Fast Phobia Techniek (bioscoop-oefening)

Voor angsten is er de fast phobia techniek, ook bekend als de oefening met de bioscoopzaal. Lees op deze pagina precies hoe deze techniek gaat.

fast phobia techniek

De Fast Phobia Techniek

  1. We beginnen de fast phobia techniek door eerst te kalibreren. Dat doen we door de client te vragen naar een moment in haar leven te gaan waarin ze de fobie nog niet had. Daarna laat je haar naar een moment gaan wanneer ze het wel had: “Wanneer reageerde je fobisch, of: Om welke traumatische ervaring gaat het? Heb voor jezelf dus duidelijk hoe de client eruit ziet als ze in een neutrale state is, en hoe ze eruit ziet als ze in een fobische reactie zit.
  2. Dan state breken. Bijvoorbeeld: “Zie je al die mensen hier?”
  3. “Stel je voor(!) dat je in een bioscoop zit en in een bioscoopfauteuil naar jezelf op een klein zwart-wit scherm kijkt.”
  4. “Je zit in het publiek en je ziet jezelf op het scherm, waar je iets neutraals doet, zoals tuinieren of zo. Wat zie je?”
  5. “Stel je nu voor dat je uit jezelf zweeft naar de projectiecabine en jezelf in de bioscoopfauteuil kunt zien. Je ziet jezelf dus naar jezelf kijken terwijl je kopie in de bioscoopfauteuil naar jezelf op het scherm kijkt. Leun met je handen op de tafel die daar staat, met de projector erop.” Dit is dubbele dissociatie, dus minder intens beleefd.
  6. “Zet de film op een kwartier voordat de nare ervaring begon. Start zo meteen de film van de complete nare herinnering, van begin tot eind, in zwart-wit en met een muziekje. Vertel het me als het ende van de herinnering is bereikt waar je veilig bent. Dan het scherm laten bevriezen (pauzeren). Hou die afstand, dus blijf in dubbele dissociatie. Laat het scherm wit worden.”
  7. “Zweef uit de projectiecabine naar jezelf in de fauteuil, en zweef uit de fauteuil en ga de film binnen.”
  8. “Zet de film weer in kleuren en spoel helemaal terug naar het begin tot wanneer je veilig was. Dat terugspoelen duurt slechts 2 seconden. Met super harde circusmuziek ondertussen. Als het beeld weer aan het beginpunt is zet je het weer stil en maak je het scherm weer helemaal wit.”
  9. Herhaal dit proces (stap 6 tot en met 8) vier tot zeven keer tot het gevoel helemaal is verdwenen.
  10. “Zweef weer uit het beeld en zweef weer in jezelf die in een bioscoopfauteuil zit. Laat je kopie die in de projectiecabine is ook terugzweven in jezelf die in een bioscoopfauteuil zit.”
  11. “Sta op uit de bioscoopfauteuil en loop de bioscoopzaal uit.”
  12. Test het: “Ga terug naar de herinnering. Hoe voel je je?” Als je het live kunt testen is het nog beter. Was iemand fobisch voor liften, kijk dan of je naar een lift kunt lopen.
  13. Future pace: “Ga een in gedachten een toekomstige gebeurtenis binnen en test een soortgelijke fobische situatie die je bedenkt.”
Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *