Wil je ook een succesvolle influencer worden, zoals Sanny Zoekt Geluk, Sochicken, Michael Pilarczyk, 365 dagen Succesvol, Eindbazen of Marieke van Meijeren? In dit artikel laten wij je zien hoe je een influencer kunt worden, toch wel een van de tofste ‘banen' die er maar bestaan! Lees verder voor alle tips…

Influencer betekenis: wanneer ben je een influencer?

Wat is een influencer? Een influencer – ook wel opinieleider genoemd – is iemand wiens mening erg belangrijk is. Heeft een opinieleider een bepaalde mening over iets, dan staan er tienduizenden volgers klaar om die mening ook te adopteren. Vinden veel mensen jouw mening dus belangrijk, dan ben je een influencer.

Die volgers kunnen ‘geïnfluenced' worden via (social media-)kanalen zoals:

  • Radio & TV (Marco Borsato leent zijn naam aan goede doelen)..
  • Instagram (Sanny Zoekt Geluk leent haar naam soms aan een cosmetica-merk).
  • Tiktok (Avani zet de website van Skechers in haar bio-link).
  • Youtube (bijna ieder gezondheidskanaal promoot een gezondheidsmerk, ieder fotografiekanaal promoot fotografie-producten en zo zijn er talloze voorbeelden van beauty- en fahion-influencers).
  • Podcasts (Eindbazen wordt gefinancierd door diverse merken).
  • Blogs met bijbehorende e-maillijsten (ik leen mijn naam aan opleidingsinstituten).
  • En zo zijn er nog meer opties…

Je hoeft maar één blik op Instagram of het internet te werpen om te zien dat de influencers echt een belangrijke rol gaan spelen in de marketing van bepaalde producten.

Influencer worden? Pas deze belangrijkste tips toe…

Je zou urenlang het internet kunnen doorzoeken op honderden ‘kleine tips', maar al die kleine tips hebben geen enkele waarde als je de belangrijkste, grote lessen niet toepast om een succesvolle influencer te worden.

Laten we kijken wat deze belangrijkste tips zijn…

Les 1 – Heb een groot publiek en adverteer dan pas… dan ga je harder!

hoe word je een influencer

Als eerste is het belangrijk dat je toch wel een groot publiek hebt als je een succesvolle influencer wilt worden. Sterker nog, bedrijven zullen je niet zo snel inschakelen voor de promotie van producten als jij geen mensen hebt die je aan kunt spreken.

  • Is 100 volgers veel? Iedereen is het ermee eens dat het te weinig is.
  • Is 1.000 mensen in een e-maillijst veel? Nu gaan opeens een heleboel mensen al denken dat dit al veel is. Helaas is dat niet waar. Misschien dat je hiermee twee dingetjes kunt verkopen in een enkel bericht dat je naar ze stuurt…
  • Is 10.000 mensen in een e-maillijst, Instagram-kanaal of Youtube-kanaal veel? Je zou met dit aantal een redelijke slag kunnen slaan als je ze een product aanbiedt, maar nog staan adverteerders niet voor je in de rij.
  • Vanaf 30.000+ mensen in je e-maillijst begint het ergens op te lijken…
Hierna lezen:  Digitale Nomaden: Alle Info (Banen, Geld & Tips)

De grote les is om in je beginfase te focussen op het vergroten van je volger-aantallen, totdat je op zijn minst 500 volgers hebt of 10.000 websitebezoekers per maand hebt. Begin dan pas te experimenteren met verdienmodellen.

Waarom is het belangrijk om eerst te focussen op een groei van jouw aantal volgers en later pas op verdienmogelijkheden?

  • Weinig volgers betekent weinig geld. Laat die 100 euro per maand nog even liggen. Begin je net je eerste volgers te verzamelen, dan zou je al adverteerders kunnen zoeken, maar je opbrengsten zullen niet meer dan 100 euro per maand zijn. Dat is het nog niet waard. Heb geduld. Het grote geld zal echt wel komen…
  • Reclame schrikt af… en dat kan niemand gebruiken in de beginfase. Als je met slechts een paar honderd volgers al allerlei aanbiedingen gaat doen en merken promoot, kun je minder hard groeien dan wanneer je je volledig op content focust. Focus je je in de beginfase volledig op content, dan groeit het vertrouwen veel sneller en groeit jouw aantal volgers veel sneller.
  • Als je maar heel weinig volgers hebt, kun je niet fatsoenlijk testen of jouw aanbiedingen en teksten goed werken of niet. Je hebt een groot volume nodig om snel conclusies te kunnen trekken en je promoties makkelijk bij te kunnen schaven.
  • Als je in je beginfase al bedrijven probeert te vinden die je gaat promoten, ben je uren kwijt om te pitchen, om je aan te melden voor hun partnerprogramma's en om afgewezen te worden. Als je nou wacht totdat je enigszins groot bent, word je veel sneller geaccepteerd en hoef je vaak niet eens meer te pitchen omdat bedrijven jou juist zullen benaderen.

Hoe krijg je een groot publiek? Het beste is om te zorgen voor een enkele platform waar jij je voornamelijk op gaat focussen. Zie volgende tip…

Les 2 – Focus door één sector te kiezen die bij je past

kies een sector

Dit wordt ook wel een ‘niche' genoemd. Om maar een paar voorbeeldjes te noemen: spiritualiteit, mode, fitness, gadgets, fotografie of sneakers. Dit maakt het op de eerste plaats makkelijker om adverteerders te vinden en om producten te verkopen.

Bovendien maak je het voor jezelf veel leuker en dus makkelijker. Door te kiezen voor de sector die bij je past, zal je alleen maar te maken krijgen met producten die echt naar je hart staan. Zo kun je een eerlijke mening geven over de producten, mits deze positief is natuurlijk.

Door te doen waar je passie ligt zal je jouw blog, Instagram- of Facebookpagina veel meer uitstraling mee kunnen geven. Dit is dé tip die de grootste influencers van het land meegeven aan de nieuwe generatie.

Hierna lezen:  Digitale Nomaden: Alle Info (Banen, Geld & Tips)

Les 3 – Focus door één platform te kiezen die bij je past: ga je aan de slag met video, schrijven of foto’s?

influencer worden tips

Kies één platform. Hoe is Enzo Knol groot geworden? Hij koos exclusief voor Youtube. Aan de rest deed hij niet veel. Iedere dag kwam er een video op Youtube, terwijl hij zijn Facebook- en Instagram-account op drempelniveau onderhield.

Dit is het grote geheim van alle succesvolle influencers: ze verdelen hun aandacht en energie niet aan alle platforms. Kies een platform dat jij prettig vindt om te gebruiken, plaats daar een jaar lang iedere dag wat op en dat zorgt gegarandeerd voor een groot publiek.

Iedere influencer heeft zo zijn of haar eigen werkwijze. Er zijn een hoop influencers die foto’s of video’s plaatsen om zo een bepaald product te promoten. Nu kan het zijn dat je jij niet zo’n fotograaf bent of dat je niet zoveel zin hebt in een vlogcamera…

Is tekst meer jouw medium? Gelukkig kun je ook als influencer geld verdienen met een blog. Dit doe je door bijvoorbeeld te schrijven over persoonlijke ontwikkeling, om vervolgens een aantal merken te belichten die je wilt promoten. Zo kun je toch nog geld verdienen met een blog zonder dat je ook maar een keer op de vlog hoeft te staan.

Bonustip: presenteer jezelf voor adverteerders op Linkpizza

jezelf presenteren

Op Linkpizza kunnen adverteerders eenvoudig in contact komen met Influencers. Je kunt een gratis account maken, zodat je jezelf als influencer kunt presenteren op de overzichtspagina (‘marktplaats'). Dat doe je met een ‘mediakit' waarin je jouw aantal volgers toont en waarin je laat weten wat voor prijzen je hanteert.

Jezelf inschrijven als influencer? Klik hier om de wereld via Linkpizza te laten weten wat jij in huis hebt.

Dus… kies een focus en wees daar iedere dag mee bezig

Influencer worden is dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Zorg voor een groot publiek, kies je sector en doe waar je goed in bent. Zo kan iedereen aan de slag met de ideale droombaan. Kortom: focus!

Of het nu gaat om het maken van foto’s of om geld verdienen met blog, iedereen kan als influencer geheel zijn eigen pad bewandelen. Natuurlijk niet zo heel erg raar dat er steeds meer mensen voor deze ‘baan' kiezen, het is dan ook een topbaan!