Milton model en toveren met taal: voorbeelden [Complete gids]

Hier vind je een volledig overzicht van alle onderdelen van het Milton Model. Er zijn een heleboel Milton Taal-voorbeelden te vinden. Daarnaast vind je andere krachtige taalpatronen. Lees verder voor deze complete gids!

Wat is het Milton model?

Het Milton Model is een model dat een groot aantal taalpatronen bevat. Met de technieken van het Milton Model kunnen grote chunks aan informatie gecreëerd worden. Dat betekent: weinig details, weinig precieze informatie. Je zal dus allerlei variaties van weglatingen, vervormingen en generalisaties tegenkomen in dit model.

Het is niet erg dat we deze technieken gebruiken. Ieders kaart van de wereld is tenslotte ontstaan door weglatingen, generalisaties en vervormingen. Wij geven met dit model suggesties om iemands kaart van de wereld nog verder te beïnvloeden. Dit is de rode draad van een NLP Practitioner Opleiding.

Wat kun je met het Milton Model?

Met deze technieken ben je vaag maar tegelijk krachtig. Beter gezegd: je bent niet vaag, maar je bent effectief vaag. Je kunt dit gebruiken om makkelijk overeenstemming te krijgen en om meer mogelijkheden te openen. Als je met mensen werkt is het in veel gevallen erg nuttig om vaag te zijn, bijvoorbeeld wanneer je iemand wil coachen.

Met het Milton Model ben je doelbewust vaag. Je kunt zo je toehoorders zelf hun eigen betekenis laten bepalen en zelf de details laten invullen. Obama deed dat door in zijn speecht een healthcare-moeder te noemen, maar hij noemde niet specifiek om welke ziekte het ging.

Hoe gedetailleerder en hoe meer volgepakt met informatie je beschrijvingen zijn, hoe groter de kans dat er iets conflicteert met het referentiekader van de ander. Daarom laten we zaken weg, vervormen we en generaliseren we. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op het begeleiden van visualisaties. Daarnaast kun je hiermee:

  • Rapport opbouwen
  • Iemands onderbewuste vermogens ontlokken
  • De kritische factor (het bewuste) afleiden
  • Inspelen op de subjectieve ervaring van een ander persoon.
  • Overeenstemming krijgen. Je brengt je boodschap indirect in plaats van direct, waardoor de boodschap eenvoudiger geaccepteerd wordt.
  • Beïnvloeden, controleren en sturen.

Alvast wat voorbeelden van het Milton Model

Laten we alvast naar wat concrete voorbeeldenzinnen van het Milton Model gaan kijken.

milton model

In onderstaande zinnen heb je niks concreet gezegd, maar de ander zal er 100% mee instemmen en je hebt hiermee een verandering in gang gezet.

Je hebt zoveel bereikt in je leven!

Jij kan jouw doelen bereiken op de manieren die voor jou het beste zijn.

We hebben allemaal potentieel waarvan we ons niet bewust zijn, en we weten normaal gesproken niet hoe het zich zal uitdrukken…

Als je aan een groep mensen vraagt: ‘Wie houdt er van ijs?’ Dan steekt bijna iedereen zijn vinger op. En als je dan vraagt: ‘Ijs met slagroom?’ ‘Ijs met slagroom en spikkels?’ ‘Ijs met slagrooom, spikkels en mango?’ Dan steken steeds minder mensen hun hand omhoog, terwijl jouw intern plaatje ook bij de eerste vraag een ijsje was met slagroom, spikkels en mango. Dus: hoe detaillistischer, hoe minder instemming. Hoe algemener/abstracter, hoe meer instemming.

Werkt het Milton Model als een toverspreuk?

Het is belangrijk op te merken dat deze individuele technieken van het milton model slechts uit een enkele zin bestaan. Dat betekent dat ze een verwaarloosbaar effect hebben als ze los gebruikt worden als een enkele ‘toverspreuk’. Ze dienen daarentegen tijdens therapiesessies gebruikt te worden, in combinatie met de door de coach ontworpen gesprekken en oefeningen.

Een andere manier om deze technieken meer effect mee te geven is door gebruik te maken van de  ‘hypnotic triple’. Herhaling is krachtig. Zodra iets drie keer herhaald is zal het onderbewuste datgene makkelijker oppakken. Streef der dus naar om bepaalde sleutelwoorden en technieken die in een situatie goed werken een paar keer te herhalen, vooral de technieken die effectief bleken op de betreffende client, zodat het goed tot het onderbewuste van de cliënt doordringt.

Complete Milton Model Les door Prominent NLP-ontwikkelaar Charles Faulkner (Tip)

Leestip over het Milton Model

Wil je het Milton Model vanuit de bron ontdekken, dan is het boek ‘De Betovering van de Taal’ ideaal. Het boek behandelt onder andere de vele bijzondere effecten van het Milton Model. Schaf hem aan bij het vertrouwde Bol.com.

De complete gids: Hieronder vind je alle Milton Model-patronen

Hieronder vind je alle taalpatronen van het Milton Model. Veel taalpatronen zijn zo bijzonder dat ze een linkje naar hun eigen artikel hebben gekregen. We beginnen met de taalpatronen die wel gewoon in dit artikel passen…

1. Milton Model Ultra light

Je kunt al op een heel simpele manier gebruikmaken van het Milton Model door slechts twee elementen te gebruiken: ongespecificeerde werkwoorden en nominalisaties.

  • Voel de groei van vertrouwen.

In bovenstaand voorbeeld is voel het ongespecificeerd werkwoord. Groei en vertrouwen zijn nominalisaties.

Wil je het nog altijd simpel houden en toch nog wat meer toevoegen? Speel dan met de volgende woorden. Maak een vrije woordenbrij en laat het vloeiend stromen. Probeer dit bijvoorbeeld eens uit met ‘ontspanning’.

  • Terwijl je…
  • Omdat…
  • Wanneer je…
  • Zo gauw je…
  • Wat betekent…

2. Alles of niets-uitspraken (Universal quantifiers)

  • En alles zal altijd…
  • Iedereen…
  • Nooit…
  • Overal…
  • Iedereen vindt dat jij de juiste persoon voor deze klus bent.
  • Je kunt er alleen maar mee winnen.
  • Iedere intelligente en succesvolle ondernemer weet dat hij trouwe werknemers nodig heeft.
  • Als je een coach neemt ga je echt heel hard vooruit. Iedereen weet dat.
  • Niemand is perfect.
  • Alles wat je weet.
  • Alle dingen om te leren.
  • Alle mensen, constant, de hele tijd.
  • Alles wat je geleerd hebt.
  • Er is altijd een morgen.
  • En iedereen weet dat dat waar is.
  • Er is altijd meer te leren.
  • Alles in deze kamer versterkt ons leervermogen.
  • Iedereen weet dat dit gedeelte eenvoudig is.
  • Iedereen weet dat het het beste is om…
  • Je kunt van elke situatie iets leren.
  • Geen enkele van de meeste hypnotische zinnen zijn nog geschreven tot nu toe. Jij hebt ze allemaal in je hoofd. Schrijf ze allemaal die je kunt bedenken op.

Een oplettende cliënt kan het metamodel als tegenmiddel gebruiken om te vragen “Echt? Alles? Altijd? Iedereen? Niemand? Nooit?

3. Unspecified nouns

Mensen, zij/hen, plaats, het, omgeving, cultuur, bepaalde situatie, dingen. Deze zelfstandig naamwoorden zijn erg vaag en totaal niet specifiek. Daarom zijn ze uitstekend te gebruiken ter ondersteuning van het Milton Model, bijvoorbeeld bij embedded commando’s.

  • (Sommige) mensen kunnen zich, goed voelen, Debbie.
  • In bepaalde culturen kan men zich makkelijk, ontspannen, Debbie.
  • De meeste mensen kunnen, Debbie, van het proces genieten om steeds beter en subtieler met mensen te communiceren.
  • Een persoon kan, Debbie, leren om haar taal heel precies in te zetten.
  • Een persoon kan manieren vinden om deze veranderingen eenvoudig en op zijn gemak te maken.

4. Uitspraken zonder referentie (Lack of referential index / Ongespecificeerde referentie)

De referentie (bijvoorbeeld onderwerp, persoon of bron) is er wel, maar het is niet gespecificeerd. De specificaties zijn dus weggelaten. Aan het eind van een heel verhaal kun je bijvoorbeeld zeggen:

  • Ze zeggen dat het goed is om dat te doen…
  • Men kan dat eenvoudig doen, weet je.
  • Men kan…. Weet je.
  • Dat is eenvoudig te leren.
  • Ze zeggen vaak…
  • Boeken zijn eenvoudig te lezen.
  • Veranderingen zijn makkelijk om door te maken.
  • Je kunt een zekere lichamelijke sensatie ervaren.
  • Je kunt de liefde voelen.
  • Dat is de manier.
  • Mensen kunnen leren.
  • Nu snap je het!
  • Men kan het eenvoudig doorzien.
  • Je kent het gevoel.
  • Je kunt het nu gewoon laten gaan.
  • Men kan dat, weet je…
  • Het haalt mensen door veranderingen.
  • Men kan, weet je, een doel bereiken.
  • Wanneer je dat bepaalde gevoel kunt opmerken…
  • Een persoon kan, Debbie, morgen naar het werk gaan met een nieuwe start.
  • Een persoon kan, Debbie, een gevoel van perspectief ontwikkelen over deze situatie.
  • Een persoon kan ongelooflijk fijne gevoelens krijgen, pratend met een persoon die je heel leuk vindt.

Als de cliënt goed oplet en het Metamodel als tegenmiddel inzet zou hij kunnen vragen: “Wat/wie precies dan?” en “Op welke manier precies?”

5. Bronloze vermelding / Eeuwige waarheid (Lost performative)

Wat je zegt is misschien wel duidelijk, maar je zegt niet waar je het vandaan hebt. De bron ontbreekt volledig. Het onderwerp wordt namelijk uit de zin gelaten, bijvoorbeeld degene die het vertelt.

Mocht je verward zijn tussen verschil tussen dit patroon (Bronloze vermelding) en de vorige (Uitspraken zonder referentie)? Dat kan kloppen, want er zit overlap tussen deze twee patronen. Om het verschil te begrijpen, kun je naar het allereerste voorbeeld van beide technieken kijken: ‘Het is goed om dat te doen’ en ‘Ze zeggen dat het goed is om dat te doen.’

  • Het is goed om dat te doen…
  • Het is goed om nieuwsgierig te zijn.
  • En het is goed om zo te zijn…
  • Het schijnt te gaan regenen.
  • Je hebt het fout. (Of nog beter: dat klopt, je hebt het fout.)
  • Het is het beste om je eigen voorbeelden in de reacties te zetten nu.
  • Dat klopt.
  • Dat is goed.
  • Dat is perfect!
  • Dat doe je al.
  • Het is goed om dat in twijfel te trekken.
  • Het is beter om te geven dan te ontvangen (of: het is beter om te ontvangen dan om te geven).
  • Deze presentatie is uit zichzelf al van waarde, ongeacht je wel of niet koopt wat ik verkoop.
  • Vandaag is een geweldige dag!
  • Men hoeft niet te…

Als de cliënt oplet en het Metamodel als tegenmiddel gebruikt zal hij kunnen vragen “Volgens wie is dat zo?”

6. Alle mogelijkheden benoemen

Er is geen weerstand mogelijk doordat je alle mogelijkheden benoemt. Tegelijkertijd komt het idee wel bij de client binnen.

  • Binnenkort zal je dit echt gaan begrijpen. Misschien zal dat snel gebeuren, en misschien zal het wat langer duren, en misschien zal je niet eens denken dat je het aan het begrijpen bent. Laat dat een teken zijn dat je aan het leren bent op het meest diepe onbewuste niveau.

7. Suggesties met een open einde

  • We hebben allemaal potentieel in ons zitten waar we niet bewust van zijn, en ik weet niet hoe dat zich in jou zal gaan uitdrukken.

8. Bevestigingsvragen (Tag Questions)

Een vraag die je achter een statement plaatst met de bedoeling om de weerstand weg te nemen en de andere persoon juist in te laten stemmen. Mensen willen het automatisch graag ook oneens zijn met andere mensen. Daarom kun je ook negatieve verwoordingen gebruiken: of niet soms?

  • Het is tijd om te ontspannen, zie je?
  • Dat is gemakkelijk, nietwaar?
  • Je gezondheid is belangrijk, toch?
  • Je kunt het, vind je niet? Juist ja, precies!
  • Je kunt je laptop dichtdoen tijdens de vergadering, simpel toch?
  • Dat is heel makkelijk, niet?
  • Dat is gaaf, of niet soms?
  • Toch? Of niet dan?
  • Is het niet?
  • Als je ogen niet gesloten zijn, dan eindigen ze meestal wel gesloten, is het niet zo?
  • Ik weet zeker dat het je gaat lukken, is het niet makkelijk?
  • Waarom ga je niet mee?
  • Fijn, hè?
  • Dat kun je je wel voorstellen, hè?
  • Of is dat niet mogelijk soms?
  • Zou je dat dan niet weten?
  • Denk je niet?
  • Ben je dat niet?
  • Is het niet geweldig te weten dat je al je hulpbronnen al in je hebt?

Wanneer een oplettende cliënt het extra effect van die toevoegingen doorkrijgt kan hij zeggen: “Nee, dat is niet zo.”

9. Bevestigingswoorden: conditioneren wanneer er iets gebeurt wat je wil en/of om gerust te stellen

Met deze woorden stel je iemand gerust dat wat er aan het gebeuren is, goed is. Dit kun je bijvoorbeeld tijdens een oefening gebruiken. Bij alles wat tijdens een oefening de goede kant op gaat, zeg je iets zoals:

  • Juist…
  • Heel goed…
  • Uitstekend…
  • Het is oké het is oké het is oké! (Wanneer iemand schrikt).
  • Je voelt de neiging om me de fles te geven, juist ja, heel goed.

10. Selectieve restrictie

Dit houdt in dat je iets zegt wat in strijd is met de natuurwet. Dit kan een onderdeel zijn van een metafoor.

  • De tafel kan zich heel goed voelen…
  • Mijn steen zei…
  • Mijn auto weet hoe het daar moet komen…
  • Je pen weet hoe het heel eenvoudig selectieve restricties kan schrijven, als je het maar naar de lijnen in je schrift leidt.

Omdat dat niet kan, gaat je toehoorder zichzelf automatisch daarvoor in de plaats stellen. “Een tafel kan niet voelen. Alleen mensen kunnen dat.” Hierdoor wordt de boodschap onbewust geaccepteerd.

11. Heb je ooit (ontdekt)…

milton model

Wanneer je iemand iets laat herinneren laat je hem de bijbehorende gevoelens ter plekke opnieuw beleven.

  • Heb je ooit een enorm enthousiasme ervaren toen je eraan dacht om nieuwe vaardigheden te leren?
  • Ben je ooit begonnen met iets nieuws te leren en ontdekte je daarbij hoeveel plezier je daarbij kreeg?
  • Heb je ooit ontdekt dat je echt heel aangetrokken was tot iemand?
    Heb je ooit ontdekt dat je opeens in de koelkast stond te kijken zonder te weten waarom?
  • Heb je ooit ontdekt dat je in je hoofd aan het neurieen was, en het willde maar niet weg gaan?
  • Heb je ooit ontdekt dat je opeens compleet open stond voor alles?

12. Waarom niet…

  • “Waarom neem je er niet nog twee?” In plaats van: “Wil je er nog twee nemen?”

Het verschil zit hem erin dat het ene een open vraag is en het andere een ja/nee vraag is.

13. Instemmen-omkeren

  • Je hebt gelijk als je je beseft dat je het niet snapt.
  • Je hebt absoluut gelijk om te DENKEN dat… totdat je je realiseert dat het niet om de prijs gaat.
  • En je hebt gelijk om je te realiseren dat (reframe) het niet om de prijs gaat.
  • Je hebt gelijk, ik zou dat ook niet willen, totdat ik me realiseer dat…
  • Je hebt gelijk, ik zou dat ook niet willen áls de coach heel erg slecht was.
  • Je hebt gelijk, mijn intentie was het volgende…
  • En je hebt gelijk… als je je realiseert dat het niet waar is.

14. Vooronderstelling, social proof en een vraag in één

  • Waarom is het zo dat sommige mensen het inzien, en de meesten niet?
  • Waarom is het zo dat sommige mensen, mensen die heel intelligent en slim zijn, het inzien en de meesten niet?

15. Ik doe het werk voor je

Het is heel geruststellend voor mensen om dit te horen, terwijl je helemaal niks extra doet dan wanneer je deze zin niet had gezegd. Je hebt het gewoon over dingen die je sowieso al ging doen.

16. Bijwoorden die dingen soepel en makkelijk maken

  • Op een natuurlijke manier
  • Natuurlijk, eenvoudig en vloeiend
  • Met het grootste gemak
  • Vanzelf
  • Met veel plezier
  • Met veel genot
  • Daadwerkelijk
  • Intens
  • Overvloedig

17. Enige/laatste mogelijkheid

Als dát niet x verbetert, zal niks dat doen.

18. Proberen…

Proberen impliceert dat je iets gaat proberen, maar dat je het dus niet feitelijk doet. Op dezelfde manier waarop ‘proberen’ niet hetzelfde is als ‘doen’, is ‘zoeken’ niet hetzelfde als ‘vinden.’ Bovendien zet je er dan meer druk achter dan wanneer je iets niet probeert maar gewoon doet.

Als iemand je onaangekondigd een honkbal toewerpt, zal je het gewoon vangen omdat je onderbewuste zijn werk gewoon doet. Er is een grote kans dat het misgaat als de gooier het constant uitstelt en als hij zegt: “Deze moet je per se vangen, het is heel belangrijk! Je moet echt je best doen en het goed proberen!’

Denk ook aan penaltyseries tijdens halve finales en finales. Omdat er daar veel meer op het spel staat dan op de training missen de spelers veel meer penalties tijdens deze cruciale momenten. Hoe harder je iets probeert, hoe moeilijker het wordt.

Je maakt hierbij gebruik van de ‘Law of reverse effect’: hoe harder je bewuste zijn best doet op een taak die normaal gesproken door het onderbewuste uitgevoerd wordt, en hoe belangrijker het is, hoe moeilijker om te slagen. Ogen openhouden is normaal gesproken iets onbewusts, en het gaat mis als je je best doet. Dit geldt ook voor jou als professional. Minder je best doen maakt het makkelijker. De moeite die je er wél voor doet, doe je zelfverzekerd en congruent.

Hier een aantal voorbeelden hoe je alsnog het het thema ‘proberen’ op een effectieve manier kunt inzetten:

  • Probeer de verleiding te weerstaan om heerlijk te gaan ontspannen.
  • Probeer dat diepe gevoel van ontspanning te weerstaan terwijl je ademt.
  • Probeer, zo hard als je kunt, je handen te openen en je zult zien dat het niet kan. Probeer het hard, en hoe harder je het probeert, hoe vaster je handen aan elkaar blijven plakken.
  • Probeer de tafel op te tillen.
  • Je ogen staren voor even naar dit object, en je merkt dat je ogen zwaarder beginnen te worden. Hoe meer je staart hoe zwaarder je ogen worden, en ze willen dicht gaan, en probeer ze open te houden. Hoe harder je probeert je ogen open te houden, hoe zwaarder en vermoeider ze worden. Ze willen gewoon dicht gaan, maar houd ze open.
  • Probeer heel hard mij de fles niet te geven (combinatie met omgekeerde psychologie).

19. Conversatie-hypnose (Conversational postulate)

Met conversatie-hypnose stel je iemand een doodnormale vraag, terwijl de andere persoon wel het een en ander van binnen moet doen om de vraag te kunnen beantwoorden, waardoor de ander in ‘trance’ zal gaan.

Bovendien treedt er een vooronderstelling-effect op: hiermee stel je geen letterlijke vraag of verzoek maar het wordt wel geïmpliceerd. Het voordeel hiervan is dat je niet autoritair overkomt. Deze ja/nee-vragen zijn ambigu omdat het niet duidelijk is op welke tijd en ruimte de vraag betrekking heeft (en de toehoorder voelt de energie opkomen om het wél nu te doen).

  • “Zou je kunnen voorstellen dat…” Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, moet je wel naar binnen gaan, waardoor je in een trance belandt.
  • Zou het nog steeds werken als je…
  • “Ben je wat ik net zei volledig aan het overwegen?” Nee. “Zou je dat kunnen?”
  • Als jij mijn vriendin was geweest, wat zou jij dan doen of zeggen als ik een dag moe thuis kom? (Hiervoor moet de ander zich voorstellen hoe het zou zijn om jouw vriendin te zijn.)
  • Kun je de deur sluiten?
  • Kun je jezelf dit zien doen?
  • Kun je zien wat ik zeg?
  • Kun je dat niveau nu bereiken?
  • Zou het oké zijn om je zo goed te voelen?
  • Weet je dat je het al weet?
  • Kun je je herinneren dat je goed voor jezelf zorgt?
  • Klinkt dit alsof dit voor je kan werken?
  • Voel je je voorbereid om het contract nu te tekenen?
  • Denk je dat je de veranderingen kunt maken die je wil maken?
  • Zou je het fijn vinden om… Daar te zitten… En nu te ontspannen?
  • Zou het mogelijk voor je zijn om je ogen te sluiten?
  • Gaat het je lukken om je ogen te sluiten?
  • Zou het je lukken om me te vertellen wat er aan de hand is?
  • Kun jij je comfortabel voelen?
  • Ik vraag me af of je het raam kunt dichtdoen?
  • Zou je je comfortabeler voelen als je ogen gesloten waren?
  • Zou je het niet erg vinden om een aantal extra converstional postulates te bedenken?

De 17 belangrijkste Milton Model-taalpatronen vind je uitgebreid hieronder

milton model

Hierboven staan enkel de helft van de Milton Model taalpatronen. Dat waren ze lang niet allemaal! Kijk voor de rest van het complete overzicht naar de lijst hieronder. Ieder item verwijst naar een nieuw artikel.

Ongespecificeerde werkwoorden en nominalisaties – Twee basis-elementen voor hypnotische suggesties met ‘nietszeggende woorden’

Trance-woorden

Anticipatiebouwers

Kunnen, willen, mogen, moeten: De kracht van modale werkwoorden [Lijst]

Embedded (ingesloten) opdrachten: subliminale beïnvloeding en extended quotes – Nederlandse voorbeelden!

Kritische factor omzeilen – Bereik direct het onderbewuste (19 trucs voor geheugenverlies)

Gedachten lezen – Boost de bemoedigingen in je coaching

Truismen en halve vergelijkingen (comparative deletions)

Taalverzachters – Wondermiddel tegen het ondervraging-syndroom

Met opzet negatief formuleren: omgekeerde psychologie – voorbeelden (dit verzacht ook de taal)

Oorzaak & Gevolg en complexe equivalentie – Bijzonder magische taalpatronen

Vooronderstellingen -De kunst van het impliceren

Dubbele bindingen – Beperk de opties van de client met een illusie van keuze en vrijheid (20 originele voorbeelden)

De what if techniek (Wat als) – Het werkt echt!

Volgen en leiden (pacing en leading)

Utilization – Dé oplossing tegen weerstand en verstoringen

Metaforen – Compleet stappenplan

Alle Milton Model-onderdelen bij elkaar voegen

Kijk eens wat voor hypnotische woordenbrij jij kunt creëren met het Milton Model?

Ik weet dat je je iets afvraagt… En het is goed om je dingen af te vragen… Want… Dat betekent… Dat je vele nieuwe dingen aan het leren bent… En alle dingen… Alle dingen… Die je kunt leren… Voorzien je van nieuwe inzichten, en nieuw begrip. En je kunt dat doen, of niet soms? Men kan dat, weet je… En het is min of meer het goede om te doen. Je zit hier, terwijl je naar me luistert, en naar me kijkt, en dat betekent dat je onderbewuste ook hier is, en kan horen wat ik zeg. En omdat dat het geval is, ben je hier waarschijnlijk iets nieuws over aan het leren en daardoor al meer weet op een onbewust niveau dan je denkt dat je weet, en het is niet goed dat ik je onderbewuste vertel: leer dit of leer dat, laar je onderbewuste dat doen op de manier waarop het dat zelf wil, in de volgorde waarop het dat zelf wil. Voel je dit… Is het iets dat je kunt begrijpen? Want, vorige week was ik bij Marcel die over zijn training vertelde in 2016 in Amsterdam wanneer hij met iemand praatte die zei: ‘Een stoel kan gevoelens hebben en zich goed voelen… Je kunt dat horen hoor…’

Miltontaal opmerken in de praktijk

milton model

Nu je het Milton Model hebt bestudeerd, ben ik benieuwd hoe vaak je het ´in het wild´ kunt spotten. Luister naar een radiofragment en noteer de miltontaal.

Oefening: een verhaal maken met het miltonmodel

Maak een kring. Ieder persoon draagt 2 zinnen bij aan het verhaal. Zo ga je de cirkel langs. Steeds als iemand anders aan de beurt is, maakt hij gebruik van een bepaald milton model-patroon (ga een lijstje af) om de twee zinnen van het verhaal verder te construeren. Zorg dat iedereen minstens twee keer aan de beurt is geweest per milton model-patroon (kleine cirkels).

Oefening: ga de cirkel langs met kaartjes

Maak een kring. Ieder persoon krijgt een kaartje met daarop 3 Milton model-patronen. Steeds wanneer iemand aan de beurt is, maakt die persoon een woordenbrij waarin hij de drie patronen verwerkt. Draai de kaartjes door zodat je met verschillende kaartjes kunt oefenen.

Oefening: reclamespot maken

Maak een reclamespot die iedereen aanspreekt. Daarvoor moet je dus wel het Milton model gebruiken. Een voorbeeld van een Milton model-slogan is: ‘Just do it.’

Oefening: bedenk Milton model-uitspraken

Bedenk uitspraken die nuttig zijn in de volgende kaders:

  1. Met je partner
  2. Als coach
  3. Als Astro-TV-waarzegger
  4. Als leidinggevende en medewerker
  5. Voor je kind

Oefening: solliciteren

Solliciteer voor de functie van hoofdmachinist bij de NS én voor de functie voor personal assistant van de koning. Dat ga je doen met één dezelfde sollicitatiebrief voor allebei de vacatures.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: Lees verder...

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!

  • Martijn
    Beantwoorden

    Geweldig overzicht!

  • Erwin
    Beantwoorden

    Er staan fouten in. Context fouten!
    Sommige dingen kloppen gewoon niet.
    Vooral in hoofdstuk 18.

    • Rubin Alaie

      Klopt, het is ook nog een beetje work in progress hoor. En het artikel gaat verder dan het Milton Model. In de inleiding schreef ik daarom: ‘Daarnaast vind je andere krachtige taalpatronen.’ Ik zou nog een andere plek in het artikel kunnen vinden om aan te geven dat hier nog geen definitief model is weergegeven.

    • Anoniem

      Ik bedoel dit: Proberen impliceert dat je iets gaat proberen, maar dat je het dus niet feitelijk doet.

      Ik vind dit totaal fout, voor mij is “proberen” dus wel degelijk: iets doen maar, niet slagen. Dus je doet wel iets (met succes falen?), maar je slaagt er niet in om het beoogde resultaat te bereiken. Want door te zeggen dat je iets gaat “proberen” maak je jezelf ook wijs dat het niet hoeft te lukken, dus het “falen” zit er reeds in.

      “Deze moet je per se vangen, het is heel belangrijk! Je moet echt je best doen en het goed proberen!” Van dit vind ik dat het alleen afhankelijk is van de manier waarop de woorden binnenkomen bij de persoon aan wie het gezegd word, Welke woorden wegen door: moet je vangen of: goed proberen?

    • Rubin Alaie

      Dankjewel voor je toevoeging!

      Uiteraard heb je gelijk. Als wij gewoon een gesprekje hebben met elkaar, en als wij dan het woord ‘proberen’ gebruiken, dan is ‘proberen’ wel degelijk iets feitelijk doen (maar niet per se slagen).

      Omdat dit een (uiteraard zichzelf niet serieus nemend) artikel over woorden en zinnen is, interpreteerde ik de woorden en zinnen dus ook letterlijk in dit artikel. Als ik bezig ben met ‘proberen een meisje uit te vragen’, dan is dat letterlijk genomen (nog) niet hetzelfde als feitelijk ‘een meisje uitvragen’.

      Mijn intentie is hier om de kracht van het woordje ‘proberen’ op een letterlijke manier uit te vergroten.

      “Moet je vangen of: goed proberen?”

      De nadruk had ik hier moeten leggen op het woordje ‘per se’: ‘Deze moet je per se vangen.’ Door het woord ‘per se’ komt er meer druk achter.

      Dit heb ik onvolledig in die paragraaf uitgelegd / duidelijk gemaakt. Dit is inderdaad een contextfout. Dankjewel!