milton model

Milton model en toveren met taal: voorbeelden [Complete gids]

Hier vind je een volledig overzicht van alle onderdelen van het Milton Model. Er zijn een heleboel Milton Taal-voorbeelden te vinden. Daarnaast vind je andere taalpatronen voor coaching. 

Milton model en andere taalpatronen

Met de technieken die in de links van dit artikel staan, kunnen grote chunks aan informatie gecreëerd worden. Dat betekent: weinig details, weinig precieze informatie. Je zal dus allerlei variaties van weglatingen, vervormingen en generalisaties leren. Het is niet erg dat we deze technieken gebruiken. Ieders kaart van de wereld is tenslotte ontstaan door weglatingen, generalisaties en vervormingen. Dit is de rode draad van een NLP Practitioner Opleiding.

Wat kun je met het Milton Model?

milton model

Met deze technieken ben je vaag maar tegelijk krachtig. Je kunt het gebruiken om makkelijk overeenstemming krijgen. Als je met mensen werkt is het in veel gevallen erg nuttig om vaag te zijn, bijvoorbeeld wanneer je iemand wil coachen. Hoe gedetailleerder en hoe meer volgepakt met informatie je beschrijvingen zijn, hoe groter de kans dat er iets conflicteert met het referentiekader van de cliënt. Daarom laten we zaken weg, vervormen we en generaliseren we. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op het begeleiden van visualisaties. Daarnaast kun je hiermee:

Alvast wat voorbeelden van het Milton Model

In onderstaande zinnen heb je niks concreet gezegd, maar de ander zal er 100% mee instemmen en je hebt hiermee een verandering in gang gezet.

Je hebt zoveel bereikt in je leven!

Jij kan jouw doelen bereiken op de manieren die voor jou het beste zijn.

Het is belangrijk op te merken dat deze individuele technieken in de volgende links slechts uit een enkele zin bestaan. Dat betekent dat ze een verwaarloosbaar effect hebben als ze los gebruikt worden. Ze dienen daarentegen tijdens therapiesessies gebruikt te worden, in combinatie met de door de coach ontworpen gesprekken en oefeningen. Een andere manier om deze technieken meer effect mee te geven is door gebruik te maken van de  ‘hypnotic triple’. Herhaling is krachtig. Zodra iets drie keer herhaald is zal het onderbewuste datgene makkelijker oppakken. Probeer dus bepaalde sleutelwoorden en technieken die in een situatie goed werken een paar keer te herhalen, vooral de technieken die effectief bleken op de betreffende client, zodat het goed tot het onderbewuste van de cliënt doordringt.

Complete Milton Model Les door Prominent NLP-ontwikkelaar Charles Faulkner (Tip)

De complete gids: klik hieronder op ieder Milton Model-taalpatroon

Ongespecificeerde werkwoorden en nominalisaties – Twee basis-elementen voor coaching met het Milton Model

Trance-woorden

Anticipatiebouwers

Embedded (ingesloten) opdrachten – Nederlandse voorbeelden!

Extended quotes – Een heel grappige (maar effectieve) taaltruc

Kritische factor omzeilen – Bereik direct het onderbewuste (19 trucs voor geheugenverlies)

Mind read – Boost de bemoedigingen in je coaching

Truismen en halve vergelijkingen

Taalverzachters – Wondermiddel tegen het ondervraging-syndroom

Omgekeerde psychologie – voorbeelden (dit verzacht ook de taal)

Oorzaak & Gevolg en complexe equivalentie – Bijzonder magische taalpatronen

Vooronderstellingen -De kunst van het impliceren

Dubbele bindingen – Beperk de opties van de client met een illusie van keuze en vrijheid (20 originele voorbeelden)

De what if techniek (Wat als) – Het werkt echt!

Gek: meer resultaat in coaching? Gebruik het woord ‘proberen

Volgen en leiden (pacing en leading)

Utilization – Dé oplossing tegen weerstand en verstoringen

Metaforen

Gebruik bovenstaande lijst voor de voornaamste patronen. Hieronder vind je de overige patronen:

milton model

Hieronder vind je de overige Milton Model taalpatronen, maar dit zijn ze lang niet allemaal! Kijk voor het complete overzicht op de lijst hierboven.

Milton Model Ultra light

Speel met de volgende woorden. Maak een vrije woordenbrij en laat het vloeiend stromen. Probeer dit bijvoorbeeld eens uit met ‘ontspanning’.

  • Terwijl je…
  • Omdat…
  • Wanneer je…
  • Zo gauw je…
  • Wat betekent…

Alles of niets uitspraken (Universal quantifiers)

  • En alles zal altijd…
  • Iedereen…
  • Nooit…
  • Overal…
  • Je kunt er alleen maar mee winnen.
  • Iedere intelligente en succesvolle ondernemer weet dat hij trouwe werknemers nodig heeft.
  • Als je een coach neemt ga je echt heel hard vooruit. Iedereen weet dat.

Een oplettende cliënt kan het metamodel als tegenmiddel gebruiken om te vragen “Echt? Alles? Altijd? Iedereen? Niemand? Nooit?

Unspecified nouns

Mensen, zij/hen, plaats, het, omgeving, cultuur, bepaalde situatie, dingen. Deze zelfstandig naamwoorden zijn erg vaag en totaal niet specifiek. Daarom zijn ze uitstekend te gebruiken ter ondersteuning van het Milton Model, bijvoorbeeld bij embedded commando’s.

  • (Sommige) mensen kunnen zich, goed voelen, Debbie.
  • In bepaalde culturen kan men zich makkelijk, ontspannen, Debbie.
  • De meeste mensen kunnen, Debbie, van het proces genieten om steeds beter en subtieler met mensen te communiceren.
  • Een persoon kan, Debbie, leren om haar taal heel precies in te zetten.
  • Een persoon kan manieren vinden om deze veranderingen eenvoudig en op zijn gemak te maken.

Uitspraken zonder referentie (Lack of referential index/Ongespecificeerde referentie)

Je zegt niet wáár je het precies over hebt. Aan het eind van een heel verhaal kun je zeggen:

  • Men kan dat eenvoudig doen, weet je.
  • Dat is eenvoudig te leren.
  • Dat doe je al.
  • Ze zeggen vaak…
  • Boeken zijn eenvoudig te lezen.
  • Veranderingen zijn makkelijk om door te maken.
  • Je kunt een zekere lichamelijke sensatie ervaren.

Als de cliënt goed oplet en het Metamodel als tegenmiddel inzet zou hij kunnen vragen: “Wat precies dan?” en “Op welke manier precies?”

Modale operatoren

  • Regeltjes: Het moet zo gedaan worden. Het is vereist dat…
  • Mogelijkheden: Je kunt die groei toestaan plaats te laten vinden in je leven. Het is mogelijk.
  • Je kunt je ogen dichtdoen voor nog meer ontspanning.
  • Deze presentatie is uit zichzelf al van waarde, ongeacht je wel of niet koopt wat ik verkoop.

Als de cliënt oplet en het Metamodel als tegenmiddel gebruikt zal hij kunnen vragen: “Hoe weet je dat? Wat s de bron? Waarom is dat vereist? Wat gebeurt er als ik dat niet deed? Waar heb je het specifiek over?”

Bronloze vermelding/Eeuwige waarheid (Lost performative)

Het onderwerp wordt uit de zin gelaten, bijvoorbeeld degene die het vertelt.

  • Het is goed om nieuwsgierig te zijn.
  • En het is goed om zo te zijn…

Als de cliënt oplet en het Metamodel als tegenmiddel gebruikt zal hij kunnen vragen “Volgens wie is dat zo?”

Comparative deletion

  • Dit is een betere manier…

Suggesties met een open einde

  • We hebben allemaal potentieel in ons zitten waar we niet bewust van zijn, en ik weet niet hoe dat zich in jou zal gaan uitdrukken.

Alle mogelijkheden benoemen

Er is geen weerstand mogelijk doordat je alle mogelijkheden benoemt. Tegelijkertijd komt het idee wel bij de client binnen.

  • Binnenkort zal je dit echt gaan begrijpen. Misschien zal dat snel gebeuren, en misschien zal het wat langer duren, en misschien zal je niet eens denken dat je het aan het begrijpen bent. Laat dat een teken zijn dat je aan het leren bent op het meest diepe onbewuste niveau.

Je zou wel, of je zou niet… kunnen doen

  • Je zou wel, of je zou niet het comfortabele gevoel in je handen kunnen voelen.
  • Ik vraag me af of je de afwas gaat doen (of niet).
  • Ik vraag me af of je het raam kan sluiten.

Bevestigingsvragen (Tag Questions)

Een vraag die je achter een statement plaatst met de bedoeling om de weerstand weg te nemen en de andere persoon juist in te laten stemmen. Mensen willen het automatisch graag ook oneens zijn met andere mensen. Daarom kun je ook negatieve verwoordingen gebruiken: of niet soms?

  • Het is tijd om te ontspannen, zie je?
  • Dat is gemakkelijk, nietwaar?
  • Je gezondheid is belangrijk, toch?
  • Je kunt het, vind je niet? Juist ja, precies!
  • Je kunt je laptop dichtdoen tijdens de vergadering, simpel toch?
  • Dat is heel makkelijk, niet?
  • Dat is gaaf, of niet soms?
  • Toch? Of niet dan?

Wanneer een oplettende cliënt het extra effect van die toevoegingen doorkrijgt kan hij zeggen: “Nee, dat is niet zo.”

Bevestigingswoorden

Met deze woorden stel je iemand gerust dat wat er aan het gebeuren is, goed is.

  • Juist…
  • Heel goed…
  • Uitstekend…
  • Het is oké het is oké het is oké! (Wanneer iemand schrikt)
  • Je voelt de neiging om me de fles te geven, juist ja, heel goed!

Zodra je… zal je…

milton model

  • Zodra je het gemak ontdekt waarmee je dit model kunt gebruiken, zal je je geweldig voelen over het feit dat je zoveel moeite erin kan stoppen om het nu te leren.

Je zou je kunnen afvragen…

  • Je zou je kunnen afvragen hoe makkelijk je deze oefeningen zal gaan vinden, en als eerst niet het geval was, gebeurt dat nu!

Heb je ooit (ontdekt)…

Wanneer je iemand iets laat herinneren laat je hem de bijbehorende gevoelens ter plekke opnieuw beleven.

  • Heb je ooit een enorm enthousiasme ervaren toen je eraan dacht om nieuwe vaardigheden te leren?
  • Ben je ooit begonnen met iets nieuws te leren en ontdekte je daarbij hoeveel plezier je daarbij kreeg?
  • Heb je ooit ontdekt dat je echt heel aangetrokken was tot iemand?
    Heb je ooit ontdekt dat je opeens in de koelkast stond te kijken zonder te weten waarom?
  • Heb je ooit ontdekt dat je in je hoofd aan het neurieen was, en het willde maar niet weg gaan?
  • Heb je ooit ontdekt dat je opeens compleet open stond voor alles?

Waarom niet…

  • “Waarom neem je er niet nog twee?” In plaats van: “Wil je er nog twee nemen?”

Het verschil zit hem erin dat het ene een open vraag is en het andere een ja/nee vraag is.

Conditioneren wanneer er iets gebeurt wat je wil

Bij alles wat tijdens een oefening de goede kant op gaat zeg je iets zoals:

  • Heel goed
  • Juist
  • Dat klopt

Instemmen-omkeren

  • Je hebt gelijk als je je beseft dat je het niet snapt.
  • Je hebt absoluut gelijk om te DENKEN dat… totdat je je realiseert dat het niet om de prijs gaat.
  • En je hebt gelijk om je te realiseren dat (reframe) het niet om de prijs gaat.
  • Je hebt gelijk, ik zou dat ook niet willen, totdat ik me realiseer dat…
  • Je hebt gelijk, ik zou dat ook niet willen áls de coach heel erg slecht was.
  • Je hebt gelijk, mijn intentie was het volgende…
  • En je hebt gelijk… als je je realiseert dat het niet waar is.

Vooronderstelling, social proof en Socratische methode in één

  • Waarom is het zo dat sommige mensen het inzien, en de meesten niet?
  • Waarom is het zo dat sommige mensen, mensen die heel intelligent en slim zijn, het inzien en de meesten niet?

Ik doe het werk voor je

Het is heel geruststellend voor mensen om dit te horen, terwijl je helemaal niks extra doet dan wanneer je deze zin niet had gezegd. Je hebt het gewoon over dingen die je sowieso al ging doen.

Bijwoorden die dingen soepel en makkelijk maken

  • Op een natuurlijke manier
  • Natuurlijk, eenvoudig en vloeiend
  • Met veel plezier
  • Met veel genot
  • Daadwerkelijk
  • Intens
  • Overvloedig

Enige/laatste mogelijkheid

Als dát niet x verbetert, zal niks dat doen.

nlp opleiding met korting

Een persoon kan, Debbie, …

  • Een persoon kan, Debbie, morgen naar het werk gaan met een nieuwe start.
  • Een persoon kan, Debbie, een gevoel van perspectief ontwikkelen over deze situatie.
  • Een persoon kan ongelooflijk fijne gevoelens krijgen, pratend met een persoon die je heel leuk vindt.

Miltontaal opmerken in de praktijk

milton model

Nu je het Milton Model hebt bestudeerd, ben ik benieuwd hoe vaak je het ´in het wild´ kunt spotten. Luister naar een radiofragment en noteer de miltontaal.

Oefening: een verhaal maken met het miltonmodel

Maak een kring. Ieder persoon draagt 2 zinnen bij aan het verhaal. Zo ga je de cirkel langs. Steeds als iemand anders aan de beurt is, maakt hij gebruik van een bepaald milton model-patroon (ga een lijstje af) om de twee zinnen van het verhaal verder te construeren. Zorg dat iedereen minstens twee keer aan de beurt is geweest per milton model-patroon (kleine cirkels).

Oefening: ga de cirkel langs met kaartjes

Maak een kring. Ieder persoon krijgt een kaartje met daarop 3 milton model-patronen. Steeds wanneer iemand aan de beurt is, maakt die persoon een woordenbrij waarin hij de drie patronen verwerkt. Draai de kaartjes door zodat je met verschillende kaartjes kunt oefenen.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren & deel dit met je vrienden! Sharing is Caring.