Hier vind je een volledig overzicht van alle onderdelen van het Milton Model, inclusief een heleboel Milton Taal-voorbeelden. Daarnaast vind je andere krachtige taalpatronen. Lees verder voor deze complete gids!
Gebruikte bronnen: mijn leraren van Vidarte.
Inhoud van deze pagina:
Wat is het Milton model?
Het Milton Model is een model dat een groot aantal taalpatronen bevat. Met de technieken van het Milton Model kunnen grote ‘chunks' aan informatie gecreëerd worden. Dat betekent: veel abstractie, weinig details en weinig precieze informatie. Je zal dus allerlei variaties van weglatingen, vervormingen en generalisaties tegenkomen in dit model.
Het is niet erg dat we deze technieken gebruiken. Ieders kaart van de wereld is tenslotte ontstaan door weglatingen, generalisaties en vervormingen. Wij geven met dit model suggesties om iemands kaart van de wereld nog verder te beïnvloeden. Dit is de rode draad van een NLP Practitioner Opleiding.
Wat kun je met het Milton Model?
Met deze technieken ben je vaag en tegelijk krachtig. Beter gezegd: je bent niet vaag, maar je bent effectief vaag. Je kunt dit gebruiken om makkelijk overeenstemming te krijgen en om meer mogelijkheden te openen. Als je met mensen werkt is het in veel gevallen erg nuttig om vaag te zijn, bijvoorbeeld wanneer je iemand wil coachen.
Met het Milton Model ben je doelbewust vaag. Je kunt zo je toehoorders zelf hun eigen betekenis laten bepalen en zelf de details laten invullen. Obama deed dat door in zijn speech een healthcare-moeder te noemen, maar hij noemde niet specifiek om welke ziekte het ging. John Ewbank deed het met songteksten als ‘Wat je gelooft is waar', ‘Het is hoe jij het ziet', ‘Zo rijk als jij je voelt' en ‘Volg wat je doet als het licht van de maan'. Zet maar eens een willekeurig album van Marco Borsato op.
Hoe gedetailleerder en hoe meer volgepakt met informatie je beschrijvingen zijn, hoe groter de kans dat er iets conflicteert met het referentiekader van de ander. Daarom laten we zaken weg, vervormen we en generaliseren we. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op het begeleiden van visualisaties. Daarnaast kun je hiermee:
- Rapport opbouwen
- Iemands onderbewuste vermogens ontlokken
- De kritische factor (het bewuste) afleiden
- Inspelen op de subjectieve ervaring van een ander persoon.
- Overeenstemming krijgen. Je brengt je boodschap indirect in plaats van direct, waardoor de boodschap eenvoudiger geaccepteerd wordt.
- Beïnvloeden, controleren en sturen.
Alvast wat voorbeelden van het Milton Model: de kracht van taal in actie…
Laten we alvast naar wat concrete voorbeeldenzinnen van het Milton Model gaan kijken. In onderstaande zinnen heb je niks concreet gezegd, terwijl de ander er 100% mee zal instemmen en je hebt hiermee een verandering in gang gezet.
Het doet veel met je…
Dat was een sterke reactie…
Je hebt zoveel bereikt in je leven!
Jij kan jouw doelen bereiken op de manieren die voor jou het beste zijn.
We hebben allemaal potentieel waarvan we ons niet bewust zijn, en we weten normaal gesproken niet hoe het zich zal uitdrukken…
Wat zou jij willen weten… dat ervoor kan zorgen dat jij kunt doen… wat belangrijk is voor jou?
Ga maar na hoe jij een verschil kunt maken met datgene wat belangrijk is voor jou. Voel datgene wat belangrijk is voor jou. Realiseer je wat jij kunt creëren, bereiken en mogelijk maken voor jezelf en je familie… Verbind die ontwikkelingen nog maar even diep met elkaar…
Sylvia de Vries & Jeanine de Hoo van UNLP vroegen ooit eens aan een groep: ‘Wie houdt er van ijs?' Dan steekt bijna iedereen zijn vinger op. En als je dan vraagt: ‘Ijs met slagroom?' ‘Ijs met slagroom en spikkels?' ‘Ijs met slagrooom, spikkels en mango?' Dan steken steeds minder mensen hun hand omhoog, terwijl jouw intern plaatje ook bij de eerste vraag een ijsje was met slagroom, spikkels en mango. Dus: hoe detaillistischer, hoe minder instemming. Hoe algemener/abstracter, hoe meer instemming.
Dus met het milton model krijg je sneller instemming…
Laten we naar nog een voorbeeld kijken. Een trainer zou kunnen zeggen:
Terwijl je je weg vindt naar een stoel die het meest comfortabel voor je is, zou ik je kunnen uitnodigen om terug te denken aan deze ochtend, en te ontdekken welke ervaringen je raken en opvallen voor jou, en op te merken welke lessen je wilt behouden, onthouden en voorwaarts nemen in toekomstige herinneren, situaties en veranderingen in de manieren waarop jij dat wilt. En ook dat is iets dat dat mogelijk maakt.
Bovenstaande instructies zijn proces-instructies, en geen inhoudelijke instructies. Er werd niet verteld welke specifieke oefeningen en lessen je moet onthouden. Er werd dus niet gezegd:
‘Neem de lessen over het communicatiemodel en pas het toe in een situatie in je leven waarop iemand slecht communiceert.'
Want met die inhoudelijke, specifieke instructies zou je publiek kunnen denken: ‘Maar ik ken helemaal niemand die slecht communiceert!' Er ontstaat dus de mogelijkheid voor de andere persoon om intern met jou(w instructies) te mismatchen.
Werkt het Milton Model als een toverspreuk?
Het is belangrijk op te merken dat deze individuele technieken van het milton model slechts uit een enkele zin bestaan. Dat betekent dat ze een verwaarloosbaar effect hebben als ze los gebruikt worden als een enkele 'toverspreuk'. Ze dienen daarentegen tijdens therapiesessies gebruikt te worden, in combinatie met de door de coach ontworpen gesprekken en oefeningen.
Een andere manier om deze technieken meer effect mee te geven is door gebruik te maken van de ‘hypnotic triple’. Herhaling is krachtig. Zodra iets drie keer herhaald is zal het onderbewuste datgene makkelijker oppakken. Streef der dus naar om bepaalde sleutelwoorden en technieken die in een situatie goed werken een paar keer te herhalen, vooral de technieken die effectief bleken op de betreffende client, zodat het goed tot het onderbewuste van de cliënt doordringt.
Milton Model in de praktijk door NLP-ontwikkelaar Richard Bandler (Tip)
In onderstaande video zie je Richard Bandler het Milton Model in de praktijk toepassen tijdens een hypnose-sessie. Zodra je bekend bent met de taalpatronen van het Milton Model, zal deze video een feest van herkenning zijn.
Overigens gebruikt Bandler in onderstaande video ook ‘niet-officiële' Milton-taalpatronen. Deze ‘nieuwere ontdekkingen' – zoals ‘I am going to do it for you' – zijn ook in dit artikel verwerkt.
Leestip over het Milton Model
Wil je het Milton Model vanuit de bron ontdekken, dan is het boek ‘De Betovering van de Taal' ideaal. Het boek behandelt onder andere de vele bijzondere effecten van het Milton Model.
De complete gids: Hieronder vind je alle Milton Model-patronen
Hieronder vind je alle taalpatronen van het Milton Model. Het is belangrijk om te weten dat in dit artikel wat extra taalpatronen zijn toegevoegd. Ook zijn veel taalpatronen zo bijzonder dat ze een linkje naar hun eigen artikel hebben gekregen.
We beginnen met de taalpatronen die wel gewoon in dit artikel passen…
1. Milton Model Ultra light
Je kunt al op een heel simpele manier gebruikmaken van het Milton Model door slechts twee elementen te gebruiken: ongespecificeerde werkwoorden en nominalisaties.
- Voel de groei van vertrouwen.
In bovenstaand voorbeeld is voel het ongespecificeerd werkwoord. Groei en vertrouwen zijn nominalisaties.
Wil je het nog altijd simpel houden en toch nog wat meer toevoegen? Speel dan met de volgende woorden. Maak een vrije woordenbrij en laat het vloeiend stromen. Probeer dit bijvoorbeeld eens uit met ‘ontspanning’.
- Terwijl je…
- Omdat…
- Wanneer je…
- Zo gauw je…
- Wat betekent…
2. Alles of niets-uitspraken (Universal quantifiers)
- En alles zal altijd…
- Iedereen…
- Nooit…
- Overal…
- Alles…
- Niets…
- Iedere keer…
- Telkens weer…
- Iedereen vindt dat jij de juiste persoon voor deze klus bent.
- Je kunt er alleen maar mee winnen.
- Iedere intelligente en succesvolle ondernemer weet dat hij trouwe werknemers nodig heeft.
- Als je een coach neemt ga je echt heel hard vooruit. Iedereen weet dat.
- Niemand is perfect.
- Alles wat je weet.
- Alle dingen om te leren.
- Alle mensen, constant, de hele tijd.
- Alles wat je geleerd hebt.
- Er is altijd een morgen.
- En iedereen weet dat dat waar is.
- Er is altijd meer te leren.
- Alles in deze kamer versterkt ons leervermogen.
- Alles gaat makkelijker als je je kunt ontspannen.
- Iedereen weet dat dit gedeelte eenvoudig is.
- Iedereen weet dat het het beste is om…
- Je kunt van elke situatie iets leren.
- Geen enkele van de meeste hypnotische zinnen zijn nog geschreven tot nu toe. Jij hebt ze allemaal in je hoofd. Schrijf ze allemaal die je kunt bedenken op.
Een oplettende cliënt kan het metamodel als tegenmiddel gebruiken om te vragen “Echt? Alles? Altijd? Iedereen? Niemand? Nooit?
3. Bronloze vermelding / Eeuwige waarheid (Lost performative)
Wat je zegt is misschien wel duidelijk en specifiek, maar je zegt niet waar je het vandaan hebt. De bron ontbreekt volledig. Het onderwerp / de referentie wordt namelijk uit de zin gelaten, bijvoorbeeld degene die het vertelt.
- Het is goed om iedere ochtend twee vitaminepillen van Kruidvat te nemen.
- Het is goed om dat te doen…
- Het is goed om nieuwsgierig te zijn.
- En het is goed om zo te zijn…
- Deze bloemen brengen geluk.
- Het schijnt te gaan regenen.
- Je hebt het fout. (Of nog beter: dat klopt, je hebt het fout.)
- Het is het beste om je eigen voorbeelden in de reacties te zetten nu.
- Dat klopt.
- Dat is goed.
- Dat is perfect!
- Dat doe je al.
- Het is goed om dat in twijfel te trekken.
- Het is beter om te geven dan te ontvangen (of: het is beter om te ontvangen dan om te geven).
- Deze presentatie is uit zichzelf al van waarde, ongeacht je wel of niet koopt wat ik verkoop.
- Vandaag is een geweldige dag!
- Men hoeft niet te…
Als de cliënt oplet en het Metamodel als tegenmiddel gebruikt zal hij kunnen vragen “Volgens wie is dat zo?”
Heb je moeite met het verschil tussen dit patroon (Bronloze vermelding) en de volgende patronen (Ongespecificeerde zelfstandig naamwoorden en Uitspraken zonder referentie)? Dat kan kloppen, want er zit overlap tussen deze patronen.
Om het verschil te begrijpen, kun je naar het allereerste voorbeeld van beide technieken kijken. Wat valt je op aan onderstaande uitspraken? :
- ‘Het is goed om iedere ochtend twee vitaminepillen van Kruidvat te nemen' (ontbrekende referentie / onderwerp).
- ‘Ze zeggen dat het goed is om iedere ochtend twee vitaminepillen van Kruidvat te nemen' (onvolledige referentie / onderwerp).
4. Lack of referential index (Uitspraken met een onvolledige referentie / ongespecificeerde referentie) (Verwijswoorden)
De referentie (bijvoorbeeld onderwerp, persoon of bron) is er wel, maar het is niet gespecificeerd. De specificaties zijn dus weggelaten.
Voorbeelden van beide patronen:
- Ze zeggen dat het goed is om iedere ochtend twee vitaminepillen van Kruidvat te nemen.
- Ze zeggen dat het goed is om dat te doen…
- Er wordt wel eens gezegd dat…
- Er zitten bepaalde vitaminen in Wicky-limonade.
- (Sommige) mensen kunnen zich, goed voelen, Debbie.
- De meeste mensen kunnen, Debbie, van het proces genieten om steeds beter en subtieler met mensen te communiceren.
- Mensen kunnen leren.
- Een persoon kan, Debbie, leren om haar taal heel precies in te zetten.
- Een persoon kan manieren vinden om deze veranderingen eenvoudig en op zijn gemak te maken.
- Een persoon kan, Debbie, morgen naar het werk gaan met een nieuwe start.
- Een persoon kan, Debbie, een gevoel van perspectief ontwikkelen over deze situatie.
- Een persoon kan ongelooflijk fijne gevoelens krijgen, pratend met een persoon die je heel leuk vindt.
- Men kan dat eenvoudig doen, weet je.
- Men kan…. weet je.
- Men kan dat, weet je…
- Men kan, weet je, een doel bereiken.
- Men kan het eenvoudig doorzien.
- Iedereen weet dat je van groenten groot en sterk wordt.
- Ze zeggen vaak…
5. Unspecified nouns (Ongespecificeerde zelfstandig naamwoorden)
In de praktijk kan dit patroon precies hetzelfde zijn als het vorige patroon (lack of referential index). Toch is het anders omdat het ongeveer dezelfde functie vervult als nominalisaties. Unspecified nouns zijn namelijk – net als nominalisaties – vage zelfstandig naamwoorden. Alleen waren nominalisaties ooit werkwoorden.
Mensen, zij/hen, plaats, het, omgeving, cultuur, bepaalde situatie, dingen… Deze zelfstandig naamwoorden zijn erg vaag en totaal niet specifiek. Daarom zijn ze uitstekend te gebruiken ter ondersteuning van het Milton Model, bijvoorbeeld bij ‘embedded commando’s', waarover je verderop meer leert.
- Je leert nieuwe lessen en nieuwe dingen…
- Je ziet nieuwe beelden.
- Je ervaart nieuwe bronnen op nieuwe manieren.
- Je gaat dingen op nieuwe manieren begrijpen.
- Dat is de manier.
- In bepaalde culturen kan men zich makkelijk, ontspannen, Debbie.
- Boeken zijn eenvoudig te lezen.
- Dat is eenvoudig te leren.
- Veranderingen zijn makkelijk om door te maken.
- Je kunt een zekere lichamelijke sensatie ervaren.
- Je kunt de liefde voelen.
- Nu snap je het!
- Je kent het gevoel.
- Je kunt het nu gewoon laten gaan.
- Het haalt mensen door veranderingen.
- Wanneer je dat bepaalde gevoel kunt opmerken…
- Expertise
- Excellentie
- Intelligentie
- Processen
- Heb je ooit opgemerkt, Piet, dat mensen gewoon kunnen praten… over mensen over het algemeen…
Als de cliënt goed oplet en het Metamodel als tegenmiddel inzet zou hij kunnen vragen: “Wat/wie precies dan?” en “Waar gaat het dan precies over?”
6. Bijwoorden die dingen soepel en makkelijk maken
- Op een natuurlijke manier
- Natuurlijk, eenvoudig en vloeiend
- Met het grootste gemak
- Vanzelf
- Met veel plezier
- Met veel genot
- Daadwerkelijk
- Intens
- Overvloedig
7. Eenvoudige weglating
- Jij hebt het even helemaal gehad vandaag (empathisch bedoeld).
- Erg mooi, wat je allemaal zei.
- Je mag het gerust allemaal loslaten.
- Er is een erg belangrijk persoon in je leven.
- Er zijn wellicht obstakels in je leven, maar je vindt jouw oplossingen wel.
Vooral mensen die anderen willen laten weten dat ze super intuïtief kunnen aanvoelen wat iemand nodig heeft, maken gebruik van weglatingen.
Hoe doe je dat goed? Je moet ze vaag houden.
- Zeg niet: Ik voel dat je een uitdaging op het werk hebt.
- Maar zeg: Ik voel dat je een uitdaging hebt.
Zo kan dit eruit komen te zien in de praktijk:
“Ik krijg het intuïtief gevoel dat je een uitdaging hebt in je leven.”
“Ja! Ik wil mijn eigen bedrijf starten waarin ik speciale riempjes voor huisdieren verkoopt, maar ik ben bang om mezelf te laten zien. Mijn hart wil echt het bedrijf starten, maar ik saboteer mijzelf steeds.”
“Ja, ik had gevoeld dat dat aan de hand was.”
8. Bevestigingsvragen (Tag Questions)
Een vraag die je achter een statement plaatst met de bedoeling om de weerstand weg te nemen en de andere persoon juist in te laten stemmen. Mensen willen het automatisch graag ook oneens zijn met andere mensen. Daarom kun je ook negatieve verwoordingen gebruiken: of niet soms?
- Het is tijd om te ontspannen, zie je?
- Dat is gemakkelijk, nietwaar?
- Je gezondheid is belangrijk, toch?
- Je kunt het, vind je niet? Juist ja, precies!
- Je kunt je laptop dichtdoen tijdens de vergadering, simpel toch?
- Dat is heel makkelijk, niet?
- Dat is gaaf, of niet soms?
- Toch? Of niet dan?
- Is het niet?
- Of wel soms?
- En dat is waar, toch? Ja.
- Als je ogen niet gesloten zijn, dan eindigen ze meestal wel gesloten, is het niet zo?
- Ik weet zeker dat het je gaat lukken, is het niet makkelijk?
- Waarom ga je niet mee?
- Fijn, hè?
- Dat kun je je wel voorstellen, hè?
- Of is dat niet mogelijk soms?
- Zou je dat dan niet weten?
- Denk je niet?
- Ben je dat niet?
- Of heb je dat niet gemerkt soms? Dit is trouwens ook een vooronderstelling van bewustzijn.
- Is het niet geweldig te weten dat je al je hulpbronnen al in je hebt?
Wanneer een oplettende cliënt het extra effect van die toevoegingen doorkrijgt kan hij zeggen: “Nee, dat is niet zo.”
9. Bevestigingswoorden: conditioneren wanneer er iets gebeurt wat je wil en/of om gerust te stellen
Met deze woorden stel je iemand gerust dat wat er aan het gebeuren is, goed is. Dit kun je bijvoorbeeld tijdens een oefening gebruiken. Bij alles wat tijdens een oefening de goede kant op gaat, zeg je iets zoals:
- Juist…
- Heel goed…
- Uitstekend…
- Het is oké het is oké het is oké! (Wanneer iemand schrikt).
- Je voelt de neiging om me de fles te geven, juist ja, heel goed.
10. Selectieve restrictie-schending
Dit houdt in dat je iets zegt wat in strijd is met de natuurwet. Het gaat erom dat je dingen en wezens menselijke kwaliteiten geeft die ze per definitie niet kunnen vertonen. Bomen kunnen zich niet verdrietig voelen en mannen kunnen niet zwanger worden. Stenen zijn eigenlijk geen huisdieren.
De onbewuste geest van de toehoorder moet dan een manier vinden om logica te vinden in verklaringen als deze, dus het onderbewuste kan de verklaring op zichzelf toepassen. “Bomen kunnen zich niet verdrietig voelen, dus dit moet betrekking hebben op mij.” “De man kan niet zwanger zijn, dus het moet een metafoor zijn.”
Het is een liefdevolle maan vanavond.
Bij het maken van metaforen gebruiken we vaak dit patroon. Het is een krachtige manier om trance te veroorzaken – we kunnen hierdoor geen gebruik meer maken van logica en normale bewuste processen, dus het onbewuste moet ermee omgaan. Het onbewuste weet dat je het niet echt over vlinders hebt, maar over iets dat met het probleem te maken heeft.
These vagabond shoes
are longing to stray
right through the very heart of it
New York New York
Door de beeldspraak van New York New York creëren we zelf het gevoel van rondzwerven in het hart van New York omdat we ons proberen voor te stellen hoe de vagebondschoenen zich voelen.
Milton Erickson gebruikte dit patroon ooit bij een terminale kankerpatiënt. “Een tomatenplant kan zich goed voelen, Joe…”.
- De muur kan zich heel goed voelen…
- Mijn steen zei…
- Mijn auto weet hoe het daar moet komen…
- Een vlinder neemt zijn tijd om uit de cocon te komen; hij weet dat er geen haast bij is.
- De schildpad gaat door, wetende dat hij er uiteindelijk zal komen zolang hij volhardt.
- Dit artikel heeft je nog niet alles over NLP verteld.
- Je pen weet hoe het heel eenvoudig selectieve restricties kan schrijven, als je het maar naar de lijnen in je schrift leidt.
Omdat dat niet kan, gaat je toehoorder zichzelf automatisch daarvoor in de plaats stellen. “Een tafel kan niet voelen. Alleen mensen kunnen dat.” Hierdoor wordt de boodschap onbewust geaccepteerd.
11. Heb je ooit (ontdekt)…
Wanneer je iemand iets laat herinneren laat je hem de bijbehorende gevoelens ter plekke opnieuw beleven.
- Heb je ooit een enorm enthousiasme ervaren toen je eraan dacht om nieuwe vaardigheden te leren?
- Ben je ooit begonnen met iets nieuws te leren en ontdekte je daarbij hoeveel plezier je daarbij kreeg?
- Heb je ooit ontdekt dat je echt heel aangetrokken was tot iemand?
Heb je ooit ontdekt dat je opeens in de koelkast stond te kijken zonder te weten waarom? - Heb je ooit ontdekt dat je in je hoofd aan het neuriën was, en het wilde maar niet weg gaan?
- Heb je ooit ontdekt dat je opeens compleet open stond voor alles?
Het teruggaan naar een eerdere herinnering is een van de vele manieren om iemand een gevoel, emotie of gemoedstoestand te laten opwekken.
12. Waarom niet… (een open vraag in plaats van een gesloten vraag)
- “Waarom neem je er niet nog twee?” In plaats van: “Wil je er nog twee nemen?”
Het verschil zit hem erin dat het ene een open vraag is en het andere een ja/nee vraag is.
13. Instemmen-omkeren
- Je hebt gelijk als je je beseft dat je het niet snapt.
- Je hebt absoluut gelijk om te DENKEN dat… totdat je je realiseert dat het niet om de prijs gaat.
- En je hebt gelijk om je te realiseren dat (reframe) het niet om de prijs gaat.
- Je hebt gelijk, ik zou dat ook niet willen, totdat ik me realiseer dat…
- Je hebt gelijk, ik zou dat ook niet willen áls de coach heel erg slecht was.
- Je hebt gelijk, mijn intentie was het volgende…
- En je hebt gelijk… als je je realiseert dat het niet waar is.
14. Vooronderstelling, social proof en een open vraag in één
- Waarom is het zo dat sommige mensen het inzien, en de meesten niet?
- Waarom is het zo dat sommige mensen, mensen die heel intelligent en slim zijn, het inzien en de meesten niet?
- Suggestie met open einde: we hebben allemaal potentieel in ons zitten waar we niet bewust van zijn, en ik weet niet hoe dat zich in jou zal gaan uitdrukken.
15. Ik doe het werk voor je
Het is heel geruststellend voor mensen om dit te horen, terwijl je helemaal niks extra doet dan wanneer je deze zin niet had gezegd. Je hebt het gewoon over dingen die je sowieso al ging doen.
16. Enige/laatste mogelijkheid
Als dát niet x verbetert, zal niks dat doen.
17. Proberen…
Proberen impliceert dat je iets gaat proberen, maar dat je het dus niet feitelijk doet. Op dezelfde manier waarop ‘proberen’ niet hetzelfde is als ‘doen’, is ‘zoeken’ niet hetzelfde als ‘vinden.’ Bovendien zet je er dan meer druk achter dan wanneer je iets niet probeert maar gewoon doet.
Als iemand je onaangekondigd een honkbal toewerpt, zal je het gewoon vangen omdat je onderbewuste zijn werk gewoon doet. Er is een grote kans dat het misgaat als de gooier het constant uitstelt en als hij zegt: “Deze moet je per se vangen, het is heel belangrijk! Je moet echt je best doen en het goed proberen!'
Denk ook aan penaltyseries tijdens halve finales en finales. Omdat er daar veel meer op het spel staat dan op de training missen de spelers veel meer penalties tijdens deze cruciale momenten. Hoe harder je iets probeert, hoe moeilijker het wordt.
Je maakt hierbij gebruik van de ‘Law of reverse effect’: hoe harder je bewuste zijn best doet op een taak die normaal gesproken door het onderbewuste uitgevoerd wordt, en hoe belangrijker het is, hoe moeilijker om te slagen. Ogen openhouden is normaal gesproken iets onbewusts, en het gaat mis als je je best doet. Dit geldt ook voor jou als professional. Minder je best doen maakt het makkelijker. De moeite die je er wél voor doet, doe je zelfverzekerd en congruent.
Hier een aantal voorbeelden hoe je alsnog het thema ‘proberen’ op een effectieve manier kunt inzetten:
- Probeer de verleiding te weerstaan om heerlijk te gaan ontspannen.
- Probeer dat diepe gevoel van ontspanning te weerstaan terwijl je ademt.
- Probeer, zo hard als je kunt, je handen te openen en je zult zien dat het niet kan. Probeer het hard, en hoe harder je het probeert, hoe vaster je handen aan elkaar blijven plakken.
- Probeer de tafel op te tillen.
- Probeer nu heel hard om je ogen open te doen… Je ogen staren voor even naar dit object, en je merkt dat je ogen zwaarder beginnen te worden. Hoe meer je staart hoe zwaarder je ogen worden, en ze willen dicht gaan, en probeer ze open te houden. Hoe harder je probeert je ogen open te houden, hoe zwaarder en vermoeider ze worden. Ze willen gewoon dicht gaan en blijven. Hoe meer je het probeert, hoe moeilijker het wordt.
- Probeer heel hard mij de fles niet te geven (combinatie met omgekeerde psychologie).
De 17 belangrijkste Milton Model-taalpatronen vind je uitgebreid hieronder
Hierboven staan enkel de helft van de Milton Model taalpatronen. Dat waren ze lang niet allemaal! Kijk voor de rest van het complete overzicht naar de lijst hieronder. Ieder item verwijst naar een nieuw artikel.
-
Gedachten lezen – Boost de bemoedigingen in je coaching
-
Truismen en halve vergelijkingen (comparative deletions)
-
Kunnen, willen, mogen, moeten: De kracht van modale werkwoorden [Lijst]
-
Embedded (ingesloten) opdrachten: subliminale beïnvloeding en extended quotes – Nederlandse voorbeelden!
-
Ongespecificeerde werkwoorden en nominalisaties – Twee basis-elementen voor hypnotische suggesties met ‘nietszeggende woorden'
-
Trance-woorden
-
Anticipatiebouwers
-
Volgzaamheid opbouwen met het Witch Doctor Effect
-
Kritische factor omzeilen – Bereik direct het onderbewuste (19 trucs voor geheugenverlies)
-
Taalverzachters – Wondermiddel tegen het ondervraging-syndroom
-
Met opzet negatief formuleren: omgekeerde psychologie – voorbeelden (dit verzacht ook de taal)
-
Oorzaak & Gevolg en complexe equivalentie – Bijzonder magische taalpatronen
-
Vooronderstellingen – De kunst van het impliceren
-
Dubbele bindingen – Beperk de opties van de client met een illusie van keuze en vrijheid (20 originele voorbeelden)
-
Conversational postulate & de what if-techniek (Wat als) – Het werkt echt!
-
Volgen en leiden (pacing en leading)
-
Utilization – Dé oplossing tegen weerstand en verstoringen
-
Metaforen – Compleet stappenplan
-
Fractionatie (door weinig trainers geleerd i.v.m. zijn enorme impact)
-
49 patroononderbrekingen en verwarringstechnieken
Meer voorbeelden van de kracht van taal
Wellicht heb je nu al de conclusie getrokken dat taal krachtig is. Laten we hier verder op in gaan op een paar extra voorbeelden van de kracht van taal…
- Zoals je in het artikel over rapport maken leert, is het belangrijk om de woorden van de andere persoon letterlijk te gebruiken. Hiermee raak je de andere persoon op een speciale manier. Dit is veel beter dan parafraseren en wordt ook wel ‘backtracking‘ of ‘echoing‘ genoemd.
- Het woordje ‘nog‘! In plaats van ‘Ik ben hier slecht in' kun je veel beter zeggen: ‘Ik ben hier nog niet goed in.' Dit impliceert een growth mindset om je te richten op dat wat je wilt bereiken.
- Let op twijfeltaal en vermijd het. Woorden als eigenlijk, misschien, hopelijk, tot op zekere hoogte, zeg maar, soort van en in principe tonen onzekerheid aan. Ze zijn vaag, maar dan niet op een zinvolle manier. Gebruik bijvoorbeeld liever het woordje zeker.
Do or do not. There is no try.
– Yoda
Hoe leer je het Milton Model het beste?
Je leert het Milton Model het beste door eenvoudig te beginnen… met unspecified verbs en nominalisations
Een mooie basis van het positief inzetten van het Milton Model door middel van abstracte taal, is het gebruik maken van ongespecificeerde werkwoorden in combinatie met nominalisaties.
- Bij de eerste stap kies je ongespecificeerde werkwoorden: woorden als: ervaar, onthoud, weet, begrijp, ontdek, geloof, doe er moeite voor, verbind, stel je eens voor, voel dit, denk dat, en als je je ooit afvraagt…, realiseer, herken, merk op, word bewust, ontwikkel…
- Voeg er een nominalisatie aan toe. Dat zijn in principe gemoedstoestanden! Zie onderstaande tabel.
Begin simpel:
Unspecified Verb | Nominalisation |
Voel
Weet Ontwikkel Etc. |
Zelfverzekerdheid
Dat je zelfverzekerdheid hebt Zelfverzekerdheid |
Oefen nu zelf: Gebruik bovenstaande twee stappen om bemoedigende woorden te installeren.
Voorbeeldzinnen:
- Vind oplossingen…
- Verdien geluk…
- Versterk je vaardigheden…
- Merk op hoe je voortaan een betere focus zal hebben.
- Merk op hoe het is als je voortaan kracht voelt in je spraak, en merk daarbij op hoe natuurlijk dat voor je is.
- Voel je inlevingsvermogen toenemen.
- Je zou kunnen merken dat je je anders gaat praten, en dat je je goed gaat voelen omdat je die groei ervaart!
- Je zou je kunnen realiseren dat je anders zal gaan praten nadat mensen zo goed op je gaan reageren
- Wat mij interesseert is: wanneer leerde je voor het laatst zo makkelijk?
- Je zou moeten onthouden dat leren iets heel natuurlijk voor jou is om te doen. Sta het gewoon toe en geniet van het proces.
- Dit levert je nieuwe inzichten en begrip op.”
- Deze ervaring zal je verder helpen.
- Ergens voel je wel dat je weet wat de oplossing is.
- “Dit is gemakkelijk te leren.” (Wat is dit?)
- “Je kunt een bepaald gevoel opmerken”. (Bepaald?)
- “Het levert je een nieuw inzicht op.” (inzien)
- “Met dit begrip kom je heel ver.” (begrijpen)
- “Je interesse zal je veel opleveren.” (interesseren)
We bouwen dit langzaam verder uit… nu met pacing, causal modeling en oorzaak-gevolg
Ga nu eerst pacen voordat je weer aan de slag gaat met ongespecificeerde werkwoorden en nominalisaties. Het is handig om gebruik te maken van causal modeling (en oorzaak-gevolg) om het vloeiend te maken.
- Eerst pacen, onder andere met causal modeling: “Terwijl je hier zit, naar me luistert en naar me kijkt…”
- Daarna de suggestieve elementen met unspecified verbs en nominalizations: “…weet ik niet zeker hoeveel je je realiseert dat je enorm veel assertiviteit bezit.”
Je hoeft alleen maar en…en…en… te zeggen. Dat is alles wat je hoeft te doen…
En daarnaast nominalisaties en ongespecificeerde werkwoorden.
Een bemoediging zou zo kunnen klinken: “Je zit hier, kijkend naar mij, bewust van wat ik aan het zeggen ben, en het is niet nodig om te realiseren: ik ben heel slim, te erkennen: ik ben heel slim, of te geloven: ik ben heel slim. En ik vraag me af hoe eenvoudig je dat kunt ervaren.”
Nu met fractionatie
- Begin zoals normaal, dus ongespecificeerde werkwoorden combineren met nominalisaties.
- Doe dit ook weer vloeiend (Causal Modeling gebruiken).
- Ga vloeiend over op fractionatie. Gebruik alle mogelijke fractionatie-manieren van dit artikel.
Een deel van je… En een deel van je….
Je zou … kunnen voelen, maar je zou ook… kunnen voelen… (bv ‘’iets anders’ of het tegenovergestelde’).
Een deel van je zou zich enthousiast kunnen voelen… en een deel van je zou zich ook niet enthousiast / verveeld kunnen voelen…
Fractioneer ook met de positie van je lichaam, of op andere manieren…
Deze fractionatie is ook een manier om de ander toe te staan de ‘negatieve' emoties ook te ervaren in plaats ervan weg te rennen. Er zijn opties: je kunt dit ervaren… en ook dit…
Gebruik de vorige oefeningen ook om alles weer heel te maken richting de gewenste gemoedstoestand. Verbind de gefractioneerde onderdelen weer aan elkaar: “Je zal enthousiasme vinden en voelen…” Kalibreer ook welke van de twee opties het fijnste zijn en daar breng je de client naartoe.
Oefen ook het inbrengen van taalverzachters in het geheel…
Oefen door steeds meer Milton-model-onderdelen aan het totaalplaatje van je coaching toe te voegen. Als je het even niet meer weet, kun je weer naar de basis: ongespecificeerde werkwoorden in combinatie met nationalisaties.
Misschien kan je daadwerkelijk, weet je, James, langzaam ontspannen, met veel plezier en genot.
Meer variaties
- Je kunt deze oefening ook met meerdere coaches op 1 cliënt doen. Werk hierbij in harmonie en stem goed af op elkaar.
- Iemand kan in de achtergrond voor geluiden zorgen die gepacet/utilized kunnen worden.
- Kalibreer constant! Dat doe je altijd. Hergebruik en versterk de techniek die je gebruikte als je door middel van calibratie opmerkt dat de client geniet, en probeer iets anders als je ziet dat hij of zij niet geniet.
Ga vloeiend door naar een future pace
- Terwijl je al kunt opmerken hoe al deze veranderingen je toekomst transformeren…
En zo voeg je steeds een extra Milton Model-patroon toe totdat je alles hebt geleerd! Vanuit die basis – die uit vage werkwoorden en nominalisaties bestaat – kun je bijvoorbeeld bijwoorden, bevestigingsvragen en mind reads toevoegen aan je arsenaal.
Alle Milton Model-onderdelen bij elkaar voegen
Kijk eens wat voor hypnotische woordenbrij jij kunt creëren met het Milton Model?
‘Ik weet dat je je iets afvraagt… En het is goed om je dingen af te vragen… Want… Dat betekent… Dat je vele nieuwe dingen aan het leren bent… En alle dingen… Alle dingen… Die je kunt leren… Voorzien je van nieuwe inzichten, en nieuw begrip. En je kunt dat doen, of niet soms? Men kan dat, weet je… En het is min of meer het goede om te doen.
Neem een momentje voor jezelf en ontspan… Wat is iets waar jij meer van wilt hebben? Dat gevoel van heldere communicatie, die kwaliteit om dingen te doorzien en jouw waarheid te spreken en te weten wat het is… Jij kent dat gevoel en jij kunt het laten groeien omdat het zeker en écht is voor jou. Plaats het in de toekomst waar jij het wilt hebben, zodat jij weet dat wanneer je met mensen communiceert, dat je zegt wat jij wilt zeggen. En je bent bereid en open om de feedback tot je te nemen, zodat je naar het volgende niveau gaat.
Je zou je vrij moeten voelen om de richting in te slaan die het voor jou het meest eenvoudig maakt om de communicatie zo makkelijk mogelijk voorwaarts te brengen. Of je zou, als je dat zou willen, het op een manier doen die het meest aangenaam is voor jou.
Je zit hier, terwijl je naar me luistert, en naar me kijkt, en dat betekent dat je onderbewuste ook hier is, en kan horen wat ik zeg. En omdat dat het geval is, ben je hier waarschijnlijk iets nieuws over aan het leren en daardoor al meer weet op een onbewust niveau dan je denkt dat je weet, en het is niet goed dat ik je onderbewuste vertel: leer dit of leer dat, laar je onderbewuste dat doen op de manier waarop het dat zelf wil, in de volgorde waarop het dat zelf wil. Voel je dit… Is het iets dat je kunt begrijpen? Want, vorige week was ik bij Marcel die over zijn training vertelde in 2016 in Amsterdam wanneer hij met iemand praatte die zei: ‘Een stoel kan gevoelens hebben en zich goed voelen… Je kunt dat horen hoor…'
‘We gaan meer plezier hebben met het milton model want we gaan nieuwe gebieden ontdekken, we willen weten wat belangrijk is voor jou en we willen dat je je realiseert dat je gewoon al gebruikmaakt van jouw taal om mensen mee te nemen naar nieuwe plekken, of je nou wist waar je naartoe ging of niet. Wat je spoedig zal ontdekken is dat je deze vaardigheden zal gaan inzetten terwijl de meeste mensen niet weten waar ze heen gaan… of niet… En zodra jij je dat realiseert, kun jij dingen helpen te dirigeren. Jij kunt een persoon zijn die een duwtje in de rug kan verlenen in een bepaalde situatie… om dingen in een betere richting te sturen.'
Miltontaal opmerken in de praktijk
Nu je het Milton Model hebt bestudeerd, ben ik benieuwd hoe vaak je het ´in het wild´ kunt spotten. Luister naar een radiofragment en noteer de miltontaal.
Iedereen is namelijk onbewust bekwaam in het gebruik van het milton model. Helaas vaak in de verkeerde richting…
- “Denk er niet meer aan. Het is geen groot probleem.”
- “Raak niet in paniek!”
- “Niet vergeten hè.”
- “Probeer niet te laat te komen dit keer.”
Bovenstaande voorbeelden zijn allemaal heel bekwame toepassingen van het milton model in de verkeerde richting.
Oefening: een verhaal maken met het miltonmodel
Maak een kring. Ieder persoon draagt 2 zinnen bij aan het verhaal. Zo ga je de cirkel langs. Steeds als iemand anders aan de beurt is, maakt hij gebruik van een bepaald milton model-patroon (ga een lijstje af) om de twee zinnen van het verhaal verder te construeren. Zorg dat iedereen minstens twee keer aan de beurt is geweest per milton model-patroon (kleine cirkels).
Oefening: ga de cirkel langs met kaartjes
Maak een kring. Ieder persoon krijgt een kaartje met daarop 3 Milton model-patronen. Steeds wanneer iemand aan de beurt is, maakt die persoon een woordenbrij waarin hij de drie patronen verwerkt. Draai de kaartjes door zodat je met verschillende kaartjes kunt oefenen.
Oefening: reclamespot maken
Maak een reclamespot die iedereen aanspreekt. Daarvoor moet je dus wel het Milton model gebruiken. Een voorbeeld van een Milton model-slogan is: ‘Just do it.'
Oefening: bedenk Milton model-uitspraken
Bedenk uitspraken die nuttig zijn in de volgende contexten:
- Hoe kun je het milton model gebruiken als je iets wilt verkopen?
- En als je een reclame-banner zou maken?
- Hoe kun je dit inzetten om een gevoel van verliefdheid op te wekken?
- Wat voor Milton-uitspraken zouden zinvol zijn met je partner?
- En als coach?
- En wat zou een waarzegger / medium zeggen?
- Hoe komt dit van pas als leidinggevende en medewerker?
- Hoe nu je het milton model inzetten voor je kind?
Oefening bedacht door UNLP: solliciteren
Deze hilarische oefening werd onder andere gegeven door Jeanine van UNLP. Solliciteer voor de functie van hoofdmachinist bij de NS én voor de functie voor personal assistant van de koning. Dat ga je doen met één dezelfde sollicitatiebrief voor allebei de vacatures.
Op jouw succes!
Praktisch NLP-boek over het Milton Model
Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je tot slot graag op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken vanuit NLP, waaronder bruikbare challenges om met de verschillende patronen van het Milton Model aan de slag te gaan. Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>
Geweldig overzicht!
Dankjewel!
Er staan fouten in. Context fouten!
Sommige dingen kloppen gewoon niet.
Vooral in hoofdstuk 18.
Klopt, het is ook nog een beetje work in progress hoor. En het artikel gaat verder dan het Milton Model. In de inleiding schreef ik daarom: ‘Daarnaast vind je andere krachtige taalpatronen.’ Ik zou nog een andere plek in het artikel kunnen vinden om aan te geven dat hier nog geen definitief model is weergegeven.
Ik bedoel dit: Proberen impliceert dat je iets gaat proberen, maar dat je het dus niet feitelijk doet.
Ik vind dit totaal fout, voor mij is “proberen” dus wel degelijk: iets doen maar, niet slagen. Dus je doet wel iets (met succes falen?), maar je slaagt er niet in om het beoogde resultaat te bereiken. Want door te zeggen dat je iets gaat “proberen” maak je jezelf ook wijs dat het niet hoeft te lukken, dus het “falen” zit er reeds in.
“Deze moet je per se vangen, het is heel belangrijk! Je moet echt je best doen en het goed proberen!” Van dit vind ik dat het alleen afhankelijk is van de manier waarop de woorden binnenkomen bij de persoon aan wie het gezegd word, Welke woorden wegen door: moet je vangen of: goed proberen?
Nou anonieme schrijfster…hoe zit het dan met “iets proberen te doen”? Volgens mij wordt er dan echt niks gedaan hoor 😉
Dankjewel voor je toevoeging!
Uiteraard heb je gelijk. Als wij gewoon een gesprekje hebben met elkaar, en als wij dan het woord ‘proberen’ gebruiken (‘Laten we proberen de ober nog eens naar ons te roepen’), dan is ‘proberen’ wel degelijk iets feitelijk doen (maar niet per se slagen). We zullen 99 van de 100 keer er gewoon in slagen om de ober naar onze tafel te krijgen, ondanks dat we het ‘slechts probeerden’.
Omdat dit een (net als NLP – zichzelf niet al te serieus nemend) artikel over de exacte ontleding van woorden en zinnen is, interpreteerde ik de woorden en zinnen dus ook letterlijk in dit artikel. Als ik bezig ben met ‘proberen een meisje uit te vragen’, dan is dat letterlijk genomen (nog) niet hetzelfde als feitelijk ‘een meisje uitvragen’.
Mijn intentie is hier om de kracht van het woordje ‘proberen’ op een letterlijke manier uit te vergroten.
“Moet je vangen of: goed proberen?”
De nadruk had ik hier moeten leggen op het woordje ‘per se’: ‘Deze moet je per se vangen.’ Door het woord ‘per se’ komt er meer druk achter.
Dit heb ik onvolledig in die paragraaf uitgelegd / duidelijk gemaakt. Dit is inderdaad een contextfout. Dankjewel!
Hallo Rubin,
Ik heb eigenlijk een advies nodig. Ik ben in de afsluitende fase bezig van mij NLP Master opleiding.
Er is nog een ding dat ik moet doen en dat is een overdrachtsfase techniek op papier en op de laatste dag in de praktijk brengen.
De rest is klaar en goedgekeurd dus ik schiet aardig op.
Ik heb alleen nog geen idee hoe ik de overdrachtsfase moet doen. In mijn modelleer opdracht heb ik gekozen om mijn vrouw te modelleren omdat ik haar manier van coachen goed vind. maar om dat nu op papier te zetten vind ik erg lastig. Zou je mij een advies kunnen en willen geven. Ook ik doe de opleiding bij Peter en saskia van Vidarte.
Je kunt je bevindingen op super veel creatieve manieren in een model zetten… én de simpelste manier is misschien gewoon:
Stap 1:
Stap 2:
Stap 3:
Op dezelfde manier dat een NLP-techniek ook enkele stappen heeft. Bijvoorbeeld de NLP-pieker-techniek:
Stap 1: detecteer je piekergedachte.
Stap 2: zeg je piekergedachte met twee vingers in je neus.
Hoe minder stappen, hoe beter. Wat zijn de twee of drie simpelste stappen waar het bij je vrouw om gaat? Wat is het verschil dat het verschil maakt? Wat kun je weglaten terwijl je dezelfde resultaten kunt bereiken?
Je kunt wellicht haar coach-verfijning ook in een bestaand coach-model verwerken.
Stap 1: maak rapport met de cliënt
Stap 2: vraag naar het doel en de probleem van de cliënt
Stap 3: vraag naar de hulpbronnen en obstakels van de cliënt
Stap 4: {de coachverfijning van je vrouw}