Zoek je de beste voorbeelden van energizers voor je groep, bijvoorbeeld voor in de klas tijdens een (volwassenen-)training, teambuilding of workshop? In dit artikel vind je allerlei populaire energizers, bijvoorbeeld voor beweging of creativiteit.

Inhoud van deze pagina:

Even tussendoor: deze energizer-bundel is sterk aan te raden

De energizers die we op deze pagina gaan bespreken, zijn al erg zinvol en als je meer inspiratie wilt, dan raden we een heel leuke bundel met 250 energizers aan van de briljante dramadocent Bé van der Geest:

Hieronder vind je alle stappen van de beste energizers

Deze energizers zijn geschikt voor zowel volwassenen als kinderen. Het draait namelijk volledig om creativiteit, lichaamsintelligentie en beweging. En dan kan het nooit 'te kinderachtig' zijn. Dat is het hele punt! Laten we snel met de eerste energizer beginnen…

Energizer 1 – Aantrekken en afstoten

  1. Alle deelnemers lopen kris-kras door elkaar in de zaal. Geef iedereen nu de volgende twee instructies.
  2. Kies nu in gedachten 2 personen uit: iemand waar je je tot aangetrokken voelt en iemand waar je je tot afgestoten voelt.
  3. Vertel niemand wie je gekozen hebt. Loop zoveel mogelijk van de persoon weg die jou afstoot en loop zoveel mogelijk naar de persoon toe waar je je aangetrokken tot voelt.
  4. Laat je verrassen door de chaos die ontstaat!
Hierna lezen:  NLP Trainer worden: zo word je internationaal gecertificeerd NLP Trainer

Energizer  2 – De geheime driehoek

  1. Alle deelnemers lopen kris-kras door elkaar in de zaal. Geef iedereen nu de volgende twee instructies.
  2. Kies nu in gedachten 2 mensen uit.
  3. Terwijl iedereen blijft lopen, maak je een denkbeeldige driehoek via de afstand die tussen jullie in zit. Je vertelt niet wie de 2 mensen zijn die je gekozen hebt. Iedereen moet blijven lopen.
  4. Laat je verrassen door het spel dat ontstaat!

Energizer 3 – Loop en stop met iedereen tegelijk

energizers voorbeelden

  1. Loop door elkaar heen in de ruimte.
  2. Iedereen stopt op precies hetzelfde moment. Er wordt niet gesproken. Er wordt enkel aangevoeld wanneer het groepsbewustzijn gaat stoppen.
  3. Iedereen loopt op precies hetzelfde moment.

Moedig iedereen aan om dit geconcentreerd te doen.

Energizer 4 – Variatie op de vorige energizer: recht vooruit

  1. Iedereen staat naast elkaar in een lijn. Iedereen kijkt ook recht vooruit.
  2. Bemoedig iedereen om recht vooruit te blijven kijken en om zijn/haar perifeer zicht aan te zetten. Dat betekent dat je je bewust bent van alles wat er om je heen gebeurt, terwijl je op één punt voor je geconcentreerd blijft.
  3. Voel aan wanneer de hele groep gaat beginnen met lopen. Zorg ervoor dat de hele groep precies tegelijk begint en precies tegelijk eindigt.

Energizer 5 – Ik weet waar je bent!

Geef de volgende instructies aan iedereen in de groep:

  1. Iedereen loopt door elkaar door de ruimte.
  2. Kijk elkaar goed aan en begroet iedereen terwijl je door de ruimte blijft lopen.
  3. Stop.
  4. Doe je ogen dicht.
  5. Houd je ogen dicht en wijs met gestrekte arm Piet aan. Houd je ogen dicht en wijs nu Marie aan.
  6. Doe je ogen open en kijk of jij het goed had en hoeveel anderen het goed hadden.

Energizer 6 – Tegelijk klappen

Deze energizer traint je zintuiglijke scherpzinnigheid doordat je elkaar goed moet aanvoelen.

  1. Maak een cirkel.
  2. Klap in je handen terwijl je je naar de persoon keert die links of rechts van je staat.
  3. De persoon naar wie je hebt geklapt, moet precies tegelijk met jou ook in zijn handen klappen.
  4. Nu is het de beurt aan de ander. Hij klapt ook weer naar de persoon die links of rechts van hem staat. Het kan dus gebeuren dat je de klap terugkrijgt. In dat geval zijn jullie twee keer achter elkaar naar elkaar toe aan het klappen.
  5. Variatie: je kunt de klap nu ook aan iedereen in de cirkel doorgeven in plaats van enkel de persoon die links of rechts van je staat.

Energizer 7 – Tel in een kring gefocust om de beurt naar zo hoog mogelijk

energizers voorbeelden

  1. Ga met zijn allen in een kleine cirkel staan.
  2. Focus met zijn allen op een punt in het midden.
  3. Begin met de hele groep, één persoon tegelijk, vanaf 1 te tellen tot zo hoog mogelijk.
  4. Steeds wanneer twee mensen tegelijk spreken, begin je weer bij 1.
Hierna lezen:  "Over De Streep" [Lijst Met Alle Vragen & Uitleg]

Energizer 8 – Samenwerking-twister

De hele groep moet gezamenlijk één opdracht uitvoeren. Bijvoorbeeld: zorg ervoor dat in totaal drie voeten, twee handen én een oor de grond aanraken. Begin eenvoudig en maak de opdrachten steeds complexer met meer noodzakelijke samenwerking.

Energizer 9 – Cirkel-zitten

  1. Ga in een cirkel achter elkaar staan.
  2. Ga langzaam zitten, (samenwerken!) tot iedereen op de knieën zit van degene achter zich.
  3. Ga nu ook weer met zijn allen in een keer staan, zodat er weer een staande cirkel is.

Energizer 10 – Menselijke piramide

Verdeel de groep zodanig dat de meesten onderaan schouder aan schouder in kruiphouding staan. Zet nu een tweede laag mensen bovenop de eerste laag. Dit zijn uiteraard minder mensen, zodat er al een piramide-vorm ontstaat. Maak ook de volgende lagen. Bij iedere laag is steeds meer hulp en samenwerking nodig.

Even tussendoor: Heb je jouw NLP Doe-Boek al?

Vind je mijn blog zinvol en wil je alles in de vingers krijgen om je communicatie & relaties te boosten? Ik maakte dit simpele NLP Doe-Boek voor je. Mis jouw exemplaar niet: Hier met blogkorting en gratis verzending.

NLP-Praktijk-Doe-Boek

Energizer 11 – We gaan… Heel enthousiast worden over alles!

energizers voorbeelden

Dit is vooral een erg grappige energizer.

  1. Maak drietallen.
  2. Loop samen door de ruimte.
  3. Persoon A zegt: laten we … doen. Bijvoorbeeld: laten we een pirouette maken.
  4. Persoon B en C zeggen heel enthousiast ‘jaaaaaa', ze herhalen wat persoon A zei en iedereen doet vervolgens wat persoon A zei: jaaaaaa! Laten we een pirouette maken!
  5. Dan is persoon B aan de beurt. Dan weer C. Dan weer A. Lekker vaak herhalen!

Variatie: Maak het eventueel bij een volgende ronde nóg enthousiaster!

Variatie: Maak de handelingen verhalend/volgordelijk, dus laat ze met elkaar te maken hebben.

Variatie: Laat na een tijdje de tweetallen en drietallen eventueel samenvoegen met de hele groep, waardoor er één grote groep ontstaat en laat het escaleren.

Energizer 12 – Onwaarschijnlijke wending

  1. Maak tweetallen.
  2. Persoon A bepaalt welk beroep persoon B heeft.
  3. Persoon B begint te vertellen hoe hij/zij ertoe is gekomen om in dit beroep te belanden. Het verhaal begint over iets totaal anders wat er helemaal niks mee te maken heeft, en via allerlei verrassende, ongerelateerde of onwaarschijnlijke wendingen ben je bij je uiteindelijke beroep uitgekomen.

Energizer 13 – Whoosh Pow Boink

energizers klas

Maak een cirkel en gebruik de volgende spelregels.

  1. Zeg ‘whoosh' en zwaai je armen naar links of rechts om de beurt door te geven naar de persoon links of rechts van je. Dit gaat zo een minuut door.
  2. ‘Boink' wordt toegevoegd: maak een kruis met je armen en zeg ‘boink' om de beurt terug te sturen naar de persoon die het aan je gestuurd heeft.
  3. ‘Pow' wordt toegevoegd. Wijs naar iemand en zeg ‘pow' om de beurt door te geven naar iedere mogelijke persoon in de cirkel.
  4. ‘Paniek' wordt toegevoegd. Wanneer het jouw beurt is en je ‘paniek' roept, raakt iedereen al rennend en gillend in panniek. Daarna ontstaat de cirkel weer opnieuw en een willekeurig persoon neemt de beurt over.
  5. ‘Je donne' en ‘Je prend' wordt toegevoegd. Gooi jouw beurt in het midden van de cirkel en zeg ‘je donne'. Iemand anders van de cirkel mag de beurt weer uit het midden van de cirkel oppakken, terwijl die persoon ‘je prend' zegt.
  6. De tunnel wordt toegevoegd. Wanneer je zegt 'tunnel' en je armen naar links of rechts zwaait, maken de volgende twee mensen een sprongetje zodat de derde persoon de beurt krijgt.
  7. ‘Zeekomkommer' wordt toegevoegd. Wanneer iemand ‘zeekomkommer' zegt, doet iedereen in de groep zijn armen omhoog en wappert iedereen zijn lichaam als een zeekomkommer.
Hierna lezen:  Interactief Lesgeven & Presenteren? Briljante Werkvorm & Tips!

Energizer 14 – Hoofd, schouders knie en teen!

Zet op de luidsprekers een energieke, hyperactieve versie van ‘Hoofd, schouders knie en teen' aan en ga helemaal los!

Energizer 15 – Doe stiekem iemand na

Leg het spel als volt uit:

  1. Ga met z'n allen in een grote cirkel staan.
  2. Zometeen kies je iemand uit en dat houd je voor jezelf.
  3. Ik ga nu de muziek aanzetten en begin maar te bewegen (terwijl iedereen in de cirkel blijft staan).
  4. Begin nu de bewegingen van de persoon die je in gedachten had gekozen, stiekem na te doen.
  5. Na een tijdje: ga de beweging van de ander steeds meer overdrijven.

Energizer 16 – Doe bewust iemand na

  1. Maak tweetallen. Een persoon is A en een persoon is B.
  2. De muziek wordt aangezet. Kies een schattig lief nummer, of “I wanna be like you”
  3. Persoon A doet de dansmoves van persoon B na.
  4. Maak het elkaar zo moeilijk mogelijk!

Energizer 17 – Heen en weer schommelen en elkaar nadoen

  1. Sta met z'n allen in een kring.
  2. Iedereen gaat synchroon met de hele groep heen en weer schommelen door om de beurt op een been te leunen. De schommelbeweging is: een stap in de cirkel, een stap terug, een stap in de cirkel, een stap terug…
  3. Er wordt een leider aangewezen. De leider zet een stap om in de cirkel te schommelen en zegt hierbij iets op een expressieve manier. Haast als een cartoon. Dit kan een uitspraak zijn, maar het kan ook zonder woorden (maar wel met geluiden) zijn. Bijvoorbeeld: ‘Nou ja…' ‘Meen je dat nou echt?' ‘Wel nee…' ‘Hou toch eens op' ‘Pfff'.
  4. Iedereen schommelt nog altijd synchroon mee. Ook bij het schommelen naar het andere been (richting de buitenkant van de cirkel), heeft de leider nog tijd om zijn/haar uitspraak af te maken. Dus de leider kan gedurende twee stappen de uitspraak doen.
  5. Wanneer het weer tijd is om in de cirkel te schommelen, doet de hele groep precies na wat de leider zojuist heeft gedaan.
  6. Bij de volgende keer wanneer er in de cirkel geschommeld wordt, mag de leider weer een nieuwe uitspraak doen en die wordt weer nagedaan bij de volgende stap in de cirkel.
  7. Na zo'n 10 uitspraken kan van leider gewisseld worden.

Meer dansspelletjes voorbereiden en doen

Voorbereiden:

Je kunt mensen alvast “primen” door het woordje “dansen” eerder op de dag al volop te gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens de meditatie: “Nu dansen we elkaar even door de meditatie heen.” “En dans-traks gaan we iets anders doen… En dansta je zo.. En danseg ik wat je zo gaat doen…”

Hierna lezen:  Top 20 IJsbrekers & Kennismakingsspellen Volwassenen [Werkvormen]

Hier vind je meer dansspel-ideeën:

  1. Iedereen doet een dans na en verergert hem een beetje.
  2. Limbodansen. Gewoon je riem afdoen en je hebt een limbodanslijn.
  3. Is het iemands verjaardag? Draai een speciaal Happy Birthday nummer, maak een cirkel om de jarige, dans met z'n allen naar de jarige toe en er weer vanaf en laat de jarige in het midden shinen. Om de beurt mag iemand met de jarige dansen. Ook kan iedereen daarna een tunnel maken waar de jarige doorheen mag dansen.
  4. Maak een Soul Train, net als het tv-programma van vroeger.
  5. Zet Just Dance op de Playstation aan.
  6. Gebruik: muve.org/tool-box/

Energizer 18 – Knipoog-moordenaars VS de ontwakers

  1. Laat iedereen de ogen sluiten. Tik twee mensen aan die de moordenaar zullen zijn.
  2. Laat weer iedereen de ogen sluiten. Tik twee ontwakers aan.
  3. Iedereen loopt door de ruimte. De knipoog-moordenaars moeten zoveel mogelijk mensen vermoorden door naar ze te knipogen.
  4. Wie is vermoord, valt op de grond.
  5. De ontwakers kunnen de doden weer tot leven wekken door ze aan te raken.
  6. De ontwakers hebben het vermogen om de moordenaars te pakken door te zeggen wie het is. Ze mogen één keer raden.
  7. De ontwakers winnen als beide moordenaars gepakt zijn.
  8. De moordenaars winnen als iedereen verder dood is.

Energizer 19 – Hap!

  1. Iedereen sluit de ogen. Er worden twee tikkers aangewezen.
  2. Iedereen loopt door een kleine ruimte. Maak de ruimte dus kunstmatig kleiner door een grens aan te geven.
  3. De tikkers moeten samenwerken om iemand te tikken. Ze moeten met hun armen een rondje maken waar degene die ze besluiten te tikken, in zit gevangen. Daarbij zeggen ze ‘Hap!'
  4. Iedere keer nadat ze iemand vermoord hebben, doet iedereen de ogen dicht zodat er twee nieuwe tikkers aangewezen worden.
  5. Wie iemand ervan verdenkt tikker te zijn, mag hij/zij dat zeggen. Fout geraden? Dan is die persoon af. Goed geraden? Dan is de tikker af.
  6. De twee personen die het langste overblijven, winnen.

Energizer 20 – Blind-Tikkertje (goed voor het trainen van concentratie en het gehoor)

Kun je jouw ruimte compleet donker maken? Bijvoorbeeld doordat het geen ramen heeft of een rolluik heeft? Dan kun je Blind-Tikkertje spelen. Zo niet, maak het dan zo donker mogelijk en instrueer de deelnemers sowieso dat ze hun ogen continu dichthouden.

Een persoon wordt aangewezen als tikker, maar niemand mag weten wie het is. De lichten gaan uit, iedereen houdt zijn ogen dicht en het gaat van start. Het is de taak van de tikker om iedereen af te tikken door middel van een omhelzing. Net zo lang totdat er niemand meer overblijft. Wie af is, mag aan de zijkanten toekijken.

Hierna lezen:  Bucket List Betekenis & 381 Ideeën + Inspiratie (En Online Maken)

Energizer 21 – Seven Up

Zie je bovenstaande video? De video toont deze energizer die als volgt gaat:

  • De kring wordt afgegaan en ieder persoon telt een getal door tot en met de 7. Daarna begint het weer bij 1.
  • Het is niet alleen maar tellen, maar er hoort ook steeds een gebaar bij. Bij 1 tot en met 6 is dat een klop op een van je schouders. Bij 7 is het een ander gebaar: je hand boven je hoofd.
  • De richting wordt bepaald door de richting waarop je het gebaar maakt: naar links van je of naar rechts van je.

Gaat dit goed? Dan kun je het steeds moeilijker maken door bijvoorbeeld ook de 3 een ander gebaar te geven. Daarna kun je ook de 5 een ander gebaar geven en misschien zelfs nog meer getallen als je het echt heel uitdagend wilt maken. Als de 7, 3 en 5 al andere gebaren hebben, is het echter al uitdagend genoeg.

Energizer 22 – Vertrouw-spellen, oftewel trust tests

Er bestaan een aantal fijne spellen waarbij je elkaar moet vertrouwen. Mijn favoriete twee:

  • Val achterover en word opgevangen door je medespelers.
  • Doe je ogen dicht (en het licht uit) terwijl je medespeler zijn/haar hand op je rug legt. Hiermee word je gestuurd. Loslaten is remmen/stoppen.

Energizer 23 – Letterlijk sporten

Wil je een goede energizer? Wat dacht je van serieus aan de bak gaan en wat kracht en uithoudingsvermogen laten zien? Doe eventueel een serieuze warming-up.

  • Ren met z'n allen in een cirkel. Roep steeds een getal tussen de 1 en 5. Ieder getal staat voor een andere fitness-oefening, zoals een push-up, burpee, squat of iets anders.
  • Doe een echte estafette: ren naar de overkant van de zaal en doe een fitness-oefening halverwege de zaal en aan de overkant van de zaal. Per estafette-wedstrijd kun je nieuwe oefeningen toevoegen.
  • Je kunt ook stretchen (in tweetallen) en andere goede oefeningen doen die de fysiotherapeut zou aanbevelen.

Energizer 24 – Het zever-kampioenschap

Er is een bekende oefening om de vaardigheid te trainen om volledig te ownen wat je zegt: Vertel inhoudelijk oninteressante dingen… met veel inspiratie!

  1. Ga met drie personen op een rij staan tegenover een toeschouwer.
  2. De toeschouwer geeft jullie een woord.
  3. Vervolgens gaan jullie vrijuit vertellen over dat woord, waarbij jullie ook continu zij-paadjes nemen naar andere onderwerpen. “Schoen. Een schoen zit aan je voet. Voeten stinken soms verschrikkelijk. Daar zijn ook oplossingen voor, zoals je voet wassen. Wassen gebeurt met water. Een natte substantie. Substantie is een moeilijk woord. Woorden gebruiken wij om te communiceren…”
  4. Na zo'n vijf minuten vertelt de toeschouwer wie de aandacht het beste heeft getrokken en waardoor dat kwam. Wie heeft gewonnen?
Hierna lezen:  107 Nieuwe Hobby-Ideeën [Lijst] [Mannen & Vrouwen] [Hobby's-Test]

Energizer 25 – Teken-Partygame met saboteur

Dit is een van de spellen uit de verzameling van “Pocket Party”. Bekijk de instructies hieronder:

Energizer 26 t/m 41 – Iets rustigers nodig? Doe deze gezellige ijsbrekers

Deze verzameling ijsbrekers is ideaal als je iets rustigers wilt doen met je groep of als je elkaar beter wilt leren kennen. Ze werken altijd!

Energizer 42 t/m 50- Kan de groep naar buiten? Doe dan spellen met een parachute

Neem een zo groot mogelijke parachute en kijk vervolgens op deze pagina voor voorbeelden van wat je met een parachute kunt doen. De parachute trekt altijd aandacht waardoor je zelfs spontaan nieuwe spelers krijgt.

Energizer 51 t/m 70 – Doe deze leuke patroononderbrekingen

Energizers zijn al patroononderbrekingen, maar kijk ook eens in de verzameling met patroononderbrekingen. Daar zitten een paar interessante oefeningen bij en ze vervullen hetzelfde nut: variatie, dynamiek, actie, verwondering, energie en nieuwigheid!

Energizer 71 t/m 100 – Honderden ideale energizers vind je in de vorm van theatersport-spellen

Het doel van energizers is vaak het activeren van het creatieve deel van het brein. Gebruik de volgende drie bronnen om alle mogelijke theatersport-formats/spellen te vinden:

Let vooral op de 'toss-games'. Dit zijn kleinere improvisatiespellen zonder dat je direct een uitgebreide scène gaat neerzetten. Denk aan de vragen-toss: je speelt een scène met twee personen en je mag nooit iemands vraag beantwoorden, maar je moet steeds een vraag terug stellen.

Bonustip: gebruik de magische zin om een energizer te laten beginnen

Moet je eens opletten en deze zin gebruiken als je wil gaan beginnen met een energizer terwijl iedereen nog aan de kant zit. Zodra je midden in de zaal staat, een actieve houding aanneemt en zegt: ‘Oké we gaan beginnen,' zal er automatisch een cirkel ontstaan.

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: