Gedragsgenerator [New Behaviour Generator] – Zo presteer je optimaal

De gedragsgenerator is een simpele techniek om te kunnen presteren op gedragsniveau. Daarnaast dient het als feedback-methode waarvoor je alleen jezelf nodig hebt. Veel topsporters en muzikanten gebruiken deze techniek voordat ze een belangrijk optreden hebben. Hier vind je alle stappen van deze new behaviour generator.

Opmerking vooraf over de gedragsgenerator

De gedragsgenerator is gelijk aan een andere NLP-techniek, namelijk ‘Personal Editing’, op één punt na: bij de gedragsgenerator maak je als extraatje gebruik van een anker, en bij personal editing doe je dat niet. Voor de rest zijn ze hetzelfde.

De stappen van de gedragsgenerator

  1. Waarin wil je optimaal presteren? Wat is een gedrag of vaardigheid waarin je jezelf wil verbeteren? Dit gaat om een op zichzelf staande prestatie, waarvan je wil dat het beter ging.
  2. (Anker-stap, voor gedragsgenerator) Welke state (gevoel) heb je nodig hiervoor, wat jou hiermee kan helpen? Dit kan een eigenschap zijn zoals zelfvertrouwen, energie, humor of kracht. Dit noemen we de hulpbron. Dit kunnen er ook meerdere zijn.
  3. (Anker-stap, voor gedragsgenerator) Stop alle hulpbronnen in een (gestapeld) resource anker. “Denk aan een moment in je leven waarin je al eens hebt laten zien dat je die hulpbron in je had… Adem diep in en uit, en ontspan. Zit of lig comfortabel. (…)” Breng de cliënt eventueel in een formele trance.
  4. We gaan een meta-positie aannemen, zodat we de hele gebeurtenis die we willen verbeteren, als een film voor ons zien: stel je voor dat je in een zaal zit, en naar een leeg podium kijkt. Jij zit op de regisseursstoel, en mag je eigen film maken. Kijk naar jezelf, alsof je via een cameralens kijkt. Maak een film van het gedrag dat je graag anders wil gaan doen. Bekijk hem volledig van het begin tot en met het einde.
  5. Stop de film op het punt vóórdat er nog verbeteringen kunnen plaatsvinden. We zouden dit de trigger of het keuzemoment kunnen noemen (net als bij de swish).
  6. Stap in dit keuzemoment (associeer). Voel de sensaties in dit keuzemoment. Bepaal nu: wat is de intentie van wat nog niet perfect ging?
  7. Stap weer in de meta-positie en bekijk nu de film met ‘edits’ die je gaat maken, oftewel verbeteringen, oftewel het gedrag dat je wil vertonen: de meest ideale film, foutloos! ‘Zie hoe {naam client} de {positieve intentie} op een nieuwe maner vervult. Versterk de submodaliteiten om het aantrekkelijker te maken.  Zie door de cameralens hoe jouw lichaamstaal er met de hulpbronnen uitziet. Zie ook hoe je aan het genieten bent.
  8. Is de film 100% goed, of zijn er onderdelen die nog beter kunnen? Is het ook ecologisch voor je, dus kunnen andere gebieden van je leven ermee instemmen?
  9. Spoel de film nu terug naar het moment waarin je de eerste stap zet. Stap er nu in en start de film: je bent nu de hoofdrolspeler. Je associeert volledig in jouw film, terwijl je de nieuwe keuzes aan het ervaren bent. Via je eigen ogen kun je in detail ervaren hoe het gaat. (Bonus: anker-stap, voor gedragsgenerator: vuur ook het resource-anker uit stap 3 af.)
  10. Stap eruit. Hoe voel je je er nu over? Zou je ook bij andere keuzemomenten extra veranderingen willen aanbrengen, of is het goed zo? Herhaal in dat geval stap 5 tot en met 10 voor iedere extra verbetering.
  11. De laatste stap: integreer alle nieuwe opties. Geef eventueel nog wat hypnostische suggesties.
  12. Ga naar een neutrale state en future pace.

Tip: verwerk ook alvast mogelijke dooddoeners in de gedragsgenerator. Paats ze in het filmpje, pas het filmpje aan zodat je de dooddoeners alsnog overwint, associeer en review.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!