mapping across like to dislike

Mapping Across: verander je verlangens met Like to Dislike

Mapping across: je kunt deze techniek gebruiken als je bijvoorbeeld ijs voortaan wil laten staan, omdat het ongezond is. Je kunt de locatie, het perspectief en de andere meer voor de hand liggende submodaliteiten (VAKOG) omwisselen met die van iets wat je totaal niet lekker vindt. Zo gaat ijs van “Jaaaaa!” naar “Jak!”. Onderstaand voorbeeld legt de techniek uit.

Mapping Across voor Like to dislike: een voorbeeld, stap voor stap

  1. Een client die van haar chocoladeverslaving af wil, vindt de soep van haar moeder erg vies.
  2. “Terwijl je denkt aan hoeveel je van chocoladekoekjes houdt, heb je daar een beeld bij?” Vraag alle submodaliteiten uit, en versterk ze. Voordat je naar het  auditieve systeem gaat, vraag je: zijn er geluiden die belangrijk zijn? Voor je naar het kinesthetische systeem gaat, vraag je: zijn er gevoelens die belangrijk zijn? Let op: vraag de submodaliteiten lekker snel uit. Net wat sneller dan wat het bewuste brein bij kan houden.
  3. Vervolgens wordt hetzelfde gedaan met de vieze soep. De client moet kokhalzen als ze de soep van haar moeder voor zich ziet, waar ze dampende ‘blub blub’ uit ziet komen. Dit wordt erger als de coach de locatie van het beeld van de vieze soep denkbeeldig dichterbij brengt en de submodaliteiten versterkt.
  4. Vervolgens hoeft de coach alleen nog maar wat chocolade, een echte reep of een denkbeeldige, erbij te halen en deze alle submodaliteiten van de soep te geven, inclusief de dampende ‘blub blub’. Dit is de ‘wisseltruc.’ Heb je het voorwerp niet bij de hand, gebruik dan het beeld van stap 2. Plaats het beeld bijvoorbeeld precies op dezelfde plek waar het beeld van de vieze soep stond. Zet hem daar vast. ‘Ken je het geluid dat tupperware maakt als het dichtgaat? Gebruik dat geluid, of het geluid van een zwaar slot dat in werking wordt gezet, om het beeld vast te zetten.’
  5. Deze brengt de coach steeds dichterbij, terwijl hij de door de client opgenoemde submodaliteiten echoot, dus letterlijk opnieuw opnoemt. Ook versterkt de coach deze submodaliteiten nog wat. Kalibreer of de client inderdaad kokhalst of wegdeinst van de chocolade.
  6. Als dit geslaagd is, ga je het vervolgens natuurlijk future pacen. “Het is midden in de nacht, je hebt heel erg honger, je wordt wakker en je ziet chocolade in de lade. Wat doe je?” De coach kan tijdens de future pace nog aandringen of de client écht niet een chocoladekoekje wil voor bij de thee.

mapping across like to dislike

Mapping Across voor het veranderen van beperkende overtuigingen

  1. Verander de (belangrijkste) submodaliteiten van een beperkende overtuiging in de submodaliteiten van een overtuiging die vroeger waar was voor je en nu niet meer. Bijvoorbeeld: ik bezit mijn kinderfiets nu nog steeds.
  2. Wat is een overtuiging die het tegenovergestelde is van de beperkende overtuiging? Geef deze overtuiging nu de (belangrijkste) submodaliteiten van een overtuiging waar je nu absoluut in gelooft. Bijvoorbeeld: de zon komt morgen op.

Mapping Across kun je voor meer dingen inzetten

Ook overtuigingen, emoties of fysieke problemen kun je met mapping across behandelen. Je waardes en doelen kunnen soms met obstakels te maken krijgen. Misschien word je gekweld door je zwakke gezondheid terwijl je gezond wil zijn. In dat geval kun je prettige submodaliteiten ervaren voor het nastreven van een gezonde levensstijl (kracht, fitheid etc.), in plaats van de vervelende submodaliteiten die je tot nu toe beleeft vanwege je zwakke gezondheid (hoesten, verkoudheid etc.). Vaak voelen we ons veel slechter dan wat nodig is voor de daadwerkelijke ernst van de kwaal. We zijn mensen en laten ons leiden door emoties. Daar kunnen we dus wat aan doen.

Wat als we die ‘like-submodaliteiten’ en ‘dislike-submodaliteiten’ met elkaar omwisselen zodat we door het leven kunnen zonder ons zo slecht te voelen over onze belemmeringen?

  1. “Denk aan een plezierig beeld.” Ontdek en beschrijf alle submodaliteiten. Laat dit beeld enigszins op het ongewenste beeld lijken, dus laat het een soortgelijke situatie zijn en niet iets compleet anders. De client ziet zichzelf bijvoorbeeld lachen, hij of zij voelt zich licht en hoort zich fluiten.
  2. “Let op het ongewenste beeld van je huidige gezondheid.”
  3. Wissel de submodaliteiten van de beelden om. “Wat gebeurt er als je de versie van jezelf, die een kwaal heeft, met die lach op haar gezicht ziet, dat lichte gevoel ziet hebben, en haar hoort fluiten?” Deze submodaliteiten moeten wel op elkaar lijken. Je kunt bijvoorbeeld prima een medicijn omwisselen met wijn, qua kleur en smaak.
  4. Denk er zoals altijd aan om te testen, future pacen en states te breken als je er steeds klaar mee bent.

Andere toepassing – Mapping Across gebruiken voor overtuigingen

Op de volgende manier gebruikte Derren Brown de Mapping Across zónder dat de client het merkte.

“Heb je een geloof waarvan het nuttig is als je het sterker kon geloven dan zoals je het op dit moment gelooft?”

Volg op Facebook

“Dat ik beter kan presteren op school, dat ik al mijn huiswerk af kan hebben.”

“Dat beeld is nog niet echt zeker, klopt dat? Als je ernaar kijkt voelt het niet stevig en zeker.”
Derren gebruikt zijn trillende rechter hand als beeld waarop ze het kan zien. Tegelijk raakt hij haar linker schouder/arm aan.

“Waar woon je?”
“Ik woon in Vegas.”
“Als je daarover denkt, dat je in Vegas woont, dan voel je je zeker.
Je weet dat je in Vegas woont, dat is zeker en stevig. Je woont absoluut zeker in Vegas.”
Derren gebruikt zijn stabiele linker hand als beeld waarop ze dat kan zien.
Tegelijk raakt Derren haar rechter schouder/arm aan.

Derren verandert nu de locatie van de rechter hand en de linker schouder naar de andere kant: de kant waar de zekerheid zich bevindt. Hij haalt zijn linker hand naar het rechter beeld en sleept het naar de andere kant. “Dat beeld wat onzeker en moeilijk te begrijpen is, als je dat hier naartoe verplaatst, hetzelfde beeld waarin je jezelf kan zien slagen, als je dat hier plaats (nu raakt hij ook haar andere schouder aan), als je er nú naar kijkt, ziet het er zekerder uit?
Hoe voelt het als je naar dat beeld van slagen en zekerheid kijkt?”

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!