Omgaan met weerstand

Omgaan Met Weerstand – 9 Ongelooflijke Trucs

Er zijn veel manieren om met weerstand van groepen of je client om te gaan. Hier staan een aantal methoden:

Omgaan met weerstand van de client of je groep

  1. Benoem wat je waarneemt: ik zie, hoor, voel dat je x doet. Ga het verdere stappenplan af van punt 4 van het artikel over vragen stellen.
  2. Het omleiden van de weerstand. Bij deze techniek is de aanname dat er altijd weerstand zal zijn en dat je dat dus altijd wel ergens kwijt moet kunnen. Mensen voelen zich pas fijn als ze tenminste even weerstand geboden hebben op wat dan ook. Je vestigt deze onvermijdelijke weerstand dan gewoon op een onbelangrijk detail. Een sales-voorbeeld: een autoverkoper vertelt de klanten over een extra verzekering. De klanten weerstaan de verzekering, maar gelukkig was het de bedoeling de auto te verkopen.
  3. Het probleem en de bijbehorende pijn nog eens erger maken, bijvoorbeeld met submodaliteiten. Voor een client die beter voor haar tanden wil zorgen kun je het beeld schetsen van zwarte tanden, rood tandvlees etc.
  4. Ecologie nog eens checken. “Wil je het wel?”
  5. Wat wil je wél heel graag?
  6. Eerst upchuncken en daarna downchuncken voor een nieuwe manier om in de behoefte te voorzien. Dit is lateraal chuncken.
  7. Verander je gedrag als iets niet werkt. Probeer iets anders. Doe dit bij resistente cliënten: jouw verantwoordelijkheid om te tweaken. Het is niet de schuld van de cliënt. De weerstand ligt bij jou, én niet bij de cliënt. Wees meer flexibel. Op deze manier kun je alles leren. Plan a plan b plan c d e k l n l p, totdat het werkt. Vertel dit ook de cliënt: als het niet werkt, proberen we iets anders. Als we iets anders blijven doen, zal íets gaan werken.
  8. Ben je met de client aan het visualiseren? Gebruik dan meteen een vooronderstelling zodra je bent begonnen. Bijvoorbeeld: “Is het licht of donker?”
  9. Zegt iemand: “Ik weet het niet.” Gebruik dan een vooronderstelling op de volgende manier: “Waarvan ben je aan het doen alsof je het niet weet?”
  10. Gebruik het what if-kader.

Omgaan met weerstand

Hoe ga jij om met weerstand van de client?

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren & deel dit met je vrienden! Sharing is Caring.