Coach-Praktijk Opzetten: 8 Tips Om Te Starten, Promoten & Verdienen

Hoe kun je starten als zelfstandig coach? Hoe kun je jouw eigen (spirituele) coachpraktijk starten (aan huis), bijvoorbeeld als kindercoach, bedrijfscoach, life coach of stresscoach? Lees verder en leer de beste tips over hoe je start met geld verdienen als zelfstandig coach, inclusief promotie…

Tip 1 – Hoe zet ik een praktijk op? Ondernemen is simpeler dan je denkt: je hebt 2 dingen nodig

Je bent al aan het ondernemen als er sprake is van twee dingen:

  1. Een product of dienst: jouw coachingsdiensten
  2. Een klant die het afneemt: jouw cliënt

Is er sprake van bovenstaande twee zaken, dan ben je al aan het ondernemen. Vergeet de rest even voor nu. Dat komt wel. Dit is jouw core business. Wees hier gewoon lekker mee bezig, neem het geld aan en denk op de tweede plek pas aan de randzaken zoals administratie.

En al die administratie en belastingen dan? Dit is het mooie van ondernemen: de bijbehorende administratie is vormvrij. Je mag dus zelf weten hoe je jouw administratie doet. Als een simpel kasboekje of excel-bestandje voldoende is voor jouw ondernemingsvorm, dan volstaat dat.

En jij bent ook nog eens een ZZP-er, wat administratief gezien de meest eenvoudige ondernemingsvorm is. Je kunt gewoon voor jezelf beginnen vanuit huis, zonder inventaris en inkoop.

Tip 2 – Starten als zelfstandig coach? Staar je niet blind op randzaken

frustratie randzaken coach praktijk

Ben je dagen in de weer met de GDPR-wetgeving, het inschrijven bij de KVK en het opzetten van je administratie? Ga nou maar gewoon coachen. Administratief gezien heb je als ZZP-coach het meest makkelijke werk wat er is: je hebt geen ‘inkoopwaarde van de omzet’, inventaris of andere moeilijke administratieve elementen.

Als je al een klein opdrachtje van zo’n 1.200 euro hebt gekregen, dan heb je in die paar uur declarabele werktijd genoeg geld verdiend om een heel jaar lang een accountant te betalen die alles voor jou regelt.

Ben je maanden in de weer met je website? De meest succesvolle coaches die ik ken, hebben totaal geen website. Alles gaat eenvoudig via mond-tot-mond. Geen gedoe. Gewoon met je core business bezig zijn. Klanten denken niet minder van iemand met een offline-beroep (coaching dus) die geen website heeft. Sterker nog: de mond-tot-mond-klanten zijn de beste klanten.

Tip 3 – Acht websitebezoekers p/m levert jou meer op dan 100.000 websitebezoekers p/m

Ik kan niet geloven hoe vaak ik het non-probleem ‘ik heb maar acht websitebezoekers per maand’ heb gehoord bij coaches…

Mocht je het nu nog niet door hebben: jij bent als coach, met een paar grote klanten per jaar, een heel ander type ondernemer dan een dansschool-eigenaar, met honderden of duizenden kleine klanten per jaar. En zelfs de dansschool-eigenaar hoeft helemaal niks aan promotie te doen omdat de leerlingen mond-tot-mond binnenstromen.

Er is een heel grote kans dat jij helemaal geen 100.000 website-bezoekers per maand nodig hebt, maar dat je genoeg hebt aan acht websitebezoekers per maand.

Waarom? Grote kans dat jij ZZP-coach bent en per jaar genoeg hebt aan twee grote klanten van 30.000 euro per stuk. Die mensen heb je via je eigen netwerk ontmoet en via jouw kaartje naar je website gestuurd.

En inderdaad, dat zijn ‘slechts’ acht websitebezoekers per maand. Dit is echter een gigantisch rendement van 60.000 euro per jaar uit acht websitebezoekers per maand. Manage dus je eigen verwachtingen over onbelangrijke ratio’s en cijfers en non-problemen als ‘ik heb maar acht websitebezoekers’.

Tip 4 – Coachpraktijk promoten? Je bent een coach, geen Facebook-redacteur…

hoe start je een coach praktijk

Je wilt je coachpraktijk natuurlijk ook promoten. Je leerde in de vorige tip al dat mond-tot-mond reclame meer dan genoeg is. Toch is het handig om dit ook een boost te geven met je promotieactiviteiten.

Dan is er een moeilijke en makkelijke manier…

De moeilijke manier: aansukkelen met social media en blogs
Reguliere social media-berichten, dus berichten waar je niet voor betaalt, zijn ervoor bedoeld om – zoals het woord al zegt – sociaal te zijn. Niet om te verkopen. En ja, je kunt 6 maanden lang Facebook-redacteurtje spelen en honderden uren van jouw tijd gaan besteden aan het opbouwen van je social media-kanalen en misschien zelfs een blog…

De makkelijke manier: gewoon gericht adverteren
Óf je gaat heel gericht adverteren zodat je morgen je eerste klant hebt. Adverteren op social media maakt je rijk, maandenlang gratis berichten plaatsen op social media maakt je sociaal. Dat adverteren kan via Adwords, Facebook-advertenties of je maakt gewoon nú gebruik van een reeds bestaand en warm gemaakt publiek van andere blogs en social media-kanalen zodat je morgen je eerste klant binnen hebt.

Gebruik eventueel LinkPizza om creatieve campagnes te bedenken samen met bloggers en social media-influencers zodat je van hun publiek gebruikmaakt om direct klanten te krijgen.

Als het goed is ben je maar heel kort bezig met adverteren
Nadat je eenmaal op weg bent met je eerste klanten, hoef je als het goed is weinig tot geen promotieactiviteiten meer uit te voeren. De meest succesvolle coaches doen op een gegeven moment (niet meer) aan promotieactiviteiten omdat ze een overvolle wachtlijst hebben op basis van mond-tot-mond.

Tip 5 – Correctie: je bent niet eens een coach, maar je bent een {puntje puntje-}coach

Moet ik nog voordat mijn belangrijk tennistoernooi begint mijn service verbeteren en mijn mentaliteit trainen? Dan is er geen kans dat ik mijn 5.000 euro aan een normale ‘(mental) coach’ ga geven als ik dat ook aan een mental tennis coach kan besteden.

Wil ik van mijn stress af? Dan is er echt geen kans dat ik met mijn geld naar een ‘algemene coach’ ga als ik een stress-coach aangeraden heb gekregen.

Het beroep ‘coach’ bestaat niet. Het beroep ‘relatie-coach’ bestaat wel. Verkoop meer ‘nee’ en je krijgt de waardevolste klanten juist met gemak.

Tip 6 – Eigen coaching-bedrijf starten? Maak niet deze 4 fouten…

coach praktijk starten hoe

Lees dit artikel voor de vier meest gemaakte fouten bij het starten van een (coach)bedrijf en het werven van klanten. Daarin leer je dat je niet eens een website – en al helemaal geen Facebook-pagina nodig hebt als coach.

Tip 7 – Wat voor naam moet ik kiezen voor mijn coachingspraktijk?

In alle hbo- en wo-businessopleidingen krijg je dikke minpunten als je voor een Nederlandse markt zonder reden een vage Engelse term gebruikt als bedrijfsnaam.

Ben je een mobiele frietbakker, noem jezelf dan ‘De Mobiele Frietbakker’, en niet ‘Fry Creation in Motion’ . Ben je een trein-kapper, noem jezelf dan ‘De Treinkapper’ en niet ‘Styling Rail Service’.

Uiteindelijk is de naam niet absoluut belangrijk voor ZZP-ers, want de cliënten komen voor jou als persoon en zullen naar jou verwijzen met je persoonlijke naam. Daardoor is het ook geen ramp als je een ontspanningscoach bent en jouw coachingspraktijk ‘Your Inner Voice’ of ‘Pluk de Bloem’ noemt in plaats van ‘Coachingspraktijk Rust’.

Tip 8 – Wat verdient een life coach? Hetzelfde als alle andere ondernemers óf tonnen…

starten als zelfstandige coach hoe

Misschien heb je een goed hart, heb je een ‘missie’ voor de wereld, zing je Kumbaya en wil je het publiek coachen dat niet meer dan 70 euro per uur kan betalen. Misschien wil je zelfs het publiek coachen dat gebruik moet maken van de aanvullende verzekering, en weet je wat: misschien laat je ze niet eens betalen voor het intake-gesprek.

Dat is serieus bewonderenswaardig. Doe het gerust. Er is niks mis mee als je zulke liefdevolle daden doet. Ik ben zelf in mijn leven op deze manier door meerdere mensen bij de hand genomen en ik voel voor de rest van mijn leven veel liefde en dankbaarheid voor deze coaches.

Én verwacht dan niet dat je veel gaat verdienen, dat je klanten gaat krijgen die waarderen wat je doet (ik ben toevallig iemand die mijn coaches wél waardeert) of dat je met gemak kunt rondkomen. Het is dan overleven net als iedere andere ondernemer. Maar als je gedreven wordt door je hart, waarom niet?

Je kunt ook héél veel geld verdienen als coach (tonnen en miljoenen). Daar zijn een paar voorwaarden voor verbonden:

  • Als je ergens écht goed in bent. En je bent al snel ergens écht goed in. Waarin ben jij ervaringsdeskundige? Ben je een business-coach die zelf met gemak vijf klanten per dag binnenhaalt en tonnen per maand omzet? Dan ben jij niet minder dan 1.000 euro per uur waard. Minder vragen zou belachelijk zijn.
  • Als je je op de miljonairs van Nederland richt. Daar zijn er veel van. Nederland kent 112.000 miljonair-huishoudens.
  • Als je je focust: ben je Nederland’s toonaangevende stresscoach of blogcoach, en niet zomaar ‘coach’? Dan heb je een focus.
  • Als je dat kunt bewijzen met testimonials van bekende cliënten. Ben je een stress-coach, dan kun je gerust 100.000 euro voor een traject vragen aan een miljonair als je vele bekende Nederlanders en beroemde ondernemers als cliënt hebt gehad. Ben je een blog-coach, dan kun je gerust 100.000 euro per project vragen als je zelf daadwerkelijk een van de top-blogs van Nederland hebt opgezet. Dan zou je zomaar een bekende Nederlander zoals Mathijs van Nieuwkerk als klant kunnen krijgen die jij gaat coachen in het opzetten van zijn/haar eigen blog.

Verkoop in ieder geval altijd pakketten / abonnementen. Een goed coachingstarief voor beginnende coaches zou in ieder geval zijn: 997,- per maand (in een maand zitten precies 4,34 wekelijkse sessies van drie kwartier), 4.997 per 6 maanden of 9.997 voor 12 maanden.

Dat was hem! Veel succes met het starten als zelfstandige coach!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: Lees verder...

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!