Hoe maak je zelf een online programma inclusief elektronische leeromgeving? Hoe kun je er (passief) geld mee verdienen en hoe kun je het opschalen? In dit artikel leer je hoe je een goede online training maakt en welke online cursus-software daarvoor nodig is. Lees verder voor het stappenplan

Hoe maak je je eigen online training? De belangrijkste stappen alvast in het kort uitgelegd

Hoe kun je het beste een online training maken? Hieronder geven we je alvast de samenvatting en vervolgens gaan we op de uitgebreide stappen in. De grootste stap die je in ieder geval kunt zetten, is het gebruiken van een goede elektronische leeromgeving. Een online training maak je het beste in de best beoordeelde online leeromgeving-software – Huddle – maar daarmee ben je er nog niet. Ook het onderzoeken vooraf en het verkopen achteraf zijn van essentieel belang. Daarom hebben we al deze stappen in het stappenplan opgenomen.

  1. Bereid jezelf voor op het maken van je online training

    Onderzoek over welk onderwerp je een e-learning-programma gaat maken. Wordt het een e-cursus waar daadwerkelijk erg veel vraag naar is, zoals een e-cursus over solliciteren? Of wordt het een e-cursus ‘Bij jezelf komen’ omdat ik het toevallig heel leuk vind om daarover te vertellen – terwijl niemand staat te springen om dat aan te schaffen?

  2. Maak je online leeromgeving

    Zet de eerste opzet van je e-learning-programma in een online leeromgeving. Gebruik daarvoor deze best beoordeelde tool. Zet alvast de modules, hoofdstukken en/of titels van de lessen in het programma zodat je het geraamte van je online training alvast klaar hebt. Daarna is het een kwestie van het opnemen van de les-video’s en het ontwikkelen van bijbehorende scripts en/of stappenplannen in tekstformaat.

  3. Verkoop je online training

    Verkoop jouw online cursus vol overgave. Als het goed is, moet dit niet al te moeilijk zijn, omdat je in stap 1 al marktonderzoek had gedaan om erachter te komen waar mensen al praktisch voor in de rij staan. Hier lees je hoe je jouw online training het beste aanbiedt aan potentiële klanten. Het komt – naast het genereren van traffic – neer op het ontwerpen van een goede verkooppagina met goede bonussen om de waarde te verhogen.

Uitgebreid stappenplan online cursus maken

Laten we nu in meer detail naar alle stappen kijken. Want deze vraag krijgen we wel vaker: hoe maak én lanceer ik een online training? Hoe bouw je de online leeromgeving en hoe maak je een rinkelend succes van je training? Als je een e-learning-cursus wilt maken maken, volg dan onderstaand stappenplan.

Stap 1 – Doe een simpel marktonderzoek: bepaal aan welke online cursussen al geld besteed wordt

online training wat voor cursus

We beginnen dit stappenplan door je te vragen om open te staan voor een gezonde portie zakelijkheid: ga jij bloed, zweet en tranen stoppen in het ontwikkelen van een online academie over een onderwerp waar niemand op zit te wachten? Of ga je daadwerkelijk in een vraag voorzien?

Stel: mijn gevoel zegt me dat ik een online cursus moet maken over ‘ademhalingstechnieken’ Ik vind dit onderwerp namelijk helemaal geweldig. Dat vind ik echt leuk en als ik mijn gevoel zou volgen, zou ik deze cursus direct gaan maken! Hartstikke fout. Want als niemand zit te wachten op een online training ‘ademhalingstechnieken’, dan moet ik daar niet voor kiezen.

De inhoud van je online cursus moet dus niet afhangen van wat jij allemaal leuk vindt. Het moet afhangen van waar mensen de portemonnee voor trekken. Dit is de allereerste les die in iedere commerciële opleiding gedoceerd wordt: simpel marktonderzoek. Dat klinkt als een duur en groots woord – marktonderzoek – maar het is eigenlijk heel simpel. Je hoeft alleen maar antwoord op de vraag: waar trekt men de portemonnee voor? Vervolgens ga je dat maken.

Hoe kom je erachter aan wat voor online cursussen al geld besteed wordt?

  • Vraag aan bedrijven wat voor online cursussen ze inkopen voor hun werknemers.
  • Vraag aan mensen in je omgeving of ze ooit een online cursus gekocht hebben en zo ja, wat voor cursus.
  • Vraag aan je concullega’s, dus andere makers van online cursussen, of ze een onderwerp hebben gekozen waar ze van rond kunnen komen.
  • Onderzoek je concullega’s door hun website en andere communicatie-uitingen te bekijken. Hoe actief zijn ze ermee? Hoe lang al? Hoeveel adverteren ze ervoor? Lijkt het erop dat ze er daadwerkelijk geld mee verdienen? Hoeveel verdienen anderen met dit soort producten? Als al blijkt dat er maar één ander bedrijf is dat iets soortgelijks als product x verkoopt, en daar alle moeite mee heeft om er twee per maand te verkopen, weet je al dat je niet voor product x hoeft te gaan.

Heb je iets gekozen waar mensen daadwerkelijk geld voor willen betalen – en wat je een leuk onderwerp vindt, ga dan naar stap 2.

Stap 2 – Verkoop alvast je online cursussen zonder dat ze gemaakt zijn (real-time marktonderzoek)

alvast online training verkopen

Marktonderzoek geeft altijd het verlossende antwoord. In de vorige stap deed je al aan marktonderzoek. In deze stap ga je verder met je marktonderzoek… door alvast je online cursussen proberen te verkopen. Niet hypothetisch, maar echt.

  • Je gaat dus niet vragen: “Stel dat ik je een online programma zou verkopen dat probleem x oplost voor x euro, zou je het dan kopen?”
  • Je gaat wel vragen: “Dit is een online programma dat probleem x oplost. Het kost x euro. Wil je hem kopen? Oké, op naar het Ideal/Paypal-scherm!”

Dat is hoe je marktonderzoek doet. Door het te testen in de praktijk. Niet met ‘wat als’- en ‘zou je’-vragen. Zet de verkooppagina van je online training dus alvast op je website en stuur een mailtje naar je mailinglist.

  • Zijn er al geïnteresseerden? Dan weet je dat je als de donder aan de bak kunt om je online academie af te maken.
  • Zijn er geen geïnteresseerden? Dan weet je dat je een ander onderwerp of andere invalshoek moet kiezen. Wel zo fijn, want dat bespaart je maanden aan werk die je anders aan de productie van een product had besteed dat niemand wil hebben.

De hierboven beschreven methode staat ook wel bekend als de lean startup-methode: kopen 10 mensen je cursus al met vrij weinig moeite? Geef ze hun geld terug en vier een feestje! Je hebt zojuist de goud-ader gevonden. Nu kun je lekker bezig gaan met het maken van je online training. Je weet nu namelijk dat mensen het gaan kopen. Marktonderzoek geslaagd.

Ik kies voor Product A omdat ik met product A ongeveer 20 stuks per maand kan verkopen van 400 euro per stuk, dus 8.000 omzet. Ik kies niet voor product B omdat ik met product B maar 5 stuks per maand kan verkopen van 400 euro per stuk, dus 2.000 euro omzet. Die kies ik dus niet.

Stap 3 – Hoe maak je een online cursus? Online leeromgeving maken & de online cursus ontwikkelen

hoe maak je een online training tips

Hoe kun je zelf een online academie bouwen voor jouw online cursus? Daarvoor heb je een LMS (Learning Management System) nodig. Met andere woorden: Online cursus-software, oftewel een online leeromgeving.

Er zijn drie manieren waarop je dit kunt realiseren:

  • Er zijn (semi-)gratis manieren om aan een LMS te komen. Je kunt een online training maken in WordPress met een online leeromgeving in WordPress via een gratis plugin die eventueel te upgraden is naar een pro-versie. Dit zijn echter niet de mooiste manieren. Voorbeelden zijn Learnpress, Lifter LMS en vrij goedkope plugins als Learndash en Sensei.
  • Ook kun je voor een betaalde dienst gaan zoals Teachable, Huddle of Kajabi. Deze diensten kosten een paar honderd of een paar duizend euro per jaar en zijn daarmee veel duurder dan WordPress-plugins, maar ze zijn dan ook veel professioneler. Wat is dan de beste online cursus-software? Wij raden Huddle sterk aan – en in de volgende alinea’s vertellen we waarom.
  • Tot slot kun je een online leeromgeving laten maken door een bureau. Dit is de meest prijzige optie.

De verschillende LMS-systemen, zoals Kajabi, Huddle of Teachable, bieden allerlei handige tools waarmee je je elektronische leeromgeving kunt inrichten. Als het aan ons ligt, maken onze trainers en coaches hun product met Huddle. Hier lees je onze review.

Huddle is vier keer goedkoper dan Kajabi terwijl het precies dezelfde functies heeft als Kajabi. De enige reden waarom Kajabi zo duur is? Omdat het ook allerlei andere tools zonder nut erbij heeft, zoals een website-builder en e-mailmarketing. Als het goed is doe je dat al via WordPress en je eigen e-mailmarketingprogramma.

Stap 4 – Je lessen opnemen en het lesmateriaal ontwikkelen

In de vorige stap heb je je elektronische leeromgeving gekozen. Nu is het tijd om die leeromgeving te vullen. Zet alvast de modules, hoofdstukken en/of titels van de lessen in het programma zodat je het geraamte van je online training klaar hebt.

En nu komt de kern: het creëren van jouw lesmateriaal. Hartstikke fijn dat er zulke mooie tools zijn als Huddle, maar sommige dingen zal je toch nog echt zelf moeten regelen. Denk aan het opnemen van de video’s en eventuele audio’s. Maar dat is wellicht logisch.

En wil je bijvoorbeeld een digitaal werkboek maken waarin direct getypt kan worden, dan moet je die via Indesign (laten) maken zodat je invulbare velden in een PDF krijgt. Een alternatieve methode is om gewoon Word-bestanden in de elektronische leeromgeving te zetten. Zie zijn namelijk altijd te bewerken.

Stap 5 – Online trainingen aanbieden en verkopen aan potentiële klanten

online training marktonderzoek

Voor velen is het maken van je online programma veel makkelijker dan het verkopen ervan. Daarom deze essentiële stap… Het daadwerkelijk aanbieden en verkopen van je online training.

Hoe kun je mensen laten betalen voor je cursus op video? Het antwoord is extreem simpel: verkoop je product actief. Heb je bijvoorbeeld een online training gemaakt over feedback geven? Pak dan je telefoon, bel 100 bedrijven op en verkoop ze jouw online training over feedback geven, voor hun HRM-afdeling.

“Ja, maar ik wil aan online marketing doen!!” Ik hoor je dit al heel luid denken. Uiteraard is dat ook een optie. Online marketing is echter een heel vak op zich. Verderop in dit artikel zal ik wat meer vertellen over hoe self-learning-uitvinder Tony Robbins die promotie idealiter invult.

Ook zal ik je nu hier alvast vertellen hoe je jouw online cursus het beste verkoopt. Dat doe je als volgt:

  1. Maak een goede salespagina voor jouw online cursus. Die moet een aantal elementen bevatten: een pakkende kop, het bespreken van het probleem, testimonials en een garantiemelding.
  2. Plaats onderaan je salespagina een opsomming van alles wat er in jouw online programma zit – inclusief bonussen. Stapel zoveel mogelijk items, zoals een online community, live events, groepscoaching, bonus-audio’s en bonus e-boeken. Totale waarde? 3.000 euro. Nu lijkt de prijs van 997,- opeens weinig.
  3. Plaats een koopknop die naar een goed-converterende afrekenpagina leidt, zoals de briljante afrekenpagina’s van Plug&Pay.
  4. Stuur er traffic naartoe. Dat kan bijvoorbeeld het maken van advertenties, blogs, podcasts of Youtube-content.
  5. Geef je wekelijkse coaching-calls en extra community-content en geniet van je succes.

Stap 6 – Schalen: een online programma is de #1 schaalbare manier om online coaching op te zetten

opschalen van je online training

Als je alleen maar coacht, kun je alleen je tijd voor geld ruilen. Het is een slechte ruil. Het is nog wel heel goed om te doen en Tony Robbins staat volledig achter coaching, maar hij wil ook dat je iets maakt wat schaalbaar is: online trainingen.

Als je online les gaat geven via een online videocursus, dan heb je iets gemaakt wat oneindig schaalbaar is. Tony Robbins noemt online trainingen zelf: ‘knowledge business’. Deze industrie is eigenlijk zelfs ontstaan door Tony Robbins zelf.

350 miljoen euro per dag. Dat is wat de zelf-educatie-industrie per dag omzet en dit zal de komende jaren volgens Forbes groeien naar een miljard per dag. Hoe kun je dat doen? Maak gebruik van het simpele lesmateriaal van de Internet Marketing Unie (IMU) en Hugo Bakker, waarmee je leert om jouw online programma te automatiseren en op te schalen door middel van funnels:

Stap 7 – Online training maken? Gebruik deze checklist met tools om jouw online cursus te schalen

Hoe maak je zelf een online programma én hoe kun je hem schalen zodat er steeds meer deelnemers komen zonder dat jij er per se veel extra moeite in hoeft te steken? Daar heb je een aantal handige tools voor – met als belangrijkste: de software van Huddle – simpelweg omdat dat de beste manier is om een online training te maken, die ready is voor een schaalbare business.

Vervolgens zijn er veel handige tools die jou kunnen helpen met het verkopen van je online programma. Er zijn een aantal handige tools om je online training, website en/of optin-formulieren steeds meer en meer te verspreiden – én om ze te laten converteren. Gebruik daarvoor deze checklist met marketing-tools, met uiteraard als belangrijkste tool: Huddle.

Ja… je kunt inderdaad rijk worden van online trainingen – gebruik het geld voor goede dingen

Rijk worden brengt veel goeds met zich mee. Tony Robbins had niks te eten als kind. Hij voedt nu echter miljoenen mensen per jaar en wil meer dan een miljard mensen voeden binnen de komende paar jaren.

  • Kun je 10 keer meer verdienen dan je nu verdient, maar dan in slechts een paar uur tijd? Ja.
  • Kun je 100 keer meer verdienen? Ook ja.
  • Kun je 1.000 keer meer verdienen? Het klinkt raar maar het antwoord is ja en mensen doen het iedere dag.

Het maken van een online training is daar een goed middel voor.

Gratis cursus van Tony Robbins en Dean Graziosi… over het ontwikkelen van een online cursus

Er is een bijzondere gratis training van Tony Robbins en Dean Graziosi. Ze leren je in dit webinar hoe je een business creëert rondom zelf-educatie, eventueel ook part-time als extraatje.

Ze hebben de fouten gemaakt en ze hebben de tools die ze graag met je delen. Uit vele decennia van hun leven nemen ze de krenten uit de pap en geven ze je hun shortcuts aan je in een aantal uur.

Je leert:

  • Hoe je een online training maakt inclusief een community / mastermind met jijzelf aan de leiding. Je ontvangt deelnemersbijdrage van je leden. Je kunt met een mastermind dus nog meer geld vragen voor je online training..
  • Hoe je je online training vult. Je krijgt hun precieze teksten en stap-voor-stap-methoden om het te vermarkten.
  • Hoe je ervoor kunt zorgen dat 80 of 90 procent van je deelnemers de cursus ook echt afmaakt.

Tony Robbins en Dean Graziosi hebben een wachtlijst om mensen te choachen voor 100.000+ euro voor een paar uur. Met dit webinar haal je ze in je huiskamer.

Hier kun je je aanmelden voor dit gratis webinar met Tony en Dean. Zij zijn de besten om van te leren hoe je een online cursus maakt!

Dit waren alle stappen om jouw e-learning-programma te maken

Dit artikel gaf je het stappenplan om jouw online academie te bouwen, ontwikkelen, verkopen en schalen. Op jouw succes met het maken en verkopen van jouw eigen e-learning-trainingen!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...