In dit artikel leer je alles over de positieve intentie en de fundamentele behoeften. Hiermee kun je problemen bij de wortel aanpakken, dus lees snel verder om alles hierover te leren!

Bronnen: Marcel Meijlink, UNLP

Fundamentele behoeften/Positieve intenties kunnen op waardevolle én waardeloze manieren vervuld worden

Voordat we ingaan op wat de fundamentele behoeften zijn, is het handig om te weten dat ieder gedrag terug te leiden is naar een fundamentele behoefte.

De fundamentele behoeften/positieve intenties kunnen op die manier op twee grote manieren vervuld worden:

  • Op functionele, waardevolle manieren
  • Op disfunctionele, waardeloze manieren

Ook ruzie maken is een (waardeloze!) manier om de fundamentele behoefte van verbinding aan te gaan met je partner. Zelfs uitermate destructief en waardeloos gedrag kan allerlei fundamentele behoeften vervullen en blijft dan ook precies om die reden in stand.

Zelfs de meest waardeloze actie vervult een positieve intentie of fundamentele behoefte voor iemand. Je zal er snel achter komen dat niemand om zijn fundamentele behoeften heen kan. Je kunt er namelijk niet zonder.

Als iemands bedoeling goed is, kan ik ermee leven. De grap is: ieders bedoeling is altijd goed.

(H)erken dus de fundamentele behoefte/positieve intentie!

Dit is de sleutel: al ons gedrag heeft een positieve intentie. Als je ongewenst gedrag herkadert, kom je erachter dat de positieve intentie vaak een van de zes belangrijkste behoeften beslaat:

  1. Zekerheid, veiligheid en controle
  2. Onzekerheid en variatie
  3. Belangrijkheid
  4. Liefde/connectie
  5. Groei
  6. Contributie

Fundamentele behoefte 1: Zekerheid, veiligheid en controle

Iedereen heeft een klein beetje het gevoel nodig dat je weet wat er komen gaat. Om te kunnen ontspannen en om veiligheid te ervaren. Ook is het mogelijk om zeker te zijn van het gevoel dat iets je oplevert: als je snoep eet, ben je er zeker van dat het een zoet gevoel zal geven. Als je alcohol drinkt, ben je er zeker van dat het je gedachten leegmaakt.

Hierna lezen:  Omdenken: Alle Info, Voorbeelden, Spreuken & Quotes

Zekerheid kan bijvoorbeeld ervaren worden door middel van eten, geld, relaties, snoep, perfectionisme, voorspelbaarheid, vasthouden aan oude verhalen of een huis.

Even tussendoor: Heb je jouw NLP Doe-Boek al?

Vind je mijn blog zinvol en wil je alles in de vingers krijgen om je communicatie & relaties te boosten? Ik maakte dit simpele NLP Doe-Boek voor je. Mis jouw exemplaar niet: Hier met blogkorting en gratis verzending.

NLP-Praktijk-Doe-Boek

Fundamentele behoefte 2: Onzekerheid, variatie, vrijheid en zelfstandigheid

Deze behoefte is nodig om het leven leuk te houden. Daarnaast stretchen deze situaties je: je leert ervan.

Je kunt onzekerheid en variatie bijvoorbeeld ervaren met reizen, avontuurlijke vakanties, nieuwe dingen leren, gokken en vreemdgaan.

Fundamentele behoefte 3: Belangrijkheid en erkenning

Dit is het gevoel dat je belangrijk gevonden wil worden en dat je ertoe doet in de wereld. Dit heeft ook te maken met speciaal zijn, opvallen en anders zijn dan anderen. Op die manier kan iemand zelfs zijn problemen speciaal maken, waardoor die persoon verknocht raakt aan zijn probleem.

Manieren waarop belangrijkheid weleens getoond wordt, is: veel geld verdienen, de buitenwereld laten zien dat je veel geld verdient (of doen alsof), geld doneren, de wereld laten weten dat je niet gelukkig wordt van geld, ruzie maken, goed werk afleveren, dure kleding dragen, complimenten ontvangen, gezien worden, aandacht, ziektewinst, geweld, anderen naar beneden halen…

Fundamentele behoefte 4: Liefde en connectie

Ons brein en ons hart is gemaakt voor verbinding. En die liefde en connectie krijgen we in relaties: met familie, vrienden en je partner.

Een paar voorbeelden van gedrag voor liefde en verbinding, zijn: contact met anderen, samenwerken, depressie (om een verbinding aan te kunnen gaan met jezelf), roddelen, respect tonen, aandacht, gezien worden, erkend worden en anderen accepteren.

Wat de vraag ook is, liefde is het antwoord.
– Wayne Dyer

Fundamentele behoefte 5: Groei

Deze behoefte gaat om het beter maken van de huidige situatie en om het nemen van nieuwe uitdagingen.

Een aantal voorbeelden hiervan zijn: nieuwe dingen leren, obstakels overwinnen of klagen over de huidige situatie.

Fundamentele behoefte 6: Bijdragen

Bij deze fundamentele behoefte draag je bij aan het grotere geheel.

Voorbeelden hiervan zijn: kinderen krijgen, anderen helpen en de wereld verbeteren.

Houdt iemand vast aan een waardeloos voertuig voor een positieve intentie?

De vraag is dus niet wat (het is altijd een fundamentele behoefte), maar hoe! Welk voertuig gebruik jij om de fundamentele behoeften te bereiken?

Als iemand zich blijft vasthouden aan een waardeloos voertuig, dan kan er sprake zijn van ziektewinst. Een kind krijgt bijvoorbeeld aandacht als het ziek is, dus zal het kind vaker ziek zijn. Daarom is de ecologie-vraag zo belangrijk: ‘Als dit probleem (waardeloos voertuig) opgelost wordt, welke andere gebieden kunnen dan bezwaar maken? Aandacht!

Marie wil stoppen met roken, maar als ze dat doel haalt, mist ze de sociale momentjes met haar mede-rokers. Bovendien ondersteunt ze daarmee niet meer haar favoriete sigarettenverkoper, die het al moeilijk heeft met zijn winkeltje. Ze koopt altijd met veel liefde bij hem.

Herken je een disfunctionele manier voor een positieve behoefte/intentie? Herkader hem als volgt!

positieve intentie fundamentele behoeften1

Manier 1: scheid gedrag van intentie

Dit is de meest fundamentele herkadering: het scheiden van het gedrag en de intentie. Deze herkadering is bijvoorbeeld belangrijk bij het behandelen van de positieve intentie van ongewenst gedrag. Hier is zelfs een officiële techniek voor: de techniek ‘six step reframe‘).

Hierna lezen:  Beste onderhandelingstechniek: gebruik dit onderhandelingsmodel

Een van de oorzaken van ongewenst gedrag of een ongewenste situatie kan zijn dat de client ooit één keer eerder in een soortgelijke situatie zat waarin het negatief afliep voor de client. De client beschermt zichzelf door vanaf dat moment in alle soortgelijke contexten negatief te reageren. Hij generaliseert.

Voorbeelden:

  • Als iemand geen vrolijkheid en liefde meer kan tonen voor haar familie en vrienden, kan dat komen omdat ze in het verleden een of meerdere mensen waar ze van hield is kwijtgeraakt. Nu wil ze zichzelf daartegen beschermen door niemand meer lief te hebben.
  • Als iemand zichzelf constant blesseert, kan de positieve intentie zijn dat hij op deze manier kan zien dat mensen om hem geven.
  • Verslaving is er omdat je je pijn niet onder ogen wil zien en omdat je dat wil verbergen.

Het is bij deze herkadering zaak om de bedoeling van het gedrag te scheiden, én om de oorzaak te vinden in plaats van op het effect te focussen.

Na het bieden van de oplossing  moet je de positieve intentie van het negatieve gedrag een andere invulling geven, anders zal het zich op een andere manier gaan uiten die misschien ook ongewenst is. Mensen veranderen weer terug als de positieve intentie niet op een nieuwe manier verzadigd wordt.

Een roker die tijdens het roken altijd met zijn vrouw praat kan wel stoppen met roken, maar de positieve intentie, dat hij gezellig met zijn vrouw wil praten, moet een andere invulling krijgen. De coach kan dan bijvoorbeeld voorstellen dat ze samen koken, voordat het zich automatisch gaat uiten in een andere negatieve vorm om meer contact te hebben.

Met deze techniek behandel je het probleem achter het probleem.

Manier 2: vind het probleem achter het probleem met de vraag: “Waar loop ik voor weg? Wat wil ik niet voelen?”

Het oppervlakkige probleem – zoals stress, irritatie, boosheid of oorsuizen – kan heel goed een soort vluchtgedrag zijn voor het echte probleem: bijvoorbeeld dat je je minderwaardig voelt en dat je jezelf continu wilt bewijzen. Dat echte probleem wil je uit de weg gaan, terwijl het daar eigenlijk om draait. Om hierachter te komen, stel je deze vragen:

  • Wat wil ik niet voelen?
  • Waar loop ik voor weg? Voor welk gevoel bijvoorbeeld? Voor welke angst bijvoorbeeld?
  • Wat is het nou werkelijk?
  • Wat durf ik eigenlijk niet te vertellen? Waar schaam ik me echt voor?

Dat is dus de positieve intentie: om weg te lopen voor dat echte, diepere probleem. Dus om dat niet te hoeven voelen. Weet je dit te ontdekken, dan kom je tot de kern.

Hierna lezen:  Persoonlijke Waarden Bepalen & Betekenis [Voorbeelden & Lijst]

Manier 3: extra vragen die je kunt stellen om een positieve intentie-herkadering uit te voeren

  • Wat wil je bereiken door dat te doen? Wat is belangrijk voor jou?
  • Heb je in het verleden slechte ervaringen met {effect/symptoom} gehad waardoor je wil voorkomen dat het weer gebeurt?
  • Waarom is dat gedrag er?
  • Wat voor goeds heeft het gedrag met je voor?
  • Wat heb je nodig?
  • Waar vraagt het deel {onrust/ongeduld/teleurstelling} om? Wat wil het van jou?
  • Zorg er ook voor dat een of meerdere fundamentele behoeften in je nieuwe doel worden vervuld.
  • Stel meer upchunk-vragen.

Fundamentele behoeften in marketing

fundamentele behoeften positieve intentie3

De fundamentele behoeften zijn, als je ze negatief geformuleerd gebruikt, de pijnlijkste problemen om op te drukken in je marketingcommunicatie. Het is zelfs fout om deze ongebruikt te laten! Naast de zes fundamentele behoeften uit dit artikel, zijn er aanverwante fundamentele behoeften die erg bruikbaar zijn hiervoor. Dit zijn biologisch ingeprinte problemen dus je weet zeker dat klanten geïnteresseerd zullen zijn.

Voorbeelden van behoeften waar je op kunt drukken in je marketingcommunicatie:

  • Langer leven (overleven)
  • Productiever (meer geld)
  • Vrij van angst pijn en gevaar
  • Beter zijn dan anderen: winnen,  niet achterop raken
  • Seks en voortplanting
  • Sociale goedkeuring
  • Zorg en bescherming voor gezin en familie

Speel in op angst.
– Robert Greene

Daarnaast zijn er nog secundaire verlangens. Deze zijn aangeleerd dus minder krachtig, maar nog wel te gebruiken (keer ze om om er een probleem van te maken).

  • Geïnformeerd zijn
  • Nieuwsgierigheid
  • Hygiëne eigen lichaam en omgeving
  • Smaak stijl en schoonheid laten zien
  • Gemak
  • Betrouwbaarheid
  • Kwaliteit
  • Winst maken
  • Besparen

Durf ook de consequentie te benoemen die de klant emotioneel maakt, en daarvoor de tijd te nemen voor je naar de oplossing gaat:

  • Te veel stress
  • Te weinig…
  • Probleem: soufflé zakt in. Consequentie: voor paal staan bij je schoonmoeder. Dit is een ondernemer die echt snapt wat je zegt en naar je luistert

Ga niet te snel door naar de oplossing. Sta stil en focus op de volgende zaken bij de fundamentele behoeften:

  • Het probleem
  • Consequenties (de meest urgente)
  • Emoties
  • En dan pas de oplossing ervan
  • Voorbeelden
  • Achter blijven
  • Niet cool zijn
  • Dom overkomen
  • Bij verliezende kamp horen
  • Achterhaalde mening hebben
  • Schaamte en gene voelen
  • Incompetent overkomen
  • Zwak lijken
  • Medelijden wekken
  • Onaantrekkelijk zijn
  • Dat er op ze neergekeken wordt
  • Dat er over ze geroddeld wordt
  • Niet gerespecteerd worden
  • Anderen zijn teleurgesteld in ze
  • Anderen hebben een lage achting van ze 

Dit was het artikel over het herkaderen naar de positieve intentie of fundamentele behoefte. Wat herken jij hierin? Laat het weten in de reacties.

Hierna lezen:  Verwachtingen managen, hoe dan? 5 tips, technieken & voorbeelden

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: