Omgaan met weerstand van de client – 7 Trucs

Er zijn veel manieren om met weerstand van de client om te gaan. Hier staan een aantal methoden:

Omgaan met weerstand van de client

Omgaan met weerstand

  • Benoem wat je waarneemt: ik zie, hoor, voel dat je x doet. Ga het verdere stappenplan af van punt 4 van het artikel over vragen stellen.
  • Het omleiden van de weerstand. Bij deze techniek is de aanname dat er altijd weerstand zal zijn en dat je dat dus altijd wel ergens kwijt moet kunnen. Mensen voelen zich pas fijn als ze tenminste even weerstand geboden hebben op wat dan ook. Je vestigt deze onvermijdelijke weerstand dan gewoon op een onbelangrijk detail. Een sales-voorbeeld: een autoverkoper vertelt de klanten over een extra verzekering. De klanten weerstaan de verzekering, maar gelukkig was het de bedoeling de auto te verkopen.
  • Het probleem en de bijbehorende pijn nog eens erger maken, bijvoorbeeld met submodaliteiten. Voor een client die beter voor haar tanden wil zorgen kun je het beeld schetsen van zwarte tanden, rood tandvlees etc.
  • Ecologie nog eens checken. “Wil je het wel?”
  • Wat wil je wél heel graag?
  • Eerst upchuncken en daarna downchuncken voor een nieuwe manier om in de behoefte te voorzien. Dit is lateraal chuncken.
  • Verander je gedrag als iets niet werkt. Probeer iets anders. Doe dit bij resistente cliënten: jouw verantwoordelijkheid om te tweaken. Het is niet de schuld van de cliënt. De weerstand ligt bij jou, én niet bij de cliënt. Wees meer flexibel. Op deze manier kun je alles leren. Plan a plan b plan c d e k l n l p, totdat het werkt. Vertel dit ook de cliënt: als het niet werkt, proberen we iets anders. Als we iets anders blijven doen, zal íets gaan werken.

Hoe ga jij om met weerstand van de client?

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *