Wil jij power-teksten schrijven met krachtige woorden, zoals mooie bijvoeglijk naamwoorden? Om ze onder andere te gebruiken voor je marketing? Wil jij in deze teksten emoties en actie opwekken? Gebruik dan de krachtige powerwoorden van dit artikel.

Hieronder vind je alle krachtige powerwoorden, verdeeld per categorie

Laten we beginnen met de top 10 power-woorden

We beginnen met de belangrijkste woorden die je eenvoudig uit je hoofd kunt leren. Daarna gaan we dieper in op verschillende andere soorten powerwoorden / trance-woorden. De top-10 powerwoorden zijn:

  1. Gratis
  2. Nu
  3. Jij
  4. Bespaar
  5. Geld
  6. Makkelijk
  7. Garantie
  8. Gezondheid
  9. Resultaat
  10. Nieuw

Lijst met positieve woorden die extra kracht hebben

Gebruik deze krachtige woorden gerust in je marketing:

krachtige woorden marketing powerwoorden

  • prachtig
  • fantastisch
  • waanzinnig
  • adembenemend
  • magisch lekker
  • spectaculair
  • dolgelukkig
  • ongelooflijk
  • betoverd
  • extatisch
  • ongelooflijk gezegend
  • gedreven
  • opgeladen
  • uitbundig
  • fenomenaal
  • geweldig
  • diep getroffen
  • onoverwinnelijk
  • buitengewoon
  • onvergetelijk
  • explosief
  • onoverwinnelijk
  • niet te stuiten
  • briljant
  • niet te stoppen

Laten we deze krachtige marketing-actiewoorden in een zin zetten

Laten we kijken wat er gebeurt als we zinnen gaan maken van woorden die op actie gericht zijn.

  • Word je blij van de gedachte om makkelijk invloedrijk te zijn?
  • Voel je de kracht van het makkelijk kunnen presenteren van je ideeën?
  • Vind je het waardevol om medewerking te krijgen van mensen?
  • Is het niet belangrijk om mensen te kunnen helpen om succesvol te worden in hun leven?
  • Wil je liever invloedrijk zijn of wil je liever dat anderen je vertellen wat je moet doen? Heb jij ook niet liever meer autoriteit in plaats van behandeld te worden als een deurmat?
  • Besef je het belang van het vermogen om mensen het met je eens te laten zijn?

En wat dacht je van deze krachtige bijvoeglijk naamwoorden?

  1. Extreem
  2. Ik vind het asociaal {goed}
  3. monumentaal
  4. magistraal
  5. Krachtig
  6. Uitmuntend
  7. Fantastisch
  8. Exuberant
  9. veel
  10. Bruut
  11. Mateloos
  12. Hoogstaand
  13. absoluut
  14. Flamboyant
  15. Gigantisch
  16. Royaal
  17. Vrolijk
  18. intelligent
  19. Duizelingwekkend
  20. Fenomenaal
  21. Voortreffelijk
  22. Gegarandeerd
  23. Wreed
  24. Barstensvol
  25. Modern
  26. Almachtig
  27. erg
  28. opmerkelijk (goed)
  29. Machtig
  30. Lumineus
  31. Populair
  32. Onvoorstelbaar
  33. Favoriet
  34. Appetijtelijk
  35. Grandioos
  36. Verrukkelijk
  37. Werelds
  38. Geniaal
  39. danig (goed)
  40. imposant
  41. Hysterisch
  42. Majestueus
  43. Onvergetelijk
  44. Intens
  45. prima
  46. sierlijk
  47. Perfect
  48. loepzuiver
  49. Verrassend
  50. aangenaam
  51. Tof
  52. Formidabel
  53. Spannend
  54. Juweeltje
  55. Warm
  56. Zacht
  57. Aanlokkelijk
  58. nobel
  59. Overtuigend
  60. Record
  61. Interessant
  62. Meesterlijk
  63. Aantrekkelijk
  64. Comfortabel
  65. Geestig
  66. Gemakkelijk
  67. fraai
  68. karakteristiek
  69. Opzienbarend
  70. Degelijk
  71. Magnifiek
  72. Explosief
  73. Onalledaags
  74. Ultiem
  75. Lollig
  76. verdomd
  77. Radicaal
  78. Trefzeker
  79. uitgekiend
  80. Overweldigend
  81. Revolutionair
  82. Enorm
  83. Meelijwekkend
  84. Rotsvast
  85. Zeker
  86. Relaxt
  87. Opgeruimd
  88. Uitstekend
  89. Inspirerend
  90. Adembenemend
  91. Exotisch
  92. delicaat
  93. voornaam
  94. Wervelend
  95. Toonaangevend
  96. Spijkerhard
  97. Hilarisch
  98. Enerverend
  99. Gepeperd
  100. Glansrijk
  101. IJzingwekkend
  102. Verbazend
  103. Sensationeel
  104. Onstuitbaar
  105. Subliem
  106. Eigentijds
  107. groots
  108. Onovertroffen
  109. superlatief
  110. Stoer
  111. Buitengewoon
  112. Effectief
  113. Professioneel
  114. Uitbundig
  115. Mieters
  116. Beeldschoon
  117. Super
  118. Ultra
  119. Spitsvondig
  120. Buitensporig
  121. Razendsnel
  122. Stijlvol
  123. Buitengemeen
  124. Efficiënt
  125. Fascinerend
  126. Puntgaaf
  127. Aanstekelijk
  128. Origineel
  129. Briljant
  130. Eersteklas
  131. Uniek
  132. Geliefd
  133. volop
  134. knap
  135. attractief
  136. Ideaal
  137. Uitzonderlijk
  138. heel
  139. riant
  140. Verbluffend
  141. Fabuleus
  142. Bliksemsnel
  143. Te gek
  144. Denderend
  145. Ongekend
  146. ontzaglijk
  147. Top
  148. Onbegrensd
  149. verschrikkelijk
  150. Uitgesproken
  151. Flitsend(snel)
  152. Bloedstollend
  153. Subtiel
  154. Bijzonder
  155. Verleidelijk
  156. Immens
  157. Toppers
  158. Getalenteerd
  159. Glashelder
  160. Verbijsterend
  161. Sterk
  162. Schitterend
  163. voorbeeldig
  164. Beeldschoon
  165. Weergaloos
  166. Heerlijk
  167. Aanstekelijk
  168. Klasse
  169. Meeslepend
  170. Grappig
  171. Zeldzaam
  172. Exclusief
  173. Reusachtig
  174. Geheim
  175. Snoeihard
  176. Spectaculair
  177. Speciaal
  178. Glorieus
  179. Admirabel
  180. Attent
  181. Integer
  182. Elegant
  183. Slim
  184. Zwoel
  185. uitgelezen
  186. Super-de-luxe
  187. Stralend
  188. Frivool
  189. Uitbundig
  190. Energiek
  191. vreselijk
  192. Veerkrachtig
  193. Vliegensvlug
  194. Indrukwekkend
  195. Zwaar
  196. groot
  197. Wulps
  198. Pikant
  199. Feestelijk
  200. ontzettend
  201. Geweldig
  202. Bikkel
  203. Hevig
  204. en
  205. Exceptioneel
  206. Daverend
  207. Nooit eerder vertoond
  208. Onweerstaanbaar
  209. Sprankelend
  210. Volmaakt
  211. Sprakeloos
  212. Charmant
  213. Boeiend
  214. Bewonderenswaardig
  215. Plezierig
  216. Prettig
  217. Beregoed
  218. fameus
  219. Uiterst
  220. Onbetwist
  221. Loeihard
  222. Finaal
  223. Cool
  224. goed
  225. Ongeëvenaard
  226. zeer
  227. Boordevol
  228. Knetter
  229. Tijdloos
  230. Keigaaf
  231. Humoristisch
  232. Volkomen
  233. Elegant
  234. Prachtig
  235. Onoverwinnelijk
  236. Betoverend
  237. verdraaid
  238. Mooi
  239. Innemend
  240. Sexy
  241. flink
  242. Vet
  243. aller…..
  244. Aangrijpend
  245. Magisch
  246. Stevig
  247. Waanzinnig
  248. Smaakvol
  249. Overdonderend
  250. Jaloersmakend
  251. Onmetelijk
  252. onberispelijk
  253. Pijlsnel
  254. Uitermate
  255. kolossaal
  256. Schokkend
  257. Recordbrekend
Hierna lezen:  Framing: theorie, voorbeelden, uitleg & tips om te framen in communicatie

Omdat… (kun je)…

Het woord “omdat” overtuigt mensen haast automatisch:

  • Een coach kan met het woordje ‘omdat’ zijn cliënt bewegen om graag een oefening te willen doen: “Omdat je plezier hebt gehad bij het leren van zo veel dingen in je leven, kun je weten dat je het proces van leren kan waarderen en dat je ervan kunt genieten, zodat je vooruit kunt kijken naar hoe leuk je deze oefening gaat vinden.”

Gewoon en natuurlijk

Bijwoorden als ‘gewoon’ en ‘natuurlijk’ zorgen ervoor dat er geen discussie mogelijk is. ‘Gewoon' is handig om alles te diskwalificeren behalve je eigen boodschap.

  • Het is heel natuurlijk om zoiets te voelen.
  • Het is gewoon een vaardigheid die in je zit en waar je gewoon heel goed in bent.
  • Het is gewoon zo dat je voortgang gaat boeken want je gaat gewoon groeien in creativiteit.
  • Ik kan gewoon niet naar je luisteren en accepteren wat je zegt.
  • Het is gewoon hoe het is.
  • Het is gewoon hoe ik me voel.
  • Denk er maar gewoon diep over na.

Overige Hot Words

  • Zodra je ‘Hier’ zegt worden mensen om je heen alert. Óf ze gaan zoeken of je ergens naartoe wijst, óf ze verwachten dat je ze iets aanreikt.
  • Het is oké!
    Dit is een sterke Hot Word voor wanneer iemand schrikt of ongerust is. Door een paar keer snel achter elkaar “Het is oké” te zeggen kan je de persoon snel geruststellen.
  • Fascinatie, fascineer je.
  • Ga dieper.
  • Hypnose, gehypnotiseerd.
  • Spontaan!
  • Nu!
    Zeg dat woord betekenisvol, en eventueel na een kleine pauze.
  • Jij!
  • Snel.
  • Onmiddellijk.
  • Direct.
  • Opeens.
  • Abrupt.
  • Kies snel.
  • Wakker worden: “Het is alsof je gevoelens uit je verleden wakker worden tot het punt waar je je als herboren voelt!”
  • Veel ongespecificeerde werkwoorden, zoals: merk op, realiseer je, sta toe, denk terug aan…
  • De naam van de persoon. De echte naam, dus geen bijnaam of afkorting, en met de juiste uitspraak.
  • Overtuig jezelf. “Overtuig jezelf niet om deze vaardigheden helemaal perfect te leren.”
  • ‘Wie’ zorgt ervoor dat mensen in een groep opletten.
  • “STOP” (+hoofd wegdraaien) om mensen te onderbreken.
  • “STOP. Houd je lichaam stil, houd het zoals het is.”
  • Focus!
  • Geheim.
  • Nieuwsgierigheid.
  • Dood / dodelijk.
  • Betoverd.
  • Alsjeblieft.
  • Dankjewel.
  • Veel ongespecificeerde werkwoorden zijn trance-woorden, zoals: Merk op, realiseer je, sta toe, denk terug aan…

Tot slot een prachtige in het Engels

My unmatched perspicacity, coupled with sheer indefitagability, makes me a feared opponent in every realm of human endeavor.

Woorden hebben kracht, maar het gaat ook om de manier waarop je ze zegt. In de video hierboven gaat het vooral op de manier waarop hij zegt: “Unfazed!”

Hierna lezen:  Kunnen, willen, mogen, moeten: De kracht van modale werkwoorden [Lijst]

Meer leren over krachtige marketing-powerwoorden?

Wil je leren van de beste? Lees dan de boeken van Aartjan van Erkel. Hij gaat uitgebreid in op het gebruik van de juiste powerwoorden. Alleen al het opnoemen van de afwezigheid(!) van de fundamentele behoeften (zie de lijstjes onderin het artikel) zorgen voor een krachtig verkoopeffect.

Wat zijn krachtige powerwoorden, oftewel ‘Hot Words'?

‘Hot Words’, oftewel ‘Trance Words’, kunnen op zichzelf staand al heel veel teweeg brengen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je automatisch naar binnen moet keren wanneer je met deze woorden te maken krijgt. Je merkt dan op wat er met je gebeurt na het horen van deze woorden. Gebruik trance-woorden dus als je een bepaalde impact wil maken. Actiewoorden zijn een ander goed voorbeeld van Hot Words. Ze kunnen druk leggen op mensen.

Woorden die bepaalde emoties opwekken zijn ook hot words, want bij een wisseling van emotie vindt er trance plaats. Laten we er een voorbeeld uit het Engels bij pakken. Zo heeft ‘baby’ een veel grotere emotionele lading dan ‘infant’. Als je daarentegen zegt: “The baby got hurt”, doet dat veel meer met de toehoorder dan “The infant got hurt”. Denk op diezelfde manier na over welk synoniem je gebruikt om bepaalde boodschappen te vertellen.

Wanneer gebruik je juist geen Trance-Woorden?

Gebruik juist klinische, neutrale woorden in een context waar je neutraal wil zijn, zoals bij het mededelen van slecht nieuws. In je marketing wil je juist wél gebruikmaken van de krachtige powerwoorden.

Dit waren alle powerwoorden voor emotie en actie

Dat waren alle woorden voor emotie en actie. Verweef deze krachtige woorden op tactische plekjes in je marketingcommunicatie om je boodschap te versterken en om emoties en actie op te roepen bij je toehoorders.

En onthoud: woorden zijn maar woorden. Ook de manier waarop we iets zeggen, heeft grote invloed. Zeg iets betekenisvol – en eventueel na een kleine pauze – om daadwerkelijk een emotionele impact te maken. Succes!