Hoe krijg ik klanten voor mijn bedrijf? Klanten krijgen is simpel als je weet wat je doet. In dit artikel vind je de grootste fouten en de beste tips voor je creatieve inspanningen om meer klanten te werven (via internet).

Klanten werven via internet? Er zijn echt maar 3 manieren: zo voer je ze uit…

Er is geen reden om je gek te laten maken door wollige termen en moeilijke theorieën over ‘online marketing strategieën'. Het komt gewoon neer op deze drie activiteiten:

  1. Adverteren met banners.
  2. Eigen publiek opbouwen via social media en/of een blog.
  3. Reeds opgebouwd publiek ‘lenen' van andere social media- of blog-kanalen. Met chique woorden heet dit ‘opinieleider-, ambassadeur,- of influencer-marketing.

Als je klanten wilt krijgen via internet, kun je gigantische meevallers krijgen of je kunt gigantisch teleurgesteld worden. Ook wordt het woordje ‘online marketing' vaak zo wollig, vaag en onnodig chique gemaakt, terwijl het heel simpel is.

Daarom is het goed de drie manieren om via internet klanten te krijgen, helder te hebben voor jezelf. Je moet de volgende opties kennen en je moet goed beseffen wat de lange- en kortetermijn-effecten van deze methoden zijn.

Manier 1: Adverteren via de grote advertentieplatformen (dit komt neer op Google Adwords & Facebook-advertenties)

klanten werven online adverteren

Als er over online adverteren gesproken wordt, dan heb je het 9 van de 10 keer over het plaatsen van een banner via Adwords en/of Facebook. Gewoon een banner-advertentie dus. Simpel.

Het grote voordeel hiervan is dat je vandaag een bedrijf kunt starten en een paar uur later je eerste klanten kunt hebben als je van deze methode gebruikmaakt. Je hoeft dus niet te wachten.

Het ‘nadeel' hiervan is dat je geen tijd investeert, maar geld. Dit is eigenlijk geen nadeel want je moet nou eenmaal geld investeren als je ook een return on investment wilt hebben.

Methode 2: Zelf een publiek opbouwen met je eigen social media en/of een blog (hiermee krijg je later pas klanten!)

klanten creatief werven via facebook

Je gaat niet morgen al klanten krijgen als je focust op het uitbouwen van je eigen social media en/of blog. Je zal hier zeker klanten van krijgen, maar pas over een half jaar. Pas deze methode dus niet exclusief toe als je hiermee binnen een half jaar al nieuwe klanten wilt krijgen.

Uiteraard kun je wel morgen nieuwe klanten krijgen met een enkele blog-post of social media-bericht, maar dat is wanneer je jouw blogartikel naar een warm contact mailt, waardoor hij/zij persoonlijk geraakt wordt en de beslissende stap neemt om klant bij je te worden.

Maar besef dus dat je niet kunt verwachten dat je nieuwe contacten krijgt als je een paar maanden lang heel intensief allerlei berichten voor je Facebook-pagina aan het maken bent. Deze methode kan pas over de lange termijn, bijvoorbeeld na een half jaar, nieuwe contacten en klanten gaan opleveren die voor het eerste met je in aanraking komen via je blog of social media.

Methode 3: Reeds gevestigde social media-kanalen en blogs van anderen inzetten

klanten werven via bloggers

Misschien ben je een volger van een grote nieuwsbrief of een social media-kanaal. Misschien volg je Eelco de Boer of Michael Pilarczyk. Heb je wel eens gemerkt dat zij hun favoriete coaches aan hun eigen publiek promoten?

Er is eigenlijk geen reden om zelf een half jaar lang moeite te doen om je eigen kanalen uit te bouwen als er gewoon gigantische kanalen kant-en-klaar op je aan het wachten zijn om gebruik van te maken.

Ga naar LinkPizza om geschikte Nederlandse influencers te vinden. Zij laten in hun profiel zien hoeveel websitebezoekers en/of social media-bereik ze hebben. Ook laten ze inzien hoeveel ze vragen voor een gesponsorde samenwerking. Je kunt ook zelf een opdracht plaatsen, zodat de influencers zelf moeten gaan pitchen bij jou.

Hiermee kun je creatief worden om klanten te werven. Zoek een leuke match en bedenk samen een leuk gesponsord bericht of een leuke actie. Ben je bijvoorbeeld een schoonheidssalon, vind dan een geschikte beauty-blogger en bedenk leuke acties om klanten te krijgen.

Is het zo simpel? En hoe zit het dan met ‘funnels' en ‘e-mailmarketing' en zo?

online klanten werven hoe

Je kunt de dingen moeilijk maken of je kunt ze makkelijk maken. Uiteraard kun je met funnels en e-mailmarketing aan de slag gaan, maar waarom zou je dat doen als je al tonnen verdient doordat jouw advertenties direct voor nieuwe klanten zorgen?

Nogmaals, het is hartstikke goed om met funnels en e-mailmarketing te werken, maar dat is geschikt om mensen warm te maken. Dat is een vak apart. Hoe je dit doet met een nieuwsbrief – en hoe je die warme contacten vervolgens belt, lees je onderaan dit artikel over het starten van een coachingspraktijk.

En ook dit zeg ik nogmaals: je hoeft het niet ingewikkelder te maken voor jezelf dan wat nodig is. Je zal dan ook verderop in dit artikel gaan lezen dat je waarschijnlijk niet eens een website en Facebookpagina nodig hebt… Dat is een van de grootste fouten!

Maar laten we om te beginnen naar de eerste van de vier grootste fouten kijken…

Hoe krijg ik klanten? De 4 allergrootste fouten die ik steeds maar weer tegenkom…

Hoe bereik ik mijn klanten? Laten we beginnen met de vier grootste fouten die ik steeds maar weer tegenkom als het gaat om nieuwe klanten bereiken en werven. Hiervoor wordt het voorbeeld van coaches genomen.

Fout 1: Je bent een van de 1 miljoen {vul in, bijvoorbeeld: coaches}

klanten werven

In Nederland zijn er 1 miljoen marketers, 1 miljoen tekstschrijvers, 1 miljoen coaches… Maar er zijn slechts een handjevol ‘customer journey'-marketers, horeca-tekstschrijvers of assertiviteitscoaches. Wees niet een van die miljoen tekstschrijvers. Wees die horeca-tekstschrijver, de examenstress-coach of de marketer die enkel consults doet over de customer journey!

Paradoxaal gezien krijg je hier veel makkelijker en veel meer klanten mee, terwijl je zou denken dat je zo juist minder klanten krijgt. Je moet immers ‘nee' verkopen aan een heleboel potentiële klanten die geen horeca-onderneming hebben, als je een horeca-tekstschrijver bent. Dit is een illusie. Doorbreek hem en je krijgt veel meer business! Laten we dit met nog een voorbeeld laten zien…

Het beroep ‘coach' bestaat niet. De volgende beroepen bestaan wel: ‘stress-coach, voetbal-coach, afslank-coach, burnout-coach, etc.' Misschien ben je bang andere soorten klanten mis te lopen als je ‘stress-coach' heet, dus communiceer je maar dat je ‘coach' bent. Het effect hiervan is juist dat niemand geld voor je wil neerleggen. Als ik stress-klachten heb, betaal ik met plezier duizenden euro's aan een stress-coach, maar no way dat ik dat geld aan zomaar een algemene coach geef. Dit is de eerste marketing-les die in de collegezalen gegeven wordt.

Een voorbeeld:

Is je advertentie-headline: ‘Meer tijd en rust in je agenda?' Dat komt al in de buurt: je focust je coaching al op time management. Maar voor welke selecte doelgroep is deze boodschap bedoeld? Dat is waar deze boodschap voor verbetering vatbaar is.

Er zijn miljoenen Nederlanders die wel meer tijd en rust in hun agenda willen hebben. Daarmee wil je miljoenen mensen aanspreken, en daardoor spreek je dus niemand echt aan. Spreek dus een selecte groep aan. Wie heeft er geld voor en zou het goed kunnen gebruiken? Carrièremannen, carrièrevrouwen, beginnende carrièremannen, carrièrevrouwen aan het einde van hun carrière… Kies er maar eentje en zie hoe paradoxaal genoeg je zo meer klanten krijgt!

Het is een gigantische fout die te vaak voorkomt: niet helder communiceren wat je doelgroep is. Je wilt en probeert veel te veel verschillende dingen te doen voor veel te veel verschillende mensen.

Het gevolg? Alles raakt versnipperd. Je wordt totaal niet als expert en autoriteit gezien. Niemand weet wat je nou precies doet.

Fout 2: Je maakt een website en een Facebookpagina

hoe krijg ik klanten

Ik zie te veel freelancers aan hun website en Facebookpagina zitten… Ik heb in de 4 jaar die mijn HBO-marketingopleiding duurde, misschien maar 3 lessen gehad over websites en eentje over Facebook. Lopen de marketingopleidingen nou hopeloos achter of is het misschien zo dat een website en Facebook helemaal niet nodig zijn voor de meeste ondernemers?

Kun je misschien open staan voor het idee dat je als freelancer niet zo veel aan een website hebt? Zou je je kunnen voorstellen dat jij zelf het product bent dat andere mensen kunnen inkopen? En niet alleen dat. Jij zelf bent ook je verkoopmiddel. Niet je site.

Om te ondernemen heb je maar 2 dingen nodig:
1: Een product of een dienst.
2: Een telefoon.
– Eelco de Boer

Je hebt eigenlijk alleen maar een website en social media nodig als je aan de massa verkoopt (freelancers doen dat meestal niet), en zelfs dan is het eigenlijk niet nodig. Apple doet bijvoorbeeld niks met Facebook. Ze hebben wel een pagina aangemaakt, maar ze plaatsen er nooit wat op. Kies dus dat ene ding waarmee je veel resultaten boekt zodat je geen tijd en energie kwijtraakt. En vaak is dat ene ding gewoon je telefoon en de lach op je gezicht.

Ik heb namelijk echt geen idee wat veel ondernemers op social media aan het doen zijn. En zij hebben zelf waarschijnlijk al helemaal geen idee. En ondertussen koopt niemand.

Een of ander inspiratie-berichtje plaatsen nadat je uren in Canva het perfecte plaatje hebt gemaakt. Waarom? Wat is het idee daarachter? Had je niet in diezelfde tijd 5 telefoontjes kunnen plegen en een mooie opdracht van 3.000 euro kunnen binnenhalen?

Waar is de focus? Waarom ga je podcasten, bloggen en een YouTube-kanaal starten? 8 weken aan versnipperde energie later vraag je je af waarom niemand koopt… terwijl je niet één goed doordachte verkooppoging hebt gedaan. Nogmaals: waarom dit vluchtgedrag en waar is de focus?

‘Nou… ik heb maar liefst 8 weken alle social media kanalen onveilig gemaakt. Laat ik nu aankondigen dat ik een event heb. Laatste kans: morgen sluit de inschrijving. Meld je aan!' Niks verkocht…

Wat gaat hier fout? Dit is allemaal hopen, vluchten en je focus verstrooien. Vaak is een website en een Facebookpagina het laatste wat je nodig hebt… en moet je ‘gewoon' fatsoenlijk gaan solliciteren naar opdrachten.

Fout 3: Je tarief is net zo hoog als een glazenwasser

klanten werven tips

Laatst schrok ik me dood toen ik een van de meest bekwame, warme en wijze freelancers sprak die ik ken. Laten we haar Debby noemen. Ze is coach en ze zei op een gegeven moment verbaasd: ‘Tom vraagt 150,- per uur voor zijn coaching!!' Ik antwoordde met: ‘En, dus dat vond je een laag tarief?' ‘Nee, juist heel hoog!' En van die uitspraak schrok ik me weer kapot!

Oké Debby, je begeleidt iemand een jaar lang met iedere maand een sessie van 150 euro. Dat is 12 x 150 is 1.800. Dus je hebt iemands leven compleet veranderd door een ambitieus doel te stellen (in een jaar kun je gigantische doelen bereiken), een jaar lang alles voor die persoon te gegeven, al je kennis en kunde, al je energie, en op het einde houd je maar 1.800 over?

Je hebt iemands leven getransformeerd en dat is slechts 1.800 waard? Voor 1.800 kan de ander niet eens een training volgen, maar nu heeft ze voor minder geld een jaar lang volledige privé-begeleiding gehad van je! En dan durf je zelfs de helft zo weinig te vragen? Dezelfde prijs als een glazenwasser (70,- per uur)?

Hoeveel is het waard voor iemand dat je een relatie redt? Of een tiener met drugsproblemen? Of als je iemand helpt met solliciteren naar een topbaan? Priceless. 1.000 euro voor een opdracht is het minimum voor een freelancer zonder ervaring die niet eens weet waar hij mee bezig is.

Als je weet waar je mee bezig bent: 5.000 euro voor de opdracht. Van te voren betaald, voordat je er ook maar aan denkt om de opdracht aan te nemen. Zelfs voor het telefoongesprek/intakegesprek. Zelfs de slechtste freelancers laten van te voren betalen.

Er is dus geen reden om niet met mensen te werken die je gewoon betalen, en die je tijd waarderen. Het is oké als je ze daarna hun geld terug zou moeten geven op basis van no cure no pay, zolang ze maar betalen wat je opdracht waard is. Je krijgt dan betere cliënten, ze zullen gelukkiger zijn met je en je zal betere resultaten boeken (omdat ze simpelweg meer betalen), en zo zullen ze ook referenties sturen van gelijksoortige klanten die daadwerkelijk betalen.

Neem afstand van het hele gedoe van ‘Laten we aardig zijn voor mensen, laten we kortingen aanbieden!' Reken het bedrag af dat daadwerkelijk bij een specialisme hoort, zodat ze gaan waarderen wat ze van je afnemen en echt van je diensten gaan genieten.

Als iemand die geïnteresseerd is (een suspect), vraagt: ‘Hoeveel kost je coaching?' En je zegt: ‘500,00 per uur.' En de suspect zegt: ‘Dat is duur.' Gebruik dan het metamodel: ‘Vergeleken met wat?' ‘Pianolessen ja…'

If you don't pay, you don't pay attention.

Begrijp daarnaast het principe van overvloed. Je hebt geen cliënten nodig. Je wilt cliënten die een verandering kunnen maken in de wereld, die er iets mee willen doen en resultaten willen, om de wereld verder te verbeteren.

Begrijp ook het principe van ‘walk the talk'. Deze hele paragraaf kun je weggooien als je niet de referenties hebt om de hierboven genoemde specialisme-bedragen te vragen. Business-coach worden? Zorg er eerst maar voor dat je een eigen bedrijf naar 6 cijfers leidt, dan kun je met gemak jaartrajecten van omgerekend 500 per uur verkopen.

Dat moet echter goed komen: normaal gesproken word je een coach als je ergens in gespecialiseerd bent. Stresscoaches, tenniscoaches, salescoaches, businesscoaches… Dat zijn nooit generalisten. Dus deze hele paragraaf is – als het goed is – gewoon voor jou van toepassing.

Fout 4: Je bent ‘stuck in the middle' – Ben je nou een blogger of ben je een {coach}?

hoe-krijg-ik-clienten

Klanten werven is soms gewoon een kwestie van een heleboel dingen laten en duidelijk weten wat dat ene ding is dat jou klanten oplevert. Ik zie bijvoorbeeld zóveel coaches met een blog met een handjevol artikelen. Daar is niks mis mee, maar heb even helder wat je bent. Wat mij betreft zijn er drie opties, en bijna niemand kiest duidelijk voor een van deze opties. Ik zal zo meteen uitleggen waarom.

  1. Dit is de beste optie: neem geen blog (en geen website en geen Facebookpagina). Je bent freelancer met een offline beroep. Online zijn biedt alleen maar afleiding van je core business.
  2. Een andere optie is om een blog of social media-kanaal te hebben waarin je je gevoel uit voor een paar mensen die het lezen. Je schrijft zo nu en dan een persoonlijk, kwetsbaar en open artikel. Het artikel zal enkele mensen bereiken, zoals suspects, en er is een grote kans dat ze klant worden bij je.
  3. Een andere optie is om all out te gaan met je blog of social media-kanaal. Plaats al je verhalen op je blog met honderden artikelen en honderdduizenden bezoekers waardoor je voor de massa kiest. Zo krijg je zelfs regelmatig belletjes van wildvreemde opdrachtgevers.

Waarom kiest niemand voor één(!) van deze drie opties? Waarom wil iedereen alledrie de opties tegelijk? Mijn constatering is: de meeste mensen zitten ‘stuck in the middle'. Ze zitten tussen optie 1 en 2 in, of tussen optie 2 en 3.

Ze weten ergens wel dat ze hun cliënten offline gaan krijgen, maar ze besteden al hun focus aan hun website en Facebookpagina. Of ze focussen zich wel gewoon op offline netwerken en schrijven ondertussen soms eens een blogartikel, maar zijn dan verbaasd dat ze daar maar enkele lezers per maand voor terugzien.

Wat je ook doet, communiceer empathisch… dus over problemen van klanten

Uiteindelijk is de grootste fout die je kunt maken: doen alsof alles heel vrolijk en leuk is, terwijl je geen empathie toont voor je potentiële klant. Die zit juist met een probleem dat opgelost moet worden. En daar ben jij voor nodig. Laat zien dat je dat probleem snapt! 

Succes met (online) klanten werven!

Dit waren alle fouten en tips om klanten te krijgen. Laat in de reacties weten of je het eens of oneens bent met de fouten en tips. Succes met klanten trekken! Je gaat zeker slagen!

Bonus-tip: leer klanten werven van Simone Levie

Er is een vrouw die het geheim van klanten werven al heeft ontdekt en toegepast. Deze vrouw vinden we het meest goede voorbeeld om te volgen als je dit ook wilt bereiken. Simone Levie biedt bijvoorbeeld de Golden Circle aan, waarin ze je via groepscoaching hetzelfde leert te bereiken. Een absolute aanrader als je intensief begeleid wilt worden op jouw pad naar een goede business, mét klanten.