Wil je effectief beïnvloeden, overtuigen en manipuleren? In dit artikel leer je alle slimme psychologische beïnvloedingstechnieken om mensen te overtuigen. Lees verder voor deze lijst met alle technieken en tips…
Inhoud van deze pagina:
Beïnvloeden en manipulatie? Dat mag toch helemaal niet!
Mag beïnvloeden wel? Het tegendeel is waar: het moet wel! We manipuleren altijd, zelfs als we niet praten. Ons lichaam spreekt en geeft altijd een indruk en anderen zullen er altijd wat van vinden en er hun gedrag op aanpassen.
Je kunt niet niet manipuleren. Dus stel jezelf de vraag: wil je positief of negatief manipuleren? Alle tools en technieken vind je in ieder geval in dit artikel. Veel leesplezier!
Techniek 1 – Gebruik herkaderen en omdenken: de basis van effectief beïnvloeden
Er is een reden waarom dit de eerste tip is: alle beïnvloedingstips zijn een vorm van kaders opstellen of bestaande kaders herkaderen (omdenken).
Laten we beginnen met een extreem simpel voorbeeld om dit te illustreren: een flesje water zou je niet zo nodig willen kopen nu je gewoon thuis zit. Bevind je je daarentegen in een hhhhhhhheeeeeete woestijn… Het zweet druipt van je kleren en er is nergens water te bekennen. Zou je het dan kopen voor een tientje?
In bovenstaand simpel voorbeeld is je woonkamer of de woestijn het kader. Dus bij herkaderen stel je jezelf de vraag: welke informatie weet je al (dat is het kader), waardoor de nieuwe informatie (dat is jouw suggestie) een andere betekenis krijgt?
Alle technieken draaien om herkaderen, en dat hoeft niet altijd verbaal! Je kunt bijvoorbeeld de baas zijn over een situatie door het ‘kader’ te beheersen met je gemoedstoestand óf door steeds met nieuwe argumenten te komen.
Techniek 2 – Zo creëer je volgzaamheid
Wist je dat je iemand kunt programmeren om jou te volgen en te accepteren? Dat doe je door de ander een paar kleine, onschuldige dingetjes te vragen. Kijk maar naar onderstaande voorbeelden:
- “Kom maar even hier staan, dan kun je het beter zien.”
- “Zet dit maar even aan de kant, dan hebben we meer ruimte.”
- “Kijk maar even hier naartoe.”
- Etc.
De ander komt op deze manier in een toestand van volgzaamheid. Dit wordt een onbewust patroon van ‘ja, ja, ja’.
Meer tips om volgzaamheid te creëren, vind je in het artikel over verkopen met NLP. Daarin leer je onder andere:
- De Piggyback Ride: “Het is {feit}, {feit}, {feit} en… {jouw suggestie}”
- Het subtiel knikken om een onbewuste ja-ladder te creëren in plaats van een bewuste, achterhaalde verbale ja-ladder.
Techniek 3 – Maak je aanbod aantrekkelijk met een contrast-kader
Deze techniek is bekend geworden door de marketing-experimenten van Dan Ariely, maar het is ook in alledaagse situaties te gebruiken.
Laten we eerst naar wat voorbeelden kijken en laten we daarna ontdekken wat de redenen zijn waarom het contrast-kader werkt.
“Ik wil geen jarenlange hulp vragen aan u. Daarom wil ik u om een paar maandjes/keertjes aan hulp vragen. Daarmee zijn we al gigantisch geholpen.”
Ik wilde in mijn studententijd een piano in de woonkamer hebben. Het probleem was alleen: het is niet mijn woonkamer, maar de woonkamer van mijn huisbaas bij wie ik woonde. Om er zeker van te zijn dat die piano daar kwam, gebruikte ik een contrast-kader. Ik vroeg haar of ik een vleugel(!) in de woonkamer mocht plaatsen. Daar was sowieso geen ruimte voor, en dat wist ik al. Nadat ze daar nee op zei, wist ik dat ik kon vragen of ik een kleinere piano met verticale kast in de woonkamer kon plaatsen, en het antwoord was ja!
Er zijn twee redenen waarom deze techniek werkt:
- Reden 1: de meeste mensen hebben altijd een beetje weerstand. Ze moeten érgens weerstand op hebben, en het maakt niet uit wat (die kennis heb jij tenminste!). Je richt de weerstand op iets wat jij toch niet belangrijk vindt. Nu die weerstand zich lekker heeft kunnen uiten, zal er niet zoveel weerstand meer over zijn in de andere persoon.
- Reden 2: de waarde van het eerste wat je vroeg, is veel te hoog, maar dat resultaat hoefde je ook helemaal niet te hebben. Jij was al blij met de downgrade-optie die je als tweede ging voorstellen, die nu veel minder groot lijkt.
In het boek ‘Predictably Irrational' van Dan Ariely lees je meer over dit contrast-kader.
Techniek 4 – Begrijp dat mensen bijna áltijd ergens weerstand op hebben: zo pers je het uit ze
In deze paragraaf ga je een techniek leren waarmee je alle weerstand uit de ander perst. Verwacht je dat de ander weerstand gaat hebben op iets? Of ben je een verkoper? Vertel dan iets wat eigenlijk totaal geen probleem is. Op die manier kan de weerstand van de ander volledig op dat onbelangrijk punt geuit worden.
Verkoop je wasmachines, dan zeg je: ‘Het enige nadeel is wel helaas dat deze er 3 seconden over doet voordat hij start. Dan sta je daar steeds 3 seconden om te wachten of hij het wel gaat doen, voordat je weg kunt lopen.'
Bovenstaand wasmachine-voorbeeld heeft nog een voordeel: tweezijdige argumenten zijn overtuigender dan hun eenzijdige equivalenten. Het is een goed idee om de tekortkomingen van je product te noemen. Dit wekt vertrouwen doordat je eerlijker overkomt.
Wil je iemand iets laten doen, geef dan een eenvoudig te overwinnen reden waarom de ander het niet kan doen of hebben. Alle weerstand richt zich dan op dat onbelangrijk punt, waardoor er geen weerstand meer overblijft voor het daadwerkelijk doen van dat taakje.
Een extremer voorbeeld over hoe smokkelaars deze techniek gebruiken: ze zorgen ervoor dat de bewaking ze oppakt voor het smokkelen van iets dat totaal niet uitmaakt. Op die manier let de bewaking niet meer op alle andere zaken… Zoals datgene wat de smokkelaar daadwerkelijk aan het verstoppen is. Toen in Berlijn de muur nog overeind stond, was er een smokkelaar die iedere dag met zijn fiets van oost-Berlijn naar west-Berlijn reed met een zak zand op de achterkant van zijn fiets. Iedere keer sneden de bewakers de zak met zand open om er niks in te vinden en hem zijn weg te laten vervolgen. Iedere nacht keerde hij terug. Wat ze niet realiseerden, is dat hij fietsen aan het smokkelen was.
Techniek 5 – Detecteer iemands bullshit met het Meta-model
Het meta-model heeft meerdere functies.
- Een van die functies is het preciseren van je taal, waardoor je helderder communiceert.
- Het andere handige voordeel van het meta-model is dat je door middel van de juiste vragen meer mogelijkheden en opties voor een situatie kunt oproepen.
- Je krijgt bovendien meer informatie tot je beschikking, en hoe meer informatie je hebt, hoe meer invloed je hebt!
- Óf je kunt aantonen dat iemand geen idee heeft waar hij/zij over praat. Handig bij het debatteren!
Leer het complete meta-model in het bijbehorende artikel.
Techniek 6 – Lees de twee boeken die met afstand het meest iconisch zijn als het om invloed gaat
Er zijn twee boeken die je hoe-dan-ook gelezen moet hebben. ‘
- Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt' komt uit de jaren 30 maar is onovertroffen. Er is in al die jaren geen boek geweest met mooiere anekdotes of mooiere principes dan dit boek. Alleen al het principe ‘geef geen ongewenst advies' heeft ervoor gezorgd dat vele mensen van ‘akelig' in een geliefd persoon veranderden.
- En dan heb je ‘Influence' uit de jaren 80. Dit boek is ondertussen wél gedateerd doordat het te vaak en te doorzichtig toegepast wordt, maar iedere professional moet dit boek gelezen hebben. Puur als referentiemateriaal. Je kunt trouwens in dit artikel leren hoe je de gedateerde verkooptechnieken uit ‘Influence' transformeert in vernuftige toepassingen.
Techniek 7 – Gebruik vooronderstellingen om de realiteit te vervormen
Met een vooronderstelling ga je aan een heleboel geharrewar voorbij doordat je de realiteit schept waarin bepaalde dingen ‘gewoon zo zijn'. De ander zal die dingen voor waar aannemen.
Er zijn honderden variaties van de vooronderstellingen-techniek maar ik zal je in deze paragraaf een heel effectieve leren door je de essentie van vooronderstellingen te leren.
Ga bij jezelf na: wat is de uitspraak die ik kan doen die, door de natuur van de vooronderstelling in de uitspraak, ervoor zal zorgen dat de ander de grootste hoeveelheid beïnvloeding doormaakt doordat hij de vooronderstelling die inherent aan de uitspraak is, moét accepteren?
Ik zal een voorbeeld geven van hoe ik dit in heb gezet:
Ik heb eens een productfotograaf ingehuurd voor mijn sieraden-webshop. Deze productfotograaf maakte gebruik van een model die de sieraden droeg. Alles was afgerond, ik kreeg de foto's voor mijn webshop en ik betaalde de factuur. Een maand later kreeg ik een bericht van de fotograaf: alle foto's moesten vernietigd worden want het model wilde dat haar foto's niet meer gebruikt worden. Ik verwijderde de foto's netjes. Er werd echter door niemand iets gezegd over geld terugkrijgen. Ik vulde in dat dat wel zou gebeuren en ik wachtte een maand tot ik mijn geld terug zou krijgen. Dat gebeurde alleen niet…
Ik liet er vervolgens geen twijfel over bestaan dat de fotograaf al het geld voor de klus terugbetaalt, door het te impliceren, oftewel vooronderstellen.
Ik zei niet: wil je wel terugbetalen?
Ik zei ook niet: weet je dat terugbetalen er dan bij hoort?
Ik zei ook niet: ik wil dan wel dat je me terugbetaalt.Ik sloeg die stap over en ging direct naar de manier waarop hij het zou betalen: ‘We bellen elkaar nog over hoe je de terugbetaling wil gaan doen.' Daarmee domineer je het kader en dan is het ‘gewoon' zo dat hij terugbetaalt. ‘Het is voor de ander dan heel moeilijk om een stap terug te gaan en te zeggen: ‘Wacht even, wie zei dat ik dat überhaupt wilde gaan doen?'
Je kunt alles over vooronderstellingen (implicaties) lezen in het bijbehorende artikel.
Techniek 8 – Gebruik de Dubbele Binding: een mooi voorbeeld van vooronderstellingen
Het klassieke voorbeeld van de Dubbele Binding is: ‘Zullen we morgen of vandaag afspreken?' Dit is echter wel een beetje achterhaald en simpel. Daarom zijn er een aantal meer gevorderde varianten van de Dubbele Binding. Een voorbeeld van zo'n subtielere variant is: ‘Wanneer is het beste voor ons om af te spreken?' Wat eigenlijk gewoon weer een voorbeeld van een vooronderstelling is (tip van de vorige paragraaf).
Wil je deze {te prijzige} aanschaffen of deze {te slechte}.
Met dubbele bindingen creëer je een illusie van keuze en vrijheid. Dat kun je bijvoorbeeld ook doen met het volgende zinnetje:
Voel je vrij om verplicht aan dit goede doel te doneren.
Ga naar het artikel over Dubbele Bindingen om hier dieper op in te gaan.
Techniek 9 – Beheers de invloedrijke taalpatronen van het Milton-model
Door het Milton-model te leren, kun je opzettelijke vaagheden gebruiken om op onbewust niveau medewerking en volgzaamheid te creëren in andere mensen. Leuk om te weten: de vorige twee tips – vooronderstellingen en dubbele bindingen – zijn onderdeel van het Milton-model.
Lees het bijbehorende artikel over het Milton-model om hier alles over te leren. Wil je goed worden in beïnvloeden? Dan raden we je sowieso aan om het Milton Model te bestuderen. Zo leer je allerlei overtuigende taalpatronen zoals gedachten lezen!
Als je een schip wilt laten bouwen, roep dan geen mannen en vrouwen bij elkaar om hen vervolgens bevelen te geven, om ze elk detail uit te leggen, om ze te vertellen waar ze alles kunnen vinden… In plaats daarvan: leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.
– Antoine de Saint-Exupéry
Techniek 10 – Gebruik de magische zinnen ‘wat als' en ‘doe alsof'…
Als je iemand iets wilt laten doen, kun je de de ‘wat als'-techniek gebruiken om tóch iemand zover te krijgen.
- “Doe maar alsof je er zin in hebt.”
- “Stel je voor dat je het kon.”
- “Wat als je er heel goed in was?”
- “Je hoeft alleen maar te doen alsof… nou, nu je het toch al aan het doen bent kun je het net zo goed helemaal doen.”
Hier lees je meer over de ‘wat als'-techniek.
Techniek 11 – Gebruik alle eigenschappen van proactieve en flexibele mensen
Proactieve mensen hebben altijd opties. En de persoon met de meeste opties, is het meest invloedrijk! Lees daarom het bijbehorende artikel om alle eigenschappen van proactieve en flexibele mensen te ontdekken.
Techniek 12 – Oefen jezelf in ‘rapport maken'
Dit is een van de krachtigste manieren om effectief te beïnvloeden. Wanneer je in rapport bent met iemand, dan ben je in diepe, onderbewuste connectie met iemand. Jullie zijn dan haast dezelfde persoon. Dan kun je je wel voorstellen dat het heel eenvoudig wordt om de ander te leiden en te beïnvloeden.
Je kunt dan alles maken en met alles wegkomen, en dat komt doordat er vertrouwen is. Rapport is dan ook op liefde gebaseerd. Met rapport is alles mogelijk, zonder rapport is niks mogelijk.
Hoe maak je rapport met iemand? Lees het bijbehorende artikel over rapport maken. Je leert dan hoe je in enkele seconden een diepe connectie en vertrouwensband kunt opbouwen met een ander. Dit doe je door met het onderbewuste van de ander een connectie te maken.
Techniek 13 – Sluit aan op iemands representatiesysteem
Er zijn drie belangrijke representatiesystemen: is iemand (op een bepaald moment en in een bepaalde context) visueel, auditief of kinesthetisch ingesteld?
Een voorbeeld: laatst kwam er tijdens een evenement een suspect naar me toe met een vraag over de opleidingen van UNLP. Ik merkte aan haar snelle spraak, uitgebreide gebaren en goed verzorgd uiterlijk, dat ze op dat moment visueel was ingesteld. Ik besloot haar dus antwoord te geven op haar vraag door mijn laptop erbij te pakken, een schets-programma te openen en haar opties visueel in een schema weer te geven. Even later hoorde ik dat ze zich had aangemeld.
Herken dus iemands voorkeursrepresentatiesysteem in een bepaalde context, zodat je daarop aan kunt sluiten. In het bijbehorende artikel over representatiesystemen kun je precies lezen hoe je dit herkent.
Hier zijn enkele manieren om iemand te beïnvloeden door aan te sluiten op hun representatiesysteem:
- Visueel: Als iemand een sterke visuele voorkeur heeft, kun je je communicatie visueler maken. Gebruik bijvoorbeeld woorden en uitdrukkingen die te maken hebben met zien, zoals “ziet er goed uit”, “helder beeld” of “in mijn ooghoek”. Maak gebruik van visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen, diagrammen of presentaties om je punt duidelijker over te brengen.
Voorbeeld: “Ik zie wat je bedoelt. Laten we eens kijken naar deze grafiek die het probleem visualiseert.”
- Auditief: Als iemand een auditieve voorkeur heeft, kun je je communicatie meer gericht maken op het gehoor. Gebruik woorden en uitdrukkingen die betrekking hebben op horen, zoals “klinkt goed”, “luister eens” of “ik hoor je”. Maak gebruik van verhalen, anekdotes of muzikale referenties om je boodschap kracht bij te zetten.
Voorbeeld: “Ik hoor wat je zegt. Laten we de dialoog openen en naar elkaars standpunten luisteren.”
- Kinesthetisch: Als iemand een kinesthetische voorkeur heeft, kun je je communicatie meer gericht maken op fysieke sensaties en gevoelens. Gebruik woorden en uitdrukkingen die betrekking hebben op fysieke ervaringen, zoals “voelt goed”, “pak de situatie vast” of “ik begrijp je”. Maak gebruik van praktische voorbeelden, hands-on activiteiten of lichamelijke bewegingen om je boodschap te versterken.
Voorbeeld: “Ik voel met je mee. Laten we een praktische aanpak gebruiken om dit probleem op te lossen.”
Techniek 14 – Leer te kalibreren
Kalibreren gaat over het opmerkzaam worden op alle zintuiglijk waarneembare, feitelijke veranderingen in een andere persoon. Onder andere oogbewegingen en taalgebruik.
Dit vertelt je inhoudelijk niks, tenzij je toevallig weet bij welke gemoedstoestand dat hoort. Ook weet je dan wanneer er een verandering heeft plaatsgevonden.
Techniek 15 – Wees goed in zintuiglijke scherpzinnigheid
Als je zintuiglijk scherp bent, vallen veel meer dingen jou op. Je krijgt dan dus veel meer informatie tot je beschikking. Hoe meer informatie, hoe meer invloed. Hoe kun je hier beter in worden? Dat kan met leuke oefeningen. Je vindt ze in het artikel over zintuiglijk scherp observeren.
Bovendien is het gezond om in het moment te zijn en scherp te zijn op alles wat je via je zintuigen waarneemt. Daar zitten ook een heleboel voordelen aan, die je in het artikel over het hier-en-nu kunt lezen.
Techniek 16 – Neem meerdere waarnemingsposities aan
Ken je het model van de waarnemingsposities al? Hiermee kun je flexibel zijn in het aannemen van verschillende perspectieven: het perspectief van iemand anders, van jezelf, en een neutraal, feitelijk perspectief. Dankzij deze flexibiliteit vergroot je je invloed doordat je dingen uit meer invalshoeken kunt bekijken.
Techniek 17 – Gebruik metaforen voor onbewuste beinvloeding
Wist je dat je met een metafoor een boodschap op een eloquente wijze kunt overbrengen, op een manier die het onderbewuste van je toehoorders aanspreekt? Het leuke van metaforen is dat je ze vol kunt proppen met subliminale boodschappen. Lees hier alles over in het stappenplan om metaforen te maken.
Hier zijn enkele manieren waarop je metaforen kunt gebruiken om iemand te beïnvloeden:
- Inspireren: Gebruik een krachtige metafoor om iemand te inspireren en hun verbeelding aan te spreken. Bijvoorbeeld: “Je dromen zijn als een zaadje dat geplant is in vruchtbare grond. Geef het de juiste verzorging en zie hoe het uitgroeit tot prachtige bloemen.”
- Perspectief verschuiven: Gebruik een metafoor om iemands perspectief te veranderen en hen anders naar een situatie te laten kijken. Bijvoorbeeld: “Deze tegenslag is slechts een hobbel op de weg, geen doodlopende weg. Het is als een stevige wind die je richting verandert, maar je kunt nog steeds je koers bepalen.”
- Emoties oproepen: Gebruik een metafoor om een bepaalde emotie op te roepen en iemands gevoelens te betrekken. Bijvoorbeeld: “Jouw glimlach is als een zonnestraal die de hele kamer verlicht. Het brengt vreugde en warmte in het hart van anderen.”
- Verbinden: Gebruik een gemeenschappelijke metafoor om een gevoel van verbondenheid te creëren. Bijvoorbeeld: “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Hoewel we verschillende uitdagingen hebben, kunnen we samenwerken en de stormen trotseren.”
- Motiveren: Gebruik een krachtige metafoor om iemand te motiveren en hen aan te sporen tot actie. Bijvoorbeeld: “Je dromen zijn als een bergtop die op je wacht. Het vereist vastberadenheid en doorzettingsvermogen om de top te bereiken, maar het uitzicht zal adembenemend zijn.”
Techniek 18 – Gebruik ‘subliminale priming': beïnvloed het referentiekader van de ander
Laten we in de subliminale hoek blijven: als je in de dagen vóórdat je het idee aan de ander gaat vertellen, onderdelen van het idee al in het referentiekader van de andere persoon stopt, dan is het idee niet meer volledig nieuw. Hierdoor zal de ander niet in de automatische mismatch-tendens vallen wanneer je je idee introduceert. De techniek waarover we het hebben is ‘seeding’, ook wel ‘subliminale priming' genoemd.
Is je doel dat je man meer kookt? In plaats van te zeggen: ‘Je zou meer moeten koken', zou je ook gewoon de vraag kunnen stellen: ‘Tim (zoon) ziet er wat bleek uit, denk je dat hij genoeg vitamines krijgt?' Je laat het onderwerp rusten en een week later noem je zomaar iets over gezonde voeding. Pas na nóg een week werp je het onderwerp ‘koken' op.
Als je met iemand wil onderhandelen, bijvoorbeeld over salarisverhoging, of als je iets wil: kondig het dan dagen van te voren aan in plaats van abrupt erin te duiken. Op die manier kan de ander zich voorbereiden en voelt de ander zich niet oncomfortabel door het zojuist nieuw geïntroduceerd idee. Plant de zaadjes dus over een langere periode! Ondertussen kun je tussendoor erover grappen.
Techniek 19 – Gebruik alle andere subliminale technieken
Je kunt alle subliminale technieken onder de tag ‘subliminale beïnvloeding' vinden. Hier vind je een link naar deze artikelen.
Zorg er in ieder geval voor dat je de ‘Extended Quotes'-techniek beheerst. Dit wordt ook wel de ‘My Friend John'-techniek genoemd en staat in het artikel over subliminale beïnvloeding.
Dankzij deze techniek slikt de andere persoon jouw advies of boodschap als zoete koek. Je brengt het namelijk niet direct / rechtstreeks uit jouw mond, maar vanuit een andere bron. Dit verlaagt de weerstand en schakelt de kritische factor uit van de toehoorder uit.
Zó veel mensen hebben me gebeld en zeiden ‘dankjewel, Trump!' Ze zeggen: ‘Trump heeft een punt!'
– Donald Trump tijdens een verkiezingscampagne
Ontdekt door dr. Vincent van der Burg
Waarom dit werkt en welke voorbeelden hiervan bestaan, lees je in het bijbehorende artikel.
Techniek 20 – Chunk hoger en chunck lateraal
Chunking is een belangrijke techniek om te kennen. Dit komt je goed van pas bij het herkaderen. Chunken is zelfs een herkaderingstechniek (zoals alle andere technieken dat eigenlijk zijn). Weet je nog niet wat chuncken is, lees dan eerst het artikel over chunking.
Kort samengevat kun je twee richtingen op chuncken:
- Omhoog chuncken betekent dat je een hoger abstractieniveau betreedt, waardoor je makkelijker overeenstemming krijgt.
- Omlaag chunkcen betekent dat je concreter wordt, waardoor het moeilijker is om overeenstemming te krijgen.
De regel is: is er nog steeds geen overeenstemming (mismatch), dan heb je nog niet hoog genoeg gechunkt. Zit je in een mediation- of onderhandelingstraject? Maak eerst duidelijk dat iedereen hetzelfde doel (omhoog chunken) heeft (noem ze op), en dat beide voorstellen (lagere chuncs) daarvoor bedoeld zijn. Maak duidelijk dat er verschillende alternatieven zijn om dat hoger doel te behalen. Alle stappen hiervan staan uitgeschreven in dit artikel over de NLP-onderhandelingstechniek.
Nu je weet wat chuncken is, kun je met de volgende tip aan de slag. Het NLP Onderhandelingsmodel…
Techniek 21 – Gebruik het NLP Onderhandelingsmodel
Wil je invloed uitoefenen op een onderhandeling? Als je het NLP-onderhandelingsmodel gebruikt, dan werk je met chunking (zie vorige tip). Je bent dan aan het onderhandelen door met de gemeenschappelijke, positieve intentie te werken. Het precieze stappenplan hiervoor vind je in het bijbehorende artikel over het NLP-onderhandelingsmodel.
Techniek 22 – Omgaan met weerstand? Gebruik de utilisatie-techniek
Dit is een techniek voor een hogere mate van flexibiliteit. Een korte uitleg van deze techniek: iedere keer dat iemand weerstand biedt, gebruik je datgene wat die persoon doet of zegt alsof je het verwacht hebt. Je gebruikt het bijvoorbeeld als voorbeeld voor het punt dat je wil maken. Je gemoedstoestand blijft hierdoor ook eenvoudiger hetzelfde. Lees het uitgebreide artikel over omgaan met weerstand door middel van utilisatie.
Techniek 23 – Heb maximale invloed met het overeenstemmingskader
Ik houd van het overeenstemmingskader. Deze techniek is een voorbeeld van ‘volgen en leiden' en bestaat simpelweg uit een aantal zinnen die je zegt, en een aantal zinnen die je vermijdt.
Gebruik woorden als:
- Ik waardeer… En…
- Ik ben het ermee eens… En…
- Ik respecteer… En… Want…
Voorkom woorden als:
- Ik begrijp… Maar/Echter…
Waarom is dat zo? Een volledige uitleg van het overeenstemmingskader vind je in het artikel over volgen en leiden. Zie volgende tip…
Techniek 24 – Volg de ander eerst en start daarna pas met leiden
Dale Carnegie schreef over een man die aangehouden werd omdat hij zijn hond aan het uitlaten was. De politie kwam naar hem toe en de man begon direct met toegeven waarom hij fout zat. ‘Agent, u heeft me op heterdaad betrapt. Schuldig. Ik heb geen alibi's, geen excuses,' zei hij open en enthousiast. De agent voelde zich begrepen en zei: ‘Nou, ik weet dat het een verleiding kan zijn om een kleine hond hier vrij uit te laten als niemand in de buurt is.' De hond-eigenaar noemde alle belangrijke redenen waarom het toch echt tegen de wet is. Bijvoorbeeld dat zijn hond hier eekhoorntjes kan doden en dat het onacceptabel is wat hij deed. Hij zei precies wat de politieagent zou zeggen: alle beschuldigingen. De agent kreeg erkenning en een gevoel dat hij belangrijk gevonden wordt. Hij liet de man zijn hond uitlaten en kneep een oogje dicht, zonder bekeuring. (Wat ook bekeuringen op een magische manier annuleert, is persoonlijke verzorging, nette kleren en het vermogen om de ander aan het lachen te maken, maar dat terzijde.)
Dit is een belangrijke houding bij het effectief beïnvloeden. Een concreet voorbeeld van deze techniek vond je al in de vorige tip: het overeenstemmingskader.
Dale Carnegie schreef een heel leuke anekdote over dit principe. Er was een groepje kinderen vuur aan het maken in een bos. Dit was natuurlijk gevaarlijk omdat er bosbranden kunnen ontstaan. De persoon die dit zag, kwam naar ze toe en zei: ‘Dat is cool wat jullie aan het doen zijn!' Na een tijdje gaf hij de kinderen de optie om dit ook op een andere plek te doen.
Voor alle andere voorbeelden en technieken van ‘volgen en leiden' kun je het bijbehorende artikel lezen.
Laten we nog een voorbeeld nemen: iemand vertelde over zijn bijbaan bij een hotel als portier. Soms komt er een bedelaar naar binnen om voor problemen te zorgen. De portier loopt gewoon naar zo'n bedelaar toe, behandelt hem precies zoals alle andere gasten en zegt: ‘Wat fijn dat u er bent meneer, kan ik u ergens mee helpen?' Terwijl hij vragen stelt, interesse toont en een verbinding met de bedelaar opbouwt, begint hij langzaam te lopen… In de richting van de deur. Wanneer ze uit het zicht van de gasten zijn, zegt hij: ‘Oké vriend, je moet door blijven lopen vanaf nu. Je weet dat je hier niet mag zijn.' En de bedelaar loopt door.
Laten we nog één voorbeeld nemen, omdat ze zo mooi zijn.
Charles Schwab liep op een dag door een van zijn staalfabrieken toen hij een groepje van zijn werknemers zag roken. Direct boven hun hoofd stond een bord met daarop ‘Verboden te roken.' Wees Schwab naar het bord om te zeggen: ‘Kunnen jullie niet lezen?' Schwab niet hoor! Hij liep naar ze toe, overhandigde ze een sigaar en zei: ‘Ik zou het waarderen, jongens, als jullie dit buiten zouden roken.' De werknemers wisten dat hij wist dat ze een regel hebben overtreden, maar ze bewonderden hem omdat hij er niks over zei, ze een klein cadeau gaf en ze belangrijk liet voelen.
Dus hoe vertaalt dat zich naar jouw buurt? Zie onderstaand voorbeeld:
Ervaar je overlast van skaters in je buurt? Accepteer en erken ze dan eerst. Sterker nog: waardeer ze ook en geniet van ze. Kom een half uurtje naar hun kunstjes kijken. Zo versterkt de band en zullen de skaters ook meer rekening houden met jou.
Techniek 25 – Voer nooit een discussie: volg-en-leid in plaats daarvan!
Dale Carnegie schreef waarom discussies geen zin hebben:
Nine times out of ten, an argument ends with each of the contestants more firmly convinced than ever that he is absolutely right. You can't win an argument. You can't because if you lose it, you lose it; and if you win it, you lose it. Why? Well, suppose you triumph over the other man and shoot his argument full of holes and prove that he is non compos mentis. Then what? You will feel fine. But what about him? You have made him feel inferior. You have hurt his pride. He will resent your triumph. And – A man convinced against his will Is of the same opinion still.
Wat is dan wel de oplossing? Volgen en leiden! Luister eerst, geef de ander de kans om te praten, laat de ander uitpraten, heb geen weerstand of verdediging, laat de ander uitweiden, zoek naar gebieden waar je het mee eens bent, zoek naar gebieden waar jij het fout had en geef die fouten toe, verontschuldig je voor je fouten, bedank de ander oprecht voor zijn interesse en dat de ander je heeft geholpen.
De ander is zojuist in en vriend veranderd.
Try to build bridges of understanding. Don't build higher barriers of misunderstanding.
Je hebt de ander nu ontwapend. De ander is niet meer defensief. Er heeft nooit een discussie hoeven plaats te vinden. De ander staat nu volledig open voor jouw visie.
Wil je dat je kind de tablet weglegt omdat de dagelijkse schermtijd erop zit? In plaats van direct te verlangen dat het kind het weglegt – en daarmee waarschijnlijk een discussie aan te gaan – kun je ook naast het kind zitten, vragen wat er allemaal op het scherm te zien is en interesse tonen. Het kind is hierdoor bovendien al een stukje terug in de realiteit gekomen met zijn/haar aandacht. Dán is het pas tijd om het kind te vragen om te stoppen.
Techniek 26 – Maak gebruik van het Pavlov-effect zonder dat de ander het doorheeft
Het Pavlov-effect, oftewel ankeren, betekent: gemoedstoestanden op commando activeren. Die commando is bijvoorbeeld een aanraking. Wil je bijvoorbeeld dat iemand zich gefascineerd en enthousiast voelt als die persoon bij jou in de buurt is, zorg er dan voor dat je altijd in het zicht van die persoon staat (of beter: die persoon aanraakt) als die persoon iets leuks meemaakt en zich gefascineerd en enthousiast voelt.
Techniek 27 – Gebruik hypnose: dit zijn simpelweg commando's
Er zijn verschillende soorten hypnose, maar de grap van het type hypnose dat je hier gaat leren, is dat het onder-de-radar-hypnose is. Je kunt het dus doen zonder dat de ander het weet. Dit hebben we aan dr. Milton Erickson te danken. Gebruik zijn techniek voor hypnotische suggesties en breng de ander daarmee in een lichte, ontspannende trance en geef hypnotische suggesties, zelfs zonder dat de ander het doorheeft.
Hypnotische commando's geven is heel simpel. Heb je een vervolgafspraak met iemand, dan zeg je: ‘De volgende keer wordt leuk!' Dat is al een (post-)hypnotische suggestie!
Techniek 28 – Laat je ego het resultaat niet dwarsbomen en zeg: ‘Je hebt gelijk'
Het maakt niet uit wie er gelijk heeft, zolang jullie doel bereikt wordt, of zolang gebeurt wat jij wil. Gebruik dus: “Je hebt gelijk.” Ook wanneer iemand je advies geeft, terwijl je datgene eigenlijk al wist, zeg je: “Je hebt gelijk.” In plaats van: “Ik weet het.” Je zet hiermee je ego aan de kant zodat je gewoon het resultaat kunt bereiken wat je wil.
Give credit, take blame. Het is prachtig hoeveel goeds je kunt doen in deze wereld als je niks geeft om wie daar de credit voor krijgt.
Nadat je de ander gelijk hebt gegeven, wordt er niet meer energie verspild aan discussie en kan er eindelijk gefocust worden op actie. In zijn totaliteit bereik je dit in drie stappen:
- Luister en observeer wat de ander allemaal zegt.
- Geef de ander gelijk terwijl je met de exacte woorden van de andere persoon teruggeeft wat je hebt gehoord. “Ik geef je gelijk. Het is irritant als er niet naar je geluisterd wordt.” Geen discussie, maar alleen maar erkennen wat de ander zegt. Je erkent het gevoel wat de ander ervaart.
- Richt nu de aandacht naar concrete acties, doelen en executie. Nu kan alle energie aan executie geschonken worden, in plaats van discussie. Nu komt er vooruitgang en kunnen jullie constructief verder! Met concrete acties vooruitgang boeken richting de toekomst!
Wil je gelijk of wil je geluk?
Leg je ego dus aan de kant en laat eventueel zelfs het goede voorbeeld zien zonder daar credits voor te nemen. Het uiteindelijke resultaat is belangrijker. Onderstaande anekdote van Dale Carnegie getuigt hiervan:
For the first few days of the work, when Mrs. Jacob returned from her job, she noticed that the yard was strewn with the cut ends of lumber. She didn't want to antagonize the builders, because they did excellent work. So after the workers had gone home, she and her children picked up and neatly piled all the lumber debris in a corner. The following morning she called the foreman to one side and said, “I'm really pleased with the way the front lawn was left last night; it is nice and clean and does not offend the neighbors.” From that day forward the workers picked up and piled the debris to one side, and the foreman came in each day seeking approval of the condition the lawn was left in after a day's work.
Zolang de situatie vooruit gaat, zolang jullie samen verder komen, zolang er iets opgelost kan worden, maakt het helemaal niks uit of jij nou de schuld of de credits krijgt. Zet je ego aan de kant!
Dit doen winkel-eigenaren bijvoorbeeld wanneer er een winkeldief is langs geweest en heeft toegeslagen. Ze verspreiden de beelden om deze persoon te kunnen vinden, en de beschrijving bij de video is: ‘Deze vriendelijke meneer was per ongeluk vergeten af te rekenen. Wie heeft hem gezien? We helpen hem graag!'
Techniek 29 – Gebruik metaprogramma’s in jouw voordeel
Met metaprogramma's kun je mensen leren lezen als een boek, om ze vervolgens te motiveren op de manier die het beste bij hun past.
Laten we een voorbeeld van metaprogramma's nemen: een metaprogramma dat in bepaalde contexten in ons allemaal wel een beetje zit, is het metaprogramma: mismatchen. Dat houdt in dat je de neiging hebt om het tegenovergestelde te zeggen of doen van wat je te horen krijgt.
Omgekeerde psychologie: als iets niet mag of niet kan, wordt het aantrekkelijker.
Hoe beïnvloed je mismatchers? Als iemand steeds het tegenovergestelde doet van wat anderen zeggen, wat moet jij dan doen? Juist! Je begint alvast met het tegenovergestelde, zodat de ander dat gaat weerstaan en je bij het juiste uitkomt! Omgekeerde psychologie!
Een ander voorbeeld van hoe ik omgekeerde psychologie inzette om mijn broer te overtuigen om mee naar de Efteling te gaan: ik wist dat mijn broer een mismatcher is. Dus wat zeg ik tegen hem? In ieder geval niet: ‘Ik wil naar de Efteling.' Dus ik zeg: ‘Weet je nou wat ik vind? Dat we echt niet naar de Efteling moeten gaan.' En zo weerstond hij mij regelrecht de Efteling in!
Het mismatcher-metaprogramma zit trouwens in de meeste mensen, ontdekte onderzoeker Daniel Kahneman. De techniek van de volgende paragraaf komt je hiervoor erg goed van pas.
Techniek 30 – Mensen corrigeren je maar al te graag: profiteer hiervan met omgekeerde psychologie
Heb je de theorie van Kahneman al eens gelezen, waarover hij schreef in Ons Feilbare Denken? Daarin leerden we dat wanneer mensen een nieuw idee horen, ze automatisch geneigd zijn om het af te wijzen (mismatchen). Kahneman stelt dat, nu we dit weten, we onszelf beter kunnen controleren door 2 seconden te wachten voordat we iets zeggen. Dan kan de controle van ‘systeem 2′, zoals hij ons denk-brein beschreef', opwarmen en onze eerste impuls overmeesteren.
Ook kunnen we Kahneman's theorie in ons voordeel gebruiken als het om het beïnvloeden van andere mensen gaat. Waar het op neerkomt: de eerste tendens van mensen is om elkaar te mismatchen. Hier vind je de tips om hier handig mee om te gaan en om dit om te buigen naar positieve resultaten.
‘(Dit is duidelijk niet voor jou maar) ken je iemand die gemotiveerd is?'
Dat doen we met omgekeerde psychologie (zie vorige tip)! Hoe naar het ook is, de eerste tendens van mensen is om elkaar maar al te graag lekker te corrigeren. Dit is de rode draad van het boek ‘Ons Onfeilbare Denken' Nu je dit weet, kun je mensen zelf tot antwoorden en inzichten laten komen door zelf een verkeerd antwoord te geven.
“Mam, wat is dat?” Wijzend naar een boot.
“Je weet wat dat is.”
“Nee, ik weet het niet.”
“Goed dan, het is een appeltaart.”
“Nee hoor, het is een boot.”
Dit is een vorm van omgekeerde psychologie. Je kunt ook bruikbare informatie voor jezelf verkrijgen dankzij dit principe. Stel dat je iemands telefoonnummer wil achterhalen, terwijl je bang bent dat de secretaresse dit niet aan je gaat geven. Kijk dan naar onderstaand voorbeeld:
“Hoi, ik wil even met John spreken omdat John me vertelde dat ik nu moest bellen. Ik zal hem wel even op zijn mobiel bellen. Is het nog steeds 06 42-352-998?” “Nee, het is eigenlijk 06 34-345-262. “Bedankt.”
Techniek 31 – Presenteer ideeën als van de ander (of van iemand buitenaf), niet als jouw idee
Als je een idee hebt, zeg dan bijvoorbeeld dat je het ergens hebt gelezen. Of zeg iets alsof je het nog nooit hebt verteld, alsof je het net hebt ontdekt.
Of nog beter: laat het lijken alsof het idee volledig van de andere persoon is. De meeste mensen hebben liever het gevoel dat ze handelen op basis van hun eigen ideeën of dat ze uit eigen beweging iets kopen of beslissen. Laat de persoon het gevoel hebben dat een idee van hem of haar is.
Dus:
- Het is hun idee.
- Het is het beste idee.
Het idee wordt dan veel makkelijker geaccepteerd door de persoon waaraan je het zegt, omdat het geen ‘nieuwe informatie' is van jou, maar al bestaande informatie van een ander.
When John D. Rockefeller wanted newspaper photographers to stop taking pictures of his children, he appealed to nobler motives. He didn’t say “I don’t want these pictures taken”, but instead, said “You know how it is, boys. You’ve got children yourselves, some of you. And you know it’s not good for youngsters to get too much publicity.”
– Dale Carnegie
Ook het stellen van vragen werkt hier uitstekend voor. Vragen stellen in plaats van iemand te bevelen, kan een ‘bevel' makkelijker maken en stimuleert vaak de creativiteit van de persoon die jij vraagt. Voorbeeld: “Doe dit!” versus “Denk je dat het een goed idee is om dit de volgende keer te testen…”?
Techniek 32 – Maak gebruik van (iemands eigen!) (hogere!) logische niveaus
Dit is een erg belangrijke techniek. Eerst is een korte uitleg over de logische niveaus (van Bateson) nodig: dit is een model dat uit zes lagen bestaat, om naar de kern te komen van een persoon of een organisatie. Je komt dichterbij iemands kern door de juiste vragen te stellen om daarmee hoger in de logische niveaus te klimmen. Hoe dichterbij je bij iemands kern komt, hoe krachtiger je beïnvloedingsopties zijn. Lees het artikel over de logische niveaus om dat eerst goed te snappen.
Wanneer je iemand wil motiveren, gebruik je zijn hogere logische niveaus, zoals identiteit en overtuigingen. Wanneer je iemands gedrag (lager logisch niveau) binnen iemands geloofssysteem (hoger logisch niveau) plaatst, kun je hem alles laten doen, of je kunt hem laten stoppen met iets.
Bijvoorbeeld: een vader die zijn dochter voor prostitutie wilde beschermen, kwam naar Bandler toe. De vader geloofde dat de hele prostitutiewereld heel slecht is voor zijn dochter waardoor hij extreem streng en beschermend voor zijn dochter werd. Bandler stopte dit extreme gedrag door tegen de vader op te merken dat hij zich als een pooier gedroeg. De vader wilde natuurlijk consistent zijn met wat hij gelooft over prostitutie, dus stopte de vader direct met zijn extreme gedrag.
Waarom werkt deze techniek? Het is onmogelijk om te mismatchen met je eigen hogere logische niveaus! Mensen matchen heel graag met zichzelf, en dat doen ze zelfs automatisch. Ze matchen bijvoorbeeld met hun eigen referentiekader en overtuigingen. Je wordt bovendien als ‘niet normaal’ of zwak beschouwd als je jezelf tegenspreekt, en al helemaal als je je eigen geloof of identiteit tegenspreekt.
Praat iemand een reputatie aan en de ander zal die reputatie waar willen maken.
– Dale Carnegie
Als je hiervan gebruik wil maken, kun je met name de hogere logische niveaus van een persoon inzetten om te leiden naar een gewenste uitkomst. Niet alleen krijg je op die manier voor elkaar wat jij voor ogen hebt, maar je hebt ook voor draagkracht gezorgd, want:
- Het is hun idee.
- Het is het beste idee.
Hoe kun je dit praktisch doen? Eerst kun je de hogere logische niveaus van een persoon aanspreken, om later te leiden naar de gewenste situatie in de lagere logische niveaus, voor zover dat niet automatisch vanuit de andere persoon is gekomen natuurlijk. Er is trouwens een extra effect aan deze techniek: met deze techniek praat je bovendien iemand een reputatie aan. Zie hier een aantal voorbeelden:
- Jij, als intelligent persoon (identiteit: hoger niveau), zou geen probleem moeten hebben met het begrijpen (overtuigingen: lager niveau) hoe atheïsme superieur is aan theïsme.
- Als je iemand nodig hebt om iets te tillen: ‘Ik heb sterke knappe mannen (identiteitsniveau) nodig' (om iets op gedragsniveau te doen: tillen).
- ‘Hoe open minded ben je?' Introduceer daarna een nieuw idee.
- Overtuigen op capaciteitsniveau: vertellen, horen en verwerken van de waarheid is gedrag. Aankunnen is capaciteit, en capaciteit ‘overpowert' gedrag: ‘Ik heb je de waarheid verteld omdat je het aankunt. Je moet wel. Je zal het aankunnen.'
- Overtuigen op missieniveau: ‘Zou je het in je hart kunnen vinden om…'
- Als je geloofde (overtuigingen: hoger niveau) dat dit mogelijk zou zijn, welke actie zou je dan nemen (gedrag: lager niveau) die je nu niet neemt? (Dit voorbeeld maakt ook gebruik van het ‘wat als-kader' en de wet van aantrekking.)
- Als je een groepje vrouwen iets wil laten doen: ‘Ik heb aantrekkelijke en welbespraakte vrouwen nodig.'
- Je bent niet het type persoon die… (bijvoorbeeld: zou liegen).
- Iets wat ik echt geweldig aan je vind is… (bijvoorbeeld: je openheid om dingen te vertellen).
- Je bent een geboren… (bijvoorbeeld: ondernemer)!
- In tegenstelling tot andere managers, die op hun geld zitten, ben jij vrijgevig.
- Vind jij niet dat gierig zijn echt walgelijk is?
- Ben je het soort persoon die graag beter wil worden in het coachen van anderen?
- Ben jij het type persoon die het nuttig vindt om te ontdekken hoe je anderen ethisch kunt beïnvloeden?
- Ben jij niet het type persoon die iets goeds wil doen voor de wereld?
- Ben jij een doorzetter? Mooi, laten we dit doen!
- In de fitnesszaal: “Ik denk erover om nu naar huis te gaan.” “Ben jij een doorzetter?” “Je hebt gelijk, we maken het af!”
- Jij bent beter dan dat. Jij staat daarboven (identiteitsniveau).
- Je bent een intelligente jongen, wat vind jij van…?
- Je hebt gelijk. Je moet die les waarschijnlijk niet nemen. Alleen slimme mensen (identiteitsniveau) kunnen die les halen.
- In plaats van te zeggen: “Is de deur open?” zeg je: “Heb je het in je om de deur dicht te doen?”
- Nadat je iets duidelijk maakt/je punt maakt: “Natuurlijk kan iemand die zo intelligent is als jij dat begrijpen.”
- Bij weerstand van een client die haar gedrag met betrekking tot haar zoon wil veranderen: “Hou je van je zoon? Hou je zoveel van hem dat je bereid bent je gedrag te veranderen?
- Ik kan het fout hebben, ik heb namelijk heel vaak dingen fout, maar aan je schoenen te zien hou je van stevige afstanden afleggen.
- Jij bent echt een persoon die altijd alles nakomt.
- Deze techniek toegepast op de normen en waarden van een persoon: “Ik weet dat jij eenheid belangrijk vind, klopt dat?” “Wij willen als een eenheid naar de Mac. Kun je ons rijden?
- De oude Steve zou het gedaan hebben…
- Je moet beter dan dat kunnen doen…
- Wil je iets liefs doen? (Lief is het criterium, oftewel de waarde.)
- Look, I’m gonna tell you some unpleasant stuff, but you can take it ’cause you’re big boys and big girls.
- Jij, als een intelligent persoon, zou met gemak kunnen begrijpen hoe {gemoedstoestand} al in je zit.
- We hebben behulpzame mensen nodig die veiligheid en vrede hoog in hun waarden hebben staan. U kunt ons vast ook helpen met dit goede doel, toch?
De volgende technieken kun je met deze techniek gaan combineren voor een extra sterk effect:
- De persoon moet denken dat het puur in het eigenbelang is om te veranderen.
- Plaats een anker op het moment dat je het over de identiteit of overtuiging van de persoon hebt om het later weer af te vuren tijdens het vragen om de gunst.
- Gebruik de metaforen van de persoon. Dat heet utilisatie.
- Je kunt het ook wat minder overduidelijk en meer onder de radar doen, door de normen en waarden van een persoon gewoon in een gesprek uit te vragen: “Heb je Kinderen? Welke normen en waarden wil je ze meegeven?”
- Als je deze techniek goed in de vingers hebt, kun je allerlei andere technieken met deze techniek gaan combineren om de ander tot actie laten overgaan, bijvoorbeeld door de ander te laten kiezen uit twee opties die jij kiest: dubbele bindingen.
Techniek 33 – Gebruik stiltetolerantie als beïnvloedingswapen
Hoe mooi is stiltetolerantie! Hierdoor gaat de ander de stilte opvullen door meer informatie prijs te geven. Wanneer je aan het onderhandelen bent, neem je lange, lange pauzes voordat je een vraag stelt. Het zorgt ervoor dat de ander de waarheid haast uit gaat kotsen. Als je een vraag stelt en slechts een gedeeltelijk antwoord ontvangt, reageer dan met een respectvolle stilte. Wacht simpelweg af en een meer compleet antwoord zal volgen.
Een mooie manier om stiltetolerantie uit te voeren, bijvoorbeeld als je bij een motorzaak aan het afdingen bent over de prijs, is door slechts de volgende 3 uitspraken te doen (en niks anders!).
Sta jezelf alleen toe om deze dingen te zeggen en heb daarnaast absolute stiltetolerantie:
- De verkoper zegt iets over de prijs. Jij zegt vragend:
‘Huh?' (En je houdt je mond!) - De verkoper vult de stilte en de uitdaging op door je te pleasen met een of andere extra uitspraak. Jij zegt nadenkend:
‘Huh…' (En je houdt je mond!) - De verkoper zegt weer iets om je te pleasen. Jij zegt nu:
‘Er moet een aanpassing in de prijs mogelijk zijn.' (En je houdt je mond!)
Houd nu de stilte aan en je bent als het goed is geslaagd. Eventueel kun je een vierde zin toevoegen: ‘Zou het je hart breken/Kun je het in je hart vinden (om allen deze keer…)?'
Techniek 34 – Gebruik iemands positieve gemoedstoestand om een gunst te vragen
Wil je iemand een gunst vragen, dan is daar een goede timing voor nodig. Doe je het verzoek nét nadat de ander hard aan het lachen is of heel vrolijk is, dan heb je een grotere kans op ja dan wanneer je timing op een moment valt wanneer de ander in een neutrale gemoedstoestand is.
Is iemand nog niet in een gewenste gemoedstoestand? Gebruik dan het artikel over onbewuste beïnvloeding om daar eerst voor te zorgen. Daarin vind je onder andere de techniek om hier een metafoor voor te gebruiken. In dat geval geef je het personage in het verhaal op het begin dezelfde gemoedstoestand als de persoon die je wil beïnvloeden (dit heet ‘pacing'), waarna je in het verhaal richting de gewenste uitkomst werkt: de gewenste gemoedstoestand (dit heet ‘leading')!
Ook kun je iemands gemoedstoestand beginvloeden door met de locatie rekening te houden. Als je om een gunst vraagt in het kantoor van je baas, wordt hij of zij eraan herinnerd dat ze een bepaalde hoeveelheid macht heeft. Loop met hem/haar dan eerst naar buiten en stel dan je vraag pas.
Techniek 35 – Gebruik deze tips voor als je om een gunst wil vragen
- Maak een nette en beleefde indruk. Zo werkt het in deze wereld: voordat je om een gunst vraagt, zorg je ervoor dat je verzorgd, netjes en in nette kleding opdaagt. Daarnaast gebruik je beleefdheid: gebruik ‘alsjeblieft', ‘mag ik', ‘dankjewel' en ‘zou je' als je iets wil. Beleefdheid laat volwassenheid en intelligentie zien: ‘Erg gewaardeerd als het kan, en geen probleem als het niet kan.'
- ‘Zou dat onredelijk zijn?' Blijkbaar houden mensen er niet van om onredelijk te zijn.
- Erken de positie van de ander: ‘Ik sta helemaal niet in de positie om… Maar…' ‘Het zou een enorme eer zijn om met iemand van uw status te praten.'
Techniek 36 – Geef de ander het gevoel van vrijheid
Dakloze mensen die dingen zeggen zoals: ‘Het is aan jou of je wil doneren of niet', verdienen uiteindelijk meer geld dan degenen die simpelweg om geld vragen. Hetzelfde geldt voor bands die ‘betaal wat je wil'-betaalstructuren aanbieden voor hun muziek. Ze weten dat je hun muziek met gemak gratis van het internet kunt downloaden, dus ze bemoedigen je om te betalen wat goed voelt.
Techniek 37 – Gebruik de 6 bekende invloedsprincipes
Ook al zijn ze mainstream geworden, je hebt er nog altijd heel veel aan. Je vindt ze in dit artikel over Cialdini's invloedsprincipes.
- Wederkerigheid: Mensen voelen zich verplicht om iets terug te doen als iemand hen iets geeft of een gunst verleent. Door eerst iets te geven of een gunst te verlenen, kun je anderen beïnvloeden om iets terug te doen.
- Commitment en consistentie: Mensen streven naar consistentie tussen hun attitudes, overtuigingen en gedragingen. Als je iemand kunt laten vastleggen op een bepaalde standpunt of actie, is de kans groter dat ze consistent blijven en ermee doorgaan.
- Sociale bewijskracht: Mensen zijn geneigd zich te gedragen op basis van wat anderen doen. Het tonen van sociale bewijskracht, zoals getuigenissen of statistieken over wat anderen hebben gedaan, kan anderen beïnvloeden om zich op dezelfde manier te gedragen.
- Sympathie: Mensen zijn eerder geneigd om te worden beïnvloed door mensen die ze leuk vinden, bewonderen of waarmee ze een band voelen. Het creëren van een positieve relatie, bijvoorbeeld door gemeenschappelijke interesses te vinden, kan de invloed vergroten.
- Autoriteit: Mensen hebben de neiging om te gehoorzamen aan figuren die als autoriteit worden gezien. Het tonen van expertise, titels, certificeringen of andere indicaties van autoriteit kan de invloed vergroten.
- Schaarste: Mensen ervaren een hogere waarde voor iets dat beperkt is of waarvan de beschikbaarheid beperkt lijkt. Het benadrukken van schaarste, zoals beperkte hoeveelheden of tijdsbeperkingen, kan anderen beïnvloeden om actie te ondernemen.
Techniek 38 – Werk aan je zelfvertrouwen met deze tips
Zelfvertrouwen is zo belangrijk! Mensen associeren zelfvertrouwen van nature met expertise. Ken je product dus bijvoorbeeld. Ken de feiten en voordelen en geloof in wat het doet. Lees alle zelfvertrouwen-tips in het bijbehorende artikel. Bovendien voedt jouw zelfvertrouwen het zelfvertrouwen van de andere persoon. En dan wordt de ander blij van jou!
Techniek 39 – Doe aan storytelling
Er werd eens om donaties gevraagd voor armoede in Zambia. Op de muur hing een tekst met de vraag of voorbijgangers wilden doneren. Dit leverde weinig op. Dus werd er een casus van één specifiek meisje uit Zambia opgehangen, Rokia, die stervende was van de honger. Haar foto werd aan de mensen getoond en zo werd veel meer geld opgehaald. Alles over storytelling vind je in het artikel over klanten werven.
Techniek 40 – Gebruik voor beïnvloeding bij voorkeur ‘vermijden' in plaats van ‘bereiken'
In het artikel over klanten werven (zie vorige tip over storytelling) leer je ook dat je overtuigender bent als je eerst het probleem behandelt: wat is de ander op dit moment aan het verliezen? Dit is een teken van empathie, wat ons direct bij de volgende tip brengt…
Techniek 41 – Toon empathie
Laat zien op welke manieren je gelijkenissen hebt met de ander en laat zien dat je om de ander geeft. Gelukkig hebben we een heel artikel over empathie tonen.
Hier zijn enkele manieren om empathie te tonen:
- Luister actief: Geef de ander je volledige aandacht en luister oprecht naar wat ze te zeggen hebben. Toon interesse en vermijd onderbrekingen. Voorbeeld: “Ik hoor dat je x zegt en ik begrijp dat dit een uitdagende situatie voor je is.”
- Wees niet-oordelend: Vermijd het snel vormen van oordelen over de gevoelens of ervaringen van de ander. Accepteer en respecteer hun perspectief. Voorbeeld: “Ik hoor je standpunt, zelfs als ik het niet volledig begrijp. Het is belangrijk voor me om te luisteren zonder te oordelen, dus vertel me gerust meer.”
- Stel verhelderende vragen: Vraag om meer informatie of verduidelijking om een dieper inzicht te krijgen in de gevoelens en behoeften van de ander. Voorbeeld: “Kun je me vertellen wat je precies bedoelt? Ik wil er zeker van zijn dat ik het goed begrijp.”
- Toon begrip: Probeer de gevoelens van de ander te begrijpen en valideer ze. Laat merken dat je begrip hebt voor hun perspectief. Voorbeeld: “Ik kan me voorstellen dat dit een moeilijke situatie voor je is. Het is begrijpelijk dat je je zo voelt.”
- Toon empathische lichaamstaal: Gebruik non-verbale signalen, zoals knikken, oogcontact en een open houding, om te laten zien dat je betrokken bent en aandacht hebt voor de ander. Voorbeeld: Maak oogcontact, knik af en toe en houd een ontspannen houding aan terwijl de ander praat.
- Verwoord emoties: Benoem de emoties die je waarneemt bij de ander. Dit kan helpen om hun gevoelens te erkennen en te bevestigen. Voorbeeld: “Ik zie dat dit je frustreert. Het is begrijpelijk dat je je zo voelt in deze situatie.”
- Geef steun en empathische reacties: Bied troostende woorden, erkenning of een bemoedigende reactie om de ander te laten weten dat je er voor hen bent. Voorbeeld: “Het spijt me dat je je zo voelt. Ik ben hier om naar je te luisteren en je te ondersteunen.”
Techniek 42 – Precisie is overtuigend!
17,87% van de mensen gelooft alles als er een percentage in zit. Dat is in ieder geval wat ik heb gehoord! Dat laatste is uiteraard een grapje, maar het werkt wel. Gebruik heel precieze statistieken, data, bronnen en bedragen om je punt kracht bij te zetten.
Let wel op de andere kant van dit verhaal: schijnprecisie is niet professioneel. Als je een onderzoek hebt gedaan met een steekproef van 200 mensen, dan is het onhandig om met veel te precieze niet-afgeronde percentages te werken.
Techniek 43 – Toon je menselijkheid
Maak je een keer een foutje? Loopt je Prezi een beetje vast? Laat de techniek het afweten of gebeurt er iets anders wat onverwacht is? Geen paniek! Sterker nog: wees blij! Je hebt een menselijke fout getoond, en dat is positief. Zo krijg je meer sympathie van de ander(en). Dit kun je ook met opzet inzetten: moet je iemand opbellen, hoest dan even en zeg sorry. Je krijgt dan direct betere service!
Techniek 44 – Weet hoe je verwachtingen kunt managen (kaders opstellen!)
Verlaag iemands verwachtingen, want als je daarna gaat leveren, zal de ander meer tevreden zijn met het resultaat. Gelukkig hebben we een volledig artikel toegewijd aan verwachtingen managen. Lees het artikel en je hebt er weer een manier bijgeleerd om kaders neer te zetten.
Always underpromise and overdeliver.
Techniek 45 – Houd het simpel
Dit is een bekende tip, dus laten we hem verder gaan verkennen. Stel dat er twee opties zijn, en jij wil echt heel graag dat de ene optie gekozen wordt. Wat doe je dan?
- De optie waarvan je wil dat de ander het niet gaat doen, moet je dan in 10 stappen uitleggen.
- De optie waarvan je wil dat de ander het wel gaat doen, moet je dan in 3 stappen uitleggen (en voeg een bonus toe bij dat wat je wel wil).
Techniek 46 – Gebruik je scheppingskracht
Kun je onderstaande twee dingen geloven?
- Zie je alleen het goede in anderen, dan zal alleen het goede in anderen daadwerkelijk bestaan.
- Verwacht dat anderen lachen of positief reageren. Heb geen moment van twijfel. Als je dat gelooft en als je je daar op focust (en als je het verwacht!), gaat dat ook gebeuren.
Het is bizar, maar het kan echt! Lees hier alles over in het artikel: ‘Perceptie is projectie.' Geloof volledig in jezelf. Heb geen twijfel.
Jij schept de realiteit, dus niemand kan bijvoorbeeld ook invloed hebben op jouw gemoedstoestand. Je hoeft dus niet te schreeuwen of boos te worden als iemand onrespectvol tegen je doet. Begrijp dat iedereen zijn eigen gemoedstoestand en realiteit creëert. Je weet: het lijkt erop dat de ander een zware dag hebt, of iets lijkt de ander geïrriteerd te hebben.
Techniek 47 – Werk aan je lichaamshouding
De beste manier om dit te doen, is stretchen, ruggesteun-oefeningen, yoga en naar de sportschool gaan. Een ander leuk trucje hiervoor is: iedere keer als je door een deur loopt, druk je je borst omhoog, alsof het met een touwtje aan het plafond omhoog getrokken wordt.
Techniek 48 – Waardeer de ander en praat de ander een goede reputatie aan
Deze techniek komt eigenlijk ook al voor in de techniek over de logische niveaus (eerder in dit artikel). Als je iemand een goede reputatie aanpraat, zal de ander dit ook gaan naleven.
Met andere woorden: als je een persoon in een bepaald aspect wilt verbeteren, doe dan alsof die specifieke eigenschap al een van zijn of haar uitstekende eigenschappen is.
Ben je van plan om iets te kopen en daarbij flink af te dingen, dan kun je van te voren tegen de winkelier zeggen dat je via een vriend hebt gehoord dat zijn winkel uitstekende service biedt tegen competitieve prijzen. Daarna kun je je vraag stellen of je probleem vertellen. ‘Ik ben naar u gekomen voor hulp omdat ik niemand kon bedenken die het zo goed kan als u / net zo bekwaam is als u.'
Dit is ook een manier om waardering voor iemand uit te spreken. Met waardering beginnen is als de tandarts die zijn werk begint met het aanbrengen van verdoving. De patient voelt nog altijd de boor, maar de verdoving haalt de pijn weg. Een ander metafoor van Dale Carnegie: het is als de barbier die scheerschuim gebruikt voordat hij begint met scheren. Begin dus met eerlijke waardering (wat iemand direct een reputatie geeft om naar op te leven).
Lees deze anekdotes over dit principe:
“Jack,” he said, “since I left this morning I realized I hadn't given you the entire picture of our new line, and I would appreciate some of your time to tell you about the points I omitted. I have respected the fact that you are always willing to listen and are big enough to change your mind when the facts warrant a change.” Could Jack refuse to give him another hearing? Not with that reputation to live up to.
Mrs. Hopkins decided to face the “Tommy problem” immediately. When she greeted her new students, she made little comments to each of them: “Rose, that's a pretty dress you are wearing,” “Alicia, I hear you draw beautifully.” When she came to Tommy, she looked him straight in the eyes and said, “Tommy, I understand you are a natural leader. I'm going to depend on you to help me make this class the best class in the fourth grade this year.” She reinforced this over the first few days by complimenting Tommy on everything he did and commenting on how this showed what a good student he was. With that reputation to live up to, even a nine-year-old couldn't let her down – and he didn't. If you want to excel in that difficult leadership role of changing the attitude or behavior of others, use the principle: give the other person a fine reputation to live up to.
Techniek 49 – Denk ‘Out of the box': Dit heet ‘inductief werken'
Als je in inductie bent, dan zit je in de oplossingen-stand. Als je in deductie bent, zit je in de probleem-stand. Het is dus erg zinvol om in jouw communicatie inductief te zijn: stel vragen, moedig mensen aan om zelf na te denken en richt mensen op de oplossing. Lees het artikel over inductie en deductie om hier meer over te leren.
Techniek 50 – Gebruik het coach-model voor keuze-mogelijkheden en invloed
Wanneer je het coach-model gebruikt, heb je altijd de huidige situatie, het doel, de obstakels en de hulpbronnen in het achterhoofd. Dit s een uitstekende tool om effectief te beïnvloeden, doordat je makkelijk in de oplossing-stand kunt schieten door hulpbronnen voor de obstakels te vinden én door het doel scherp te hebben.
- Observatie: Observeer het gedrag of de prestatie van de persoon zorgvuldig. Wees bewust van de specifieke acties, woorden of gedragingen die je wilt benoemen in je feedback.
- Beschrijving: Beschrijf objectief wat je hebt waargenomen zonder interpretaties of oordelen toe te voegen. Focus op zintuiglijk waarneembare feiten, zoals wat je hebt gezien, gehoord of gevoeld.
- Specifiek en concreet zijn: Wees specifiek en concreet in je beschrijving. Vermijd vage of algemene termen. Geef details die de persoon helpen te begrijpen welk specifiek gedrag je benoemt.
- Gebruik ik-taal: Gebruik ik-taal in plaats van jij-taal. Richt je op je eigen waarneming in plaats van de persoon te beschuldigen of te bekritiseren. Bijvoorbeeld, zeg “Ik zag dat je drie keer je hand opstak tijdens de vergadering” in plaats van “Je onderbrak steeds anderen tijdens de vergadering.”
Techniek 51 – Je hebt gigantisch veel invloed door op de juiste manier feedback te geven
Leer feedback te geven op een manier waarop de ander dit het snelst zal aannemen en toepassen. Gebruik daarvoor het feedback-model.
Techniek 52 – Wil je warm gevonden worden? Wees charismatisch (en maak het letterlijk warm)
Het mooie van charisma is dat het concrete gedragskenmerken zijn die je kunt aanleren, zoals een zachtere stem, een langzamer spreektempo en vloeiendere bewegingen. Hier vind je alle charisma-tips.
Overtuigingskracht is vier dingen: lager – lager – zachter – stilte. Of eigenlijk maar één ding: charisma.
Bovendien: maak het letterlijk warm in de ruimte waar je bent. Breng de temperaturen van de kamer omhoog en geef de ander een warme kop koffie of thee in handen. Deze letterlijke warmte zorgt ervoor dat er ook een figuurlijke warmte ontstaat.
Techniek 53 – Gebruik iemands waarden als ultiem beïnvloedingsmiddel
Het werkt zo: vraag iemands waarden uit, en geef deze woorden daarna terug aan deze persoon, als verpakking voor jouw idee. Op deze manier kun je iemand effectief overtuigen, beïnvloeden of motiveren om zijn doel te behalen. In het kort zijn dit de stappen:
- Vraag de waarden van de ander uit. Dat doe je door de vragen te stellen die je in dit artikel over waarden vindt.
- Nu je de waarden van de ander weet, kun je op een geschikt moment, met een zekere en directieve toon, de waarden van de ander teurggeven: ‘Trouwens, ik weet dat het belangrijk voor je is om {waarde}. Je moet {waarde} (vervullen).
- Bied daarna direct jouw gewenste uitkomst aan in het jasje van de waarden van de ander: ‘Om dat te bereiken, is het belangrijk om {jouw gewenste uitkomst} te doen. Zou je bereid zijn om deze verandering nu te maken?'
Een complete uitleg over deze techniek vind je in het artikel over waarden.
Techniek 54 – ‘What's in it for them?'
Wil je dat er iets voor jou geregeld wordt? Ga dan na wat het de ander oplevert en vertel dat aan de ander. Wil je bijvoorbeeld dat je werkgever beter naar je luistert en een snellere computer voor je werkplek aanschaft? Dan kun je iets zeggen als: ‘Hierdoor kunnen jullie mij beter inzetten waardoor er mooiere dingen gemaakt worden en er meer gedaan kan worden in dezelfde tijd.'
Techniek 55 – Gebruik de salami-techniek als alternatief voor de achterhaalde ja-ladder
Wanneer je iemands hele salami wilt afpakken, dan gaat de ander jou dit natuurlijk nooit zomaar geven. Als je echter om een klein plakje vraagt, zal dit geen probleem zijn voor de ander. Als je een paar keer een klein plakje vraagt, heb je al gauw de hele worst te pakken.
De salamitechniek wordt ook wel eens gebruikt om mensen te overtuigen iets te kopen. De eerste keer wordt iemand bijvoorbeeld gevraagd: ‘Wil je deze brief over onze donatiecampagne controleren?' Een paar dagen later wordt gevraagd: ‘Wil je deze brief herschrijven?' En uiteindelijk wordt om een donatie gevraagd.
Weet u wat? U vindt het een goed initiatief, toch? Dan vullen we even samen voor het allerkleinste bedrag het formulier in. Dan kunt u het altijd nog verhogen.
Ook in het vinden van overeenstemming wordt dit toegepast: ‘We zijn het erover eens dat {een klein onderwerpje}?' Om vervolgens het onderwerp waarover je het eens bent, steeds groter te maken.
“Je hoeft alleen maar te staan hoor… Kom eens daar op het gangpad staan, daar is meer ruimte… Je staat nu toch, dus kom maar op het podium.”
Techniek 56 – Kwetsbaar overtuigen!
Kwetsbaarheid tonen – het tegenovergestelde van perfectie tonen – is een krachtige techniek om effectief te beïnvloeden. Het is logisch en simpel: laat je alleen maar zien dat je perfect bent, bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek, dan is het haast onmogelijk om een connectie te maken met de ander.
Ga je daarentegen in het sollicitatiegesprek laten zien dat je ook maar een mens bent met fouten, onzekerheden en zwakten, dan is de kans groot dat de ander direct helemaal weg van je is omdat hij/zij eindelijk een authentiek persoon tegenkomt. Sterker nog: dit nodigt de ander uit om ook kwetsbaarheden te delen, en dat verbindt weer. Lees hier meer over kwetsbaarheid.
Techniek 57 – Heb ‘power' (plezier, waarde en bijdrage) in plaats van ‘force' (ego, moeite en angst)
Stel dat je ergens wilt solliciteren voor een opdracht. De persoon die je spreekt, zal voelen met welke energie jij het voorstel tot samenwerking brengt…
- Breng je je voorstel op een lichte, vrolijke, actieve, energieke manier die zegt: ‘Ik kom power en waarde bieden, we gaan het lekker doen en het wordt leuk,' dan zal iedereen je willen aannemen en je zelfs op z'n bruiloft uitnodigen!
- Breng je je voorstel – met misschien wel exact dezelfde woorden – op een zware, plakkende, verlangende en afhankelijke manier die zegt: ‘Ik moet een opdracht voor mezelf forceren', dan gaat het niet lukken.
De eerste manier is er eentje van power, de tweede manier brengt een energie van force met zich mee. De energie die je uitstraalt, zorgt ervoor dat je datgene krijgt wat een match is voor die energie. Dit wordt ook wel de wet van aantrekking genoemd.
Leef je met ‘power', dan heb je een positieve, zekere houding van: ‘Relaxt, we zien wel…' Doordat er dan geen sprake is van ‘force', trek je succes aan.
Techniek 58 – Leef volgens de NLP-vooronderstellingen voor maximale invloed
De NLP-vooronderstellingen kun je zien als principes of leefregels van NLP. Je wil de NLP-leefregels naleven om geweldloos te communiceren en om respect te hebben voor de subjectieve ervaring van andere mensen. Lees al deze NLP-principes en handel voortaan naar de uitgangspunten van NLP, gericht op het vergroten van respect en opties.
Techniek 59 – Gebruik pijn als krachtig én empathisch motivatiemiddel
Wil je iemand overtuigen? Benoem dan niet alleen maar de mooie dingen die jouw suggestie gaat opleveren. Benoem ook de huidige pijnlijke situaties van je toehoorders. Deze pijn motiveert mensen gigantisch om te veranderen én hiermee toon je empathie!
Hier lees je meer over het pijn-plezier-principe en hier lees je meer over overtuigen met pijn.
Het pijnprincipe, ook bekend als het principe van aversie of het principe van vermijding van pijn, verwijst naar de menselijke neiging om pijn, ongemak of negatieve consequenties te vermijden. Dit principe kan worden gebruikt om mensen te motiveren door hen bewust te maken van de negatieve gevolgen of het ongemak dat kan voortvloeien uit het niet bereiken van hun doelen of het niet nemen van actie. Hier zijn enkele manieren waarop het pijnprincipe motivatie kan stimuleren:
- Consequenties benadrukken: Door de mogelijke negatieve consequenties van het niet bereiken van een doel of het niet ondernemen van actie te benadrukken, kun je mensen motiveren om in actie te komen. Dit kan bijvoorbeeld het benoemen van gemiste kansen, verlies van privileges of het ervaren van ongewenste situaties zijn.
- Angst voor verlies: Mensen hebben vaak een sterkere motivatie om verlies te voorkomen dan om winst te behalen. Door de nadruk te leggen op wat ze zouden kunnen verliezen als ze niet handelen of hun doelen niet bereiken, kun je een gevoel van urgentie creëren en hen aanzetten tot actie.
- Identificeren van negatieve patronen: Door mensen bewust te maken van negatieve patronen in hun gedrag of resultaten, kun je hen laten inzien welke problemen er kunnen ontstaan als ze op dezelfde manier doorgaan. Dit kan leiden tot de motivatie om veranderingen aan te brengen en negatieve patronen te doorbreken.
- Contrastervaringen: Door mensen te laten ervaren hoe het is om te leven zonder de gewenste resultaten of doelen, kunnen ze de pijn of het ongemak van die afwezigheid voelen. Deze ervaring kan hen motiveren om actie te ondernemen en te streven naar wat ze echt willen.
- Visualisatie van negatieve toekomstscenario's: Door mensen te vragen zich voor te stellen hoe hun toekomst eruit zou zien als ze geen actie ondernemen of hun doelen niet bereiken, kun je de mogelijke negatieve uitkomsten versterken. Deze visualisatie kan een sterke motivator zijn om in actie te komen en de gewenste resultaten te behalen.
Hier zijn een paar simpele voorbeelden van hoe het pijnprincipe mensen kan motiveren:
- Studeren voor een examen: Stel je voor dat je een student bent en je wilt goede cijfers halen op je examens. Door jezelf bewust te maken van de mogelijke negatieve consequenties, zoals het niet behalen van je studiedoelen, het herhalen van een cursus of het beperken van toekomstige carrièremogelijkheden, kun je jezelf motiveren om te studeren en de nodige inspanning te leveren.
- Gezonde levensstijl: Stel dat je graag een gezonde levensstijl wilt leiden met regelmatige lichaamsbeweging en gezonde voeding. Door jezelf bewust te maken van de negatieve consequenties van een inactieve levensstijl, zoals gewichtstoename, gezondheidsproblemen of een verminderde energie, kun je gemotiveerd raken om actie te ondernemen, bijvoorbeeld door te gaan sporten of gezondere keuzes te maken in je dieet.
- Deadlines halen op het werk: Stel je voor dat je op het werk bent en je hebt een project met een deadline. Door jezelf bewust te maken van de negatieve consequenties van het niet halen van de deadline, zoals het vertragen van het hele team, het mislopen van kansen of het ondermijnen van je professionele reputatie, kun je gemotiveerd raken om efficiënter te werken en de deadline te halen.
- Geld besparen: Als je graag geld wilt besparen, kun je jezelf bewust maken van de negatieve consequenties van het niet opvolgen van een spaarplan, zoals het niet kunnen kopen van gewenste items, het leven van salaris tot salaris of het in financiële problemen komen. Dit kan je motiveren om bewustere uitgavenkeuzes te maken en regelmatig te sparen.
Techniek 60 – Pas jouw leiderschapskwaliteiten toe (49+ extra tips)
Effectief beïnvloeden heeft heel veel te maken met leiderschap. Een goede, overtuigende leider is onder andere:
- Standvastig
- Moedig
- Ervaren
- Daadkrachtig
- Een goede volger
- Verbindend
Wat deze vermogens betekenen en waarom ze belangrijk zijn voor effectief leiderschap? Je leest het hier, samen met 49+ leiderschapstips.
Bekijk tot slot deze training met alle technieken om effectief te beïnvloeden (positieve manipulatie)
Veel succes met het toepassen van al deze psychologische technieken om te overtuigen en effectief te beïnvloeden!
Gerelateerd: lees verder...
Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: