Circle of excellence – Zo gaat deze krachtige NLP-techniek

In het Nederlands: de Cirkel van Excellentie. Weet dat al die vaardigheden al in je zitten. Het enige wat we gaan doen is die vaardigheden manifest te maken, met een leuke techniek: De Cirkel van Excellentie.

De Cirkel van excellentie – Zo gaat deze techniek

  1. Denk aan een negatieve state waarvan je bevrijd wil zijn, of denk aan een toekomstige situatie waar je graag ander gedrag bij wil vertonen. Welke negatieve ankers triggerren ze? Je kunt de client alle triggers die hij zintuiglijk waarneemt, op volgorde of tegelijk laten vertellen.
  2. Denk aan drie of meer goede eigenschappen/states die van pas kunnen komen en de negatieve kunnen opheffen.
  3. ‘Stel je voor, Debbie, dat er voor je op de grond een cirkel ligt. En in die cirkel liggen precies al die {states} (noem ze op voor het versterkende echo-effect). Je mag daar over enkele momenten een verbinding mee maken, Debbie.’
  4. ‘Maar eerst wil ik je vragen: als je deze cirkel een kleur mocht geven, welke kleur zou dat zijn? Wat voor geluid maakt het? Hoe zien de grenzen eruit? Maak de cirkel zo mooi als jij wil.”
  5. ‘Wat is je beste ervaring met {state 1}? Herinner je dat moment. Keer er intensief naar terug. Zie wat je toen zag, hoor wat je toen hoorde en voel wat je toen voelde. Denk aan herinnering(en) waarin je die eigenschappen had. Beschrijf de herinnering(en) uitgebreid.’
  6. ‘Stap langzaam in de cirkel zodat je ermee in verbinding staat, terwijl je die ervaring en {bijbehorende state 1} vasthoudt en versterkt. Doe je ogen maar dicht. Voel die krachtige emotie je omringen, terwijl het door heel je lichaam stroomt. Adem in het gevoel. Beleef die gebeurtenis echt. Geniet er volledig en compleet van.’ Versterk ook de submodaliteiten van de cirkel, naast de schubmodaliteiten van de herinnering! Als het afzwakt stapt de client eruit en probeer je opnieuw de state te versterken (submodaliteiten versterken).
  7. Anker deze {state 1}. Voel eventueel wat je handen automatisch doen en veranker dat.
  8. Stap uit de cirkel gedurende een moment. Laat die states achter in de cirkel, want daar is hun thuis, daar leven ze. Break state.
  9. We herhalen de voorgaande vier stappen per gewenste eigenschap/state die bij stap 2 genoemd is. Loop, tussen de uitvoering van deze states in, steeds uit de cirkel en er weer in voor het fractionerende effect. Daarnaast kun je twee keer voor dezelfde state in en uit de cirkel stappen, om te testen hoe sterk de state is.
    Bijvoorbeeld: ‘Wat is je beste ervaring met {state 2}? Stap in die herinnering en beleef het opnieuw via je eigen ogen. Stap nu, terwijl die {state 2} sterker wordt, in de cirkel. En dat paars komt weer omhoog. Voel de warmte, en {state 2}. Heel goed. Hoe voelt het? Stap er weer uit. Schud los.
    En stap er weer in voor state 3, en stap er weer uit. Etc.
  10. ‘Nu gaan we al deze opgewekte gewenste states inzetten voor een context waarbij je die states nodig zou kunnen hebben: Stel je die situatie voor.
  11. ‘We stappen zo weer in de cirkel terwijl we ons nog de ongewenste situatie voorstellen. We zetten de gewenste states, die zo weer komen opborrelen, in voor de ongewenste situatie of state. Stapel al die states straks op elkaar, door in de cirkel te lopen, en alle drie de ankers van de gewenste states achter elkaar aan te zetten. Doe het nu: loop in de cirkel, vuur de ankers voor de {states} af en voel ze door je aderen schieten. Misschien merk je wel de {states} op, en die {kleur van de cirkel} wordt intenser, en die (states opnoemen) stromen vanuit de cirkel helemaal omhoog door je lichaam helemaal naar je hoofd. En je lichaam voelt het helemaal. Neem er maar een bad in. De {paarse} kleur komt weer. De warmte komt weer. De rust is er. En je bent in die situatie, en je doet wat je doet, maar nu geniet je ervan met rust (en noem alle states weer op). Neem alle tijd die je wil en stap er daarna maar weer uit.’
    Variatie: je kunt de contrasterende states ook collapsen door je handen naar elkaar te brengen (iedere hand is geankerd met een state), of door iedere state op een knie te zetten en ze uiteindelijk allebei te vuren.
  12. Breek state. Kom terug in de kamer.
  13. Hoe was het eerst en hoe is het nu?
  14. Future pace: ‘Denk aan een toekomstige situatie die je tegen gaat komen, waarin de ervaring van de cirkel je van pas kan komen, en repeteer de toekomstige taak met alle gevoelens, terwijl je weer in die cirkel stapt, denkend aan die context.’
  15. Breek state.
  16. ‘Hoe was het eerst en hoe is het nu?’
  17. ‘Welke nog niet besproken vaardigheid/states heb je nodig voor de future pace-context?’
  18. ‘Zie deze bronnen voor je zweven. Knijp ze samen. Geef dat een andere kleur en besprenkel het over de cirkel.’
  19. ‘Ga in de cirkel staan en mix alles samen: de aanvankelijke gewenste hulpbronnen, en de nieuwe die je eraan hebt toegevoegd.’
  20. Stap eruit en voer de future pace uit stap 14 weer uit om je werk te testen. Daarna: ‘Hoe voel je je, hoe kijk je er tegenaan om voortaan in zo’n situatie te komen?’
  21. ‘Ga uit de cirkel en neem alles mee. Gebruik de cirkel eventueel zelf als anker voor toekomstige situaties, door hem bijvoorbeeld bij je eerste verkoopgesprek op de grond uit te werpen en voor te stellen. Voel alle states van de cirkel dan weer door je heen schieten! Comprimeer hem eventueel tot hij in je broekzak past zodat je hem kan uitgooien wanneer je wil.’

cirkel van excellentie

Variatie: Plaats ongewenste states, zoals woede/verdriet/zelfmedelijden/frustratie uit de cirkel. Na een tijdje ga je er eentje steeds terugnemen in de cirkel, hem voelen, hem accepteren en dan laten veranderen. Dan is die vrij.

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.