Hoe krijg je de échte coachvraag helder? Als coach mag je namelijk geen genoegen nemen met een slappe coachvraag waar niemand echt warm voor loopt. Hier leer je precies welke vragen je moet stellen om de vinger echt op de zere plek te krijgen en de coachvraag helder te krijgen. Lees verder…

Stel deze 3 vragen om de echte coachvraag helder te krijgen

Wat is de taak van een coach? Een coach moet confronteren. En hard ook. Een coach moet voor de wake-up-call zorgen, inclusief schop onder de kont om blijvend in beweging te komen. De coach ziet namelijk allerlei dingen die de coachee zelf niet ziet.

En dit begint al ünerhaupt bij de coachvraag die ingebracht wordt. Het mag géén lauw-warme coachvraag zijn. Het moet echt ergens om gaan. Er zijn drie vraag-technieken waarmee je dit kunt bereiken.

Vraag 1: de schaamte-vraag

We draaien wel eens om de echte coachvraag heen omdat er te veel schaamte bij zit. Misschien schamen we ons voor onze tics, gewoontes, uitdagingen en doelen. Misschien willen we eigenlijk gewoon een stinkend rijke villabewoner worden, willen we van onze porno-verslaving af, knijpen we compulsief puistjes uit of zitten we in een sekte waar we uit willen. Allemaal taboeonderwerpen die men niet meteen durft te benoemen.

Van welke vraag hoop ik stiekem dat mijn coach mij die niet stelt?

Stel daarom de schaamte-vraag: “Wat durf je mij eigenlijk niet te vertellen? Waar schaam je je echt voor?”

Vraag 2: de anders-werk-ik-niet-met-je-vraag

De coachingsvraag moet daadwerkelijk substantieel zijn. Als coachee betaal je een gigantisch bedrag aan de coach, dus je kunt maar beter ook een gigantisch doel inbrengen. Je gaat geen 2.000 tot 6.000 euro per jaar betalen aan een coach zodat je het dankzij de coaching eindelijk aandurft om jezelf in te schrijven voor de plaatselijke toneelvereniging. Nee, je gaat naar een coach om eindelijk eens een rol van Joop van den Ende te bemachtigen.

Ga net zo lang met de cliënt op zoek naar een echt, substantieel, aantrekkelijk, groots doel dat echt een groot verschil maakt. Anders kan het coachingstraject simpelweg geen doorgang vinden, want het is het geld en de tijd van de coach simpelweg niet waard.

  • Niet: “Ik wil leren hoe ik muziek moet maken.”
  • Wel: “Ik wil een eigen album uitbrengen, 1 miljoen keer gestreamd zijn op Spotify, op tv uitgenodigd worden en optreden voor 1.000 mensen.”
  • Niet: “Het lijkt me wel leuk als ik eindelijk een date kan scoren.”
  • Maar liever iets als: “Ik heb straks een vriendin in een goedlopende relatie.”
  • Niet: “Het lijkt me wel leuk om deze en deze kleuren in mijn leven te hebben, dus deze zet ik op mijn moodboard.”
  • Wel: “Ik wil zo'n soort huis, zo'n soort gezinssituatie, zo'n soort vrienden en hobby's en zo'n soort baan. Dus dat ga ik allemaal op mijn moodboard zetten.”
  • Niet: “Ik wil ooit een bedrijf starten.”
  • Wel: “Ik wil een bedrijf met 100.000 euro winst per jaar.”
  • Coachees die met hun business coach als doel stellen om een ton winst per jaar te maken, zullen makkelijk 80.000 euro winst per jaar maken. Misschien iets meer, misschien iets minder.
  • Coachees die met hun business coach als doel stellen om een miljoen winst per jaar te maken, zullen geheid veel meer dan 80.000 euro winst per jaar maken. Misschien wel 800.000 euro. Of een paar ton.
Hierna lezen:  Extrinsieke & Intrinsieke Motivatie [Betekenis, Voorbeelden & Tips]

Dus: Wat wil je écht? Geef geen sociaal wenselijk, nuchter antwoord. Laat alles mogelijk zijn. Denk zonder grenzen als je deze vraag beantwoordt. Stel een doel waar je echt enthousiast van wordt. Niet zomaar iets ‘wat je wel leuk lijkt'. Wat wil je écht? Laat je wildste dromen uitkomen. Richt daar jouw doel op.

Je moet hiervoor dus weten: Hoe graag wil je het? Hoe serieus ben je hierover? Ben je bereid om op 100% te spelen? Ben je bereid om alles ervoor te doen om het doel te bereiken? Wat ben je niet bereid om te doen?

Vraag 3: de upchunk-vraag: Wat krijg je als je het doel hebt behaald?

Upchunken betekent in het kort: de redenen, waarden en effecten van iets achterhalen en benoemen. Dit is belangrijk zodat we weten waarvoor we het allemaal doen. Hierdoor krijg je de echte coachvraag helder: wáár doen we het eigenlijk voor? Waar gaat het hier echt om?

Stel daartoe de vraag: Waarom wil je dit doel bereiken? Wat is de echte reden daarachter? Wat zijn je waarden die daarmee te maken hebben, dus wat vind je belangrijk over het behalen van het doel? Waarom is dit doel zo belangrijk voor jou?

Als je de gewenste situatie zou bereiken, precies zoals je het wil, wat zou dat jou schenken? Wat zal dat voor je doen? Wat levert het je dan op? Wat zal er anders zijn? Wat is hier de impact van? Wat is dus het doel achter het doel?

Op jouw succes!

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: