Hoe kun je je eigen membership site maken? Welke tools kun je daarvoor gebruiken en waar moet je allemaal aan denken? Hoe hebben wij het aangepakt en hoe kun je dat nadoen? Lees verder om het allemaal te leren…
Inhoud van deze pagina:
Een Membership site maken: hoe doe je dat (een stappenplan)
Het hebben van een eigen site voor leden is natuurlijk harstikke leuk. Dit wordt ook wel (in het Engels) een ‘membership-site’ genoemd. Op een membership-site krijgen members of leden toegang tot content waar niet-leden niet bij kunnen. Om de content te openen, moet je een login plus wachtwoord invoeren. Die login krijg je als je een account aanmaakt op de membership-site. Als lid heb je een van te voren vastgelegd tijdsbestek toegang tot alle content.
Wat is ons eigen voorbeeld? Wat hebben we zelf gemaakt?
Zelf hebben we onze membership site op community.hetnlpcollege.nl staan. Hierin hebben we een interactief community-gedeelte én diverse online trainingen gezet voor betalende leden. In dit artikel laten we je zien hoe we dit hebben gemaakt.
Meestal kun je toegang tot je membership site verkopen
Voor veel mensen is geld verdienen de grootste reden om een eigen membership site te maken. Om lid te worden en toegang te krijgen tot de content op een membership-site moet je meestal betalen. Soms betaal je een vast bedrag per maand of jaar, in de vorm van een abonnement. Soms moet je je e-mailadres opgeven of andere contactgegevens doorsturen. Je ‘betaling’ is in dit geval dat de eigenaren van de site contact met je op kunnen nemen, bijvoorbeeld voor het rondsturen van advertenties. Je betaalt met een luisterend oor.
Voordelen van een membership-site
Een membership- of ledensite kan erg fijn zijn. Een klant stelt het meestal erg op prijs als je content online zet waar alleen zij toegang toe hebben (dat geeft hen het gevoel ‘speciaal’ te zijn). Dit zijn de belangrijkste voordelen van het hebben van een membership-site voor je op een rijtje:
- Je geeft leden het idee ‘bijzonder’ of ‘speciaal’ te zijn.
- Je kunt de inhoud mee ontwikkelen met hoe je bedrijf zich ontwikkelt.
- Je kunt je leden ‘extraatjes’ geven, zoals speciale bonussen of exclusieve producten.
- Je kunt nieuwe producten uittesten in één privéomgeving met je eigen klanten.
- Op een membership-site zullen leden sneller betaalde diensten of producten aanschaffen.
- Je bouwt een ‘bibliotheek’ van kennis op, die groter en groter wordt
- Je kunt je kennis in hapklare brokken bieden, bijvoorbeeld geen hele cursussen, maar steeds een paar modules of lessen.
- Je bepaalt zelf wat je aanbiedt, zolang je klanten het maar interessant vinden.
Maar hoe begin je? Alle stappen…
Zoals met zoveel dingen, is het begin altijd het moeili jkste. Er is meer dan één manier om op succesvolle wijze een membership-pagina te maken. Het leuke van een ledenpagina is dat je deze zo moeilijk of makkelijk kunt maken als je zelf wilt. Het enige dat je nodig hebt is veel creativiteit.
De eerste stap: bepalen waar de klant behoefte aan heeft
De allergrootste fout die ondernemers maken, is dat ze denken: “Mijn passie is ademhalen voor je ziel! Dus ik ga een cursus maken over ademhalen voor je ziel!” Maar als we vervolgens kijken naar wat de gemiddelde Nederlander koopt… dan is dat niet zo vaak een cursus over ademhalen en al helemaal niet voor de ziel. Zucht…
Het enige wat jij bij deze stap hoeft te doen, is nagaan: waar trekt de Nederlander zijn portemonnee nu al super vaak voor? Voor wat voor cursussen? Een cursus autotheorie? Een cursus breien? Een cursus Excel? Als blijkt dat er talloze ondernemers goede omzetten behalen met die cursussen, dan heb je groen licht om ook zo'n cursus te maken.
Bij deze stap ben je vooral inhoudelijk bezig. Je kijkt naar de vragen die klanten hebben en welke problemen ze ervaren? Zijn het vragen waarop jij antwoord kunt geven en zijn het problemen waar jij een oplossing voor kunt verzinnen? Welke thema’s vinden je klanten het belangrijkst? Kies wel thema’s uit waar jij verstand van hebt, waar je jezelf een specialist op kunt noemen.
Tips voor contact met klanten
Mocht je niet precies weten waarnaar je klant op zoek is, of zou je hier meer over willen weten? Je kunt bestaande klanten natuurlijk altijd gewoon vragen waarover ze meer zouden willen weten. Je doet dit bijvoorbeeld aan de hand van een poll of korte enquête: hoe leuker hoe beter. Je kunt ook programma’s als GoogleDocs en Surveymonkey gebruiken voor je enquêtes.
De tweede stap: een content-format kiezen
Maak je een audiopakket, videotraining, e-boek, fysiek boek, summit, interview-serie, how-to-serie, tutorial, stappenplan, 5-stappen-model, 8-weken-methode of iets anders? Kies de vorm waar jij jouw methode in wilt gaan gieten. Grote tip van ons: kies meerdere vormen en combineer ze. Misschien is jouw interview-serie wel een gratis bonus en jouw 5-stappen-model wel een kassakoopje voor extra omzet.
Het is de bedoeling dat je een format kiest dat het beste aansluit bij de wensen van je klant. Dat betekent dat je ledenwebsite praktisch nut moet hebben. Het werkt meestal niet als een ledenwebsites alleen artikelen of alleen video’s aanbieden, hoe goed het materiaal ook is. Veel beter is het om een format te kiezen waarbij je verschillende materiaalvormen kunt combineren.
De derde stap: je platform kiezen
Dan is het nu tijd om een platform uit te kiezen. Dit is het meest technische gedeelte van je membership website. Het kan zijn dat je hier een beetje voor terugschrikt, maar dat is heus niet nodig. Er zijn vandaag de dag voldoende mogelijkheden voor het maken van je eigen ledenwebsite waarvoor je geen enkele kennis van coderen nodig hebt. We bespreken ze hier:
Het platform WordPress
Van WordPress wordt vaak gezegd dat het gemakkelijk te gebruiken is, maar dat is niet helemaal waar. WordPress is meer voor mensen die al wat ervaring hebben met het opzetten en inrichten van een website. WordPress maakt gebruik van plug-ins, die je helpen in het maken van een ledengedeelte van je website. Je kunt je ledenwebsite ook uitbesteden aan WordPress.
Of kies je voor Weebly?
Kies je voor een goedkoop betalend ledenabonnement, dan krijg je een ledenplatform tot 100 man. Het platform is gemakkelijk op te zetten en vooral handig voor ledenwebsites die wat minder complex zijn. Het leuke van Weebly is dat je met de hand deelnemers kunt toevoegen en verwijderen. Weebly is ideaal als je bijvoorbeeld verschillende experimenten wilt uitvoeren.
Of ga je voor een membershipsite van Huddle? (Onze #1 keuze)
Ook Huddle heft een hoop te bieden. Met Huddle kun je verschillende programma’s voor digitaal leren gebruiken. Je kunt verschillende niveaus van lidmaatschappen opstellen. De verschillende niveaus hebben verschillende programma’s. Op het bijpassende community forum kunnen leden hun kennis, inzichten en meningen met elkaar delen. Alle gebruikers krijgen bovendien gratis toegang tot de Huddle app voor de allerbeste klantervaring.
Huddle is een programma dat heel gemakkelijk te gebruiken is en dat je voor meer dingen kunt gebruiken dan het maken van een ledengedeelte. Je kunt er bijvoorbeeld ook online programma’s, fora, live-evenementen en coaching mee doen. Kortom: de mogelijkheden met Huddle zijn groot.
>>> Hier kun je precies zien wat onze ervaringen met Huddle zijn.
De vierde stap: je betalingsmogelijkheden en termijn bepalen
Je moet bepalen hoelang leden toegang krijgen tot je platform en hoe ze moeten betalen. Geef je ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om met iDeal te betalen? Je kunt ook lidmaatschap
aanbieden in ruil voor een e-mailadres. Je hebt dan een e-maillijst voor het aanbod van producten waarvoor betaald moet worden. Zo kun je op de lange termijn toch nog winst halen.
Soorten abonnementen
In de regel heb je drie soorten abonnementen:
- Het maandelijks abonnement komt het vaakst voor: je betaalt iedere maand voor je lidmaatschap
- Bij een jaarlijks abonnement betaal je ieder jaar, meestal op een vaste datum
- Er zijn ook nog varianten als een halfjaarlijks of kwartaalabonnement.
De laatste stap: je ledenwebsite bekend maken
Dus: je hebt een ledensite gemaakt? Gefeliciteerd! Dan is het nu bekend om hem aan de mensen bekend te maken. Hiervoor maak je gebruik van alle mogelijkheden die online marketing biedt.
Tot slot: klaar met lukken, tijd voor de handjes: maak je membership-site met wat gratis hulp
Oké, meer theorie dan dit artikel heb je eigenlijk niet nodig. Nu gaat het om de praktijk: daadwerkelijk lekker je membership-site maken en lanceren. Gelukkig is er ook extra steun via een gratis webinar waarmee je dit kunt doen. Hier kun je je aanmelden voor dit gratis webinar met Simone Levie. Ze is de beste om van te leren hoe je een online cursus maakt! Wil je meteen alles leren, dan is er ook MPOP. Ook biedt Simone Levie de Golden Circle aan. Een absolute aanrader voor als je een eigen membership site serieus neemt.