Hoe kun je starten als zelfstandig coach? Hoe kun je jouw eigen (spirituele) coachpraktijk starten (aan huis), bijvoorbeeld als kindercoach, bedrijfscoach, life coach of stresscoach? Lees verder en leer de beste tips over hoe je start met geld verdienen als zelfstandig coach, inclusief promotie…

Tip 1 – Hoe zet ik een praktijk op? Ondernemen is simpeler dan je denkt: je hebt 2 dingen nodig

Je bent al aan het ondernemen als er sprake is van twee dingen:

  1. Een product of dienst: jouw coachingsdiensten
  2. Een klant die het afneemt: jouw cliënt
Hierna lezen:  Ziektewinst: #1 Saboteur Van Succes [Definitie & Uitleg]

Is er sprake van bovenstaande twee zaken, dan ben je al aan het ondernemen. Vergeet de rest even voor nu. Dat komt wel. Dit is jouw core business. Wees hier gewoon lekker mee bezig, neem het geld aan en denk op de tweede plek pas aan de randzaken zoals administratie.

En al die administratie en belastingen dan? Dit is het mooie van ondernemen: de bijbehorende administratie is vormvrij. Je mag dus zelf weten hoe je jouw administratie doet. Als een simpel kasboekje of excel-bestandje voldoende is voor jouw ondernemingsvorm, dan volstaat dat.

En jij bent ook nog eens een freelancer, wat administratief gezien de meest eenvoudige ondernemingsvorm is. Je kunt gewoon voor jezelf beginnen vanuit huis, zonder inventaris en inkoop.

Sterker nog: freelancers verschillen eigenlijk haast niks met werknemers. Je zet jouw tijd nog gewoon in voor een opdrachtgever, precies zoals wanneer je een werknemer zou zijn geweest. Wat betreft ‘promotie’ kun je dus ‘gewoon’ gaan solliciteren. Inderdaad: ook net als een werknemer!

Tip 2 – Starten als zelfstandig coach? Staar je niet blind op randzaken

frustratie randzaken coach praktijk

Ben je dagen in de weer met de GDPR-wetgeving, het inschrijven bij de KVK en het opzetten van je administratie? Ga nou maar gewoon coachen. Administratief gezien heb je als ZZP-coach het meest makkelijke werk dat er is: je hebt geen ‘inkoopwaarde van de omzet’, inventaris of andere moeilijke administratieve elementen.

Als je al een klein opdrachtje van zo’n 1.200 euro hebt gekregen, dan heb je in die paar uur declarabele werktijd genoeg geld verdiend om een heel jaar lang een accountant te betalen die alles voor jou regelt. Verwacht je zulk geld niet te verdienen, dan heb ik onderaan dit artikel een boekhoudpakket-vergelijker gemaakt zodat je tenminste niet blind staart op Excel-gedoe.

Ben je maanden in de weer met je website? De meest succesvolle coaches die ik ken, hebben totaal geen website. Alles gaat eenvoudig via mond-tot-mond. Geen gedoe. Gewoon met je core business bezig zijn. Klanten denken niet minder van iemand met een offline-beroep (coaching dus) die geen website heeft. Sterker nog: de mond-tot-mond-klanten zijn de beste klanten.

Hierna lezen:  [Schokkende Fouten] Hoe Krijg Ik Klanten? Werven Via Internet

Wat zijn nog meer randzaken? Je social media-inspiratie-en-wijsheid-video’s van 6 minuten. Natuurlijk, als je het leuk vindt, ga er dan voor. Ga dan gerust ‘out of your comfortzone’ met Facebook-live want ‘het leven begint buiten je comfortzone.’ Doe vooral je ding. Maar als je maandenlang geen enkele keer daadwerkelijk naar opdrachten hebt gesolliciteerd omdat je te druk bezig was met je video’s, dan moet je niet aan mij vragen waarom je geen klanten hebt.

Kortom:

  • Hoofdzaak: naar opdrachten solliciteren, investeren in gerichte advertenties & coachen.
  • Bijzaak: ‘aanwezig zijn op social media’, ‘zichtbaar zijn’ en 6-minuten durende wijsheid uitspuwen.

Tip 3 – Nog geen coach-cliënten? Heb je er wel de benodigde moeite voor gedaan?

droom waarmaken geduld hebben

Regelmatig krijg ik van coaches het volgende te horen:

‘Ik snap niet waarom ik nog geen klanten heb.’

Mijn vraag is dan altijd:

‘Oké, wat heb je tot nu toe dan gedaan om klanten te krijgen?’

Hun antwoord?

‘Ik heb maar liefst drie maanden lang ie-de-re maandag- en donderdagavond aan mijn website en Facebook-pagina gewerkt!’

Ehmm…

‘Maar hoeveel sales-telefoontjes heb je gepleegd? Hoeveel opdracht-sollicitaties heb je gedaan? Hoeveel managers heb je gesproken? Hoeveel sales-pitches heb je gegeven? Hoeveel (online-)advertenties heb je geplaatst waarin je daadwerkelijk iets verkoopt? En wat heb je aan je website gedaan dan? Vijf paginaatjes vol egocentrische verhalen tot in de puntjes opgemaakt voor slechts drie websitebezoekers of daadwerkelijk honderden of zelfs duizenden empathische pagina’s gebouwd zodat je wél die 100.000 websitebezoekers gaat krijgen?’

Ik heb een vraag voor je: hoezo baal je van de niet-gekregen resultaten, terwijl je het benodigde werk niet hebt gedaan? Heb je de (juiste) stappen wel gezet, de juiste hoeveelheid energie erin gestoken? Als je dat niet gedaan hebt, wil ik je niet zien balen. Dat zou onlogisch en hypocriet zijn.

Eerst moet je betalen, en daarna krijg je de beloning.

Iederéén kan eventjes iedere maandagavond wat internetten. Dat is de reden waarom niet iedereen ook daadwerkelijk klanten heeft. Er zijn geen ‘shortcuts’ naar succes. Het wordt niet gegeven, maar het wordt verdiend. Niemand gaat het jou op een presenteerblaadje komen brengen. Kom in beweging en werk voor je succes.

Hierna lezen:  Online Internet Marketing Summit: Aanrader Of Niet? [Korting]

Je krijgt ‘toevallig succes’ als je gewoon kei en kei hard werkt. Én wees gerust: het is niet per se vervelend om het benodigde werk te verrichten… Maak het proces gerust ook leuk!

Ons geluk is zo groot als de moed die we tonen.
– James McCrae

Tip 4 – Acht websitebezoekers p/m levert jou meer op dan 100.000 websitebezoekers p/m

opdrachten-binnenhalen-als-coach

Ik kan niet geloven hoe vaak ik het non-probleem ‘ik heb maar acht websitebezoekers per maand’ heb gehoord bij coaches…

Mocht je het nu nog niet door hebben: jij bent als coach, met een paar grote klanten per jaar, een heel ander type ondernemer dan een dansschool-eigenaar, met honderden of duizenden kleine klanten per jaar. En zelfs de dansschool-eigenaar hoeft helemaal niks aan promotie te doen omdat de leerlingen mond-tot-mond binnenstromen.

Er is een heel grote kans dat jij helemaal geen 100.000 website-bezoekers per maand nodig hebt, maar dat je genoeg hebt aan acht websitebezoekers per maand.

Waarom? Grote kans dat jij ZZP-coach bent en per jaar genoeg hebt aan twee grote klanten van 30.000 euro per stuk. Die mensen heb je via je eigen netwerk ontmoet en via jouw kaartje naar je website gestuurd.

En inderdaad, dat zijn ‘slechts’ acht websitebezoekers per maand. Dit is echter een gigantisch rendement van 60.000 euro per jaar uit acht websitebezoekers per maand. Manage dus je eigen verwachtingen over onbelangrijke ratio’s en cijfers en non-problemen als ‘ik heb maar acht websitebezoekers’.

Tip 5 – Coachpraktijk promoten? Je bent een coach, geen Facebook-redacteur…

hoe start je een coach praktijk

Je wilt je coachpraktijk natuurlijk ook promoten. Je leerde in de vorige tip al dat mond-tot-mond reclame meer dan genoeg is. Toch is het handig om dit ook een boost te geven met je promotieactiviteiten.

Dan is er een moeilijke en makkelijke manier…

De moeilijke manier: aansukkelen met social media en blogs
Reguliere social media-berichten, dus berichten waar je niet voor betaalt, zijn ervoor bedoeld om – zoals het woord al zegt – sociaal te zijn. Niet om te verkopen. En ja, je kunt 6 maanden lang Facebook-redacteurtje spelen en honderden uren van jouw tijd gaan besteden aan het opbouwen van je social media-kanalen en misschien zelfs een blog…

Hierna lezen:  164 coachingsvragen voor in de toolbox van iedere coach [Lijst]

De makkelijke manier: gewoon gericht adverteren
Óf je gaat heel gericht adverteren zodat je morgen je eerste klant hebt. Adverteren op social media maakt je rijk, maandenlang gratis berichten plaatsen op social media maakt je sociaal. Dat adverteren kan via Adwords, Facebook-advertenties of je maakt gewoon nú gebruik van een reeds bestaand en warm gemaakt publiek van andere blogs en social media-kanalen zodat je morgen je eerste klant binnen hebt.

Gebruik eventueel LinkPizza om creatieve campagnes te bedenken samen met bloggers en social media-influencers zodat je van hun publiek gebruikmaakt om direct klanten te krijgen.

Als het goed is ben je maar heel kort bezig met adverteren
Nadat je eenmaal op weg bent met je eerste klanten, hoef je als het goed is weinig tot geen promotieactiviteiten meer uit te voeren. De meest succesvolle coaches doen op een gegeven moment niet meer aan promotieactiviteiten omdat ze een overvolle wachtlijst hebben op basis van mond-tot-mond.

Tip 6 – Correctie: je bent niet eens een coach, maar je bent een {puntje puntje-}coach

Moet ik nog voordat mijn belangrijk tennistoernooi begint mijn service verbeteren en mijn mentaliteit trainen? Dan is er geen kans dat ik mijn 5.000 euro aan een normale ‘(mental) coach’ ga geven als ik dat ook aan een mental tennis coach kan besteden.

Wil ik van mijn stress af? Dan is er echt geen kans dat ik met mijn geld naar een ‘algemene coach’ ga als ik een stress-coach aangeraden heb gekregen.

Het beroep ‘coach’ bestaat niet. Het beroep ‘relatie-coach’ bestaat wel. Met andere woorden: kies een kleine niche, verkoop meer ‘nee’ aan alles wat daarbuiten valt en je krijgt de waardevolste klanten juist met gemak.

Heb jij het ‘ik wil 1% van China’-syndroom? Neem gewoon 100% van Luxemburg en de Belgen zullen er wakker van liggen.

Tip 7 – Vergeet ‘promotie’, solliciteer gewoon

Het is al eens genoemd in de voorgaande paragrafen, maar dit is zo’n belangrijke denkfout die veel coaches maken, dat het een eigen paragraaf verdient.

Veel zelfstandige coaches denken opeens dat ze een bedrijf zijn. Ja, dat zijn ze op papier en fiscaal gezien inderdaad, maar daarnaast verschillen ze maar weinig van werknemers met een baan.

Om een belangrijk stuk uit dit artikel te citeren: Freelancers verschillen eigenlijk haast niks met werknemers. Je zet jouw tijd nog gewoon in voor een opdrachtgever, precies zoals wanneer je een werknemer zou zijn geweest. Wat betreft ‘promotie’ kun je dus ‘gewoon’ gaan solliciteren. Inderdaad: ook net als een werknemer!

Natuurlijk mag je promotie maken op dezelfde manier zoals Coca Cola of Basic Fit dat zou doen, maar verlies de kern niet uit het oog: je wil een opdracht en daar kun je gewoon naar solliciteren. Een aantal sollicitaties later heb je vast en zeker een mooie freelance-opdracht binnengesleept – misschien wel binnen een organisatie, gemeente, bedrijf of school – waarmee je agenda helemaal gevuld is met coach-sessies.

Hierna lezen:  Website gevonden worden door Google? In 7 stappen naar #1 [SEO]

Tip 8 – Eigen coaching-bedrijf starten? Maak niet deze 4 fouten…

coach praktijk starten hoe

Lees dit artikel voor de vier meest gemaakte fouten bij het starten van een (coach)bedrijf en het werven van klanten. Daarin leer je dat je niet eens een website – en al helemaal geen Facebook-pagina nodig hebt als coach.

Tip 9 – Wat voor naam moet ik kiezen voor mijn coachingspraktijk?

In alle hbo- en wo-businessopleidingen krijg je dikke minpunten als je voor een Nederlandse markt zonder reden een vage Engelse term gebruikt als bedrijfsnaam.

Ben je een mobiele frietbakker, noem jezelf dan ‘De Mobiele Frietbakker’, en niet ‘Fry Creation in Motion’ . Ben je een trein-kapper, noem jezelf dan ‘De Treinkapper’ en niet ‘Styling Rail Service’.

Uiteindelijk is de naam niet absoluut belangrijk voor freelancers, want de cliënten komen voor jou als persoon en zullen naar jou verwijzen met je persoonlijke naam. Daardoor is het ook geen ramp als je een ontspanningscoach bent en jouw coachingspraktijk ‘Your Inner Voice’ of ‘Pluk de Bloem’ noemt in plaats van ‘Coachingspraktijk Rust’.

Tip 10 – Wat verdient een life coach? Hetzelfde als alle andere ondernemers óf tonnen…

starten als zelfstandige coach hoe

Misschien heb je een goed hart, heb je een ‘missie’ voor de wereld, zing je Kumbaya en wil je het publiek coachen dat niet meer dan 70 euro per uur kan betalen. Misschien wil je zelfs het publiek coachen dat gebruik moet maken van de aanvullende verzekering, en weet je wat: misschien laat je ze niet eens betalen voor het intake-gesprek.

Dat is serieus bewonderenswaardig. Doe het gerust. Er is niks mis mee als je zulke liefdevolle daden doet. Ik ben zelf in mijn leven op deze manier door meerdere mensen bij de hand genomen en ik voel voor de rest van mijn leven veel liefde en dankbaarheid voor deze coaches.

Én verwacht dan niet dat je veel gaat verdienen, dat je klanten gaat krijgen die waarderen wat je doet (ik ben toevallig iemand die mijn coaches wél waardeert) of dat je met gemak kunt rondkomen. Het is dan overleven net als iedere andere ondernemer. Maar als je gedreven wordt door je hart, waarom niet?

Hierna lezen:  COACH-state: hoe maakt dit jouw coaching productiever?

Je kunt ook héél veel geld verdienen als coach (tonnen en miljoenen). Daar zijn een paar voorwaarden voor verbonden:

  • Als je ergens écht goed in bent. En je bent al snel ergens écht goed in. Waarin ben jij ervaringsdeskundige? Ben je een business-coach die zelf met gemak vijf klanten per dag binnenhaalt en tonnen per maand omzet? Dan ben jij niet minder dan 1.000 euro per uur waard. Minder vragen zou belachelijk zijn.
  • Als je je op de miljonairs van Nederland richt. Daar zijn er veel van. Nederland kent 112.000 miljonair-huishoudens.
  • Als je je focust: ben je Nederland’s toonaangevende stresscoach of blogcoach, en niet zomaar ‘coach’? Dan heb je een focus.
  • Als je dat kunt bewijzen met testimonials van bekende cliënten. Ben je een stress-coach, dan kun je gerust 100.000 euro voor een traject vragen aan een miljonair als je vele bekende Nederlanders en beroemde ondernemers als cliënt hebt gehad. Ben je een blog-coach, dan kun je gerust 100.000 euro per project vragen als je zelf daadwerkelijk een van de top-blogs van Nederland hebt opgezet. Dan zou je zomaar een bekende Nederlander zoals Mathijs van Nieuwkerk als klant kunnen krijgen die jij gaat coachen in het opzetten van zijn/haar eigen blog.

Verkoop in ieder geval altijd pakketten / abonnementen. Een goed coachingstarief voor beginnende coaches zou in ieder geval zijn: 997,- per maand (in een maand zitten precies 4,34 wekelijkse sessies van drie kwartier), 4.997 per 6 maanden of 9.997 voor 12 maanden.

Tip 11 – Maar hoe kan ik mijn hogere prijs nog meer rechtvaardigen?

productmodel kotler

Stel dat je een ruitercoach bent. De duurste concurrent kost 150 euro per uur. Hoe kun jij dan boven die prijs zitten?

Persoonlijk zou ik het benzine-model als metafoor nemen: benzine is overal gewoon benzine. Dus is het moeilijk voor de verschillende bedrijven om de prijs te verhogen ten opzichte van concurrerende bedrijven…

…tenzij ze de namen veranderen zodat het een uniek product lijkt die het waard is om extra voor te betalen:

  • Shell V Power
  • BP Ultimate
  • Total Excenium
Hierna lezen:  COACH-state: hoe maakt dit jouw coaching productiever?

Als je vervolgens ook de productbeschrijvingen van die brandstoffen leest, zie je allemaal ‘unieke eigenschappen’ en ‘bonussen’ zoals “de vuilverwerkende brandstoffen van BP zijn er speciaal voor ontwikkeld om uw motor efficiënter te laten draaien en uw risico op pech en onverwacht onderhoud te verkleinen,” terwijl het allemaal gewoon benzine is.

Daarnaast is het waardevol om naar het product-model van Kotler te kijken – zie afbeelding hierboven – waarmee je het zogenaamde “tastbaar product” en “uitgebreid product” zodanig kunt ontwerpen zodat het totaalplaatje meer dan 150 euro per uur waard is. Want als je ‘gewoon ruitercoaching’ aanbiedt, kun je inderdaad niet boven de 150 per uur uitkomen.

Tip 12 – Moet ik dan helemaal niks met online marketing?

Misschien heb je ondertussen door dat ik online marketing & freelancers een mismatch vind. Freelancers verschillen in mijn beleving weinig met werknemers en hebben dan ook niet veel baat bij online marketing… op dezelfde manier waarop werknemers geen baat hebben bij online marketing.

Tóch is het goed om voor jezelf altijd de optie te hebben om wél iets met online marketing te doen. Namelijk om warme telefoonnummers te creëren die je kunt bellen om jouw dienst te verkopen. Weet dan wel dat het niet direct voor klanten zorgt.

Hoe ga je dan te werk?

  1. Verzamel suspects voor in je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld met advertenties.
  2. Stuur een tijd lang nieuwsbrieven naar je publiek.
  3. Blader na een aantal maanden in Mailchimp (of een ander e-mailprogramma) door de profielen van je abonnees en vind de profielen van warme prospects. Warme prospects zijn bijvoorbeeld mensen met 4 of 5 sterren op Mailchimp. Dat betekent dat dat groepje mensen bijna al je nieuwsbrieven leest en steeds op een link in je nieuwsbrief klikt. Als je ze op een gegeven moment had gevraagd hun telefoonnummer in te vullen, kun je die 4 en 5 sterren bellen en ze zullen onmiddellijk warm en hartelijk reageren omdat ze eindelijk met jou mogen praten. De officiële term voor deze mensen is: Sales Qualified Leads.
Hierna lezen:  Affiliate Marketing Betekenis: Wat Is Affiliate Marketing? [Uitleg]

Kortom: je focust je op je nieuwsbrief en je belt je meest geïnteresseerde en actieve lezers (4 of 5 sterren) na een tijdje. Dit warm bellen kan dus pas na een aantal maanden, als die mensen eenmaal warm zijn geworden met je nieuwsbrieven. Het is dus geen methode voor direct resultaat, maar het is voor de wat langere termijn.

Ja, je weet dan al best veel over deze mensen. In het Mailchimp-profiel van zo’n persoon vind je veel informatie over iemand, zoals welke mails ze hebben geopend, welke content ze hebben gelezen en op welke linkjes in je mails ze hebben geklikt. Het telefoongesprek is daardoor dus tussen twee bekenden van elkaar.

Binnen de marketingwereld is e-mailmarketing tóch wel de gebruikelijke weg om telefoonnummers te verwerven en ze warm te maken totdat ze in een Sales Qualified Lead zijn veranderd en gebeld kunnen worden.

Alle peperdure marketing software zoals Hubspot – met een kostenplaatje van duizenden euro’s per maand – zijn gebouwd om deze procedure toe te passen: e-mailadres krijgen, warm maken en de meest warme mensen na een tijdje bellen. Mailchimp is ook toereikend met een gratis versie of basisversie voor een paar tientjes.

Tip 13 – De eerste stappen om klanten te krijgen? Leer wat al werkt voor jouw vak…

wat werkt al qua marketing

Wat kan ik direct doen om klanten te krijgen? De antwoorden die je in dit artikel hebt gevonden, zijn best practices. Dat zijn dus algemene adviezen. Algemene adviezen zijn ondergeschikt aan specifieke adviezen voor jouw situatie.

Jouw specifieke vraag voor jouw coaching-niche wordt het beste beantwoord in een businessplan. Een businessplan hoeft geen heel boekwerk te zijn – gewoon een A4 Is genoeg.

Hoe krijg je data om conclusie te kunnen trekken om deze vraag te beantwoorden? Voor freelancers zoals jij vind ik de #1 manier: concurrentenonderzoek door concurrenten te interviewen. Vriendelijk vragen of ze een beginneling op weg kunnen helpen door wat interviewvragen te beantwoorden. Vragen als:

  • Hoe doe je jouw acquisitie?
  • Hoe ging het toen je net begon en hoe gaat het nu?
  • Wat zijn de fouten die je op het begin maakte en nu niet meer?
  • Hoeveel klanten heb je gemiddeld per jaar?
  • Hoeveel non-declarabele uren horen daar per jaar bij?
Hierna lezen:  Website gevonden worden door Google? In 7 stappen naar #1 [SEO]

Tip 14 – De eerste stappen zijn de enige stappen voor acquisitie…

Voor freelancers zullen vaak alleen de beginmaanden intensief zijn qua promotie / marketing / acquisitie want als je eenmaal een aantal klanten hebt, zullen freelancers normaal gesproken continu genoeg mond-tot-mond promotie genieten. Het is dus alleen op het begin even doorbijten.

Tip 15 – Leer de pijn van je klant te benadrukken

pijn benadrukken marketing

Als je één ding zou veranderen aan je communicatie-teksten, dan zou het dit zijn: communiceer de pijn van je potentiële klanten. Hiermee toon je empathie. Je laat zien dat je het probleem van je klant snapt, in plaats van een super blij, positief en generiek verhaal op te hangen.

Hier lees je meer over het schrijven van dit soort (web)teksten. Ook Aartjan van Erkel kan dit in zijn boeken meesterlijk duidelijk maken aan je:

Tip 16 – Investeer in een goede basis voor jouw marketingkennis

Er zijn veel marketing-goeroe’s. Zijn ze allemaal goed? Ik durf te stellen dat de meeste marketing-goeroe’s alleen maar je tijd beroven en je afleiden met ‘gratis webinars’ en vage tweedehands adviezen.

Hier vind je de concrete lessen van marketing-trainers die daadwerkelijk grote successen hebben behaald. Geen wannabe-goeroe’s dus. Gewoon echte lessen van de besten in het Nederlands marketing-gebied. Als het aan mij ligt is dat de enige marketing-basis die je nodig hebt.

Tip 17 – Ga voor minder marketing-tips, -technieken, -tactieken en -strategieën

Één methode, tactiek en/of strategie is voldoende. Ze werken tóch allemaal. Wat het verschil maakt, is het blijven volhouden met die ene gekozen manier – zonder méér methodes te willen – en dan lukt het vroeg of laat! Hier bestaat ook een woord voor: ooit van focus gehoord?

Dat was hem! Veel succes met het starten als zelfstandige coach! Je weet nu gewoon al genoeg en het is nu alleen nog maar een kwestie van doen. Klik echter gerust een nieuw artikel aan voor meer tips.

Gerelateerd: lees verder...