Pakkende Titels Bedenken? 25 tips en 88 voorbeelden (origineel & leuk!)

Hoe schrijf je pakkende titels voor je artikel? Hier leer je alle tips voor succesvolle titels die ervoor zorgen dat lezers gaan klikken. We zijn dus ook geïnteresseerd in het bedenken van originele titels, maar we moeten vooral titels hebben die werken en kliks opleveren! En die vind je hier. Lees verder…

Deze tips om pakkende titels te verzinnen zijn zó goed… Kan ik er meerdere toepassen?

Je gaat erg nuttige tips vinden in dit artikel. Deze tips voor pakkende titels zijn gerust met elkaar te combineren. Je kunt ervoor kiezen om een van onderstaande tips te gebruiken óf je kunt zelfs meerdere van onderstaande tips combineren in een titel.

Ik heb de tips trouwens voor je gesorteerd op bruikbaarheid voor SEO. Schrijf je namelijk SEO-titels? Gebruik dan vooral de bovenste tips. Met de bovenste tips is er namelijk veel ruimte over om jouw zoekwoorden er ook in te verwerken. Schrijf je vooral social media-titels, gebruik dan gerust alle tips.

Tip 1 – Voeg een (oneven!) getal toe aan je titel

Dus de volgende titel kan verbeterd worden:

De beste tips om in slaap te vallen

We hoeven alleen maar het aantal tips toe te voegen:

De 7 beste tips om in slaap te vallen

Tip 2 – Voeg het jaartal toe waarin het artikel geüpdatet is

Stel dat je titel er op dit moment als volgt uitziet:

De 50 meest inspirerende films ooit

Voeg er dan het volgende aan toe:

De 50 meest inspirerende films ooit (Update 2018)

Een actueel jaartal stelt de lezer gerust. Hij/zij hoeft nu niet meer te bedenken of het een gedateerd artikel is. Dit zorgt ervoor dat lezers wel op jouw artikel klikken, en niet op de artikelen van de concurrenten die geen jaartal hebben.

Tip 3 – Voeg er haakjes aan toe [Vierkant] of (Rond)

Op de een of andere manier zorgt deze toevoeging ervoor dat veel meer mensen op je artikel klikken.

Voorbeelden van deze tip:

Leren figuurzagen… wat zijn de 20 beste tips? (Lijst)

De 8 meestgemaakte spelfouten in Nederland (#5 zal je verbazen)

Ponyrijden, alles wat je moet weten [Checklist]

Vierkante haakjes zijn vooral handig om het type content aan te geven. Bijvoorbeeld:

  • [Checklist]
  • [Stappenplan]
  • [Complete gids]
  • [Lijst]
  • [Werkblad]
  • [Infographic]
  • [Video]
  • [HowTo]

Tip 4 – Maak je titel actief: Voeg waar mogelijk een werkwoord toe

pakkende titels schrijven voorbeelden tips

Bij iedere titel die je maakt, bedenk je vanaf nu: ‘Is het mogelijk om hier een werkwoord toe te voegen/de zin zo aan te passen dat er een werkwoord in wordt gezet’?

Voorbeeld:

‘Handige podcast over stoppen met roken’ verandert in: ‘Luister naar deze handige podcast over stoppen met roken.’

‘De beste methode om te stoppen met roken’ verandert in: ‘Gebruik deze beste methode om te stoppen met roken.’ Of: ‘Leer deze handige methode om te stoppen met roken.’ Of: ‘Download deze methode om te stoppen met roken.’

Tip 5 – Voeg een alles-of-niets-uitspraak toe

Alles-of-niets-uitspraken zijn een krachtig onderdeel van het Milton-model. Laten we direct wat voorbeelden laten zien van deze techniek:

Met deze slaap-tips lig je snachts nooit meer wakker.

9 gekke fotografie-trucs die altijd werken.

20 tips om iedereen altijd te verslaan met Monopoly.

Je haalt altijd fantastische cijfers met deze studietips.

Kom voorgoed van je onproductieve werkgewoontes af

Tip 6 – Doe een belofte: ‘Nadat je dit artikel hebt gelezen (doe je nooit meer x)’

Combineer deze tip met de vorige tip voor extra effect:

Nadat je dit artikel hebt gelezen spring je s’ochtends altijd direct uit bed.

Nadat je dit artikel hebt gelezen kun je iedereen lezen als een boek.

Tip 7 – Gebruik hypnotiserende/emotionele woorden

Dit zijn woorden zoals

  • Nu
  • Direct
  • Vandaag
  • Gevaarlijk
  • Garantie
  • Truc
  • Eindelijk
  • Populair
  • Krachtig
  • Invloedrijk
  • Schokkend
  • Ontmaskerd
  • Let op
  • Trots

20 gevaarlijke tips om iemands gedachten te lezen

Met deze 20 tips garandeer je dat jouw ondernemersdromen uitkomen

10 Gelukstips – Heb een lach waar je trots op kunt zijn

21 dingen die je direct kunt doen voor meer zelfvertrouwen

[Ontmaskerd] Timmy’s E-Cursus Timmeren Review – Schokkend (Let op)

Je kunt alles over deze krachtige woorden lezen in het artikel over krachtige marketingwoorden.

Tip 8 – Gebruik bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden waar het maar mogelijk is

pakkende titels schrijven voorbeelden tips

Heeft je titel nog wat ruimte voor een paar woordjes extra? Kijk dan op welke plekken je een bijvoeglijk naamwoord toe kunt voegen. Krachtige bijvoeglijk naamwoorden kun je trouwens ook in de vorige tip vinden (over krachtige woorden).

Deze titel is voor verbetering vatbaar: ’25 manieren om passief inkomen te verdienen.’

Met bijvoeglijk naamwoord: ’25 gegarandeerde manieren om passief inkomen te verdienen.’ Of: ’25 ongelooflijke manieren om passief inkomen te verdienen.’ Of: ’25 moeiteloze manieren om passief inkomen te verdienen.’

Laten we naar nog een voorbeeld kijken:

Dit is al een erg sterke titel: ’36 manieren om direct een verbinding te maken met iedereen!’

Met wat bijwoorden kunnen we hem nog krachtiger maken: ’36 manieren (die werken!) om direct een verbinding te maken met iedereen! Of: ’36 bewezen manieren om direct een verbinding te maken met iedereen!’

Hier vind je nog meer krachtige bijvoeglijk naamwoorden en bijwoorden voor titels:

  • Moeiteloze manieren om…
  • Gegarandeerde…
  • Ongelooflijke…
  • Onweerstaanbare…
  • Top-…
  • Snel werkende… (tips)
  • Direct toepasbare… (tips)
  • Simpele…
  • Stap voor stap-… (bijvoorbeeld: uitleg / methoden)
  • 10 gouden tips…

Tip 9 – Gebruik een verrassende of bedreigende statistiek

Bijvoorbeeld:

Hoe 60% van de dertigers tegen een burn-out aanloopt.

Tip 10 – Gebruik het woordje ‘Hoe je…’

Begin je titel met: ‘Hoe je…’ Hiermee spreek je het ‘how to’-instinct van je lezers aan. Een voorbeeld hiervan is: Hoe je x doet/krijgt.

Startende ondernemer? Hoe je direct je eerste 5.000,- aan omzet behaalt.

Tip 11 – Gebruik de vooronderstelling ‘Waarom’

De techniek ‘vooronderstellingen/implicaties‘ is erg handig om in titels te gebruiken omdat het ervoor zorgt dat iets wat eigenlijk helemaal niet normaal is, als status quo wordt weergegeven.

Waarom jij als man een horloge moet aanschaffen.

Waarom iedereen deze slaap-tip moet gebruiken.

Tip 12 – Gebruik de woorden ‘Op deze manier’ of ‘Zo’

Met deze techniek verwijs je in je titel naar fantastische tips en technieken in jouw artikel. Ondertussen staat hier niks over in de titel zelf. De lezer moet dus nu wel gaan klikken.

Voorbeelden:

Zo blaas je jouw publiek omver tijdens je presentatie (10 tips)

Op deze manier behaal je jouw rij-examen in één keer.

Tip 13 – Gebruik de woorden: ‘Wie nog meer?’

Dit is een manier om social proof in je titel te verwerken.

Wie wil nog meer écht plezier en minder stress tijdens zijn/haar vakantie? 20 Tips!

Tip 14 – Start met: ‘Het geheim van…’

Deze techniek voor pakkende titels wordt pas duidelijk als je de voorbeelden ziet:

Het geheim van succesvol podcasten.

Tip 15 – Gebruik de ‘Je kunt het onderste uit de kan halen’-titel

Ik doel eigenlijk op het Engelse gezegde: ‘Have your cake and eat it too’. Dit is het gevoel dat je bonus op bonus op bonus krijgt. De voordelen houden niet op!

Nu kun je je baan opzeggen en zelfs nóg meer geld verdienen.

Tip 16 – Doe {vaardigheid} als {Wereldklasse-voorbeeldpersoon}

Bekijk de voorbeelden om deze techniek direct te snappen:

Spreek Spaans als een diplomaat.

Met deze tips feest je als Paris Hilton.

Tip 17 –  Je deed…  Al die tijd fout

Niets is zo verleidend om te gaan klikken dan erop gewezen te worden dat je iets al jaren fout deed… En de titel vertelt je niet eens wat het is! Deze titels leveren dus gegarandeerd kliks op.

Een voorbeeld:

Je poetste je tanden al die tijd fout – Zo fix je dit!

Tip 18 – Stel een vraag

pakkende titels schrijven voorbeelden tips

Combineer deze tip eventueel met de vorige tip:

Wist je dat je je tanden al die tijd fout poetste? Zo fix je dit!

Tip 19 – Verwijs naar wetenschappelijk onderzoek in je titel (of andere autoriteiten)

Wetenschappelijk onderzoek kan soms nét dat extra zetje geven om iemand te laten klikken. Ook kun je naar CEO’s of beroemdheden verwijzen! Kijk maar naar onderstaand voorbeeld:

Wil je weten wat volgens onderzoek echt werkt om snel in slaap te vallen?

Tip 20 – Speel met je titel in op de fundamentele behoeften

Een van de aanverwante fundamentele behoeften is de angst om achter te lopen op de rest of om dingen te moeten missen. Een voorbeeld is:

Wist je dat je heel veel leuke avonden misloopt? 10 tips voor de leukste uitjes!

17 dingen die je moet weten/lezen om niet achter te blijven op de nieuwste mode-trends.

Wat iedereen moet weten over het schrijven van pakkende titels.

Over de fundamentele behoeften hebben we een apart artikel geschreven. Onderaan dat artikel lees je hoe je daarop kunt inspelen in je titels en andere marketingcommunicatie.

Tip 21 – ‘Upgrade’ je tips!

Misschien wist je al dat als je het woordje ‘tips’ in je titel zet, je veel meer interesse zal opwekken. Laten we daar nu een schepje bovenop doen: geef niet ‘zomaar’ tips, maar ‘upgrade’ je tips. Kijk maar naar onderstaande voorbeelden:

9 tips die daadwerkelijk werken.

8 dingen waarvan je niet wist dat… / die je niet wist / die je niet kende.

60 tips die je eerder had willen weten. 

10 gouden tips.

18 snel werkende tips.

24 kleine tips.

8 direct toepasbare tips.

11 tips (direct toepasbaar!)

Bovenstaande voorbeelden zijn een stuk pakkender dan gewoon: ‘9 tips…’ Toch?

Tip 22 – Gebruik deze beproefde kwantitatieve woorden voor pakkende titels

pakkende titels schrijven voorbeelden tips

Er bestaan een aantal woorden die keer op keer zichzelf al bewezen hebben als onderdeel van een pakkende titel. Gebruik deze woorden dus voor jouw artikelen.

  • 24 Tips
  • 7 Redenen
  • 21 Lessen
  • 36 Trucs
  • 29 Ideeën
  • 65 Manieren
  • 11 Minder bekende manieren om…
  • Hier heb je een snelle manier om…
  • 50 Principes
  • 12 Feiten
  • 39 Inzichten
  • 28 Geheimen
  • 27 Strategien

Wat valt je op aan deze woorden? Ze zijn kwantitatief: je kunt er een getal voor zetten. Deze tip gaat dus uitstekend samen met de allereerste tip van dit artikel: zet een getal in je titel! Dit spreekt lezers zo goed aan omdat het onder andere zo specifiek is. Dit spreekt het ‘how to’-instinct van je lezers aan.

36 manieren om direct een verbinding te maken met iedereen!

Tip 23 – Spreek je lezers direct aan in je pakkende titel

Je benoemt je publiek letterlijk in je titel. Schrijf je een artikel voor mode-bloggers? Gebruik dan de volgende eerste woorden in je titel:

WordPress mode-bloggers, lees hier 4 manieren om je blog te beveiligen tegen hackers.

Is je artikel specifiek voor bloggers bedoeld, dan zou je titel er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Alle strugglende bloggers, gebruik deze 3 strategieën om meer blog-bezoekers te krijgen.

Tip 24 – Pak het Milton Model erbij voor inspiratie voor pakkende titels

Als je bekend bent met het Milton Model, heb je het misschien al gemerkt: veel van deze tips zijn gebaseerd op technieken uit het Milton Model. Voor extra inspiratie is het dus een goed idee om het artikel over het Milton Model erbij te pakken.

Tip 25 – Leer de schrijfgeheimen van Aartjan van Erkel

In ‘Maak ze Gek!’ gaat Aartjan van Erkel in een van de hoofdstukken in op hoe je overtuigende titels schrijft. Als je direct of indirect jouw bedrijf, product of dienst wil verkopen met pakkende titels, dan is Aartjan van Erkel een must.

Dat waren alle tips. Lees mijn gerelateerde artikelen over overtuigen en laat in de reacties weten wat voor mooie titels jij hebt gemaakt. Ik lees je overtuigende titels en artikelen graag!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: Lees verder...

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!