Website gevonden worden door Google? In 7 stappen naar #1

In dit artikel ga ik je precies leren hoe je beter gevonden wordt in Google. Het geheim is dat je niks aan het technische aspect hoeft te doen om hoog te ranken in Google en op een duurzame manier duizenden gratis bezoekers te krijgen. In dit artikel leer je in 7 bewezen stappen wat wél effectief is.

Waarom zou je hoger in Google willen ranken (SEO)? 3 redenen!

Hoger ranken in Google heet ‘SEO’ (Search Engine Optimization). Dit is de bezigheid om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen via zoekmachines zonder te adverteren.

Over welke ‘search engines’ hebben we het dan? Maak er gerust enkelvoud van: bijna iedereen gebruikt alleen maar Google, dus SEO had net zo goed GO (Google Optimization) kunnen heten.

In dit artikel zijn we vooral geïnteresseerd in de meest effectieve handelingen die je kunt doen om hoog te ranken in Google, waardoor je duurzaam tienduizenden gratis bezoekers trekt.

Er zijn drie grote redenen om hoger te willen ranken in Google. Hier komen ze:

  1. Het is gratis: je hoeft niet te betalen voor deze bezoekers. Je hebt dus geen variabele kosten hiervoor! Waar je bij advertenties steeds geld moet betalen zodat er nieuwe bezoekers op je site komen, ben je bij SEO voorgoed verlost van wervingskosten.
  2. Het is passief: Heb je een groot publiek opgebouwd via SEO? Dan hoef je niks meer te doen voor je bezoekers. Die blijven gewoon komen terwijl jij je op andere dingen kunt richten. Als je niet voor SEO had gekozen, maar voor bijvoorbeeld Facebook, had je dagelijks berichten moeten plaatsen zodat de bezoekers blijven komen. Al heb je 1.000.000 Facebook-volgers opgebouwd, niemand komt naar je website als je opeens ophoudt met posten.
  3. Het gaat nog jaren mee. Waar Facebook op dit moment bedrijfspagina’s de nek om draait door hun bereik geleidelijk aan steeds verder terug te schroeven, zit jij nog jaren goed omdat jij op Google goed zichtbaar bent.

Stap 0 – Voor goede SEO moet je de basis-logica doorhebben…

Zorg dat je onderstaande zes punten snapt…

Punt 1: iemand die zoekt op ‘slagroomsoesjes-recept’, zal niet op een pagina over accountancy terechtkomen

google snappen

Dit klinkt logisch, maar dit is de basis en dit gaat te vaak fout. Het opzettelijk gebruiken van specifieke woorden is nog altijd de basis(!) van zoekmachine-optimalisatie. Wil je dat mensen op jouw pagina over accountancy terechtkomen, dan zal je het woord ‘accountancy’ ook daadwerkelijk (op prominente plekken) in de pagina moeten noemen.

De drie meest prominente plekken voor zoektermen zijn:

  • De titel van de pagina.
  • De eerste alinea van de pagina, of nog beter: de eerste zin van de pagina.
  • De tussenkopjes van de pagina.

Punt 2: Richt je pagina (inclusief bovenstaande prominente plekken) in op een zoekwoord waar daadwerkelijk op gezocht wordt

zoeken naar zoektermen

Zoals je in de vorige paragraaf leerde, is de titel een van de belangrijke plekken om zoekwoorden te verwerken. Daar moeten simpelweg de zoekwoorden in komen die je wilt aanspreken.

En nu komt het: dit moeten woorden zijn waar daadwerkelijk 50 keer of meer per maand op gezocht wordt via Google. Hoe je ontdekt hoe vaak er op bepaalde woorden gezocht wordt, leer je verderop in dit artikel. Eerst moeten we ons goed bewust zijn van het belang hiervan…

Als je bezoekers wilt trekken via SEO, mag je niet egocentrisch zijn tijdens het bepalen van je titels, maar je moet leveren wat gevraagd wordt.

Wil je daarentegen lezers krijgen via Social Media, schrijf dan gerust egocentrische, onduidelijke, ‘leuk’ bedachte of zweverige titels als:  “Een nieuw begin”, “Het gevecht in stilte en eenzaamheid”of “Jezelf ontmoeten.” Besef wel dat je dan geen lezers krijgt via Google.

Wil je lezers via Google, dan moet je concrete titels schrijven op basis van zoekopdrachten. Niemand zoekt naar “Een nieuw begin”, “Het gevecht in stilte en eenzaamheid”, “Jezelf ontmoeten” of “Schenk het cadeau van jouw liefde aan iedereen”. Daarentegen zoeken duizenden mensen maandelijks naar: ‘Hoe doelen stellen’, ‘Meditatie Tips’, ‘Non-dualiteit Uitleg’ of ‘Complimenten Voorbeelden’. Als je alleen al zulke titels maakt en daadwerkelijk de beste informatie geeft in het artikel, krijg je al tienduizenden bezoekers vanuit Google. Meer komt er niet bij kijken.

Heb je bijvoorbeeld een blogartikel geschreven met de titel ‘Inspireren met je eigen geluk’, dan kun je die titel beter veranderen in ‘Hoe word je gelukkig?’ Want niemand zoekt op ‘inspireren met je eigen geluk’ en 2.000 mensen per maand zoeken op ‘hoe word je gelukkig’. Of verander de titel in ‘Hoe kun je inspireren?’ Want er zoeken 1.000 mensen per maand op ‘hoe kun je inspireren’.

Je leest hierboven overigens het woord ‘zoekwoord’ als enkelvoud, maar daar horen ook aanverwante zoektermen bij. Gaat je pagina over ‘relatiedip’, dan zal de zoekterm ‘sleur in relatie’ ook naar dezelfde pagina leiden. Sterker nog: gebruik zoveel mogelijk synoniemen en aanverwante zoektermen op je pagina’s. Op de relatiedip-pagina heb je het dus ook over ‘relatie redden, relatie loopt vast, relatie raakt in sleur, etc.’ Hierover later meer.

Punt 3: je kunt je site niet ‘SEO-en’, maar wel individuele pagina’s

seo tips

De Google zoekresultaten sturen mensen nooit door ‘naar een complete site’, maar naar specifieke pagina’s van een site. Je kunt vanuit Google steeds maar op één specifieke pagina terecht komen. Zie SEO dus in de basis als iets wat je per pagina moet doen, en niet op site niveau.

In de basis pas je SEO niet toe op je hele site, maar ga je per pagina te werk. Je kunt dus niet aan de slag gaan om je hele site te laten ranken op zoekwoorden A, B en C.

Je laat pagina X ranken op zoekwoorden A, B en C, je laat pagina Y ranken op zoekwoorden D, E en F en je laat pagina Z ranken op zoekwoorden G, H en I.

Punt 4: synoniemen en erg-gerelateerde zoekwoorden moeten op één pagina behandeld worden

seo synoniemen zoektermen

De woorden empathie tonen, empathisch vermogen en empathie  zijn synoniemen. Maak dus niet drie aparte pagina’s zodat je iedere variant op een aparte pagina behandelt.

Behandel deze drie woorden als set op één pagina. Betrek er ook sterk aanverwante (zoek)woorden bij (perspectief, luisteren, voelen) die dezelfde zoekintentie vervullen. Als ik het vanaf nu over ‘zoekterm’ (enkelvoud) heb, dan bedoel ik daar ook de hele set mee met aanverwante zoektermen (meervoud).

Het zou trouwens ook heel vreemd zijn als een artikel over empathie niet de woorden ‘perspectief, luisteren en voelen’ bevat. Betrek die woorden in de pagina, anders verdenkt Google je ervan dat je de pagina specifiek voor het zoekwoord ’empathie’ hebt geschreven.

Maak de tekst zo natuurlijk mogelijk. Dan komen er vanzelf aanverwante (zoek)woorden in voor. Dit zal trouwens automatisch goed komen als je lange teksten (2.000+ woorden) schrijft.

Punt 5: Wijd geen twee of meer pagina’s aan dezelfde zoekterm – bouw aan één kwalitatieve pagina

kwaliteitsartikelen schrijven seo

Laten we het voorbeeld van het artikel over empathisch vermogen er weer bij pakken. Stel dat je een artikel hebt geschreven met ‘4 geheime tips voor meer empathie’. Een paar maanden later schrijf je een nieuw artikel dat heet ‘6 voorbeelden voor een groter empathisch vermogen’. Dit is fout. Nu heb je twee pagina’s met antwoord op dezelfde of een sterk-gerelateerde zoekintentie.

Wat je had moeten doen, is je bestaande artikel updaten zodat het een artikel wordt met 4 tips én 6 voorbeelden over empathisch vermogen.

Waarom is dit zo? Voor iedere zoektermen-set kan er maar één pagina de beste zijn op heel het internet – en daarmee ook in de Google zoekresultaten. Ook kan er maar eentje op nummer 2 staan en eentje op nummer 3.

Jouw intentie is – als het goed is – om aan Google te laten merken dat jij hét beste artikel of pagina hebt over een bepaalde zoekterm. Google zal namelijk ook de best mogelijke pagina’s het hoogst plaatsen.

Laat je aan Google echter weten dat jij twee pagina’s hebt over hetzelfde onderwerp, dan kan Google al minder makkelijk geloven dat een van die pagina’s het beste van het internet is. Er staat namelijk elders nog aanvullende info, dus het is plausibel om aan te nemen dat jouw pagina’s geen volledige info bieden. Jouw twee pagina’s concurreren bovendien met elkaar om dezelfde zoektermen.

De volgende tip zal je hierbij erg gaan helpen…

Punt 6: Schrijf niet, maar documenteer!

documenteren webstie gevonden worden

Zie jouw website niet als plek waarin je ‘teksten schrijft’ maar zie je website als jouw extern geheugen. Alles wat je weet, voeg je steeds toe aan de blogartikelen en pagina’s van je website. Niet in ‘een nieuw artikel dat je moet gaan schrijven’, maar in het reeds bestaande artikel over dat onderwerp.

Om een andere analogie te gebruiken: zie je website niet als een magazine, maar als een boek. Je hoeft niet steeds een nieuwe editie/nieuwe blogartikelen te plaatsen, maar je documenteert jouw huidige blogartikelen steeds verder. Zet de publicatiedatum van je blogartikelen dan ook uit. Schrijf niet, maar documenteer!

De website die je nu aan het lezen bent, is alleen maar zo groot kunnen worden doordat ik documenteer. Waar ik ook kom, en waar ik iets meemaak, ik schrijf dat direct in mijn mobiel.

Stel dat je naar een cursus of meeting gaat. Dan zit daar bijna iedereen in de zaal met een aantekeningenschriftje. Eenmaal thuis zetten ze die in de kast. Maar jij niet. Jij voegt je inzichten direct toe aan je website. En dan gooi je je aantekeningenblokje weg. Lekker ontspullen: alles staat op je blog! Dankzij documenteren is Richard Branson aan zijn vermogen gekomen.

Nu je een SEO-uitleg hebt gehad voor de basis, is het tijd voor de 7 stappen!

Website gevonden worden door Google

SEO zelf doen is een uitstekend idee. Het is tenslotte jouw bedrijf, dus het is goed om op zijn minst het overzicht te behouden. Laten we naar de stappen gaan waarmee je gigantisch gaat groeien met SEO…

Stap 1 – Verplaats jezelf in de schoenen van Google: wat wil Google?

Deze stap is essentieel. Het is de basis van jouw SEO-avontuur. We moeten echt eerst naar de basis van SEO: verplaats jezelf even in de schoenen van Google. Stel jezelf nu de vraag: wat wil Google? Weet je het antwoord al? Ik zal het alvast voorzeggen: Google wil de mensen die een zoekopdracht invoeren, het best mogelijke antwoord op hun vraag geven.

Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk de beste informatie geeft in het artikel? Simpel: zoek zelf op de betreffende zoekterm, zoals ‘meditatie tips’, en kijk wat voor artikelen er op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Zijn dat allemaal artikelen met 17, 21, 19 en 16 tips, dan moet je ervoor zorgen dat jouw artikel simpelweg meer tips geeft. Bijvoorbeeld “24 Meditatie-Tips Die Je Eerder Wilde Weten.”

Het is heel belangrijk om dit goed te snappen, want als je dit snapt, weet je alvast wat niet gaat werken voor SEO. Dat gaan we ontdekken in de volgende stap…

Stap 2 – Begrijp vanuit het perspectief van Google wat minder goed werkt voor SEO

Website gevonden worden door Google

Nu je weet dat Google het best mogelijke antwoord op de vraag van de zoeker wil presenteren, kun je de volgende denk-richting inslaan: wat gaat niet werken voor SEO? Ik verklap het alvast: Wat niet werkt/niet meer gaat werken, is actief linkjes verzamelen.

Eerst een korte uitleg van ‘linkjes verzamelen’. Links naar jouw site heten ‘backlinks’. Google gebruikt backlinks als ‘stemmen‘ van andere websites om aan te wijzen welke pagina’s op het internet het beste zijn over een bepaald onderwerp. Zijn er bijvoorbeeld twee super waardevolle artikelen met de beste smoothie-recepten, dan moet Google bepalen welke van deze artikelen op de eerste positie in Google moet komen te staan. Daarvoor kijkt Google naar een groot aantal factoren, maar een van de zwaarst wegende factoren zijn backlinks.

Het gaat niet werken om bij andere site-eigenaren te lobbyen zodat zij naar jouw website gaan linken. Officieus gezien is het verzamelen van (contextuele!) links een van de meest effectieve SEO-factoren, maar de intentie van Google is dat dat van nature gebeurt. Dat betekent: zonder beïnvloeding door jou. Google wil dus dat dat alleen gebeurt als de website die naar jou linkt, oprecht vindt dat jouw artikel een kwalitatieve bron is.

Google vindt het daardoor onacceptabel als je betaalt voor een link naar jouw site. Dan kun je een flinke, bijna onmogelijk terug te draaien, penalty aan je broek krijgen door Google. Als het namelijk wel mogelijk was geweest om te betalen voor backlinks, dan stonden niet de beste zoekresultaten bovenaan, maar dan stonden de resultaten bovenaan van de website-eigenaren die toevallig het meeste geld hebben neergeteld. Dan zou je dus erg slechte zoekresultaten in Google tegen gaan komen.

In de praktijk wordt door website-eigenaren wel actief gelobbyd om backlinks te verzamelen: gastbloggen en andere website-eigenaren om contextuele links vragen, werkt ook gewoon in de praktijk en Google vindt dat prima, maar dat komt alleen omdat Google het niet per se slecht vindt. Het is alleen niet echt gewenst, want het is geen natuurlijke manier om de beste bronnen aan te wijzen. Betalen voor links wordt wel afgestraft, zoals je al leerde in de vorige paragraaf.

De conclusie van deze stap is: verspil je tijd niet aan het lobbyen voor backlinks. Er is een kans dat Google in de toekomst zo slim wordt, dat het precies kan weten welke websites het geen boost in de rankings hoeft te geven. Wat moet je dan wel doen? Wat heeft wel effect? Je bent nu klaar voor stap 3.

Stap 3 – Begrijp vanuit het perspectief van Google wat het beste werkt: kwaliteit!

Website gevonden worden door Google

Uit de vorige stap konden we concluderen dat Google steeds vaker updates in zijn algoritme zal doorvoeren om de ‘te manipuleren factoren’ in kracht af te laten nemen, zoals het beïnvloeden van backlinks naar jouw site of het tactisch plaatsen van de zoekwoorden op jouw pagina.

Wat zal dan wel altijd blijven werken? Ga eens terug naar stap 1. Google wil zijn zoekers de best mogelijke antwoorden bieden. Wat dus altijd zal blijven werken, is dat jij ervoor zorgt dat jij de zoeker het best mogelijke antwoord gaat geven wat er maar op het internet te vinden is. Als je dat doet, kom je gegarandeerd op positie 1 te staan voor het betreffende zoekwoord, want dat is waar Google’s algoritme op gebouwd is en waar het zich in de toekomst verder voor zal verfijnen.

Focus je dus op wat het verschil maakt: kwaliteit. Dit is waar het algoritme van Google op gebouwd is en dit is waarmee je op de lange termijn altijd overeind zal blijven.

Laat alle technische zaken los, zoals ‘sitemap’, ‘alt tags’, ‘title tags’… Laat ook het actief verzamelen van backlinks los. Google zal jouw pagina’s met gemak vinden zonder al die dingen, áls ze inderdaad het best mogelijke antwoord zijn op het zoekwoord. Het algoritme zal er gewoon voor zorgen dat de rechtmatige pagina op positie 1 van Google zal komen.

Wat betreft backlinks: die zal je geheel natuurlijk gaan verkrijgen. Mensen zullen je artikelen opmerken en ze zullen vrijwillig naar jouw site verwijzen omdat ze je artikel de best mogelijke bron vinden om naar te verwijzen. En de grap is: je artikel ís ook de best mogelijke bron. Stel dat je een vrije middag hebt. Je hebt de keuze om die tijd te gebruiken om met moeite een backlink te regelen, óf om een kwalitatief artikel te schrijven over een onderwerp dat gerelateerd is aan je website, wat zou je dan doen als je weet dat kwalitatieve artikelen van nature backlinks zullen aantrekken? Laten we naar de volgende stap gaan!

Stap 4 – Schrijf 30 artikelen van 2.000 – 7.000 woorden

Website gevonden worden door Google

Nu we weten dat kwalitatieve artikelen schrijven, dé manier is met het meeste resultaat voor SEO, gaan we ze daadwerkelijk schrijven. Als je 20 artikelen schrijft die allemaal op de eerste pagina van Google komen voor hun zoekterm, zal je duizenden gratis bezoekers per maand krijgen.

Begin met een lijst te maken met 30 onderwerpen voor blog-artikelen.

Hoe bedenk je de onderwerpen voor deze artikelen? Dat doe je door na te gaan, via logisch nadenken, wat een logische en veelgestelde vraag zou kunnen zijn dat gerelateerd is aan het onderwerp van jouw website. Er hoeft dus geen ‘keyword research’ aan te pas te komen. Ik zei het al: met dit SEO-stappenplan is technische kennis niet nodig. Enkel logisch nadenken.

Je gaat gewoon na wat jij zou Googlen. Als het voor jou een logische zoekterm voelt, en als je je kunt voorstellen dat anderen het ook zouden Googlen, heb je een blog-onderwerp te pakken! Heb je bijvoorbeeld een reis-website, dan zou je op het onderwerp komen: ‘Koffer inpakken tips’. Herhaal dit proces 29 keer.

Vervolgens ga je de kopjes van je paragrafen schrijven. Laten we doorpakken op het voorbeeld: ‘Koffer inpakken tips’. Je zou vast denken: hoe kom ik ooit aan 2.000+ woorden als ik de vraag in twee kleine paragrafen kan beantwoorden? Hier komt een essentiële stap aan te pas: je gaat meerdere gerelateerde zoektermen meepakken in je artikel. Om dat te bereiken, begin je jouw onderwerp in te tikken in Google, en je maakt hem niet af. Nu krijg je andere populaire zoekopdrachten te zien. Pik hier bijpassende, gerelateerde zoektermen uit en behandel ze ook in je artikel.

Uit het voorbeeld van onderstaande screenshot, zou ik de volgende zoektermen gaan gebruiken als extra paragrafen in mijn artikel ‘Koffer inpakken tips’: ‘Koffer inpakken checklist’, ‘Koffer inpakken voor een half jaar’, ‘Koffer inpakken voor een citytrip’ en: ‘Hoe pak ik mijn overhemden in’. Dat zouden dan allemaal paragrafen worden in mijn artikel over ‘Koffer inpakken tips’. Eigenlijk ben je op deze manier alsnog bezig met ‘keyword research’.

SEO tips voorbeeld

Vervolgens kijk je onderaan de Google zoekresultaten voor nog meer suggesties. Klik ook door op deze zoektermen, scroll weer onderaan het zoekresultatenscherm en kijk wat voor input je nog meer kunt vinden voor de paragrafen van je grote artikel van minimaal 2.000 woorden.

SEO tips voorbeeld

Daarnaast ga je na wat voor vervolgvragen de lezer zou kunnen hebben na het lezen van je artikel. Je lezer zou na het lezen van het artikel over ‘koffer inpakken tips’, kunnen denken: ‘Mooi, nu weet ik precies hoe ik mijn koffer efficiënt in moet pakken, en nu vraag ik me af hoeveel het zou kosten om bepaalde spullen niet gewoon thuis te laten en op mijn bestemming te kopen…’ Nu je je in de schoenen van je lezer hebt verplaatst en dit inzicht hebt gekregen, weet je wat je volgende paragraaf gaat worden: ‘Deze spullen zou je eigenlijk niet in moeten pakken: koop ze op je bestemming!’

Als je zo doorgaat, kom je makkelijk aan 2.000+ woorden!

Stap 5 – Maak pakkende titels voor deze artikelen

seo hoog ranken

We lazen eerder al dat er twee belangrijke factoren zijn voor SEO: het schrijven van het meest uitgebreide artikel over de betreffende zoekterm, het aantal en de kwaliteit van de backlinks én er is een derde factor die je echt moet weten. Die derde factor is het percentage mensen dat jouw resultaat in Google ziet en besluit op jouw resultaat te klikken. Dit heet ‘click through rate’ (CTR). De CTR is heel makkelijk te beïnvloeden. Het kost maar weinig moeite. Je hoeft alleen maar een titel te bedenken die pakkender is dan de titel van je concurrenten (als je met WordPress werkt, wordt de titel van je artikel automatisch ingesteld als titel van de Google-zoekresultaten).

Hoe maak je dan een pakkende titel? Lees daarvoor dit artikel met tientallen tips en voorbeelden voor pakkende titels.

Stap 6 – Heb geduld en zie SEO als een spelletje (‘gamificeer’ het!)

seo tips gamification

Nu je over 30 zoektermen het best mogelijke artikel hebt geschreven, zal het ongeveer een tot twee jaar duren voor het algoritme zijn werk heeft gedaan en na veel wikken en wegen jouw artikelen op positie 1 voor de betreffende zoektermen heeft geplaatst.

SEO is simpel. Het is gewoon een speelse manier van denken.

In de tussentijd is het aan jou om hier nóg verder mee door te gaan. Maak het voor jezelf leuk door SEO als een hobby te zien: een spel! Het is een beetje als Pokemons verzamelen. Iedere zoekterm is een Pokemon. In Google Search Console kun je zien hoe jouw Pokemons ranken. De ene maand zie je de ene Pokemon sterker worden, de andere maand weer een andere. SEO is simpel. Het is gewoon een andere manier van denken. SEO-zoektermen zijn net als Pokemons: spaar ze allemaal.

Stap 7 – Plaats links vanuit je goed scorende blogartikelen naar je sales-pagina’s

seo tips interne links

  • Pagina’s waarvoor je niet hoeft te ranken: contactpagina, algemene voorwaarden, over ons
  • Direct geld opleverende pagina’s waarvoor je wilt ranken: je salespagina’s. Zoektermen voor deze pagina’s zijn bijvoorbeeld: ‘Mindfulness Cursus’
  • Pagina’s die niet (direct) geld opleveren waarvoor je wilt ranken: bijvoorbeeld je blogartikelen. Zoektermen voor deze pagina’s zijn bijvoorbeeld: ‘Mindfulness tips’

Welke type pagina denk je dat de hoogste concurrentie heeft?

De direct geld opleverende pagina’s hebben 100 (dit getal is accuraat en niet metaforisch bedoeld) keer meer concurrentie via Google dan blog-artikelen. Dat komt omdat er voor iedere 100 websites die mindfulness-cursussen aanbieden, er eentje tussen zit die een artikel heeft geschreven over ‘Mindfulness tips’ en ze allemaal wel een pagina hebben over ‘Mindfulness Cursus’.

Er is een heel goede manier om die hoge concurrentie te verslaan: door het stappenplan van dit artikel te volgen en duizenden bezoekers via blog-artikelen te krijgen. Vervolgens maak je ze via banners, give-aways en je e-maillijst warm voor je mindfulness-cursus.

Daarnaast kun je nu de kracht van interne links gebruiken. Je weet al dat externe backlinks (links van andere sites naar jou toe) erg waardevol zijn, maar wist je ook dat interne links (links van pagina’s van je eigen site naar andere pagina’s van je eigen site) ook effect hebben? Je kunt dit als volgt in je voordeel inzetten: plaats in alle 30 goed scorende artikelen die je geschreven hebt, een interne link naar je salespagina (mindfulness-cursus). Dit vertelt Google dat jouw pagina over ‘Mindfulness Cursus’ erg belangrijk is, omdat het 30 belangrijke inkomende links heeft, ook al zijn het interne links. Dit geeft jouw salespagina een boost in de zoekresultaten.

Dat was de laatste stap… maar waarschijnlijk moet jij nooit SEO gebruiken

Er is een grote kans dat jij geen SEO nodig hebt. De meeste ondernemers krijgen hun klanten namelijk gewoon door te adverteren of offline via mond-tot-mond. Dit zijn compleet andere activiteiten dan SEO.

De meeste ondernemers hebben dan ook genoeg aan een site met 6 bezoekers per maand. Die 6 mensen die de ondernemer offline ontmoet heeft, stuurt hij via zijn visitekaartje door naar zijn site en 2 daarvan geven hem een mooie opdracht van 40.000 euro per opdracht.

Opdracht voltooid. Geen SEO nodig! Als jij eigenlijk ook zo’n ondernemer bent, maar toch aan SEO gaat doen, dan kun je dat gerust een fout noemen. Lees hier meer over deze fout.

Dit was het stappenplan om duizenden gratis bezoekers via Google te krijgen

SEO is continu in beweging maar met dit artikel zijn we ingegaan op datgene wat het langste stand zal blijven houden: het schrijven van kwalitatieve content. Laat in de reacties weten wat jij van deze visie op SEO vindt.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: Lees verder...

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!