Framing is erg krachtig. Hoe kun je hier gebruik van maken in je communicatie? In dit artikel leer je – aan de hand van voorbeelden en theorie – hoe je deze psychologische techniek gebruikt. Lees verder om framing te leren toepassen!

Wat is framing? Het is de beste techniek om jouw realiteit te impliceren

Laten we alvast een snelle uitleg geven: om framing makkelijker te begrijpen, kun je de Engelse term ‘frame' – en de Nederlandse vertaling ‘kader' – vrij letterlijk opvatten. En in veel gevallen werkt dit volledig letterlijk.

Framing is het stijlvol gebruikmaken van implicaties, vooronderstellingen en kaders (omdenken) om je communicatie sierlijker en overtuigender te maken.

Een voorbeeld is merkkleding: het is gemaakt van hetzelfde materiaal als goedkope kleding, maar je kocht het frame: je bent een superster in deze kleren!

Eten met zilverwerk in een mooi restaurant maakt het eten meer waard dan hetzelfde eten aan een keukentafel.

Een flesje water zou je niet zo nodig willen kopen nu je gewoon thuis zit – bevind je je daarentegen in een hhhhhhhheeeeeete woestijn… het zweet druipt van je kleren en er is nergens water te bekennen – zou je het dan kopen voor een tientje?

In bovenstaande voorbeelden zorgde het kader (frame) ervoor dat iets overtuigender werd.

  1. In voorbeeld 1 was het marketing-gevoel van het merkje op de kleding het kader, waardoor de stof die je wilt kopen, opeens meer waard wordt.
  2. in voorbeeld 2 was zowel het zilverwerk als het restaurant het kader, waardoor het eten op het bord een hogere waarde krijgt dan wanneer je het kader van je eigen keukentafel zou eten.
  3. In voorbeeld 3 was de locatie het kader. Hetzelfde flesje water dat in jouw keuken met lopende kraan zou kunnen staan, wordt tig keer aantrekkelijker in een hete woestijn.

Jij kunt dit ook gebruiken in jouw communicatie.

Er zijn talloze framing-variaties: bekijk even dit herkader-artikel met 300+ voorbeelden

Zoals je in de voorbeelden hierboven al zag, zijn er veel verschillende soorten kaders. Zo heeft de woestijn van alles met context te maken en heeft het merkje van alles met betekenis te maken. We spreken dan ook van een context-herkadering of een betekenis-herkadering.

In dit artikel vind je de uitleg van slechts enkele krachtige framing-technieken. Alle andere framing-technieken vind je in dit artikel over herkaderen.

Hierna lezen:  Robert Cialdini's 6 invloed-principes nader bekeken

Laat anderen zich aan ‘jouw regels' aanpassen dankzij ‘pre-framing'

Als je met mensen werkt en als je mensen effectief wilt beïnvloeden, dan is het belangrijk dat jij pre-frames kunt neerzetten. Een preframe is de allereerste set aan regels waar iedereen zich bewust van is in een bepaalde situatie, waardoor iedereen zijn gedrag gaat aanpassen om het preframe te respecteren.

Wat betekent dit voor jou? Hoe kun je preframes neerzetten?

  • Als je een training geeft, vertel je helemaal aan het begin de ‘spelregels', waarin je onder andere de kaders neerzet dat iedereen actief mee gaat doen.
  • Als je iemand inhuurt, kun je preframes inzetten voor verwachtingsmanagement: ‘Dit moet je gedaan hebben voor deadline x. Dat is bij deze afgesproken.'
  • Als je een huis in een buitenwijk aan een gezin probeert te verkopen, die eigenlijk het liefst midden in de stad wil zitten, dan noem je zo vroeg mogelijk hoe geschikt het huis is als gezinswoning, zodat het huis als gezinswoning ‘geframed' wordt.

Interessante boeken over framing

NLP-Praktijk-Doe-Boek

Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je tot slot graag op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken vanuit NLP, waaronder bruikbare challenges om met framing aan de slag te gaan. Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>

Voor meer voorbeelden van preframes: zie het artikel over verwachtingsmanagement. En nogmaals: voor alle framing-technieken, zie dit artikel over herkaderen.

Op jouw succes!

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: