te kunnen schetsen over de communicatieboodschap die ze voorgeschoteld krijgen. Beeldend schrijven is juist erg zinvol in het leven – óók in zakelijke contexten.
Waarom is zintuiglijk schrijven belangrijk?
Deelnemers aan een onderzoek uit 2010 reageerden het positiefst op de advertenties die in hun voorkeurszintuig uitgedrukt waren. Ook een onderzoek uit 2009 bevestigde het nut van zintuiglijke woorden in communicatie.
Wanneer individuen uit het onderzoek een marketingcommunicatie-uiting voor een goed doel tegen kwamen, waren hun keuzes gebaseerd op hun zintuigen. Het is belangrijk om een beeld te schetsen van wat je aan het communiceren bent zodat het voor je lezers makkelijker wordt om te kunnen ‘zien’ wat je wilt overbrengen. Denk dus in beelden tijdens het schrijven.
Voorbeelden uit de praktijk
Je kunt je spraak en je communicatie-uitingen dus spectaculairder maken met zintuiglijke woorden in plaats van gebruik te maken van saaie bedrijfstaal. Bij intern overleg kun je je team overtuigen door de volgende zin te versterken gebruiken:
“In het leven zitten zoveel kansen. We moeten deze kans benutten en onze klant tevreden stellen.”
Je zou wat zintuiglijke elementen kunnen toevoegen:
“In het leven zitten zoveel kansen dat je het gewoon kunt proeven, je moet ze aangrijpen.”
Martin Luther King gebruikte ook alle zintuigen in zijn redes.
“I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state, sweltering with the heat of injustice and sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice.”
Het belang om alle zintuigen aan te spreken in je teksten
Informatie komt het brein binnen via de vijf zintuigen. Ieder individu heeft een voorkeur voor een bepaald zintuig boven de anderen. Sommige mensen zijn primair visueel, anderen meer auditief, terwijl andere mensen weer primair kinesthetisch zijn (gevoelens). Om een persoon optimaal aan te kunnen spreken, zal je taal moeten gebruiken die bij zijn voorkeurszintuig past.
In marketingcommunicatie voor een grote groep mensen, zoals een productbeschrijving, is het zaak om alle zintuiglijke systemen aan te spreken. Hierdoor kun je een connectie maken met het maximum aantal lezers.
Is het al genoeg als je schrijft: ‘Bekijk de spraakmakende collectie', waarmee je het auditieve zintuig hebt geprikkeld dankzij het woordje ‘bekijk‘ en ‘spraakmakend'? Nog niet… want als je het kinesthetische zintuig er ook bij had betrokken, had al je lezers meegepakt: ‘Bekijk de spraakmakende collectie & grijp je kans.'
Voorbeelden van zintuiglijk prikkelende teksten
Klik eens een willekeurig cosmetica-artikel op Bol.com aan en lees de productomschrijving. In onderstaand voorbeeld van Bol.com kun je zien dat er voor ieder zintuig een bijbehorend woord is gebruikt. “Heerlijk”: smaak. “Fantasiewereld”: gezichtsvermogen. “Warm”: gevoel. “Geur”: reukzin. “Spraakmakend”: auditief.
Heerlijk parfum…
Duik in een fantasiewereld…
Heerlijke warme maar frisse geur…
Spraakmakende collecties…
Maar wat nou als ik een zakelijk publiek moet aanspreken? Meer voorbeelden!
Beeldend schrijven hoeft zich niet alleen te beperken tot business to consumer. Ook zakelijke producten en diensten kunnen prima ondersteund worden door teksten die een beroep doen op de zintuigen van de lezers.
In onderstaand voorbeeld van Exact Software zijn de drie hoofdzintuigen aangesproken: gezichtsvermogen, tast en gehoor.
Lever winstgevende projecten aan de lopende band. Grijp je nieuwe kansen. Leg razendsnel nieuwe offertes op tafel.
Met “aan de lopende band” wordt gebruik gemaakt van beeldspraak. Met “grijp” wordt het tastzintuig aangesproken. “Razend” spreekt lichtelijk het gehoor aan. Dit is namelijk een synoniem van ‘zoeven’ of ‘tieren’. “Scherp” kan zowel het tastzintuig als het gezichtsvermogen aanspreken. Denk aan een scherpe doorn en een scherp beeld op een beeldscherm.
Oké, hoe kun je dit nu toepassen? 5 tips…
Tip 1 – Gebruik beeldspraak
Beeldspraak kennen we uit literatuur en gedichten. Hier vind je een lijst met mooie voorbeelden van beeldspraak ter inspiratie.
Tip 2 – Gebruik predikaten
Predikaten zijn eenvoudige woordjes die iets zintuiglijks in zich hebben. Deze woorden zijn uitstekend te gebruiken in verkopende teksten. Hier vind je een grote lijst met voorbeelden van predikaten.
Tip 3 – Gebruik metaforen
Metaforen zijn manieren om feitelijke informatie op een fantasierijke, prikkelende manier over te brengen. Hier vind je een stappenplan voor het maken van metaforen.
Tip 4 – Leer van de besten
Neen een kijkje bij de productbeschrijvingen van jouw favoriete webshops. Goedlopende webshops doen iets goed, en prikkelende omschrijvingen zullen daar zeker een rol in spelen.
Tip 5 – Gebruik je eigen creativiteit
Naast bovenstaande tips zullen er ongetwijfeld een heleboel ideeën uit jezelf ontstaan. Vertrouw daarop en experimenteer.
Nu mag jij aan de touwtjes trekken
Spreken bovenstaande voorbeelden je al aan? Laat jouw teksten dan ook rijmen met deze theorie. Controleer bijvoorbeeld jouw (marketing-) communicatieteksten ook op het gebruik van zintuiglijke woorden. Je kunt onderstaande voorbeelden gebruiken om een beginnetje te maken.
Even adem in , krachtig in en uit zélf
Ging druppelend op de gloeiende plaat voel me ledematen matig ,
op adem gekomen niets meer buiten adem..
Het zijn en dan de adem die de beademing van men lichamelijke welzijn voortbracht
….
Geef mij even de aandacht aan tonend niets tekort gekomen..
aangekomen aanvoerende laag voor laag nodig
lange eindeloze toendra landschappen savannah s Amazones
Menselijk een aardbewoner maar begeef me in andere wereld een andere gewoontes
sfeervol en creatieve minnd set een filosoferende setting die uitgelaten …
Over dieren en planten sprak informatie delend
Zoveel dankbaarheid en liefde was ongekend
het kleinste zo groot omarmd
al kon bedanken voor de momento mori … carpe die
dankje ,
voor het zijn in de natuur
Groen de wortels roots van de gehele humanitaire regeling anders was er geen adem..
de natuur is door onze ijskoude blik en actie gericht onder corperatie gezwicht de samen stroming van de oceaan vol met plastic shit
ontregeld tijdens de uitspraken van rutte kabinet naar de kloten , weer kuttend
Objectief maar zintuigelijk aantekeningen aanraking en beweging waarneemt wetenschappers die per direct een formule kunnen toepassen op de chemie ..
Het is opneembaar zoals kunst dat is alleen met een klein stukje denkwerk..
Kwadraten en wortel trekken langste uitkomst achter de komma…..
wat was pie? Oneindige ontcijferende cijfering
stoepkrijtend op tegels & klinkers en schurende schaafwonden op de knieën einde van de dag met jodium werden besmeurd..
door onze overgedragen verantwoordelijkheid als mens
Massa mens
plastic is
puur vergif
werk samen met de natuur bedenk een optie ..
deze werkt niet samen …
Het onbekende is slechts het beperkte van ons denken ,
het uitpraten en uitlaten de uitstoot c02 hou er rekening mee uitgelaten ,
open haarden paradijselijke hitte …
zonnewering
opgewarmde
bbq ,
voeren van vee en
boeren die keer op keer boos zen ogen dichtknijpend naar iedere voorbijgaande van het gras grazende weiland…
regels verbreekt
concept verandering
werk hier maar mee
anders dan het andere ding ,
Heb schijt net als amerika zen schijt afveegd aan het vredes verdrag van
kioto ..
zwerfafval gedumpt
in de dampkring en ontwikkeling s landen omgeleid zoiezo,
Getekend voor Marrakesch
Politieke stash doofpot bewaarde en achter de rug om de keuze verdoezelde
Veel gezien gehoord altijd gezwegen nu een
eigen beweeg reden ..
ieder zen hand uit steekt
en wat te doet..
doen we genoeg
en blijven doen ,
en bewust worden van de planeten die onze onder grond onze basis waar we op leven ons creëerde en ontwikkelde evolutie op evolutie
smeltend met het ijs de warmte stijgt alles verbrandde en ziektes die kwamen vrij tijdelijk compenseerde de overheid.. hoe we als slaven de grond bereikte ..
we over een tijdje helemaal niets meer over zijn wij massa mens
Zelfsdestructief zoiezo vertalend in een vorm van destructie maar zelf het geluk zie..