Wat zijn de beste ijsbrekers en kennismakingsspellen voor volwassenen en alle leeftijden? Wat zijn voorbeelden van de beste ijsbreker-vragen en -werkvormen? Hier vind je de leukste ijsbreker-spellen voor volwassenen, workshops, kennismaking, teambuilding, presentaties, vergaderingen en trainingen.
Hieronder vind je 20 effectieve ijsbrekers en interactieve werkvormen voor volwassenen die heel goed ontvangen worden en vaak als favorieten gezien worden. Voor grote en kleine groepen! Wil je er meer? Een groot aantal ijsbrekers vind je in het boek: ‘Warming-ups en Energizers'.
Laten we snel beginnen met de eerste ijsbreker…
Inhoud van deze pagina:
IJsbreker 1 – Wat kom je halen en wat kom je brengen?
Dit is het beste voorbeeld van een leuke ijsbreker waarmee je niet alleen elkaar beter leert kennen, maar waarbij ook direct een heldere intentie gezet wordt.
Deze ijsbreker kan plenair of in tweetallen. Ga in dat laatste geval naar iemand met wie je nog niet eerder hebt gesproken en behandel onderstaande drie of vier vragen met elkaar.
Variatie: plenair met de hele groep
- Wie ben je?
- Wat doe je? (Deze is optioneel)
- Wat kom je halen? Wat kom je hier doen, bereiken of leren?
- Wat kom je brengen?
Variatie van werkvormenexpert Hugo Bakker: in tweetallen
- De groep maakt tweetallen.
- Zet muziek op.
- In je tweetal vraag je steeds aan je partner wat hij komt halen, doen, bereiken en leren.
- Stop de muziek. Dit betekent dat er weer allemaal nieuwe tweetallen gemaakt worden om hetzelfde te doen als de vorige stap. Dus start weer de muziek en de nieuwe tweetallen vragen elkaar wat ze komen halen.
- Nadat de muziek zo'n 6x gestopt en gestart is, komt de groep plenair bij elkaar. Nu kun jij – de trainer dus – aan de groep vragen wat het doel is dat ze het vaakst voorbij hoorden komen. Door dit te doen, weet je wat de gemene deler in de groep is, zonder dat er een “standaard” saai voorstelrondje gedaan wordt.
IJsbreker 2 – Waarom ben je hier?
Behandel onderstaande 3 vragen. Dit kan plenair met de groep, of in tweetallen, liefst met iemand die je nog niet hebt gesproken.
- Wie ben je?
- Waarom ben je hier?
- Wie is je favoriete superheld?
IJsbreker 3 – Twee waarheden, een sprookje
Dit is een erg grappig en leuk kennismakingsspel. Dit kan plenair of in tweetallen.
- De persoon die aan de beurt is, gaat 3 dingen over zichzelf vertellen. Een van die dingen is een leugen.
- De rest mag raden welke van de drie een leugen (sprookje is een positiever woord) is.
IJsbreker 4 – De massage-trein
- Zeg: ‘Jullie hebben wellicht een lange dag/week gehad.'
- ‘Sta op, draai een kwartslag.'
- ‘Zet je armen op de schouders van de ander voor je.'
- ‘Start met masseren.'
- Zet een muziekje aan.
- Masseer ook de ruggengraat
- Ga ook eens lekker krabben
- Denk ook aan de oren
- En het gaat regenen! Allemaal regendruppels op het hoofd.
- En er komt een storm!
IJsbreker 5 – Stel zoveel mogelijk vragen aan de ander (en introduceer deze persoon vervolgens)
- Maak tweetallen. Omstebeurt ga je de ander uitvragen: je stelt zoveel mogelijk vragen over de ander zodat je zoveel mogelijk over deze persoon te weten komt.
- Zodra deze oefening afgelopen is, introduceer je plenair de tweede ronde: iedereen gaat de persoon die zojuist uitgevraagd is, aan de hele groep voorstellen! Hoeveel weet je te onthouden en te vertellen aan de groep?
IJsbreker 6 – Diepe óf grappige vragen zonder namenronde
Even tussendoor: Heb je jouw NLP Doe-Boek al?
Vind je mijn blog zinvol en wil je alles in de vingers krijgen om je communicatie & relaties te boosten? Ik maakte dit simpele NLP Doe-Boek voor je. Mis jouw exemplaar niet: Hier met blogkorting en gratis verzending.
Waarom niet meteen diep beginnen? Doe geen namenronde (daarachter kun je je verschuilen) maar stel direct de diepe vragen uit het artikel met vragen om iemand beter te leren kennen.
Onze grootste tip is: laat de groep vertellen over hun grootste:
- Pijnen
- Obstakels
- Uitdagingen
Dit bouwt ongelooflijk veel connectie op bij de groep. Ineens heb je een hecht team voor je dat dingen van elkaar weet die maar weinig mensen weten over deze mensen.
Iets anders wat heel goed werkt, is het plenair stellen van één grappige vraag. Bijvoorbeeld: welke twee ingrediënten combineer jij heel graag, terwijl anderen het heel gek vinden? Laat iedereen plenair antwoorden.
Tip: doe dit in een ludiek “format” door iedereen dezelfde vier vragen te laten beantwoorden. Bijvoorbeeld:
- Waar ben je trots op van afgelopen jaar?
- Wat ga je komend jaar creëren?
- Waar sta je voor?
- Hoe ziet de wereld er over drie jaar uit?
IJsbreker 7 – Negeren VS Begroeten als beste vriend
Deze oefening vergt dat de groep flink uit zijn comfortzone stapt, maar de resultaten mogen er dan ook wezen! Dit breekt het ijs namelijk erg effectief.
Ronde 1: iedereen loopt door de zaal terwijl er muziek draait. Wanneer de muziek stopt, loop je naar iemand toe en begroet je de ander zonder echt aandacht te hebben voor de ander.
Ronde 2: iedereen loopt door de zaal en als de muziek dit keer stopt, loop je naar iemand toe en doe je alsof je je beste vriend na lange tijd weer ziet.
Het is is nu zeker gebroken én de groep zou er als bonus mooie conclusies uit kunnen trekken, zoals: begroet zo iedereen! Of: je lach is krachtig!
IJsbreker 8 – Eye gazing-ijsbreker
Kijk de ander eerst 2 minuten aan voor je elkaar de hand schudt en jezelf voorstelt.
Als je vreemden een minuut (of langer) in de ogen kijkt, dan zijn het geen vreemden meer. Wanneer je mensen zo lang in de ogen kijkt besef je ineens dat je écht contact maakt – dat je de ander écht ziet.
– Sochicken
IJsbreker 9 – Stel jezelf voor aan de hand van een metafoor
Gebruik een metafoor om jezelf voor te stellen.
IJsbreker 10 – Simpele introductie-ijsbreker
Iedereen vertelt zijn naam, leeftijd en hun favoriete bezigheid/wat je leuk vindt.
IJsbreker 11 – Ga over de streep / links of rechts van de kamer als…
Maak twee gebieden waar mensen naartoe kunnen lopen. Spreek vervolgens vragen en stellingen uit die beantwoord kunnen worden door naar een van deze gebieden te lopen (of over de streep te stappen). Dit is bekend geworden als een werkvorm voor kinderen, maar het is juist ook goed te gebruiken voor volwassenen.
Variatie om het simpeler te houden: opstaan
Je hoeft niet per se letterlijk mensen te laten bewegen naar een andere plek in de kamer. Je kunt namelijk ook gewoon de mensen in de theateropstelling laten zitten, waarbij men opstaat in plaats van over de streep loopt.
Hier vind je alle vragen die je kunt stellen tijdens Over De Streep.
IJsbreker 12 – In tweetallen iets laten bespreken
Deze ijsbreker dient meteen als inhoudelijke introductie van je presentatie/workshop. Geef een stelling of theorie mee aan tweetallen. Laat ze deze stelling bespreken.
IJsbreker 13 – De wind waait voor…
Zeg: ‘De wind waait voor… {Iedereen die een huisdier heeft}. Dit is een soort stoelendans. Je moet opstaan en een nieuwe plek zoeken als de uitspraak waar is voor jou.
IJsbreker 14 – Nooit heb ik…
- Iedereen houdt 5 vingers omhoog.
- Ga de cirkel een voor een af. Iedere persoon vertelt iets wat hij/zij nog nooit heeft gedaan (iedere activiteit mag maar 1 keer voorbijkomen. De zin begint steeds met: ‘Nooit heb ik…' Bijvoorbeeld: ‘Nooit ben ik naar de VS geweest.'
- Voor iedere statement die gezegd wordt, moet iedereen in de groep die zoiets al wél heeft gedaan (dus wel naar Europa is geweest) een vinger omlaag doen, waardoor er nog 4 vingers overblijven.
- Het doel is om zo lang mogelijk in het spel te blijven, dus om de laatste persoon te zijn die nog vingers omhoog heeft staan. Om te winnen, is het een goede strategie om iets te zeggen wat de meeste mensen wel hebben gedaan maar jij niet! Wees creatief en gek (maar niet gemeen natuurlijk).
IJsbreker 15 – (In stilte) organiseren
Deze ijsbreker gaat meteen over leiderschap en communicatie, en weerspiegelt het echte leven. Werkvormen-expert Hugo Bakker verklaart: er zijn spelers, toeschouwers, scheidsrechters en commentatoren. Hieronder vind je de variaties van dit spel:
De leukste variatie: in stilte op volgorde staan
Maak simpelweg de oproep dat je wil dat iedereen naast elkaar gaat staan op volgorde van geboortedatum. Het enige probleem: geen gepraat. Zodra ze allemaal in een rij staan, vraag je bepaalde mensen om hun verjaardag om er zeker van te zijn. Je kunt ook hetzelfde doen met volgorde van schoenmaat, lengte, voornaam, leeftijd, introvert naar extravert, hiërarchie, etc.
De standaard-variatie: men mag wel gewoon praten
Deze variatie is vrij makkelijk. Men mag namelijk gewoon praten om de opdracht uit te voeren. Je kunt het dus extra moeilijk maken. Zie variatie hieronder…
Variatie van werkvormen-expert Hugo Bakker: verwarrende opdracht
Je kunt ook een onduidelijke opdracht geven, zoals: “Ga op volgorde van woonplaats staan.” Er ontstaat dan verwarring en dat is heerlijk chaotisch. Ze zullen misschien bedenken om woonplaatsen op basis van alfabet te sorteren, of misschien maken ze de landkaart van Nederland wel na door elkaar als stad in de ruimte te zetten.
Variatie: zonder te kijken
Blinddoek iedereen tijdens de opdracht. Plus dat ze niet mogen praten. Alleen non-verbaal.
IJsbreker 16 – Het memory-spel
Dit is een uitdagend ijsbreker-spelletje waarbij de groep al direct aan het werk gezet wordt.
- Maak groepjes van 6 personen en ga in een cirkel staan.
- Iedereen vertelt steeds één ding over zichzelf. Ga het rondje af.
- Is het rondje compleet, dan start de tweede ronde. Je noemt steeds alles op wat de mensen voor jou ook gezegd hebben over zichzelf. Dus als jij aan de beurt bent tijdens de tweede ronde, noem je over alle 5 de andere personen datgene wat ze over zichzelf hebben gezegd.
- We zijn nog in de tweede ronde. Je hebt zojuist het hele rondje afgegaan en je bent weer bij jezelf terechtgekomen. Zeg nu nogmaals datgene wat je in de eerste ronde over jezelf zei én je voegt er een tweede feitje aan toe over jezelf.
- Bij de derde ronde noemt iedereen al het voorgaande én voegt iedereen steeds weer een ding extra toe.
- Ga zo drie rondes door, en als het goed gaat kun je nog meer rondes doorgaan.
Variatie: je kunt het spel ook doen met elkaars doelen. Bij iedere extra ronde wordt het doel van het doel benoemd: wat levert dát je dan op?
Daarna kun je meteen naar een ‘context voor ontdekking' doorgaan: hoe onthield je alle informatie van iedereen? Deze ijsbreker heeft meerdere effecten:
- Je keert elkaar snel kennen want je krijgt veel informatie over elkaar.
- Je krijgt toegang tot verschillende representatiesystemen van jezelf.
- Het is een fijne geheugentraining.
- Je raakt bekend met TOTE-strategieën.
- Je bent bezig met volgen en leiden.
- Je bent inductief aan het leren: door zelf te ontdekken.
- Je raakt bekend met weglatingen, vervormingen en generalisaties van het metamodel.
- Je raakt bekend met het geven van informatie op verschillende logische niveaus van Bateson.
- Je kijkt naar wat voor soort informatie mensen het liefst geven: over spullen, mensen, plaatsen, informatie etc?
- Je kijkt naar welke richting de ogen gaan.
- Het is leuk.
- Je onthoudt elkaars namen.
- Je leert rapport te maken met elkaar doordat je exact dezelfde woorden van de ander gebruikt.
IJsbreker 17 – Stel je voor aan de hand van de foto's op je mobiel
Maak tweetallen en ga samen de laatste 10 foto’s op je mobiel bekijken. Stel de ander voor aan de hand daarvan.
IJsbreker 18 – Vind zoveel mogelijk dingen die je gemeen hebt
- Maak tweetallen. Identificeer zoveel mogelijk overeenkomsten tussen jullie twee. “Ik doe Yoga.” “Ik ook!”
- Kom plenair samen en vertel hoe het ging.
- Stuur de groep nogmaals weg om in tweetallen hetzelfde te doen, alleen deze keer wijs je ze op het model van de logische niveaus. Dit biedt opeens veel meer mogelijkheden om overeenkomsten te vinden omdat we vaak geneigd zijn om alleen op omgevingsniveau “Jij hebt ook zwart haar!” en gedragsniveau “Jij speelt ook piano!” te zoeken. Met het model van de logische niveaus kun je ook kijken naar capaciteiten, overtuigingen, waarden, identiteit en missie. “Jij bent ook goed in contact maken met mensen!” Jij gelooft ook dat het keto-dieet het beste dieet is!” “Jij wilt ook meer mensen uitnodigen voor feestjes!”
IJsbreker 19 – Doe iets verbindends, zoals zingen en/of handen vasthouden
Er zijn meerdere variaties mogelijk:
- Een ijsbreker kan ook echt intiem zijn. Sta met z'n allen in een kring, pak elkaars handen vast en voel de verbinding.
- Doe een mini-reflectie. Iedereen van de groep mag om de beurt een woordje van reflectie in de groep gooien, bijvoorbeeld over hoe de afgelopen dag voor hem was. Doe bijvoorbeeld de grappige hand-reflectie.
- Is het pas het begin van jullie samenkomst, laat iedereen dan een woordje de groep in gooien waarmee diegene zijn wens voor de groep kan delen.
- En zing samen iets moois.
- Als het geen bekend lied is, zing dan samen een geïmproviseerde musical.
- Maak samen een beat. Een persoon begint een loop te produceren met zijn stem en lichaam. Iedere volgende persoon voegt daar een geluid aan toe.
- Ook zouden jullie samen een gedicht kunnen bedenken. Iedereen voegt om de beurt rijmend een regel toe aan het gedicht. Gebruik eventueel een “dichtershoed” voor degene die aan de beurt is.
- Maak – individueel of samen – een gedicht over jullie als groep en wat jullie bij elkaar brengt.
IJsbreker 20 – Gewoon luisteren naar je gesprekspartner
Maak groepjes van twee.
- Persoon A gaat tien minuten luisteren naar wat persoon B te vertellen heeft.
- Persoon B gaat tien minuten luisteren naar wat persoon A te vertellen heeft.
Als het jouw beurt is om te vertellen, mag je gewoon vertellen hoe het met je gaat. Je wel-en-wee. De luisterende persoon mag uiteraard doorvragen, maar stuur het niet te veel.
Wil je deze ijsbreker nog mooier maken, dan kun je de oefening ‘mindful luisteren en converseren' erbij verwerken. In dit artikel met mindfulness-oefeningen vind je de volledige uitleg. Ook staat deze oefening in dit artikel over luisteren.
IJsbreker 21 – Kernkwadrantenspel
Deze methode is beproefd. Er is bijna geen snellere manier om de diepte in te gaan met elkaar dan via kernkwadranten. Haal een set in huis en zet hem in wanneer je in een groep bent. Bekend bij iedereen en erg verbindend!
IJsbreker 22 – Doe een complimentenronde of voorstelronde
- Doe een complimentenronde. Wie van ons zou je een compliment willen geven?
- Zet een persoon van de groep middenin de groep, waarvan je vindt dat hij complimenten verdiend heeft. Nu gaat de groep hem complimenten geven.
- Geef een compliment en schouderklopje aan de persoon rechts van jou. Ga zo de hele cirkel af.
- Geef een compliment door de eerste letter van de naam van die persoon te gebruiken als bijvoeglijk naamwoord. Bijvoorbeeld: Dappere Daan! Ruige Ruben!
- Doe een voorstelronde.
IJsbreker 23 – Secret Friend
Hiermee zorg je ervoor dat de groep letterlijk actief zijn best doet om het ijs te breken met elkaar: er komt vanzelf een goede sfeer en samenwerking.
- Laat iedereen in de groep zijn naam op een briefje schrijven en in een kom doen.
- Ga met de kom rond in de groep zodat iedereen een briefje eruit pakt.
- De persoon die op jouw briefje staat, ga je tijdens de trainingsdag(en) extra warmte, steun, aandacht en/of vriendelijkheid geven.
- Het is belangrijk dat dit een geheim blijft.
- Onthul eventueel aan het einde van de training wie de secret friends waren.
IJsbreker 24 – De spiegel
Dit is een confronterende maar prachtige werkvorm door werkvormen-expert Hugo Bakker: je gaat elkaar een spiegel voorhouden tijdens het voorstelrondje. Een waarschuwing is hierbij op zijn plek: er moet wel genoeg emotionele veiligheid in de groep zijn. Deze is dus vooral bedoeld voor groepen die elkaar al minimaal een paar dagen kennen en vertrouwen.
- Laat iedereen één minuut een verhaaltje doen over zichzelf voor de groep. Je mag de vragen uit de vorige ijsbrekers aanreiken, of je mag hem simpel insteken: “Stel jezelf even voor aan de groep.”
- De volgende die aan de beurt is, doet zijn eigen verhaal. Ondertussen doet hij de lichaamstaal en non-verbale communicatie van de vorige persoon na. Het mag echter geen karikatuur worden.
- De volgende die aan de beurt is, doet ook zijn eigen verhaal. Ook hij houdt weer degene die daarvoor kwam, ook weer een non-verbale spiegel voor. Ja, je gaat nu inderdaad een spiegel van een spiegel van een spiegel van een spiegel krijgen, dus zoek toch steeds nieuwe dingen die jou opvalt aan de persoon die voor jou was, om dat na te doen.
- Nadat iedereen geweest is met het voorstelrondje, kunnen jullie reflecteren: Wat zag je, hoe was dit en wat deed het met je?
IJsbreker 25 – De wereld is je spiegel
Als je in een groep bent, is dit een bijzondere oefening om te doen om het fenomeen ‘perceptie is projectie' te ervaren.
Ga in een kring zitten. Iedereen krijgt een A4 en schrijft daar zijn/haar naam op. Iedereen laat vervolgens het blaadje steeds een plekje rondgaan. Steeds als je een blaadje krijgt, schrijf je een compliment over de eigenaar van het blaadje (voordat het blaadje doorgegeven wordt, wordt het steeds zodanig gevouwen dat de volgende persoon geen enkel compliment kan zien.)
Als iemand zegt: ‘Je bent knap', dan komt dat vooral doordat die persoon zelf knap is en veel schoonheid heeft.
Op het einde krijgt iedereen zijn blaadje terug. Iedereen van de groep kan nu zijn ontvangen complimenten aan de groep delen, maar de groep gaat nu op iets bijzonders letten: hoe waar het compliment óók is voor de gever van het compliment!
Hoe en waarom dit werkt, lees je in dit artikel over dat de wereld je spiegel is.
Variatie: maak twee kolommen, zodat je complimenten én verbeterpunten kunt verzamelen
Geef de A4 steeds door naar rechts en vul de lijst steeds aan.
IJsbreker 26 – Kies een van deze mini-ijsbrekers
- Wat is jouw favoriete muziek? Laat eens horen? Laten we er samen op dansen.
- Geef zoveel mogelijk mensen in de groep een high five.
- Geef zoveel mogelijk mensen in de groep een knuffel.
- Stel een leuke vraag. Hier vind je meer dan 600 leuke vragen. Onderin dit artikel vind je ook vragenspellen.
- Sluit je ogen. Vertel nu zo gedetailleerd mogelijk wat de mensen in deze ruimte aan kleding en accessoires dragen.
- Maak tweetallen. Blinddoek je partner en leid hem in een dans.
- Maak tweetallen. Blinddoek je partner, geef hem iets in zijn handen en laat hem raden wat het is.
- Doe samen een mini-meditatie. Dit kan al zijn: een minuut lang wat dieper, langzamer en lager ademhalen in stilte. Of samen vijf minuten stilte liggen.
- Imiteer nu even een van onze vrienden. Pak ook gerust een gek trekje, stopwoordje of manier van lachen. Imiteer bijvoorbeeld een moment waarop hij aan de telefoon is of wanneer hij heel blij is. Wij raden wie het is. Loop eventueel even in en uit de ruimte en maak een opkomst.
- Blinddoek een persoon. De rest van de groep geeft jou een hand. De geblinddoekte persoon raadt nu van wie iedere hand is.
- Houd een sessie handlezen.
- Tijd voor de moppenronde: Maak een rondje en iedereen vertelt er eentje.
- Je hebt 10 seconden om een woord van 8 letters te noemen. Laat iedereen in de kring aan de beurt komen.
- Doe lekker veel kleine voorwerpen in een bak – zoals zoute stengels, snoepjes of steentjes – en laat de groep raden hoeveel het er zijn. Wie zat er het dichtst bij?
- Een persoon uit de groep mag gedurende een minuut geen “ja”, “nee” of “uhm…” zeggen. Stel hem allerlei vragen waar hij snel antwoord op moet geven. Een lange stilte mag dus niet.
- Gebruik je vinger om een woord op iemands rug te tekenen. De ander moet raden wat het is.
- Zet allerlei voorwerpen op tafel, laat één speler er een tijdje naar kijken en leg er dan een doek overheen. Hoeveel kan hij onthouden?
- Doe alsof jullie een pauze nemen van de spelletjes en doe vervolgens iemand uit de groep na, net zolang tot hij het doorheeft. Dan gaan jullie door met het volgende spelletje.
- Noem om de beurt een Europese hoofdstad. Wie is als eerste “af”, doordat hij geen hoofdstad meer kan benoemen? Je kunt het moeilijker maken met de slangenregel: de laatste letter van ieder woord moet gebruikt worden als eerste letter voor het volgende woord.
- Pak zeven munten uit je portemonnee. Stop er een paar in iedere vuist, schud ze zodat ze hoorbaar zijn en laat de groep raden hoeveel muntjes het zijn.
- Noem om de beurt een automerk, lichaamsdeel of willekeurig woord, net zo lang tot het niet meer lukt.
- Spreek om de beurt je eigen voornaam en achternaam achterstevoren uit.
- “Ik ga op reis en ik neem mee…” Noem een voorwerp. De persoon naast jou noemt jouw voorwerp weer en voegt er iets aan toe. Ga net zo lang door totdat er iemand af is.
- Welk liedje reflecteert hoe je je nu voelt? Laten we hem nu samen zingen.
- Stel jezelf voor door een bijvoeglijk naamwoord te geven aan jezelf. Dit bijvoeglijk naamwoord begint met dezelfde letter als je naam. Bijvoorbeeld: Dappere Daan! Ruige Ruben! Maak er eventueel ook een gebaar bij of ga in een bepaalde houding staan. De rest van de groep doet dit steeds na.
- Sta met z'n allen in een kring, pak elkaars handen vast en zing of zeg samen iets moois.
- Geef een groepsknuffel en gooi om de beurt een woordje van reflectie in de kring.
- Doe een mini-reflectie. Iedereen van de groep mag om de beurt een woordje van reflectie in de groep gooien, bijvoorbeeld over hoe de afgelopen dag voor hem was. Doe bijvoorbeeld de grappige hand-reflectie.
- Is het pas het begin van jullie samenkomst, laat iedereen dan een woordje de groep in gooien waarmee diegene zijn wens voor de groep kan delen.
- Maak van te voren envelopjes met ieders naam erop. Je stopt in iedere envelop een compliment of een eigenschap.
- Doe een rondje “wel en wee.” Iedereen mag om de beurt vertellen hoe het met hem gaat.
- Doe de luisteroefening onderaan dit artikel over luisteren.
- Pak snoepjes en vertel per snoepje iets over jezelf.
- Laat de groep zelf vragen op briefjes zetten, en laat de briefjes dan rondgaan in de groep zodat ze plenair beantwoord kunnen worden.
- Het Posjitiviteit Sjpel: Zeg omdebeurt iets positiefs over de dag. En over elkaar.
IJsbreker 28 – Radicale ijsbrekers
Probeer deze vreemde ijsbrekers:
- Maak tweetallen. Deel nu gewoon alles wat in je omgaat. Deel met een directe lijn naar elkaars brein, zonder filter.
- Maak met de hele groep samen het ohm-geluid. Wat doet dat met je? Waar is je focus nu? (Hier.) Juist: het maakt je meer aanwezig met je aandacht.
Als je de groep een les wilt leren over sociale druk en het eruit breken daarvan:
- Wijs met de hele groep naar iemand en zeg hey!!!! hey!!! hey!!!
- Variatie: roep zijn naam terwijl iedereen naar hem wijst.
- Variatie: doe het zachter. Met dezelfde power.
Of doe de ijsbreker: “Who's your daddy” (niet voor de tere sneeuwvlokjes):
Deze ijsbreker is niet geschikt als je een zakelijke workshop gaat houden (of als je erg gevoelig bent geworden door #me2). Je kunt op deze pagina genoeg ‘serieuze' ijsbrekers vinden. Je vindt hem hier als optie zodat je weet dat deze ook bestaat. En voordat je ons een boze mail stuurt: wij vinden consent cruciaal.
Hij gaat als volgt: wil je mensen nóg verrassender uit hun comfortzone halen? Geef ze dan deze opdracht: ‘Sla degene naast je op de billen en zeg: ‘Who's your daddy”.De intentie van deze ijsbreker is duidelijk: patronen doorbreken, iets anders doen en uit de comfortzone komen. Het zou duidelijk genoeg moeten zijn dat het niet normaal zou moeten zijn om iemand op de billen te slaan, maar als plenaire werkvorm heeft het een kader om patronen te doorbreken.
IJsbreker 28 – NLP-ijsbrekers
Wist je dat de verschillende NLP-modellen en -technieken briljant zijn voor ijsbrekers? Bijvoorbeeld:
- Stel jezelf voor aan de hand van de logische niveaus. Vertel bijvoorbeeld niet alleen maar dingen over je omgeving en gedrag, maar ook over je capaciteiten, waarden, overtuigingen en missie.
- Speel het metaforenspel.
- Maak samen een verhaal aan de hand van beeldspraak en predikaten.
- Doe zintuiglijke observatie-ijsbrekers.
- Doe samen eens een reflectie. Hier vind je daar werkvormen voor.
- Doe een persoonlijkheidstest.
- Deze is een briljante leerzame vorm over communicatie, bedacht door mijn topdeelnemer Mischa: “De vraag stuurt het antwoord”. Mischa zegt hierover: De groep krijgt de vraag om te vertellen wat hun beeld is van mij. Dat is vaak lastig, dus “stuur” je mee. Als je vraagt “ben ik getrouwd”, stuur je het antwoord al. En zo zijn er nog meer vragen te stellen. Kennismaken op deze manier had ik al vaker gedaan: Door de NLP werd ik me ervan bewust dat ik het antwoord stuurde door de vragen die ik stelde.
- Leer Me Lopen: zet een deelnemer met zijn rug naar jou toe. Nu mag hij jou iets leren. Bijvoorbeeld: “Leer me lopen.” Of: “Leer me een broodje jam smeren.” Voer de stappen exact uit, inclusief ruis in de communicatie. Misschien lukt het perfect. Misschien gaat het faliekant fout. Ook kun je bij de stappen zelf verder doorvragen, alsof je helemaal niets weet: Bij “Pak je mes” kun je ook weer vragen: “Leer me hoe dat moet.”
- Kijk in de alternatieve of spirituele hoek voor mooie werkvormen als ijsbreker, zoals tantra.
Dit waren de 28 leukste en beste ijsbrekers – Wil je meer voorbeelden? Boekentip!
Vond je deze ijsbrekers en kennismakingsspellen nuttig? Ze komen gedeeltelijk uit het best beoordeelde boek voor ijsbrekers voor tijdens een presentatie of workshop. Een groot aantal fijne ijsbrekers vind je namelijk in het boek ‘Warming-ups en Energizers‘ van Marcel Karreman (via Bol.com).
Op jouw succes!
Gerelateerd: lees verder...
Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: