Wil jij verleiden op internet en écht goede teksten schrijven voor het web? Hier vind je de beste schrijftips en voorbeelden van de beste copywriter van Nederland. Houd je marketingcommunicatie-teksten erbij en pas deze tips ook direct toe zodat je webteksten direct een overtuigende upgrade krijgen.
Inhoud van deze pagina:
Hoe maak je converterende teksten? En nu de beste schrijftips voor jouw webteksten!
Verleidend en commercieel schrijven voor je website en/of social media? Hieronder volgen lessen voor jouw marketingcommunicatie. Dit is de communicatie in je brochures, visitekaartjes, social media, e-mails en website.
De tips uit dit artikel vormen een samenvatting van de boeken van Aartjan van Erkel. Neem ook eens een kijkje in zijn interessante boeken.
Les 1: wees niet cliché, maar wel uniek (werk met het onbekende)
Het brein geeft aandacht aan het onbekende doordat onze voorouders vroeger moesten overleven: het brein is dan alert, en niet meer op de automatische piloot voor de bekende dingen. Die zaken worden daardoor genegeerd. Hoe kun je daarop inspelen? Door geen clichés te gebruiken, maar juist wel verrassingen en unieke aspecten van jezelf.
Wat is er fout aan onderstaand voorbeeld van coach A?
“Alle mensen die ik heb mogen helpen, staan krachtig in hun energie en zijn krachtig gegroeid. De passie komt weer terug en ze staan weer in de bloei van hun leven. Iedereen vond mij een fijne persoon om mee te werken.”
Het bovenstaande geldt voor iedere coach en zegt helemaal niets. Wat kun je doen om dit te verbeteren?
- Zeg iets wat niemand anders kan zeggen (concurrenten).
- Zeg iets (over jezelf) wat ze nog niet eerder hebben gehoord.
- Het liefst zijn deze zaken makkelijk controleerbaar en niet te claimen door concurrenten.
- Le op: veel punten vind je zelf dood normaal, maar zijn onbekend bij klanten.
- Laat de concrete resultaten letterlijk zien en maak het tastbaar. Wat is er nou feitelijk gebeurd? “Client x had vraag y em obstakel z. Hij kreeg huiswerktaak x mee, deed y en had z als resultaat.”
- Wees niet wollig en gebruik geen ‘marketing-taal' (als je bijvoorbeeld over jezelf praat). Schrijf dus niet als copywriter.
- Zeg in simpele woorden wat uniek aan je is.
Praktijkvoorbeeld van bedrijf B:
Hoe is bedrijf x anders?
- Echte opleidingslocatie (geen hotelruimtes).
- Toelatingseisen voor vervolgopleidingen: onder geen enkele voorwaarden kunnen studenten meedoen zonder geldig certificaat. Elders mag het na een beetje aandringen wel.
- Community en café om elkaar te ontmoeten.
- Opleidingscoaches, studiebegeleider, student front office, trainers en community coach tot je beschikking.
- Meer manieren waarop bedrijf x anders is, vind je op hun homepage.
Les 2: Presenteer gebruikssenarios voor je product of dienst
Gebruikssenarios zijn geschikt voor het communiceren over onbekende producten. Dan kunnen je suspects zich voorstellen hoe ze het gebruiken.
Praktijkvoorbeeld van een NLP-trainingsinsituut:
In dit soort situaties is NLP ideaal:
- Je zit met een groep mensen aan tafel en het lukt je niet om het gespreksonderwerp te beïnvloeden.
- Je probeert een klant te overtuigen en het lukt je niet om een klik te maken.
- Er zijn nog 10 minuten te gaan voordat je presentatie begint en je bent (zichtbaar) zenuwachtig. Precies genoeg tijd om een reeks snelle mentale technieken toe te passen die dit oplossen.
- Je krijgt op je werk dagelijks te maken met discussies en je zoekt tools om die discussies naar jouw hand te zetten.
- Je zou willen dat iedere keer dat je aan je bureau gaat zitten voor je boekhouding, je net zo enthousiast wordt als wanneer je een spelletje speelt, waardoor je er snel aan begint en het snel af hebt.
- Je vertelt regelmatig verhalen aan je kinderen, aan vrienden en op je werk en je kunt een aantal extra manieren goed gebruiken om je verhaal intenser, invloedrijker en echter te maken.
- Je werkt nu als onderzoeker en je overweegt een carrière-shift richting coaching en counseling.
- Je werkt nu als coach en je hebt nog niet het resultaat dat je wil of je zoekt meer vernuftige en effectieve technieken om aan je arsenaal toe te voegen.
- Je wil als doel stellen om 200.000,- om te zetten met je onderneming en je zoekt tools om dat te realiseren.
- Je wil het meeste uit de onderhandelingen halen in je organisatie.
Les 3: breng een emotionele connectie tot stand door verhalen te vertellen (Vertel je klanten hoe je de worst maakt)
Vertel verhalen! Het bijkomend voordeel hiervan is: een verhaal is geen advertentie. Mensen negeren verhalen niet zoals ze advertenties wel negeren (bullshit radar).
- Vertel je ‘origin story': waar je vandaan komt en wat je hebt meegemaakt waardoor je bent gaan ondernemen.
- Maak er geen perfect verhaal van, waarin je een grote en perfecte held bent. Speel geen rolletje en ga geen mooi weer ophouden. Het perfecte plaatje verkoopt niet. Een kwetsbaar verhaal zorgt voor herkenning en verbinding.
- Let op: laat in het verhaal zien dat je een emotionele beweegreden hebt om te doen wat je doet. Anders kijken klanten te veel tegen je op, waardoor ze afstand voelen en je ze kwijtraakt. Het neemt de afstand weg want in onze emoties lijken we allemaal op elkaar.
- Let op: de superheld, dat is je klant zelf. Hij voelt zich alleen nog niet zo: daarom heeft hij jou nodig. Jij bent hun mentor. Laat je ego jou dus niet wijs maken dat jij de held bent. Je bent niet Luke Skywalker maar Yoda.
- Tip: gebruik oerplots: vaste bewezen structuur als recept, die reeds voorgeprogrammeerd zijn in ieders brein.
Oerplot 1: underdog, de held tegen wil en dank (functie: om je klanten jou als rolmodel te laten beschouwen, zonder dat ze tegen je op kijken). Dit verhaal laat mogelijkheden zien. Dit geeft inspiratie. Bijvoorbeeld: een hoofdpersoon zonder speciale gave wordt tegenstribbelend het verhaal ingetrokken en bereikt toch bijzondere dingen. Er komen moeilijke omstandigheden, tegenslagen, machtige tegenstanders en een groot onrecht… De hoofdpersoon voelt twijfels maar overwint ze toch ondanks zijn tekortkomingen. Hij heeft een moeilijk leven gehad voor zijn tijd als held/van te voren verwacht je niet dat hij een held zou worden. Voorbeeld: Frodo krijgt al spelend een ring in handen. Andere voorbeelden van dit oerplot zijn: The matrix, Die hard en The Big Lebowski.
De ondernemer heeft van alles moeten overwinnen om hier het bedrijf van te maken dat het nu is. Hij had niet verwacht dat het bedrijf zo geliefd zou worden. Het is een beetje zo gelopen. Dit oerplot laat zien dat je gewoon bent gebleven: je klanten inspireer je met je successen die je ondanks alles hebt behaald. Dit hoeft niet groots te zijn, zolang het voor jou belangrijk is en je verbaasd bent dat het met vallen en opstaan is gelukt. - Oerplot 2: de gezamenlijke vijand. Dit is het plot van de duidelijkheid: het is zwart-wit. Het goede tegen het kwade. Als je als hoofdpersoon tegen het kwade strijdt, heb je direct de sympathie van de lezers, omdat het kwade een gemeenschappelijke vijand is. De Bodyshop streed tegen milieuvervuiling. Is je onderneming begonnen om de wereld beter te maken of om een probleem op te lossen waar niemand iets aan deed? Dan strijd je tegen een vijand die veel van je klanten herkennen.
- Oerplot 3: data story telling terwijl je nauwelijks technische data noemt.
Stap 1 – Introductie: vertellen over het probleem
Stap 2 – Groeiende inzichten: grootste uitdaging en hints naar doorbraken en proces om met die hints aan de slag te gaan
Stap 3 – Aha moment: de oplossing, het werkte! Hoe voelde dat, toen je dat besefte?
Stap 4 – Oplossing en de volgende stap: de call to action en de waarom.
Let op: daarna moet je ook wel specificaties en details noemen (dus de technische termen hoef je niet helemaal weg te laten).
Les 4: Laat je teksten bloeden – Beschrijf het probleem in detail
Door over problemen te schrijven, hoef je geen blabla-teksten meer te schrijven. Bovendien werkt negatieve motivatie voor de meeste mensen beter dan positieve motivatie. Daarnaast trekken problemen de aandacht!
Problemen worden uitvergroot in films, series (cliff hanger) en nieuws. Waarom? Problemen trekken de aandacht. Stel: een fietser is hard onderweg en ziet opeens een bekende voorbij komen. De snel rijdende fietser vraagt: hoe is het? De fietser moet vervolgens toch echt stoppen als iemand zegt: slecht. Dit komt allemaal dankzij het reptielenbrein: vanwege het overleef-instinct. We kunnen daar geen weerstand aan bieden: het is het onderbewustzijn.
- Je publiek wil urgentie. Zo kan het écht niet langer doorgaan.
- Je laat zien dat je je klant begrijpt als je het probleem bespreekt. Denk aan wanneer je winkelde en het gevoel had heel fijn en goed geholpen te zijn: de verkoper liet zien dat hij je (probleem!) begreep. Het probleem benoemen is empathie.
- Beschrijf het worst case believable scenario. Dus zonder te overdrijven.
- Kies het allerbelangrijkste probleem van je klanten en focus daarop. Benoem de andere problemen kort.
- Gebruik het meest dramatische (niet overdreven) verhaal dat je tot je beschikking hebt die je van je klanten hebt gehoord. Zo gebruik je een verhaal dat op waargebeurde feiten is gebaseerd.
- Of: geef je klanten een probleem. Je kunt je expertise gebruiken om mensen bewust te maken van een probleem waar ze zich onbewust van zijn (latent probleem manifest maken). Bijvoorbeeld Dettol: in hun reclame zie je dat er met een doekje over het aanrecht gegaan wordt, maar allerlei vis, vlees en een voetbal waren nog altijd te zien middels een animatie: met alleen water en een doekje gaan de bacteriën niet weg. Iedereen met een aanrecht heeft direct een probleem.
- De pijnlijkste problemen om op te drukken zijn de negatieve formuleringen van de fundamentele behoeften. Dit is zó belangrijk dat het een marketingcommunicatie-fout is als je dit niet doet. Het tweede deel van het artikel over de fundamentele behoeften, gaat volledig in over het marketingaspect van de fundamentele behoeften.
Marketing is herkenning. Het gaat erom dat je doelgroep zichzelf of hun uitdaging herkent in je verhaal en je aanbod. Je bezoeker moet in 1 opslag kunnen zien op je website welk probleem je oplost en wat je precies verkoopt.
– Martijn van Tongeren
Les 5: Maak je klanten emotioneel – 'twisting the knife' (Je wil geen nadenkende klant maar een emotionele)
Nadat je de klant het probleem hebt laten voelen, maak je hem erger. Dat bereik je met emoties. Durf ook de consequentie te benoemen die de klant emotioneel maakt, en durf daarvoor de tijd te nemen voor je naar de oplossing gaat. Voorbeelden hiervan vind je onderaan het artikel over de fundamentele behoeften.
Les 6: Breng de hartslag van je klanten weer omlaag: Er is licht aan het einde van de tunnel
- Benoem nu pas de voordelen en usp's. Hier staat het bij je concurrenten overal al voor mee, maar jij hebt het nu anders gedaan. Je benoemt ze nu pas! Kijk eens naar een willekeurige concurrent en je zal vast iets vinden zoals onderstaande tekst: ‘Slim verkopen met een doordachte strategie voor elke woning'. Dit doet niks met het onderbewuste, het instinct en het gevoel (zie vorige lessen).
- Een voorbeeld die wél opvallend is:
Erasmus medisch centrum Rotterdam: ‘Pijn in je bek? 24/7 spoedeisende hulp voor tand- en kiesproblemen.' Als er alleen had gestaan: '24/7 spoedeisende hulp voor tand en kiesproblemen', dan was hij niet opvallend. - Dus: breng de hartslag eerst omhoog (voorgaande lessen) en daarna breng je de hartslag snel weer omlaag brengen: je stelt de klant gerust. Zorg er dus altijd voor dat je direct iets van de oplossing benoemt nadat je het probleem hebt benoemt, want anders associëren ze je bedrijf te veel met negativiteit.
Les 7: Bewijs het daarna
Als je nu ook nog eens de volgende zaken gebruikt, ben je onweerstaanbaar:
- Testimonials
- Cijfer
- Demo's
- Keurmerken en awards
- Eventueel kun je zelf awards opzetten: zo waren er in 2017 internationale NLP-awards. Als je zoiets opzet, levert dat je veel backlinks op omdat iedereen zijn volgers naar de stem-pagina verwijst.
Les 8: Goede verkoopteksten weerleggen alvast alle bezwaren
- Ken ook alle mogelijke vooroordelen.
- Neem vooral de geldbezwaren weg met de volgende argumenten:
– De besparingen zijn groter dan investeringen
– De opbrengsten zijn groter dan investeringen
– Dit zorgt voor aantoonbare verbeteringen in relaties en gezondheid - Bewijs die zaken ook, liefst met een zo'n kort mogelijke terugverdientijd.
- Geef ze een reputatie om naar op te leven, zodat hun zelf-persona verandert. Denk aan het WK 2006 in Duitsland: er werd het nieuwsbericht verspreid dat de Engelse supporters de beste supporters ter wereld zijn en dat ze wereldkampioen zijn in feestvieren. Hierdoor werd een hoop ellende bespaard: het WK verliep rustig zonder vernielingen door de Engelse supporters, die daar normaal gesproken om bekend stonden. Vraag jezelf: hoe maak je theedrinkers van koffiedrinkers?
Les 9: Schrijf alsof je met een vriend praat
- Schrijf in spreektaal, dus zoals je praat.
- Schrijf geen zinnen die je niet zou zeggen.
- Doe wat dat betreft het tegenovergestelde van de concurrentie. Gebruik bijvoorbeeld eenvoudigere of juist chiquere woorden als de concurrenten allemaal het ene doen. Hetzelfde kun je doen met de jij-vorm ten opzichte van de u-vorm, beeldend ten opzichte van abstract, humorvoller ten opzichte van droog, etc.
- Geef jezelf bloot. Geef dus persoonlijke informatie, foto's en video's en wees enthousiast over je product.
- Houd het laagdrempelig qua energie en toon: positief (nadat je de pijn hebt getoond), zacht, warm en speels.
Les 10: Leer van de grote Youtube-succesverhalen – Publiceer dagelijks
Kies je er duidelijk voor om een blogger te worden, kijk dan naar het verschil dat het verschil maakt bij de grote bloggers en vloggers: zij plaatsen iedere dag een video.
- Plaats dus bijvoorbeeld iedere dag een interview met een klant (die het vervolgens gaat delen).
- Beantwoord iedere da kijkersvragen.
Les 11: Doe ook wat aan de relatiefase na de aankoop
- Wees onvergetelijk voor je bezoekers/klanten nadat ze iets hebben gekocht. Blijf ze bijvoorbeeld iets van waarde sturen.
- Stel een automation-workflow in waarin je je klanten tips blijft sturen nadat iemand klant is geworden: ‘Kan ik je nog iets aanbieden?'
- Zorg voor een happy end na de aankoop. Maak van je bedanktpagina een feest en geef uitgebreid aan wanneer welke bevestigingsmails komen.
Samengevat: zo zou ik persoonlijk je webteksten met je schrijven
Als ik met jou zou zitten om al deze tips toe te passen, dan zou ik het volgende met je doen:
- Ik zou er een laptopje bij zetten om te kunnen typen en ik zou onze spraakrecorder op onze telefoon aanzetten zodat we ook gewoon door kunnen sparren en het later op papier kunnen zetten.
- Als eerste vraag ik: waarvoor heb je je teksten nodig? Waar komen ze te staan? Voor welke webpagina's?
- Vervolgens vraag ik je om te beschrijven wie jouw ideale klant is en waar die mee zit. Doe maar alsof ik die ideale klant ben en praat met me. Wat zijn mijn scenario's waar ik tegenaan loop? Beschrijf de scenario's zo precies en pijnlijk mogelijk, net als in A Christmas Carol met de verschrikkelijke scenario's van Scrooge.
- Wanneer we jouw bio-tekst schrijven, let ik erop dat we je extra kwetsbaar en ‘opzettelijk amateuristisch' neerzetten zodat je extra toegankelijk en nederig bent. Dit noemen we ‘amateur by design' en dit is erg krachtig.
- We beschrijven jouw product: het licht aan het einde van de tunnel. Dit maken we extra onderscheidend en specifiek. Wat is er nou feitelijk gebeurd? “Client x had vraag y en obstakel z. Hij kreeg huiswerktaak x mee, deed y en had z als resultaat.”
- Tot slot lees ik wat je al hebt opgeschreven om te kijken wat we kunnen schrappen of wat we actiever kunnen maken. Ook kijk ik naar hoe ik zelf mijn salespages heb ingedeeld, om wat voorbeelden aan te wijzen.
- Ook geef ik je nog mee: je teksten voor je site en andere visuele uitingen zijn eigenlijk niet belangrijk. Jouw sales call is echt belangrijk: verbinden met suspects en vragen om de sale. Een voorstel doen. Dat is honderd keer belangrijker dan je webteksten.
Al deze tips kwamen uit ‘Maak ze gek' – Het beste boek over schrijven voor het web
Als er één marketingboek is dat je moet lezen, dan is het ‘Maak ze gek: hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing'. Iedere ondernemer heeft hier wat aan. Vond je tips in dit artikel handig, schaf het boek dan aan!
Veel schrijf-, verleid- en verkoopplezier!