Wat is een ‘Mastermind-groep' en hoe start je er eentje in Nederland? Je hoort de term steeds vaker in ondernemerskringen. In dit artikel vind je handvatten, 13 extra tips en een precies format om er zelf eentje te op te zetten. 

Inhoud van deze pagina:

Wat is een Mastermind-groep in het kort?

De betekenis van een Mastermind-groep in één zin? Gecoördineerde inspanning van twee of meer mensen om harmonieus naar ieders individueel doel te werken. Aan de hand van onderstaande kenmerken leg ik verder uit wat een Mastermind-groep is:

Een mastermind-groep kan voor iedereen anders zijn

Een Mastermind-groep is een vormvrije groep zonder achterliggende organisatie, zoals dat bij ‘Toastmasters' of ‘Rotary' wel het geval is. Het is een ‘woordenboek-woord' en geen ‘merk'. Iedereen kan dus zelf een Mastermind-groep opzetten, waarbij jij met je Mastermind-genoten alles zelf bedenkt en organiseert: de regels, vorm, frequentie, statuten, inhoud… Wat je maar wilt.

De frequentie van de Mastermind-meetings kan eens per week, eens per twee weken of eens per maand zijn. Enkele prestigieuze mastermind-groepen komen minder vaak bij elkaar, bijvoorbeeld eens per jaar. 

Ook qua inhoud zijn er grote verschillen per Mastermind-groep. Zo zijn sommige Mastermind-groepen meer gericht op strategische, algemene kennis delen… terwijl andere Mastermind-groepen meer gericht zijn op implementatie en elkaar bemoedigen op concrete weekplanningen.

Een mastermind-groep bestaat uit drie of meer mensen die hun eigen doelen nastreven

Bestaat de groep uit twee mensen, dan is er sprake van een buddy. Bij een groep is er sprake van drie of meer deelnemers. Je kunt met een aantal mensen een Mastermind-groep beginnen – idealiter met een groep van drie of meer deelnemers – waarmee je om de zoveel tijd bij elkaar komt tijdens een meeting om elkaar te steunen en elkaars doelen te evalueren. Deze doelen kunnen van alles zijn. Bijvoorbeeld het creëren van je droomleven, gezondere gewoontes ontwikkelen of het hard laten groeien van je onderneming. 

Ieder heeft zijn eigen doel – en de reis ernaartoe deel je intens met elkaar

Het draait om ieders individuele doelen. De leden zijn dus geen businesspartners van elkaar maar hebben ieder hun eigen onderneming of persoonlijke doel. Eigenlijk word je dus heel hecht met elkaar – omdat je lief en leed met elkaar deelt: ieder obstakel, iedere moeilijke periode en ieder succes.

Laat me je vrienden zien en ik laat je jouw toekomst zien.
– Dan Pena

Boven jezelf uitstijgen en accountability

Accountability houdt in: Doen wat je zegt. Elkaar verantwoordelijk houden voor het bereiken van de geformuleerde doelen én elkaar aanzetten tot actie. Dit geeft energie om je verlangen om te zetten in tastbare waarden, resultaten en focus. De welbekende stok achter de deur. Hoewel liefdevolle ondersteuning misschien nog wel effectiever is dan de spreekwoordelijke stok.

Het mooie van Mastermind is dat de deelnemers de lat hoog leggen door het creëren en uitvoeren van uitdagende doelstellingen, te brainstormen en elkaar te ondersteunen met totale eerlijkheid en respect. Een Mastermind-groep staat dus in het teken van groei, zowel zakelijk als persoonlijk.

Andere voordelen en eigenschappen van een Mastermind-groep zijn:

  • Het stellen en delen van SMART-doelen en bijbehorende mijlpalen die je graag wilt bereiken.
  • Het evalueren en bijstellen van je doelen.
  • Elkaar coachen om die doelen te behalen.
  • Het delen van je succesverhalen.
  • Je hart uiten over je obstakels, waarbij er met volledige aandacht naar je geluisterd wordt.
  • Persoonlijk en/of zakelijke groei in een sfeer van vertrouwen.
  • Veiligheid en openheid om alles te kunnen delen: uitspreken van wat er speelt. Je hart uiten over je obstakels, waarbij er met volledige aandacht naar je geluisterd wordt.
  • Feedback/opbouwende kritiek geven naar elkaar. Het aanbieden van kennis, advies en perspectief. Je hebt een brainstorm-denktank achter je.
  • Géén sociaal gewenst gedrag of politieke correctheid, maar eerlijkheid. Streng en kritisch elkaars bullshit doorzien. Bijvoorbeeld als iemand geen focus heeft. Dus: streng, kritisch en motiverend naar elkaar toe zijn. Kritische, diepe vragen durven stellen waardoor je elkaar dwingt om eerlijk naar jezelf te zijn. 
  • Competenties uitspreken waar je je over wilt ontwikkelen, zodat je buddy daar extra op kan letten, zoals: discipline inbouwen in je leven.
  • Het gevoel dat je het samen doet: alle leden groeien tegelijk richting hun individuele doelen. De ene week gaat het bij het ene lid niet goed, de andere week zit vol tegenslagen voor een ander lid, de volgende week heeft fantastische resultaten opgeleverd voor drie leden… en jullie dit allemaal samen door!
  • Elkaar eraan herinneren dat we al weten wat we willen. We laten ons niet misleiden door onze eigen twijfelgedachten. We hebben het al lang helder en we hebben het zelfs al voor een groot deel bereikt.
  • Het delen van hulpbronnen zoals boeken, websites, contacten, leveranciers, leads, best practices etc
  • Gelijkgestemden vinden. Als jij zo’n persoon bent die op feestjes denkt: “Hoezo ben ik hier de enige die over groei wil praten? Hoezo zit iedereen hier maar een beetje te zuipen en te niksen zonder over doelen en dromen te praten?” Dan is een mastermindgroep voor jou. 

De eerste meeting: stel je langetermijndoelen op

droom waarmaken met mastermind

De eerste meeting is ervoor om jullie grote dromen met elkaar te delen. Persoonlijk noem ik dit je “sterrendoel”, afgeleid van de uitspraak “Aim for the stars, land on the moon”. Dit mag dus echt een groots doel zijn: je allergrootste droom! Broed in de dagen en weken voorafgaand aan deze eerste meeting alvast op je grote doel.

1. Schrijf je langetermijndoel op voor over drie tot vijf jaar (eenmalig)

Stel jezelf onderstaande vragen voorafgaand aan de eerste meeting, en deel vervolgens jouw droom in de eerste meeting…

  • Wat zijn je grote dromen? Maak hierbij gebruik van het principe: ‘Richt op de sterren, land op de maan.' Wat zijn jouw sterren? Zodat je op de maan landt? Met andere woorden: wat zou je het liefste willen als alles mogelijk zou zijn?
  • Waar wil je over 2 / 5 jaar zijn? In twee tot vijf jaar kun je ongelooflijk veel bereiken. Vooral als je er fulltime mee bezig bent.
  • Gebruik de vragen die ervoor zorgen dat je vanuit je hart antwoordt, in plaats van je ego: ‘Als ik niet bang zou zijn, zou ik…' Voor meer van dit soort vragen, zie het artikel over je intuïtie.
  • Gebruik gerust de wondervraag: wat als alles mogelijk was, wat zou ik dan willen?
  • Gebruik het outcome-model en het SMART-model. 
  • Wat is jouw ideale leven? Neem een toekomstig moment in de tijd en reis er in je geestesoog naartoe. Hoe ziet jouw leven er op dat punt in de tijd uit? Zie het voor je. Vertel wat je ziet. Visualiseer hoe jouw droomleven (ideale doordeweekse dag) eruit ziet over bijvoorbeeld 3 jaar: Hoe ziet mijn ideale leven eruit? Naar wat voor inrichting van mijn werkdagen en weekenden ben ik aan het toewerken?
  • Gebruik eventueel de vragen bij de wet van aantrekking.
  • Zet het doel in het perspectief van de logische niveaus (loop vanuit missie alle niveaus af)
  • Je mag ook een upchunk bij je doel formuleren in de vorm van een persoonlijk statuut – bestaande uit waarden: waarom is dit zo belangrijk voor je? En een mission statement: Waarom doe ik wat ik doe? Wat kan of ben ik aan het bijdragen aan het grotere geheel? Met andere woorden: wat is mijn missie? Hoe groot is mijn effect momenteel en hoe groot kan mijn effect zijn?
  • Stel deze strategische ondernemersvragen (gebruik de checklist). Deze vragen zijn echt wezenlijk voor iedere ondernemer. Beantwoord sowieso de vragen als: Hoeveel omzet en winst draai je als het doel behaald is? Welk team heb je? Welke missie ben je aan het waarmaken? Hoe ziet jouw product-portfolio en funnel eruit? Welk stappenplan kan ik maken om mijzelf strategisch meer uit het bedrijf te werken, zodat ik alleen nog de goedbetaalde taken doe en teamleden op de andere taken zet?

Doe deze dingen met je mastermindgroep:

  1. Weet je je langetermijndoel? Uitstekend. Schrijf hem maar op. Gebruik een tijdspanne van drie tot vijf jaar voor je langetermijndoel. “Over 5 jaar heb ik 1 miljoen euro op de bank, stroomt er maandelijks 300.000 cashflow in mijn bedrijf, ben ik getrouwd en hebben we ons eerste kind.”
  2. Doe ook meteen in tweetallen – of met de hele groep – een visualisatie voor ieders doel. De instructies hiervan vind je onderaan dit artikel met het Coach Model.
  3. Je zou als huiswerk aan iedereen mee kunnen geven om er meteen ook een doelenbord van te maken. Als jullie echter lekker veel tijd hebben ingeruimd voor deze eerste meeting – en daarmee bedoel ik een hele dag – dan zouden jullie ook vandaag meteen gezamenlijk een doelenbord kunnen maken.
  4. Stel het doel(enbord) ook meteen in als achtergrond van je mobiel en als bureaubladachtergrond van je laptop.

2. Schrijf je kortetermijn-jaardoel op (jaarlijks opnieuw)

Nu is het tijd voor je jaardoel. Maak dit doel tweeledig:

  1. Het resultaatdoel: Op 31 december 20.. – dus het einde van het jaar – verdien ik 10.000 euro per maand passief.
  2. Het procesdoel: Op 31 december 20.. – dus het einde van het jaar – heb ik 200 blogartikelen afgeschreven en gepublicieerd en heb ik mijn boek geschreven en ingediend bij het CB.

Zorg dat je hem helemaal SMART maakt én zorg ervoor dat je hem effectief maakt: verwerk er jouw drie absolute kernacties in om jouw bedrijf verder te laten groeien. De drie beste acties om daadwerkelijk van je huidige situatie naar je doel te komen. 

3. Schrijf je kwartaalmijlpalen en maanddoelen op (jaarlijks opnieuw)

Nu schrijf je op wat je ieder kwartaal hebt bereikt en wat je iedere maand helemaal af gaat maken. Hak het doel dus in vier stukken én in twaalf stukken, zodat je ze per kwartaal en per maand kunt indelen. Inderdaad, ga er eens goed voor zitten en geef jouw hele jaar vorm per maand: Wat moet er allemaal per maand af zijn? Bijvoorbeeld…

Kwartaalmijlpalen:

  • Op 31 maart verdien ik 500 euro per maand passief door Adsense-inkomsten
  • Op 31 juni verdien ik 1.000 euro per maand passief door Adsense-inkomsten
  • Op 31 september verdien ik 3.000 per maand passief door Adsense-inkomsten én de verkoop van mijn boek
  • Op 31 december verdien ik 10.000 per maand passief door Adsense-inkomsten én de verkoop van mijn boek

Maanddoelen:

  • Januari: 20 artikelen af en de hoofdstukindeling van mijn boek af
  • Februari: 20 extra artikelen af en een kwart van mijn boek af.
  • Maart: 20 extra artikelen af en de helft van mijn boek af.
  • April: mijn boek helemaal af. Deels op schrijfvakantie.
  • Mei: 20 extra artikelen af en mijn boek aangemeld bij het Centraal Boekhuis.
    Enz.

Zie dit als concrete mijlpalen aan je doel (belangrijk)! Ons brein is dol op progressie die zichtbaar is. Dit motiveert je nog sterker. Wanneer heb je je eerste pizza (5 euro) verdiend? Wanneer heb je het 100e artikel gepubliceerd? Wanneer staat het eerste product in de shop? Wanneer heb je je eerste product verkocht? Wanneer heb je je honderdste product verkocht? Wanneer heb je je eerste ton verdiend?

Belangrijk onderdeel van de eerste meeting: bepaal samen de regels en doelen van jullie groep

Wat voor regels hebben jullie? Wat voor boetes? Wat is het gezamenlijke doel van de mastermind? Wat zijn de kernwaarden van jullie als groep? Bepaal dat en stel het op in het statuut.

Heb met je Mastermind ook een gezamenlijk doel als geheel. Voordat de Mastermind begint is het belangrijk om met zijn allen op een lijn te zitten. Maak in deze sessie het doel, ieders intentie en de regels helder.

Schrijf met de hele groep het doel van jullie Mastermind op. Doe dit nog voordat de eerste meeting plaatsvindt, zodat het tijdens de eerste meeting bijgeschaafd kan worden. Bespreek daarbij onder andere:

  • Wat is onze missie als groep?
  • Waarom hebben we deze Mastermind opgezet?
  • Waarom wil jij onderdeel zijn van deze groep?
  • Wat kom jij brengen?
  • Wat kom je halen?

Formuleer vervolgens een doel voor de Mastermind en noem het doel ook in het welkomstwoord tijdens iedere meeting.

Einde eerste meeting: laat het langetermijndoel los en bepaal je eerste weektaken

Laat het langetermijndoel los nadat je hem gesteld hebt. Keer er hoogstens een paar keer per jaar naar terug en stel het dan bij. Dan zal je steeds verbaasd zijn hoe dichtbij je bent gekomen!

Voor nu is het tijd dat iedereen zijn/haar concrete weektaken aan elkaar meedeelt. In de eerstvolgende meeting worden deze weektaken geëvalueerd. In de volgende paragrafen vind je het format voor een reguliere Mastermind-meeting.

Volledige Mastermind-agenda: de onderdelen van een reguliere Mastermind-meeting

mastermind starten tips

Gebruik dit format direct als startpunt voor je agenda én notulen. Je vindt er ook steeds een tijdsindicatie bij in het geval er vier mensen in de Mastermind zitten.

Onderdeel 0: Zelf thuis voorbereiden

Echt waar: eventjes zelf thuis voorbereiden is een van de beste dingen die je kunt doen om het meeste uit de meeting te halen: doordat je thuis het denkwerk doet, kun je tijdens de meeting daadwerkelijk om hulp vragen en helder reflecteren.

Broed voorafgaand aan de meetings alvast op jouw hulpvragen en nieuwe doelen. In de dagen en weken voorafgaand aan deze eerste meeting kun je alvast nadenken over de vragen die je wilt gaan stellen en de nieuwe weektaken die je graag wilt doen. Dit kan tijdens de meeting bijgeschaafd worden, maar het is zonde als je pas tijdens de meeting hier voor het eerst over gaat nadenken.

Voordat je naar een Mastermind-meeting gaat, bereid je je voor, zodat je weet wat je te zeggen hebt. Natuurlijk kan dit tijdens de meeting nog veranderen – daar is de meeting ook voor – maar zorg dat je de basis al hebt voorbereid.

Evalueer dus van te voren thuis hoe jouw week gegaan is en bereid je nieuwe doelen van de komende week alvast voor jezelf voor, vóór de daadwerkelijke meeting. Zodat je tijdens de meeting jouw verhaal helemaal helder hebt.

Kortom: heb alle hieronder te noemen elementen scherp en schrijf ze op. Doordat je nu je eigen denkwerk zelf al hebt gedaan, kun je tijdens de meeting veel beter nieuwe inzichten tot je nemen en je aandacht bij de andere leden hebben.

Hoe? Ieder lid maakt een weekverslag en deelt het met de groep. Zorg ervoor dat iedereen elkaars weekverslag gelezen heeft. In het weekverslag kan het volgende komen te staan:

  • Datum
  • Langetermijndoelen en beoogde mijlpalen (dit is meestal wekelijks hetzelfde)
  • Wat waren deze week je gestelde weekdoelen?
  • Wat zijn je gezette stappen?
  • Waar liep je tegen aan?
  • Wat heb je nodig van de groep? Zorg ervoor dat je altijd een vraag hebt. Kun je geen vraag bedenken? Schrijf dan alvast de stappen op die je wilt gaan nemen en vraag om feedback.
  • Wat is je intentie voor de meeting?
  • Wat zijn je nieuwe weektaken?

Onderdeel 1: Openen

  1. Opening. Hierbij kan ook de missie van de Mastermind-groep – iedere meeting opnieuw – opgenoemd worden. 1 minuut.
  2. Aanwezigen. 10 seconden.
  3. Terugblik op vorige meeting. Inclusief: samenvatting van de notulen van vorige meeting. Keurt iedereen de notulen van de vorige meeting goed? En: heeft iedereen de gezamenlijke weektaken afgerond? Deze taken staan los van de individuele weektaken. Het kan bijvoorbeeld zijn: iedereen test het product van Piet kort uit. 2 minuten.
  4. Korte samenvatting van ieders individuele weekdoelen. Per persoon: wat zou je af hebben? Is dit af, gedeeltelijk af of niet af? Doe dit zonder toelichting. 3 minuten.
  5. Mededelingen. 1 minuut.
  6. Agenda samenvatten. Vraag ook: Zijn er toevoegingen? Wordt het goedgekeurd? Wat is de status van de ‘boetepot'? Dit zijn (geldelijke) consequenties voor het niet nakomen van afspraken of te laat komen). 3 minuten.
  7. Wat is je intentie voor deze meeting? 30 seconden per persoon. 2 minuten in totaal.

Onderdeel 2: Evalueren en hulp vragen (de ‘deelrondes')

Je hebt een korte- en een langetermijndoel lopen. Dit kan ook opgedeeld zijn in meerdere korte- en langetermijndoelen. Net wat je prettig vindt. Zo'n kortetermijndoel wordt ook wel eens week- of maand-taak genoemd.

Als eerste presenteer je je vorige weektaak en/of huidige weektaak aan de groep. Je vertelt of het doel bereikt is en je gaat er ook inhoudelijk op in. 11 minuten per persoon. Deze tijd kan langer zijn als jullie hierna geen ander groot agendapunt hebben. Na de tweede persoon kan er een pauze van 5 minuten ingelast worden.

  • Heb je je aan je eigen input/afspraken gehouden?
  • Wat ging goed?
  • Wat waren de problemen waar je mee te maken had?
  • Wat kun je voortaan meer of beter doen om je doel te bereiken?
  • Wat zou je nog meer kwijt willen over wat er de afgelopen week gebeurd is?
  • Gebruik eventueel ook deze andere voorbeelden van reflectievragen of deze voorbeelden van dagboek-vragen.
  • Vraag de groep om hulp voor je volgende doel of stel een andere vraag waar je mee zit en waar je input bij kunt gebruiken. Wat heb je nodig? Wat wil je vragen?

Is de weektaak niet gedaan? Bij te lage motivatie kijken we nog eens naar de ‘waarom’ en naar de pijn of het plezier dat ermee verbonden is.

(Optioneel) Onderdeel 3: Kennissessie of doorzaag-sessie

Je kunt nu 20 minuten gebruiken om de diepte in te gaan. Kies je hier niet voor, dan kun je dit onderdeel schrappen en de 20 minuten aan het vorige onderdeel toevoegen. Ieder krijgt dan 5 minuten extra in het vorige onderdeel (de deelrondes).

Je kunt deze 20 minuten gebruiken als kennissessie of doorzaag-sessie.

  • Kennissessie / presentatie: Een presentatie over een specifiek onderdeel waar iedereen behoefte aan heeft. Omdat er zóveel verschillende soorten mensen en bijbehorende kennis in een Mastermind-groep kan zitten, willen de leden natuurlijk maar al te graag van elkaar leren. Tijdens de voorafgaande meeting wordt een onderwerp vastgesteld waar alle leden meer over willen weten. Vervolgens kan het Mastermind-lid met de meeste kennis en ervaring over dit onderwerp een presentatie voorbereiden over dit onderwerp. Ook kan ervoor gekozen worden dat alle vier de leden iets voorbereiden zodat het een gezamenlijke presentatie wordt. Je zou kunnen kiezen voor vijftien minuten presenteren en vijf minuten ruimte voor vragen.
  • Doorzaag-sessie / vergrootglas-sessie: Een doorzaagsessie is het delen van en inzoomen op één persoons grote vraag of grootste uitdaging. Één van de leden krijgt de kans om doorgezaagd te worden. Wie dat is, wordt tijdens de voorafgaande Mastermind-meeting besloten. Meestal voelt de groep wel aan wie dit het meeste nodig heeft in een bepaalde periode. Het is belangrijk dat dit lid vier dagen van te voren zijn hulpvraag naar de groep heeft gestuurd en dat de ander leden hier voorafgaand aan de meeting alvast een antwoord voor formuleren en naar de ‘doorzaag-persoon' sturen. Op deze manier kan er tijdens de Mastermind-meeting maximaal van de tijd gebruikgemaakt worden om er echt goed op uit te wijden.

Onderdeel 4: Nieuwe weekdoelen bedenken en delen

  • Zijn er gezamenlijke taken aan het licht gekomen tijdens de meeting? Noteren! 2 minuten.
  • Iedereen kan individueel voor de komende week nieuwe kortetermijndoelen (oftewel weektaken) maken, en eventueel langetermijndoelen bijschaven. Als het goed is, heb je hier in de dagen voorafgaand aan de Mastermind-meeting al over nagedacht en kun je nu over een aanpassing nadenken. 1 minuut.
  • Ieder lid vertelt vervolgens zijn nieuwe doel voor de volgende meeting aan de groep. Je kunt het eventueel opschrijven in de notulen en er je handtekening onder zetten. De weektaken worden bij de volgende meeting weer geëvalueerd in de deelronde. 3 minuten.

Dit wordt uiteraard strak genotuleerd zodat de leden volgende week verantwoordelijk gehouden kunnen worden op hun weekdoelen.

Onderdeel 5: Afsluiting

  • Reflectie van de meeting. 5 minuten.
  • Korte samenvatting met belangrijkste besluiten en logistieke veranderingen. Dit wordt ook genotuleerd zodat dit aan het begin van de volgende meeting opgelezen kan worden. 3 minuten.
  • Hoe zal volgende week onderdeel 3 ingevuld worden? Zal er een kennissessie of doorzaag-sessie komen? Waarover en wie? Of doen we dat onderdeel in zijn geheel niet en laten we de deelrondes langer zijn? 2 minuten.
  • Wat is de locatie en wat zijn de rollen (voorzitter, notulist, hulp-notulist) voor de volgende meeting? 1 minuut.
  • Sluiting. Bedankt!

Speciale edities van jullie Mastermind

In een Mastermind kunnen drie speciale soort meetings gehouden worden:

  • Houd aan het einde van ieder jaar een ‘kerstboommoment-editie‘ om terug te blikken op het afgelopen jaar en om de jaardoelen opnieuw te bepalen voor het komende jaar. Je zal je altijd verbazen hoeveel je wel niet hebt bereikt in een jaar. Bij mijn mastermind-groep maakten we er een pot luck-editie van. Stel elkaar deze vragen: 1. Op welke tien dingen van afgelopen jaar ben je trots? 2. Wat is jouw sterrendoel – je verlangen voor over drie tot vijf jaar? Maak hier een concreet doel van en zie het echt voor je. 3. Wat zijn de concrete mijlpalen die je over een jaar, op 31 december volgend jaar bereikt hebt? Creëer dat mooie kerstboommoment samen. Want bij het volgende kerstboommoment in het jaar dáárop zal de verbazing alleen maar groter worden… Pak er eventueel ook meer reflectievragen bij.
  • Doe ook eens iets epics samen! Een mastermind-groep is geen kleinigheidje. Je deelt alles met elkaar en behaalt grote levensdoelen met elkaar. Maak er dan ook gerust iets memorabels van, bijvoorbeeld door ieder kwartaal even erop uit te gaan met je Mastermind. Gewoon iets super gaafs doen om samen ook het stukje ontspanning en overvloed te ervaren.
  • Hebben jullie een boete-pot opgebouwd en is die aardig gevuld? Doe er dan samen een leuke activiteit mee.

Tips & handvatten voor jouw Mastermind-groep

mastermind tips

Tip 1 – Werk met handgebaren

Werk met handgebaren! Dit is een geweldige manier om met elkaar te communiceren zonder dat iemands verhaal onderbroken wordt! Spreek bijvoorbeeld de volgende gebaren af…

  • Iemand steekt zijn hand op: ‘Ik ben het ermee eens / Ik herken dit.'
  • Iemand steekt zijn vinger op: ‘Ik heb (zo meteen) een vraag.'
  • Iemand steekt met zijn wijsvinger naar beneden: ‘Kom to the point / dwaal niet af.'
  • Twijfelend handje: ‘Weet je het zeker? Ik voel hem nog niet?’

Tip 2 – Zit strak op de tijd van ieder onderdeel

Stel een timer met wekker in om geen enkel onderdeel over de tijd te laten gaan. Heeft iemand tien minuten voor zijn/haar onderdeel, dan worden die tien minuten ook precies aangehouden. Meestal doet de voorzitter dit, maar hij kan ook iemand anders hiervoor aanwijzen.

Vergaderen en overleggen is in principe nog altijd een ‘overhead-activiteit’, tenzij je het gaat beschouwen als mogelijkheid om te oefenen met doelen opstellen en met het werken aan je coaching-vaardigheden door de andere mensen in de mastermind-groep te inspireren met scherpe vragen en inzichten. Omdat een mastermind-groep toch een sterk ‘overhead’-karakter heeft is het belangrijk om je timemanagement-vaardigheden in te zetten zodat het een korte maar bronvolle sessie wordt die net wat langer dan een uur duurt.

Tip 3 – Geef tussendoor aan hoe lang iemand nog heeft

Heeft iemand 14 minuten voor zijn verhaal? Roep dan hoeveel tijd hij nog heeft bij 10, 5, 2 en of 1 minuten en bij 30 en/of 10 seconden.

Tip 4 – ‘Voel de wedstrijd aan'

Houd jij de tijd bij, wees dan soms een beetje ‘de scheidsrechter die door laat spelen' als je beoordeelt dat dat het beste is, bijvoorbeeld als jullie voor lopen op schema.

Tip 5 – Vier leden is ideaal!

Vier personen is een ideale hoeveelheid voor een mastermind-groep. Zo duren bijeenkomsten net wat langer dan een uur.

Tip 6 – Is er een plekje vrij in jullie mastermind?

Plaats allerlei uitnodigingen op walls en prikborden. Wie weet ontmoet je op die manier inspirerende mensen die aan jouw mastermind-groep kunnen meedoen.

Tip 7 – Zero tolerance

Heb een zero tolerance-beleid voor te laat komen en het niet nakomen van afspraken. Bijvoorbeeld:

  • Altijd aanwezig, fysiek danwel digitaal. 100% aanwezig. 
  • Altijd technisch voorbereid: internetconnectie, microfoon getest, batterij etc.
  • Alle meetings gaan door.
  • Je bent altijd op tijd (tip: zorg dat je er een kwartier van te voren bent).
  • Ontslagregels: na hoeveel overtreden / keer te laat komen lig je eruit?

Tip 8 – Alle meetings gaan door!

Laat meetings altijd doorgaan. Heb je een wekelijks mastermind? Die gaat altijd door. Is het op die dag kerst? Dan wordt de meeting verplaatst.

Tip 9 – Laat het lid dat aan de beurt is uitpraten

Heb de volledige aandacht voor de persoon die aan het delen is. Gebruik je luistervaardigheden en wees helemaal stil zodat degene die aan de beurt is zichzelf helemaal kan uiten.

Informele variant van een Mastermind

Ook kun je gewoon lekker informeel een accountability-buddy nemen en elkaar bijvoorbeeld wekelijks even bellen.

Ik houd je aansprakelijk voor wat je deze week gaat doen. Dan gaan we volgende week een eerlijk gesprek hebben.

Krijg het ultieme Mastermind-gevoel te pakken met het boek ‘Master Your Mindset'

Auteur Michael Pilarczyk leert je in dit boek alle mastermind-vragen die je jezelf moet stellen. Dit is eigenlijk het ultieme mastermind-boek!

Voorbeeld-format voor statuten en afspraken

Titel van de Mastermind

Hoe heet jullie groep?

Waarden & gezamenlijk doel als groep

  • Punt 1
  • Punt 2
  • Punt 3
  • Etc.

Individuele langetermijndoelen per persoon

  • Doel persoon 1
  • Doel persoon 2
  • Doel persoon 3
  • Etc.

Dag en tijd

  • Vaste dag en tijd, namelijk iedere…
  • Locatie:…
  • Duur meeting: Zie agenda. Doorgaans 1 uur en 45 minuten… 

Geheimhouding

Geheimhouding. Persoonlijk gedeelde info blijft binnen de groep. Verdere geheimhouding op verzoek.

Stilte nadat iemand aan de beurt is geweest

Nadat iemands beurt voorbij is geweest, houden we een minuut stilte. Gebruik een gong of ander geluid bij de stiltes. Gebruik ook eventueel een geluid bij het timen van andere onderdelen.

Documenten zoals weekverslagen en agenda's worden in Dropbox / Google Drive gezet

Zet de agenda in de Google Drive-map ‘Mastermind 3.0 Agenda’s’. Houd de bestandsnamen aan: “Agenda meeting 1 – Mastermind 3.0 datum 01-01-2023”

Notuleer door de agenda te downloaden en schrijf je notities bij ieder bijbehorend agendapunt op

De notulist schrijft simpelweg de notulen steeds bij ieder agendapunt op.

Regel

Laat je inspireren door de tips uit dit artikel.

Regel…

Laat je inspireren door de tips uit dit artikel.

Voorbeeld-format voor een agenda

MM 3.0 – Meeting 1 januari 2023

  • Datum: maandag 1 juli 2019
  • Plaats: Online via Appear
  • Meeting#: 12
  • Topic: Summer & Business
  • Beginnen om: 09.30 uur
  • Aanwezig: Marie, Piet, Mariska, Peter
  • Afwezig: x
  • Voorzitter: Marie
  • Notulist: Piet
WatTijd
1Opening benoemen gezamenlijke missie. Bijvoorbeeld: We zijn geïdentificeerd met onze ziel en herinneren ons onze roeping, we werken moeiteloos, mild, licht en met plezier. We  weten zonder aarzeling welke richting we op willen gaan. 1 min
Notulen:
2Aanwezigen benoemen10 sec
Notulen:
3Terugblik: Samenvatting van vorige keer, en notulen vorige vergadering goedgekeurd? Hier kan ook meteen beantwoord worden: Heeft iedereen de gezamenlijke weektaken afgerond? Deze taken staan los van de individuele weektaken.2 min
Notulen:
4Korte check vorige weekdoelen, met ja of nee beantwoorden:
1. Per persoon, wat zou je af hebben? 
2. Is dit af, gedeeltelijk af of niet af?
3 min
Notulen:
5Mededelingen en vragen 5 min
Notulen:
6Agenda:
Doorlopen
Goedkeuring
Toevoeging
3 min
Notulen:
71 minuut stilte (voelen van intentie)1 min
8Wat is jouw intentie voor deze meeting p.p.?30 sec pp
Notulen:
Persoonlijke deelrondes persoon 111 min pp
7 min delen
4 min hulp en reflectie
Notulen:
1030 seconde stilte.
Persoonlijke deelronde persoon 2
11 min pp
7 min delen
4 min hulp en reflectie
Notulen:
11Pauze 5 min
12 30 seconde stilte.
Persoonlijke deelronde persoon 3
11 min pp
7 min delen
4 min hulp en reflectie
Notulen:
13Kennissessie of doorzaagsessie20 min
Notulen:
14 1 minuut stilte om na te denken over je nieuwe weekdoelen1 min
15Doelen komende 2 weken:
Wat zijn de individuele nieuwe weektaken per persoon?
Zijn er ook gezamenlijke taken aan het licht gekomen tijdens de meeting? Denk daar ook eventjes aan.
1 a 2 min p.p. delen
Notulen:

Doel lid A:
Doel lid B:
Doel lid C:
Doel lid D:

Gezamenlijke weekdoelen:
16Reflectie meeting5 min
Notulen:
17Locatie, datum en rollen volgende meeting.
Voorzitter:
Notulist:
Locatie:
Volgende keer kennissessie of doorzaagsessie besluit. Bij kennissessie: eventueel al bepalen waar de presentatie over zal gaan.
5 min
Notulen:
18Korte samenvatting + belangrijkste besluiten. Dit kan aan het begin van de volgende meeting weer erbij gehaald worden en opgelezen worden.
1 min
Notulen:
19Sluiting en bedankt.1 min
20Reminder: Ieder schrijft of copy-paste zijn eigen weekdoelen in de notulen.

Weekverslag week na bovenstaande meeting: graag per persoon invullen op de dag van de eerstvolgende meeting

Persoon A
Datum
Langetermijndoelen en beoogde mijlpalen (dit is meestal wekelijks hetzelfde)
Wat waren deze week je gestelde weekdoelen?
Wat zijn je gezette stappen?
Waar liep je tegen aan?
Wat heb je nodig van de groep? Zorg ervoor dat je altijd een vraag hebt. Kun je geen vraag bedenken? Schrijf dan alvast de stappen op die je wilt gaan nemen en vraag om feedback.
Wat is je intentie voor de meeting?
Wat zijn je nieuwe weektaken?
Persoon B
Datum
Langetermijndoelen en beoogde mijlpalen (dit is meestal wekelijks hetzelfde)
Wat waren deze week je gestelde weekdoelen?
Wat zijn je gezette stappen?
Waar liep je tegen aan?
Wat heb je nodig van de groep? Zorg ervoor dat je altijd een vraag hebt. Kun je geen vraag bedenken? Schrijf dan alvast de stappen op die je wilt gaan nemen en vraag om feedback.
Wat is je intentie voor de meeting?
Wat zijn je nieuwe weektaken?
Persoon C
Datum
Langetermijndoelen en beoogde mijlpalen (dit is meestal wekelijks hetzelfde)
Wat waren deze week je gestelde weekdoelen?
Wat zijn je gezette stappen?
Waar liep je tegen aan?
Wat heb je nodig van de groep? Zorg ervoor dat je altijd een vraag hebt. Kun je geen vraag bedenken? Schrijf dan alvast de stappen op die je wilt gaan nemen en vraag om feedback.
Wat is je intentie voor de meeting?
Wat zijn je nieuwe weektaken?

Succes met jouw Mastermind-groep!

Hoe ziet jouw Mastermindgroep eruit en wat voor resultaten heb jij behaald? Laat het weten in de reacties.

Wist je dat er ook ‘kant-en-klare' mastermind-groepen zijn, waardoor je helemaal niks meer hoeft te organiseren en regelen? Je hoeft dan niet zelf een groepje mensen bij elkaar te brengen, maar je betaalt voor een autoritaire partij die jou begeleidt en in contact brengt met andere ondernemers. Dus je kunt het zelf doen óf bij een betaalde Mastermind aansluiten.