Gedragsgenerator (New Behaviour Generator) – Zo presteer je optimaal

De gedragsgenerator is een simpele techniek om te kunnen presteren op gedragsniveau. Veel topsporters en muzikanten gebruiken deze techniek voordat ze een belangrijk optreden hebben. Hier vind je alle stappen van deze new behaviour generator.

  1. Waarin wil je optimaal presteren? Wat is een gedrag of vaardigheid waarin je jezelf wil verbeteren?
  2. Welke state (gevoel) heb je nodig hiervoor, wat jou hiermee kan helpen? Dit kan een eigenschap zijn zoals zelfvertrouwen, energie, humor of kracht. Dit noemen we de hulpbron. Dit kunnen er ook meerdere zijn.
  3. Stop alle hulpbronnen in een (gestapeld) resource anker. “Denk aan een moment in je leven waarin je al eens hebt laten zien dat je die hulpbron in je had… Adem diep in en uit, en ontspan. Zit of lig comfortabel. (…)” Breng de cliënt eventueel in een formele trance.
  4. Stel je voor dat je in een zaal zit, en naar een leeg podium kijkt. Jij zit op de regisseursstoel, en mag je eigen film maken. Kijk naar jezelf, alsof je via een cameralens kijkt. Maak een film van het gedrag dat je graag wil gaan vertonen: de meest ideale film, foutloos! Versterk de submodaliteiten om het aantrekkelijker te maken.  Zie door de cameralens hoe jouw lichaamstaal er met de hulpbronnen uitziet. Zie ook hoe je aan het genieten bent.
  5. Is de film 100% goed, of zijn er onderdelen die nog beter kunnen? Is het ook ecologisch voor je, dus kunnen andere gebieden van je leven ermee instemmen?
  6. Spoel de film nu terug naar het moment waarin je de eerste stap zet. Zet hem op pauze.
  7. Stap er nu in: je bent nu de hoofdrolspeler. Je associeert volledig in jouw film, terwijl je het resource-anker uit stap 3 afvuurt.
  8. Zet de film op start. Via je eigen ogen kun je in detail ervaren hoe het zal gaan.
  9. Geef eventueel nog wat hypnostische suggesties.
  10. Ga naar een neutrale state en future pace.

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!